دوره 27، شماره 3 - ( مرداد و شهریور 1398 )                   جلد 27 شماره 3 صفحات 169-163 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


1- مربی، مرکز تحقیقات بیماری‌های مزمن (مراقبت در منزل)، گروه پرستاری داخلی جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم‌پزشکی همدان، همدان، ایران
2- کارشناس ارشد پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم‌پزشکی همدان، همدان، ایران
3- مربی، مرکز تحقیقات مراقبت های مادر و کودک، گروه پرستاری داخلی جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم‌پزشکی همدان، همدان، ایران ، zkhalili90@yahoo.com
4- استاد، گروه آمار، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم‌پزشکی همدان، همدان، ایران
چکیده:   (5091 مشاهده)
مقدمه: تبعیت از استانداردها به آموزش مداوم پرستاران نیاز دارد. از روش‌های مؤثر آموزشی بر افزایش دانش و تقویت مهارت، بحث گروهی است. هدف پژوهش حاضر تعیین تأثیر آموزش دارودهی به روش بحث در گروه‌های کوچک، بر تبعیت پرستاران بخش‌های مراقبت ویژه از استانداردهای دارودهی است.
روش کار: در مطالعه نیمه‌تجربی حاضر، ۷۶ پرستار به‌صورت سرشماری از بخش‌های مراقبت ویژه دو بیمارستان به‌طور تصادفی به‌عنوان گروه مداخله و کنترل در نظر گرفته شدند. چک‌لیست استانداردهای دارودهی در ۲۵ بخش و ۵۳ پرسش طراحی شد. پژوهشگر با استفاده از چک‌لیست، تبعیت هر پرستار از استانداردهای دارودهی را در چهار نوبت قبل و بعد از آموزش به‌طور نامحسوس و با مشاهده مستقیم کنترل کرد. در صورت تبعیت، نمره ۱ و در غیر این صورت نمره صفر به دست آمد. آموزش استانداردهای دارودهی به شیوه بحث گروهی در گروه مداخله، طی دو جلسه دوساعته انجام شد. تحلیل داده‌ها نیز با استفاده از SPSS نسخه ۱۶ و آزمون‌های t مستقل و زوجی صورت گرفت.
یافته‌ها: قبل از مداخله میان دو گروه، اختلاف آماری معناداری از نظر میزان تبعیت پرستاران از استانداردهای دارودهی مشاهده نشد (۰/
۰۵<P)، اما بعد از مداخله، تبعیت پرستاران در گروه مداخله (۲/۵±۸۷/۹) از گروه کنترل (۲/۷±۷۷/۷) به‌طور معنی‌داری افزایش یافت (۰/۰۰۱>P).
نتیجه‌گیری: با توجه به تأثیر مثبت آموزش به روش بحث گروهی بر تبعیت پرستاران از استانداردهای دارودهی و اهمیت این مسئله در امر مراقبت از بیماران پیشنهاد می‌شود برای آموزش به پرستاران از این شیوه استفاده شود.

 
متن کامل [PDF 367 kb]   (1197 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: پرستاری
دریافت: 1397/8/18 | پذیرش: 1397/10/23 | انتشار: 1398/1/7

