TY - JOUR JF - Avicenna-J-Nurs-Midwifery-Care JO - Avicenna J Nurs Midwifery Care VL - 17 IS - 12 PY - 2009 Y1 - 2009/11/01 TI - Effects of Breastfeeding Education among Primiparous Women Referring to Fathemieh Hospital in Hamadan, Iran TT - بررسی میزان تاثیر آموزش تغذیه با شیر مادر در مراجعین نخست زا به بیمارستان فاطمیه همدان N2 - مقدمه و هدف : ترویج تغذیه با شیر مادر یکی از راههای اساسی جهت کاهش مرگ و میر نوزادان و رشد و تکامل بهتر کودکان می باشد.  هدف اصلی از این پژوهش تعیین میزان تاثیر آموزش برآگاهی و نحوه عملکردتغذیه با شیر مادر در مراجعین نخست زا به بیمارستان فاطمیه شهر همدان بوده است. روش کار: این پژوهش از نوع نیمه تجربی بوده که بر روی 200 نفر از مراجعین نخست زا به بیمارستان فاطمیه همدان که بصورت تصادفی انتخاب شدند صورت گرفت . در ابتدا قبل از مداخله از طریق آموزش به جمع آوری اطلاعات مربوطه پرداخته شد سپس بعد از اجرای برنامه های آموزشی مجددا بررسی های لازم صورت گرفت. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه و چک لیست مشاهده بود. داده ها با استفاده ازنرم افزار آماریSPSS و بکارگیری آمار توصیفی، آزمون های آماری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج : نتایج حاصله حاکی از آن است که تنها 3 درصد از واحدهای پژوهش قبل از آموزش تغذیه با شیر مادر از آگاهی خوب برخوردار بودند، در حالیکه بعد از آموزش این میزان به 5/55 درصد افزایش یافت. بین میزان آگاهی قبل و بعد از آموزش تفاوت وجود داشته است(000/0=p). در زمینه عملکرد 5/30 درصد از واحدهای پژوهش قبل از آموزش تغذیه با شیر مادر از عملکرد خوب برخوردار بودند، در حالیکه بعد از آموزش، این میزان به 5/70 درصد­رسید. آزمون آماری نشان داد که میزان عملکرد  قبل و بعد از آموزش با هم تفاوت داشته است (001/0 =p). میزان همبستگی بین آگاهی و عملکرد قبل و بعد از آموزش با استفاده از آزمون همبستگی اسپیرمن مورد محاسبه قرار گرفت ودر سطح 01/0 میزان همبستگی بسیار بالا مشاهده گردید( 000/0= p ) . نتیجه نهایی : آموزش های ارائه شده در مورد تغذیه با شیر مادر در افزایش میزان آگاهی و ارتقاء سطح عملکرد افراد بسیار موثر بوده است.   SP - 41 EP - 51 AU - S. Aghababaei, M.Sc., AU - R. Bakht, M.Sc., AU - M. Bahmanzadeh, M.Sc., AD - KW - Breastfeeding Education / Breastfeeding Status UR - http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1063-fa.html ER -