دوره 32، شماره 3 - ( تابستان 1403 )                   جلد 32 شماره 3 صفحات 205-196 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.SSU.REC.1401.004
Clinical trials code: IRCT20230130057276N1


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sedighi Z, Namjou Z, Pourmovahed Z. Effect of Spiritual Care Training on Self-efficacy of Mothers with Premature Infants in Neonatal Intensive Care Units: A Randomized Clinical Trial Study. Avicenna J Nurs Midwifery Care 2024; 32 (3) :196-205
URL: http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-2720-fa.html
صدیقی زهرا، نامجو زهرا، پورموحد زهرا. تأثیر آموزش مراقبت معنوی بر خودکارآمدی مادران نوزادان نارس در بخش مراقبت ویژه‌ی نوزادان: یک مطالعه‌ی کارآزمایی بالینی تصادفی. مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سینا. 1403; 32 (3) :196-205

URL: http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-2720-fa.html


1- دانشکده‌ی پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، یزد، ایران
2- مرکز تحقیقات مراقبت‌های پرستاری و مامایی، پژوهشکده‌ی بیماری‌های غیرواگیر، دانشکده‌ی پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، یزد، ایران
3- مرکز تحقیقات مراقبت‌های پرستاری و مامایی، پژوهشکده‌ی بیماری‌های غیرواگیر، دانشکده‌ی پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، یزد، ایران ، movahed446@yahoo.com
چکیده:   (1234 مشاهده)
سابقه و هدف: با تولد نوزاد نارس مادران با بحران مواجه می‌شوند و به کسب توانایی مراقبت از نوزاد و خودکارآمدی در این زمینه نیاز دارند. یکی از راه‌های افزایش خودکارآمدی مادران مراقبت معنوی است. مطالعه‌ی حاضر با هدف تعیین تأثیر آموزش مراقبت معنوی بر خودکارآمدی نوزادان نارس در بخش مراقبت ویژه‌ی نوزادان انجام شد.
مواد و روش‌‌ها: در این مطالعه‌ی کارآزمایی بالینی، 60 نفر از مادران نوزادان نارس بستری در بخش مراقبت ویژه‌ی نوزادان بیمارستان شهید صدوقی یزد در سال 1401 به روش نمونه‌گیری دردسترس انتخاب و به‌طور تصادفی به دو گروه تقسیم شدند. مداخله شامل چهار جلسه‌ی آموزشی 45دقیقه‌ای بود. خودکارآمدی مادران قبل و سه هفته بعد از مداخله در هر دو گروه سنجیده شد. داده‌ها با استفاده از پرسش‌نامه‌ی اطلاعات دموگرافیک و پرسش‌نامه‌ی خودکارآمدی سی پنل جمع‌آوری شد. مادران در گروه کنترل مراقبت‌های معمول بخش را دریافت کردند. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزارSPSS 24  و آزمون‌های آماری تی مستقل، تی زوجی، کای اسکوئر و فیشر تجزیه‌وتحلیل شد.
یافته‌ها: میانگین نمرات خودکارآمدی مادران به‌ترتیب قبل از مداخله در گروه کنترل برابر با 21.81 ± 182.13 و در گروه آزمون برابر با 23.25 ± 174.10 بود و دو گروه تفاوت معنادار نداشتند
(0.05>P). پس از مداخله میانگین نمرات خودکارآمدی مادران در گروه کنترل برابر با 19.76 ± 192.40 و در گروه آزمون برابر با 25.08 ± 202.13 بود که نسبت به قبل از مداخله در دو گروه تفاوت معنادار مشاهده شد (0.05 > P).
نتیجه‌گیری: آموزش مراقبت معنوی باعث افزایش خودکارآمدی مادران نوزادان نارس برای مراقبت مطلوب از نوزاد و احساس کفایت بیشتر در آن‌ها شده است. این مداخله کم‌هزینه و عملی است و برای کاهش میزان بستری مجدد نوزاد و کاهش عوارض و آسیب‌های نوزادی توصیه می‌شود.  
متن کامل [PDF 810 kb]   (403 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: پرستاری
دریافت: 1402/4/1 | پذیرش: 1402/7/23 | انتشار: 1403/6/29

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سینا است. استفاده غیرتجاری از مطالب وب سایت، با ذکر منبع بلامانع است. 

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق | 

© 2018 All Rights Reserved | Avicenna Journal of Nursing and Midwifery Care

Designed & Developed by : Yektaweb |