زمینه: امروز ارائه مراقبت معنوی یکی از جنبه های مراقبت کلی نگر است و نقش پرستاران در ارائه خدمات به بیماران حائز اهمیت باشد .لزوم توجه به متغیرهای دخیل در این نوع مراقبت می تواند زیربنا بسیاری از برنامه های آموزشی علی الخصوص در سیستم بهداشتی و درمانی باشد. از این رو پژوهشگران برآن شدند که مطالعه ای با هدف بررسی ارتباط هوش معنوی با شادکامی دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی قزوین که ارائه دهندگان خدمات بهداشتی در آینده کشور هستند انجام دهند.
روش ها: این مطالعه توصیفی تحلیلی به شیوه نمونه گیری سهمیه ای در دانشکده پرستاری و مامایی قزوین انجام شد.107 نفر از دانشجویان پرستاری در ترم های تحصیلی مختلف به تکمیل پرسشنامه شادکامی آکسفورد و هوش معنوی پرداختند. تجزیه وتحلیل داده ها با استفاده از spss,16 و آمار توصیفی و استنباطی انجام شد.
یافته ها: میانگین سنی دانشجویان پرستاری25/5 ± 61/21 بود. اکثریت واحدهای مورد پژوهش(6/63%) مونث بودند. نمره کلی هوش معنوی و شادکامی با میانگین و انحراف معیار به ترتیب 44/16± 29/145 و 44/16± 32/39 به دست آمد. بین هیچ یک از متغیرهای فردی و اجتماعی به جز سن و شادکامی(031/., P= 209/0 =R) ارتباط معنی داری مشاهده نشد . بین هوش معنوی و شادکامی ارتباط معنی دار و ضعیفی مشاهده گردید(000/., P= 427/0 =R) .
نتیجه گیری: به نظر می رسد ارتقا شادکامی و هوش معنوی در دانشجویان پرستاری می تواند موجب بهبود سطح علمی آنان و در نهایت افزایش کیفیت مراقبتی با تاکید بر مراقبت معنوی بیماران گردد.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |