در دست چاپ                   برگشت به فهرست مقالات | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.SSU.REC.1401.004
Clinical trials code: IRCT20230130057276N1

XML English Abstract Print


1- ، movahed446@yahoo.com
چکیده:   (62 مشاهده)
سابقه و هدف: تولد نوزاد نارس سبب فشارهای روانی زیادی در مادران می گردد. یکی از راههای افزایش خودکارآمدی مادران مراقبت معنوی است. مطالعه حاضر با هدف تعیین تاثیر آموزش مراقبت معنوی بر خودکارآمدی نوزادان نارس در بخش مراقبت ویژه نوزادان انجام شد.
مواد و روش ها: در این مطالعه کارآزمایی بالینی 60  نفر از مادران نوزادان نارس بستری در بخش مراقبت ویژه نوزادان بیمارستان شهید صدوقی یزد در سال 1401 به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شده، سپس به طور تصادفی به دو گروه تقسیم شدند.  مداخله شامل چهار جلسه آموزشی 45 دقیقه ای بود.  سه هفته بعد از مداخله مجددا خودکارآمدی مادران در هر دو گروه سنجیده شد. داده ها با استفاده از پرسشنامه خودکارآمدی سی پنل جمع آوری و با استفاده از نرم افزار  SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها: میانگین نمره خودکارآمدی مادران به ترتیب قبل از مداخله در گروه کنترل  81/21 +_ 13/183 و در گروه آزمون  25/23 _+ 10/174 بود و تفاوت معنی دار نداشتند(141/0 P< ). پس از مداخله میانگین نمره خودکارآمدی مادران در گروه کنترل 76/19 _+ 40/192 و در گروه آزمون 08/25 _+ 13/202 بود که نسبت به قبل از مداخله افزایش معنی دار داشت (036/0 > p ).
نتیجه‌گیری: آموزش مراقبت معنوی باعث افزایش خودکارآمدی مادران نوزادان نارس در بخش مراقبت های ویژه نوزادان شد. این مداخله کم هزینه و عملی می باشد و می تواند به خودکارآمدی مادران در مراقبت مطلوب از نوزاد و احساس کفایت  بیشتر در مادران منجر شود.
     
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: پرستاری
دریافت: 1402/4/1 | پذیرش: 1402/7/23

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.