فهرست منابع
1. Taheri E, Nourian M, Rasouli M, Kavousi A. The study of type and amount of medication errors in neonatal intensive care units and neonatal units. critical care nursing. 2013;6(1):21-8.
2. Potter PA, Perry AG, Stockert P, Hall A. Fundamentals of Nursing-E-Book. Elsevier Health Sciences; 2016 Feb 2.
3. Ebrahimpour F, Shahrokhi A, Ghodousi A. Patients' safety and nurses' medication administration errors. Iranian Journal of Forensic Medicine. 2014 May 15;20(1):401-8.
4. Dong M, Zhang L, Liang L, Jiang A, Ma J, Ma Z. Application of graded management of high-alert medications in clinical nursing. Biomedical Research. 2017:598-601.
5. Ramazani T, Hosseini Almadvari S, Fallahzadeh H, Dehghani Tafti A. Type and Rate of Medication Errors and their Causes from the Perspectives of Neonatal and Neonatal Intensive Care Units Nurses in Yazd Hospitals, 2014. community health. 2016;10(1):63-71.
6. Yaghoobi M, Navidian A, Gorgich E. Survey of medication errors in nursing student and reasons for not reporting it from their perspective. Journal of nurse and physician within war. 2015;3(6):5-11.
7. de Almeida Lopes DM, Néri ED, dos Santos Madeira L, de Souza Neto PJ, Lélis AR, de Souza TR, de Oliveira AB, de Oliveira Costa L, de França Fonteles MM. Analysis of similar drug labeling: potential medication errors. Revista da Associação Médica Brasileira (English Edition). 2012 Jan 1;58(1):95-103. [DOI:10.1590/S0104-42302012000100021]
8. Moyen E, Camiré E, Stelfox HT. Clinical review: medication errors in critical care. Critical Care. 2008 Apr;12(2):208. [DOI:10.1186/cc6813] [PMID] [PMCID]
9. Dadgari A, Yaghmaei F, Shahnazarian J, Dadvar L. Nurses knowledge, attitude and practice in prevention of ICU syndrome. Knowledge and health. 2007;2(3):28-35.
10. Hooseinrezaee H, Nouhi E. The effect of education on trauma critical care nurses attitudes towards and knowledge and practices from the viewpoint of their about application of physical restraint. Journal of Nursing Education. 2015 May 15;4(1):31-8.
11. Bikmorady A, Mardani D, Soltanian A, Khatiban M. The impact of educational evidence-based hand washing program on knowledge, attitude, and adherence of intensive care unit nurses. Scientific Journal of Hamadan Nursing & Midwifery Faculty. 2013;21:5-13.
12. Shabani H. Educational skills (teaching methods and techniques). Tehran: Samt; 2015.
13. Jafarsani H, Hejazi Z, Vaghari ZZ. Study of Effect of Group Investigation Method on the Development of Students' Social Skill. Biquarterly Journal of Cognitive Strategies in Learning. 2017;4(7):23-41.
14. Aruna S, Kavitha S, Thenmozhi P. Effectiveness of small group learning in promoting student learning. Int J Adv Inf Commun Technol. 2014;1(1):47-8.
15. Sinha NK, Bhardwaj A, Singh S, Abas AL. Learning preferences of clinical students: A study in a Malaysian medical college. International Journal of Medicine and Public Health. 2013;3(1). [DOI:10.4103/2230-8598.109325]
16. Ward DJ. The role of education in the prevention and control of infection: a review of the literature. Nurse Education Today. 2011 Jan 1;31(1):9-17. [DOI:10.1016/j.nedt.2010.03.007] [PMID]
17. Mohamadzade M. The Effect of Nursing Education on Their Compliance Care Standards Delirium in Intensive Care Units Patients Hamadan: Hamadan University of Medical Sciences; 2016.
18. Tan SY, Said MM, Rahman RA, Taha NA. The effect of education intervention on parenteral medication preparation and administration among nurses in a general intensive care unit. Journal of Pharmacy Practice and Research. 2017 Feb;47(1):8-15. [DOI:10.1002/jppr.1203]
19. You LM, Aiken LH, Sloane DM, Liu K, He GP, Hu Y, Jiang XL, Li XH, Li XM, Liu HP, Shang SM. Hospital nursing, care quality, and patient satisfaction: cross-sectional surveys of nurses and patients in hospitals in China and Europe. International journal of nursing studies. 2013 Feb 1;50(2):154-61. [DOI:10.1016/j.ijnurstu.2012.05.003] [PMID]
20. Taylor C, Lillis C, LeMone P, Lynn PA. Fundamentals of nursing: The art and science of nursing care. Philadelphia: Lippincott; 2001 Jan.
21. Khatiban M, Gomarverdi S, Soltaniyan AR. The effect of education on impediments perception of adherence from infection control standards in intensive care nurses: a randomized clinical trial. Scientific Journal of Hamadan Nursing & Midwifery Faculty. 2014 Aug 15;22(2):74-82.
22. Hazrati Maranglo A, Mohammadpour Y, Radfar M. The Effectiveness Of Small Group Teaching On The Nurses'performance Of Food-Drug Administration Through Enternal Feeding Tube In Intensive Care Unit Patients Hospitalized In Imam Khomeini Hospital In 2014. The Journal Of Urmia Nursing And Midwifery Faculty. 2016;14(2):128-35.
23. Khodadadi E, Mohammadzadeh S, Hekmatpou D, Zohoor A. A comparison between the effectiveness of pacemaker care education through compact disc and group education on nurses' knowledge and performance in educational hospitals of Arak University of Medical Sciences in 2012. Modern Care, Scientific Quarterly of Birjand Nursing and Midwifery Faculty. 2013;10(1):10-8.

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.