دوره 22، شماره 3 - ( 7-1393 )                   جلد 22 شماره 3 صفحات 33-44 | برگشت به فهرست نسخه ها

PMID: 22278125
PMCID: PMC3319866

XML English Abstract Print


1- 1- اﺳﺘﺎدﻳﺎر مرکز اختلالات رفتاری و سوء مصرف مواد، داﻧﺸﮕﺎه ﻋﻠﻮم ﭘﺰﺷﻜﻲ ﻫﻤﺪان، همدان، ایران.
2- دانشکده پرستاری و مامایی، داﻧﺸﮕﺎه ﻋﻠﻮم ﭘﺰﺷﻜﻲ ﻫﻤﺪان، همدان، ایران.
3- مرکز اختلالات رفتاری و سوء مصرف مواد، داﻧﺸﮕﺎه ﻋﻠﻮم ﭘﺰﺷﻜﻲ ﻫﻤﺪان ، همدان، ایران.
4- عضو هیئت علمی دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران ، maryamd.2010@gmail.com
5- دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران.
چکیده:   (13698 مشاهده)

  مقدمه: ابتلا والدین به بیماری اختلال دوقطبی، عملکرد فردی، خانوادگی و اجتماعی آنان را مختل و بر سلامت جسمی و روانی کودکان آنان اثر گذاشته وکودکان را در معرض خطر آسیب­های روانی قرار می ­ دهد. هدف از این مطالعه مقایسه اختلال کاستی توجه – بیش فعالی، اختلال نافرمانی و اختلال سلوک کودکان سن دبستانی والدین مبتلا به اختلال دوقطبی با والدین سالم می ­ باشد.

  روش کار: در این مطالعه مقطعی از نوع تحلیلی، 62 کودک دبستانی با والد مبتلا به اختلال دوقطبی نوع یک و 62 کودک دبستانی با والدین سالم با روش نمونه­گیری در دسترس وارد مطالعه شدند. محیط پژوهش مرکز آموزشی- درمانی فرشچیان شهر همدان در سال 1392 بود. ابزار جمع­آوری داده­ها پرسشنامه استاندارد علائم مرضی کودک نسخه مربوط به والدین و پرسشنامه اختلالات خلقی بود. داده ها با استفاده از نرم افزار 18 / SPSS با استفاده از آزمون های کلموگروف-اسمیرنوف، تی دو نمونه ­ مستقل وکای ­ اسکوئر تجزیه و تحلیل شدند.

  یافته ها: میانگین نمرات گروه مطالعه در اختلالات کاستی توجه- بیش فعالی، نافرمانی مقابله­ای و سلوک بطور معناداری متفاوت از میانگین نمرات گروه شاهد بود(001/0 p< ).

  نتیجه نهایی: یافته­ها نشان داد که کودکان والدین مبتلا به اختلال دوقطبی در معرض آسیب­های روانی متعددی از جمله اختلالات کاستی توجه- بیش فعالی، سلوک و نافرمانی مقابله­ای قرار دارند. لذا نیاز به مراقبت، درمان و پیگیری بیشتری دارند.

 

متن کامل [PDF 730 kb]   (6039 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: پرستاری
دریافت: 1393/7/9 | پذیرش: 1393/9/4 | انتشار: 1393/9/10

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.