Ethics code: IR.IAU.KERMAN.REC.1399.005
Khandan M, Amjadi S H. Effect of Educational Intervention Based on Orem's Self-Care Theory on Health Literacy in Patients with Prostate Cancer under Chemotherapy: A Quasi-Experimental Study. Avicenna J Nurs Midwifery Care 2023; 31 (3) :155-164
URL:
http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-2618-fa.html
خاندان مریم، امجدی سید حسام الدین. تأثیر مداخله آموزشی بر اساس نظریه خود مراقبتی اورم بر سواد سلامت بیماران مبتلا به سرطان پروستات تحت شیمیدرمانی :یک مطالعه نیمه تجربی. مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابنسینا. 1402; 31 (3) :155-164
URL: http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-2618-fa.html
1- گروه پرستاری و مامایی، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران ، mkhandan@iauk.ac.ir
2- گروه پرستاری و مامایی، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران
چکیده: (2647 مشاهده)
سابقه و هدف: سرطان پروستات یکی از شایعترین سرطانها و عامل مرگ و میر مردان است. سواد سلامت از طریق بهبود رفتارهای خود مراقبتی موجب حفظ و ارتقاء سلامت میشود. این مطالعه با هدف بررسی تأثیر مداخله آموزشی بر اساس نظریه خود مراقبتی اورم بر سواد سلامت بیماران مبتلا به سرطان پروستات تحت شیمیدرمانی شهر شیراز در سال 99-1398 انجام گرفته است.
مواد و روشها: در این مطالعه نیمه تجربی، 134 بیمار مبتلا به سرطان پروستات تحت شیمیدرمانی به روش نمونهگیری تصادفی ساده، در دو گروه آزمون (67 نفر) و کنترل (67 نفر) تقسیم شدند. گروه کنترل آموزشهای روتین را دریافت کردند و برای گروه آزمون آموزش بر اساس نظریه خود مراقبتی اورم ارائه شد. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامه سواد سلامت و جهت تحلیل از نرمافزار 21SPSS استفاده شده است.
یافتهها: میانگین نمره سواد سلامت گروه آزمون و کنترل به ترتیب قبل از مداخله 13.02±97.14 و 41.99±98.14 و بعد از مداخله 9.09 ± 146.02 و 14.14± 100.22 بود. بعد از مداخله بین دو گروه تفاوت معنیداری وجود داشت (0.05p<). در میانگین نمره سواد سلامت گروه آزمون نسبت به قبل از مداخله نیز بهبودی معنیدار مشاهده شد (001 p<). بین میانگین نمره سواد سلامت مشارکتکنندگان و تحصیلات و نحوه دسترسی به اطلاعات تفاوت معنیداری وجود داشت (0.05p<).
نتیجهگیری: آموزش خود مراقبتی بر اساس نظریه اورم، موجب افزایش سواد سلامت بیماران مبتلا به سرطان پروستات تحت شیمیدرمانی شد. از این رو مداخلات آموزشی بر اساس این نظریه، جهت ارتقاء سواد سلامت بیماران پیشنهاد میشود.
نوع مطالعه:
پژوهشي اصیل |
موضوع مقاله:
پرستاری دریافت: 1401/12/6 | پذیرش: 1402/1/13 | انتشار: 1402/5/30