دوره 27، شماره 5 - ( آذر و دی 1398 )                   جلد 27 شماره 5 صفحات 314-306 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sadeghi A, Kokabi S, oshvandi K, Tapak L. The Effect of Self-care Education on knowledge and Attitude in Patients with Asthma: A Randomized Clinical Trial. Avicenna J Nurs Midwifery Care 2019; 27 (5) :306-314
URL: http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-2005-fa.html
صادقی امیر، کوکبی سمیه، عشوندی خدایار، تاپاک لیلی. تأثیر آموزش خودمراقبتی بر آگاهی و نگرش بیماران مبتلا به آسم: یک مطالعه کارآزمایی بالینی تصادفی. مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سینا. 1398; 27 (5) :306-314

URL: http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-2005-fa.html


1- گروه پرستاری کودکان و بهداشت روان، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم‌پزشکی همدان، همدان، ایران
2- دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم‌پزشکی همدان، همدان، ایران ، kokabiam.s@gmail.com
3- مرکز تحقیقات مراقبت‌های مادر و کودک، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم‌پزشکی همدان، همدان، ایران
4- گروه آمار زیستی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم‌پزشکی همدان، همدان، ایران
چکیده:   (15400 مشاهده)

مقدمه: آسم از شایع‌ترین بیماری‌های مزمن تنفسی و یکی از معضلات اصلی سیستم‌های بهداشتی درمانی در بسیاری از جوامع دنیا و از جمله کشور ایران محسوب می‌شود. از موارد مهم در افزایش آگاهی و تغییر نگرش افراد، آموزش خودمراقبتی است. مطالعه حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش خودمراقبتی بر آگاهی و نگرش بیماران مبتلا به آسم انجام شد.
روش‌کار: در این مطالعه نیمه‌تجربی، ۱۰۴ بیمار مبتلا به آسم به روش نمونه‌گیریِ در دسترس انتخاب و به طور تصادفی به دو گروه آزمون (۵۲n=) و کنترل (۵۲n=) تقسیم شدند. پیش از مداخله، پرسش‌نامه‌های آگاهی و نگرش را هر دو گروه تکمیل کردند. به گروه آزمون آموزش خودمراقبتی در چهار جلسه ۶۰ دقیقه‌ای داده شد؛ در حالی که به گروه کنترل، هیچ‌گونه آموزشی داده نشد. ۸ هفته پس از پایان مداخلات، پرسش‌نامه‌ها توسط دو گروه تکمیل شدند. داده‌ها با نرم‌افزار SPSS نسخه ۱۶ و نیز با آمار توصیفی و آزمون‌های تی‌مستقل و تی‌زوجی در سطح اطمینان ۹۵ درصد تحلیل شدند.
یافته‌ها: نتایج نشان داد میانگین و انحراف‌معیارِ نمره آگاهی و نگرش پیش از شروع آموزش خودمراقبتی در گروه آزمون و کنترل تفاوت معنی داری نداشت (۰/۰۵> P). پس از آموزش، میانگین و انحراف‌معیار نمره آگاهی و نگرش بین گروه آزمون با کنترل از نظر آماری تفاوت معنی‌داری داشت (۰/۰۰۱>P). نتایج نشان داد که آگاهی و نگرش در گروه آزمون پس از مداخله به شکل معناداری بهبود یافته بود.
نتیجه گیری: نتایج این مطالعه نشان داد آموزش خودمراقبتی بر آگاهی و نگرش در بیماران آسمی مؤثر است. بنابراین با توجه به شیوع بالای این بیماری و بار اقتصادی و اجتماعی ناشی از آن، به‌کارگیری آموزش خودمراقبتی جهت بهبود آگاهی و نگرش بیماران مبتلا به آسم توصیه می‌شود.

واژه‌های کلیدی: خودمراقبتی، آگاهی، نگرش، آسم
متن کامل [PDF 420 kb]   (1218 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: پرستاری
دریافت: 1397/11/14 | پذیرش: 1398/5/26 | انتشار: 1398/6/6

