زمینه وهدف:نوجوانی سرآغاز نگرانی ها، تحولات و دگرگونیهای جسمی، روانی و اجتماعی است ، نگرانی و دلواپسی فرد در مورد موضوعات مرتبط با سلامتی یی از اجزای مهم اضطراب درنوجوانان است ونگرانی در این دوره می تواند تا سنین بزرگسالی ادامه یابد بهترین زمان برای هدف قرار دادن رفتار پیشگیرانه دوران نوجوانی است.لذا این مطالعه باهدف تعیین تاثیر بحث گروهی بر میزان نگرانی سلامتی نوجوانان دختر18- 15 سال شهر زنجان درسال1394انجام شد.
مواد و روش : این مطالعه نیمهتجربی برروی 80نفرازدانش آموزان دختر 18-15 سال شهر زنجان واجدمعیارهای ورودبه مطالعه بودندبه روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شده بودند دردوگروه ومداخله انجام شد.ابزارگرداوری داده ها پرسشنامه ای دوقسمتی حاوی اطلاعات دموگرافی وپرسشنامه استاندارد نگرانی سلامتی بود.قبل ازمداخله پیش آزمون و بلافاصله بعدازمداخله ونیز4هفته بعد ازمداخله پس آزمون برای هر دو گروه انجام گرفت.جهت تجزیه وتحلیل داده ها ازنرم افزارspssویرایش17 وآمارهای کای دو استفاده شد.
یافته ها :نتایج نشان داد بحث گروهی باعث معنادارمیزان نگرانی سلامتی نوجوانان دخترپس از انجام مداخله بحث گروهی شده است. درابعاد سلامت فردی و تغذیه ی درپیش آزمون و4هفته بعدازآزمون معناداربود( 05/0p<)امادرابعاد محیط، خدمات بهداشتی درمانی، اختلالات وبیمارییشگیری ازصدمات، سلامت اجتماعی، ارتباطات،سلامت عاطفی، آینده بیی درپیش آزمون وبلافاصله بعدازآزمون و4هفته بعدازآزمون معناداربود( 05/0p<).
نتیجه گیری:با توجه به ویژگیهای خاص دوره نوجوانی و نقش مهم این دوره در زندگی بزرگسالی برنامه های مداخله ای آموزش در زمینه ی نگرانی های سلامتی از طرق مختلف و با در گیری مستقیم خود نوجوانان و بحث گروهی در گروه های دوستانه و همسالان به منظور نگرانی های سلامتی نوجوانان توصیه میشود.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |