RT - Journal Article T1 - Emotional Reactions to COVID-19 and Coping Strategies in Nursing Students JF - Avicenna-J-Nurs-Midwifery-Care YR - 2021 JO - Avicenna-J-Nurs-Midwifery-Care VO - 29 IS - 4 UR - http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-2381-fa.html SP - 284 EP - 291 K1 - Emotional K1 - COVID-19 K1 - Adaptation K1 - Nursing K1 - Students AB - مقدمه: دانشجویان پرستاری در طی دوران کرونا همواره در مواجهه با ناقلین یا مبتلایان به کووید ۱۹ هستند. پاندمی کرونا و تبعات ناشی از آن، می‌تواند منجر به طیف گسترده‌ای از احساسات و واکنش‌های هیجانی و عاطفی در دانشجویان پرستاری گردد. این مطالعه با هدف بررسی واکنش‌های هیجانی به کووید ۱۹ و راهبردهای مقابله با آن در دانشجویان پرستاری انجام شده است. روش کار: این مطالعه، توصیفی و از نوع همبستگی بود که در سال ۱۴۰۰ در دانشکدۀ علوم‌پزشکی ساوه و با مشارکت ۱۰۶ دانشجوی پرستاری به روش سرشماری انجام شد. ابزار مورد استفاده در این پژوهش شامل دو پرسش‌نامۀ استاندارد واکنش‌های هیجانی به کووید ۱۹ Huang و همکاران و راهبردهای مقابلۀ (فرم کوتاه) Carver بود. تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار آماری SPSS نسخۀ ۱۹ انجام شد. یافته‌ها: میانگین نمرۀ ابعاد واکنش‌های هیجانی در حیطۀ ترس ۰/۵۶± ۴/۰۶، اضطراب ۰/۷۷± ۴/۱۹، غمگینی ۰/۵۶± ۳/۰۸، و خشم ۰/۵۶± ۲/۸۹ بود. بین میانگین نمرات ابعاد ترس و اضطراب با جنسیت تفاوت آماری معنی‌داری وجود داشت (۰/۰۵ <P). میانگین نمرۀ راهبردهای مقابله‌ای مسئله‌محور و هیجان‌محور به‌ترتیب برابر با ۰/۹۷± ۲/۹۷ و ۰/۹۷± ۳/۰۶ بود (۰/۰۵ <P). بین راهبردهای مقابله‌ای هیجان محور با ترس، اضطراب و خشم همبستگی مثبت و معنی‌داری وجود داشت (۰/۰۵ <P). نتیجه‌گیری: بعد از گذشت ماه‌ها از شیوع بیماری کرونا میزان واکنش هیجانی منفی (شامل ترس، اضطراب، خشم و غمگینی) در دانشجویان پرستاری بالا است. بین راهبردهای مقابله‌ای هیجان‌محور با واکنش‌های هیجانی، هم‌بستگی مثبتی وجود داشت. بنابراین باید بر ارائۀ حمایت روحی روانی از دانشجویان پرستاری و همچنین آموزش راهبردهای مقابله تأکید ویژه شود. LA eng UL http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-2381-fa.html M3 10.30699/ajnmc.29.4.284 ER -