دوره 24، شماره 4 - ( 9-1395 )                   جلد 24 شماره 4 صفحات 271-264 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hasandost F, Haj Hashemkhani M A, Alizadeh A, Momeni M, Norozi N, Yousefi F et al . The relationship between spiritual intelligence & happiness in nursing students in 2015. Avicenna J Nurs Midwifery Care 2016; 24 (4) :264-271
URL: http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1547-fa.html
حسن دوست فاطمه، حاج هاشم خانی ملیحه اعظم، علیزاده عاطفه، مومنی مریم، نوروزی پرشکوه نسترن، یوسفی فاطمه و همکاران.. ارتباط هوش معنوی با شادکامی در دانشجویان پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی قزوین در سال 1394 . مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سینا. 1395; 24 (4) :264-271

URL: http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1547-fa.html


1- دانشکده پرستاری ومامایی قزوین
2- دانشکده پرستاری ومامایی قزوین ، fateme_hd_66@yahoo.com
چکیده:   (9182 مشاهده)

زمینه: امروز ارائه مراقبت معنوی یکی از جنبه های مراقبت کلی نگر است و نقش پرستاران در ارائه خدمات به بیماران حائز اهمیت باشد .لزوم توجه به متغیرهای دخیل در این نوع مراقبت می تواند زیربنا بسیاری از برنامه های آموزشی علی الخصوص در سیستم بهداشتی و درمانی باشد. از این رو پژوهشگران برآن شدند که مطالعه ای با هدف بررسی ارتباط هوش معنوی با شادکامی دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی قزوین که ارائه دهندگان خدمات بهداشتی در آینده کشور هستند انجام دهند.

روش ها: این مطالعه توصیفی تحلیلی به شیوه نمونه گیری سهمیه ای در دانشکده پرستاری و مامایی قزوین انجام شد.107 نفر از دانشجویان پرستاری در ترم های تحصیلی مختلف به تکمیل پرسشنامه شادکامی آکسفورد و هوش معنوی پرداختند. تجزیه وتحلیل داده ها با استفاده از spss,16 و آمار توصیفی و استنباطی انجام شد.

یافته ها: میانگین سنی دانشجویان پرستاری25/5 ± 61/21 بود. اکثریت واحدهای مورد پژوهش(6/63%) مونث بودند. نمره کلی هوش معنوی و شادکامی با میانگین و انحراف معیار به ترتیب 44/16± 29/145 و 44/16± 32/39 به دست آمد. بین هیچ یک از متغیرهای فردی و اجتماعی به جز سن و شادکامی(031/., P=  209/0 =R)  ارتباط معنی داری مشاهده نشد . بین هوش معنوی و شادکامی ارتباط معنی دار و ضعیفی مشاهده گردید(000/., P=  427/0 =R) .

نتیجه گیری: به نظر می رسد ارتقا شادکامی و هوش معنوی در دانشجویان پرستاری می تواند موجب بهبود سطح علمی آنان و در نهایت افزایش کیفیت مراقبتی  با تاکید بر مراقبت معنوی بیماران گردد.

متن کامل [PDF 231 kb]   (3907 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: پرستاری
دریافت: 1395/2/25 | پذیرش: 1395/4/25 | انتشار: 1395/9/14

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سینا است. استفاده غیرتجاری از مطالب وب سایت، با ذکر منبع بلامانع است. 

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق | 

© 2018 All Rights Reserved | Avicenna Journal of Nursing and Midwifery Care

Designed & Developed by : Yektaweb |