RT - Journal Article T1 - The Comparison of the Effects of Electronic Education with Workshop Education on Knowledge of Nursing Students about Patient's Rights JF - Avicenna-J-Nurs-Midwifery-Care YR - 2018 JO - Avicenna-J-Nurs-Midwifery-Care VO - 26 IS - 1 UR - http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1711-fa.html SP - 19 EP - 25 K1 - Knowledge K1 - Electronic Education K1 - Workshop Education K1 - Privacy K1 - Informed Consent K1 - Nurse AB - مقدمه: حقوق بیماران شامل قوانین ارتباطی بین بیماران، کارکنان حرف بهداشتی و سرویس‌های خدمات بهداشتی است. در خصوص رعایت اصول حقوق بیمار از جمله حریم خصوصی و رضایت آگاهانه از سوی پرسنل درمانی، نگرانی‌هایی وجود دارد. لذا مطالعۀ حاضر با هدف مقایسۀ تأثیر دو روش آموزش الکترونیکی و کارگاهی بر آگاهی دانشجویان پرستاری از حقوق بیماران شکل گرفت. روش کار: مطالعۀ حاضر یک مطالعۀ نیمه‌تجربی دو گروهه است. تعداد ۶۰ دانشجوی پرستاری در عرصه به‌صورت تصادفی ساده انتخاب شدند و در دو گروه آموزش کارگاهی و الکترونیکی قرار گرفتند. محتوای آموزشی در رابطه با حریم خصوصی بیمار و رضایت آگاهانه در یک جلسۀ ۴ ساعته به دانشجویان گروه آموزش کارگاهی، آموزش داده شد. همین محتوا با کمک لوح فشرده در قالب آموزش الکترونیکی به دانشجویان آموزش داده شد. قبل و بعد از مداخلۀ آموزشی، آگاهی دانشجویان با کمک پرسش‌نامۀ محقق‌ساخته بررسی شد و سپس اطلاعات با کمک نرم‌افزار SPSS با تست‌های آماری تجزیه‌وتحلیل شدند. یافته‌ها: نتایج مطالعه نشان داد میانگین آگاهی در هر دو گروه آموزش الکترونیکی و کارگاهی بعد از مداخلۀ آموزشی ارتقا یافته بود؛ اما در گروه آموزش کارگاهی، آگاهی قبل و بعد از مداخله از نظر آماری معنی‌دار بود ) ۰/۰۰۱ = (P. نتیجه‌گیری: آموزش مباحث مربوط به حقوق بیمار به دانشجویان پرستاری، راهکاری به‌منظور افزایش رعایت حقوق بیماران مطرح است. اما دست‌یابی به این هدف نیازمند روش‌های آموزشی است که زیرساخت‌های فراگیری این مفاهیم را فراهم سازد تا آنان را برای مراقبت از بیماران در آینده آماده‌تر سازد. LA eng UL http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1711-fa.html M3 10.30699/sjhnmf.26.1.19 ER -