فهرست منابع
1. Becker AB, Abrams EM. Asthma guidelines: the Global Initiative for Asthma in relation to national guidelines. Current Opinion in Allergy and Clinical Immunology. 2017; 17(2):99-103. [DOI:10.1097/ACI.0000000000000346] [PMID]
2. Luyster FS, Teodorescu M, Bleecker E, Busse W, Calhoun W, Castro M, et al. Sleep quality and asthma control and quality of life in non-severe and severe asthma. Sleep and Breathing. 2012; 16(4):1129-37. [DOI:10.1007/s11325-011-0616-8] [PMID] [PMCID]
3. Uchmanowicz B, Panaszek B, Uchmanowicz I, Rosinczuk J. Clinical factors affecting quality of life of patients with Asthma. Patient Preference and Adherence. 2016; 10:579-89. [DOI:10.2147/PPA.S103043] [PMID] [PMCID]
4. Mohajjel Aghdam A, Hasankhani H, Gharemohammadlu R, Esmaeily M. Relation of patients self-efficacy with control-4 of asthma symptoms. Journal of Gorgan University of Medical Sciences. 2013; 15(2):70-6.
5. Oni O, Efosa Erhabor G, Oluboyo P. Does Health Related Quality of life in asthma patients correlate with the clinical indices? Journal of South African Family Practice. 2014; 56(2):134-8. [DOI:10.1080/20786204.2014.10855351]
6. Naveed S, Hameed A, Sharif N, Qamar F, Abbas S. Health-related quality of life in patients with asthma, survey based study in Karachi. Journal of Bioequivalence & Bioavailability. 2016; 8(4):179-84. [DOI:10.4172/jbb.1000290]
7. Urek MC, Tudorić N, Plavec D, Urek R, Koprivc-Milenović T, Stojić M. Effect of educational programs on asthma control and quality of life in adult asthma patients. Patient Education and Counseling. 2005; 58(1):47-54. [DOI:10.1016/j.pec.2004.06.010] [PMID]
8. Gibson PG, Powell H, Wilson A, Abramson MJ, Haywood P, Bauman A, et al. Self-management education and regular practitioner review for adults with asthma. The Cochrane Database of Systematic Reviews. 2009; (1):CD001117. [DOI:10.1002/14651858.CD001117]
9. Shames RS, Sharek P, Mayer M, Robinson TN, Hoyte EG, Gonzalez-Hensley F, et al. Effectiveness of a multicomponent self-management program in at-risk, school-aged children with asthma. Annals of Allergy, Asthma & Immunology. 2004; 92(6):611-8. [DOI:10.1016/S1081-1206(10)61426-3]
10. Lee JE, Han HR, Song H, Kim J, Kim KB, Ryu JP, et al. Correlates of self-care behaviors for managing hypertension among Korean Americans: a questionnaire survey. International Journal of Nursing Studies. 2010; 47(4):411-7. [DOI:10.1016/j.ijnurstu.2009.09.011] [PMID]
11. Eftekhar H, Mirkamali SK, Tavafian SS, Mohammad K, Shahnazi H, Sharifirad G. Exploring self care in Tehran, Iran: A population based study. Journal of Research in Medical Sciences. 2012; 17(12):1144-9.
12. Mousing C, Lomborg K. Self care 3 months after attending chronic qbstrvctive pulmonary diease education. Patient Preference and Adherence. 2012; 6:19-25. [DOI:10.2147/PPA.S28466] [PMID] [PMCID]
13. Rider SH, Dietrich MS, kidd N. Breast cancer treatment-related lymphedema self- care: Education, practice, symptons, and quality of life. Support Care Cancer. 2011; 19(5):631-7. [DOI:10.1007/s00520-010-0870-5] [PMID]
14. Godarzi M, Ahmadvand M, Farajollahi M. Study of Patient Teaching Importance from Point of Views in Azad University Nursing Students in Karaj in 1382. The Journal of Urmia Nursing and Midwifery Faculty. 2004; 2(2):68-77. [In Persian]
15. Goudarzi M, Ebrahimzadeh A, Rabie A, Saidipour B, Asghri Jafar Abadi M. The relationship between knowledge, attitude and self-efficacy in patients with type II diabetes in Karaj. Iranian Journal of Diabetes and Metabolism. 2011; 11(3):269-81. [In Persian]
16. Kadda O, Marvaki C, Panagiotakos D. The role of nursing education after a cardiac event. Health Science Journal. 2012; 6(4):634-46.
17. Schomerus G, Schwahn C, Holzinger A, Corrigan PW, Grabe HJ, Carta MG, et al. Evolution ofpublic-17 attitudes about mental illness: a systematic review and meta-analysis. Acta Psychiatrica Scandinavica. 2012; 125(6):440-52. [DOI:10.1111/j.1600-0447.2012.01826.x] [PMID]
18. Moore Z, Price P. Nurses' attitudes behaviours and towards pressure ulcer prevention. Journal of Clinical Nursing. 2004; 13(8):942-51. [DOI:10.1111/j.1365-2702.2004.00972.x] [PMID]
19. Wang WL, Herting JR, Tung YY. Adolescents' avoidance of secondhand smoke exposure: model testing. Western Journal of Nursing Research. 2008; 30(7):836-51. [DOI:10.1177/0193945908319251] [PMID]
20. Bourbonnais FF, Tousignant KF. The pain experience of patients on maintenance hemodialysis. Nephrology Nursing Journal. 2012; 39(1):13-9.
21. Zografos K, Marshak HH, Dyjack DT, Neis C. The effects of an adolescent asthma education intervention on knowledge, intention, behavior, self-efficacy and self-consciousness. Californian Journal of Health Promotion. 2010; 8(1):60-71. [DOI:10.32398/cjhp.v8i1.2031]
22. Kurtz ME, Kurtz J, Johnson SM, Beverly EE. Exposure to environmental tobacco smoke perceptions of African American children and adolescents. Preventive Medicine. 1996; 25(3):286-92. [DOI:10.1006/pmed.1996.0058] [PMID]
23. McCarthy MJ, Herbert R, Brimacombe M, Hansen J. Empowering parents through asthma education. Pediatric Nursing. 2002; 28(5):465-73.
24. Brito GM, Gois CF, Zanetti ML, Resende GG, Silva JR. Quality of life, knowledge and attitude after educational program for Diabetes. Acta Paul Enferm. 2016; 29(3):298-306. [DOI:10.1590/1982-0194201600042]
25. Rajanandh M, Nageswari A, Ilango K. Impact of pharmacist provided education on konwledge, attitude, practice and quality of life in asthma patient in a south hospital. Journal of Medical Sciences. 2014; 14(5):254-60. [DOI:10.3923/jms.2014.254.260]
26. Bidi F, Hassanpour K, Ranjbarzadeh A, Arab KA. Effectiveness of educational program on knowledge, attitude, self care and life style in patients with type II diabetes. 2013
27. Muchiri Jw, Gericke GJ, Rheeder P. Impact of nutrition education on diabetes knowledge and attitudes of adults with type 2 diabetes living in a resource-limited setting in South Africa: a randomised controlled trial. Journal of Endocrinology, Metabolism and Diabetes of South Africa. 2016; 21(2):26-34. [DOI:10.1080/16089677.2016.1200324]
28. Mazloomi S, Fallahzadeh H. The relation of knowledge, attitude and self-management behaviors in asthmatic patients with controlling asthma. Zahedan Journal of Research in Medical Sciences. 2012; 14(1):49-55.
29. Zigheymat F, Ebadi A, Motahedian Tabrizi E, Alaf Javadi M, Hamedanizadeh F. Effect of training according to Health Belief Model (HBM) on health believing, knowledge and behavior of patients under CABG. Kowsar Medical Journal. 2009; 13(4):309-13.
30. Baba Beigi MA, Zibaeenzhad MJ, Aghasadeghi K, Jokar A, Shekar Foroush S, Khazraei H. The effecet of Education program on Hypertension management. International Cardio Vascular Research Journal. 2014; 8(3):94-8. [In Persian]
31. Goodarzi M, Javadi Bora MA, Farajollahi M. Impact of education via mobile phone on knowledge, attitude, practice and HbA1C of patients with type 2 diabetes mellitus in Karaj-Iran. Interdisciplinary Journal of Virtual Learning in Medical Sciences. 2015; 6(3):8-19.
32. Baghiani Moghadam MH, Taheri G, Fallahzadeh H, Parsa M. The effect of instructional designed SMS based on Health Belief Model (HBM) on adoption of self-care behavior of patients with type II diabetes. Modern Care Journal. 2014; 11(1):10-8.
33. Abbaszadeha A, Borhanib F, Asadi N. Effects of Face-to-face health-belief oriented education about risk factors on knowledge and attitude of myocardial infarction patients after discharge. Iranian Journal of Medical Education. 2012; 12(9):638-46.
34. Borji M, Azami M, Amirkhani M, Bastami E, Salimi K, Sayehmiri A, et al. The effect of education about the risk factors of myocardial infarction based on Health Belief Model on knowledge and attitudes of patients with myocardial infarction in Shahid Mustafa Hospital in Ilam. Nursing Journal of the Vunerable. 2016; 3(6):37-47. [In Persian]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سینا است. استفاده غیرتجاری از مطالب وب سایت، با ذکر منبع بلامانع است. 

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق | 

© 2018 All Rights Reserved | Avicenna Journal of Nursing and Midwifery Care

Designed & Developed by : Yektaweb |