Avicenna Journal of Nursing and Midwifery Care
مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابنسینا
Avicenna J Nurs Midwifery Care
Medical Sciences
http://nmj.umsha.ac.ir
1
admin
2676-5748
2676-5748
8
10.30699/ajnmc
14
۱۲۴/۲۱۰۹
fa
jalali
1385
6
1
gregorian
2006
9
1
14
1
online
1
fulltext
fa
بررسی تاثیرآموزش بر آگاهی ونگرش دانش آموزان سال آخر
دبیرستانهای شهر تهران درباره بیماری ایدز
Studying the Effect of Education on Knowledge and View of Senior Students in Tehran High Schools about Aids
پرستاری
Nursing
پژوهشي اصیل
Original Research
<p class="MsoNormal" dir="rtl" style="text-justify: kashida margin: 0cm 0cm 0pt direction: rtl unicode-bidi: embed text-align: justify text-kashida: 0%"><span lang="AR-SA" style="font-size: 11pt font-family: Homa">مقدمه و هدف : </span><span lang="AR-SA" style="font-size: 11pt font-family: Nazanin">ایدز سندرم نقص ایمنی اکتسابی ناشی از ویروس مختل کننده ایمنی بدن است . افراد با یکبار آلودگی به این ویروس برای تمام عمر آلوده می شوند . واحتمالا در اثر هجوم بیماریهای فرصت طلب که ازضعف سیستم ایمنی بدن استفاده می کنند از<span style="mso-spacerun: yes"> </span>پا در میآیند . از آنجا که ایدز فاقد واکسن و دارو و سرم درمانی است و از مرحله کنترل گامی فراتر گذاشته نشده است . آگاهی مردم بخصوص نوجوانان به راههای انتقال ، روشهای پیشگیری ،عمل به اعتقادات و<span style="mso-spacerun: yes"> </span>باور مذکورتنها را ه مقابله با گرفتاری به آن است . به همین منظور جهت بررسی تاثیرآموزش بر آگاهی ونگرش دانش آموزان دختر سال آخر دبیرستانهای شهر تهران درباره ایدز انجام شد . </span><span lang="AR-SA" style="font-size: 11pt font-family: Homa"><!--stripped--><!--stripped--></span></p>
<p class="MsoNormal" dir="rtl" style="text-justify: kashida margin: 0cm 0cm 0pt direction: rtl unicode-bidi: embed text-align: justify text-kashida: 0%"><span lang="AR-SA" style="font-size: 11pt font-family: Homa">روش کار : </span><span lang="AR-SA" style="font-size: 11pt font-family: Nazanin">پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه تجربی است وجامعه پژوهش کلیه دانش آموزان دختر دبیرستانهای شهر تهران بودند . جهت تعیین حجم نمونه یک مطالعه مقدماتی انجام شد و تعداد نمونه به گونه ای تعیین شد که بتواند معرف جامعه مورد مطالعه باشد . تعداد نمونه ها 3200 نفر بودند که به روش مداخله ای از میان دانش آموزان دختر دبیرسانهای شهر تهران بصورت تصادفی انتخاب شدند . ابزار گرد آوری داده ها در این پژوهش پرسشنامه بود که در دو مرحله قبل و بعد از آموزش به فاصله 15 روز توسط دانش آموزان تکمیل شد . </span><span lang="AR-SA" style="font-size: 11pt font-family: Homa"><!--stripped--><!--stripped--></span></p>
<p class="MsoNormal" dir="rtl" style="text-justify: kashida margin: 0cm 0cm 0pt direction: rtl unicode-bidi: embed text-align: justify text-kashida: 0%"><span lang="AR-SA" style="font-size: 11pt font-family: Homa">یافته ها : </span><span lang="AR-SA" style="font-size: 11pt font-family: Nazanin">یافته ها نشان داد که اختلاف معنـی داری در میزان آگاهــی قبل و بعد از آمــوزش دانش آمـــوزان وجــود دارد.(05/0></span><span dir="ltr" style="font-size: 11pt mso-bidi-font-family: Nazanin">p</span><span lang="AR-SA" style="font-size: 11pt font-family: Nazanin"> 14و/7-=</span><span dir="ltr" style="font-size: 11pt mso-bidi-font-family: Nazanin">z</span><span lang="AR-SA" style="font-size: 11pt font-family: Nazanin">) همچنین آموزش در ایجاد تغییر در نگرش قبل و بعد از آموزش موثر بود و اختلاف معنی دار آماری نشان داد.( 05/0</span><span dir="ltr" style="font-size: 11pt mso-bidi-font-family: Nazanin"><</span><span lang="AR-SA" style="font-size: 11pt font-family: Nazanin"><span style="mso-spacerun: yes"> </span><span style="mso-spacerun: yes"> </span></span><span dir="ltr" style="font-size: 11pt mso-bidi-font-family: Nazanin">p</span><span style="font-size: 11pt font-family: Nazanin"> <span lang="AR-SA">و14/7-=</span></span><span dir="ltr" style="font-size: 11pt mso-bidi-font-family: Nazanin">z</span><span lang="AR-SA" style="font-size: 11pt font-family: Nazanin">) بر اساس نتایج تحقیق مشخص شد که اکثریت دانش آموزان در مورد بیماری ایدز دارای آگاهی متوسط بودند و منبع کسب اطلاعات اکثریت نمونه ها (81%) وسائل ارتباط جمعی بود .</span><span lang="AR-SA" style="font-size: 11pt font-family: Homa"><!--stripped--><!--stripped--></span></p>
<p class="MsoNormal" dir="rtl" style="text-justify: kashida margin: 0cm 0cm 0pt direction: rtl unicode-bidi: embed text-align: justify text-kashida: 0%"><span lang="AR-SA" style="font-size: 11pt font-family: Homa">نتیجه گیری : </span><span lang="AR-SA" style="font-size: 11pt font-family: Nazanin">بطور کلی نتایج حاصل از تحقیق نشان داد که آگاهی اکثریت دانش آموزان از بیماری ایدز </span><span dir="ltr" style="font-size: 11pt mso-bidi-font-family: Nazanin">`</span><span lang="AR-SA" style="font-size: 11pt font-family: Nazanin">پایین است. و نگرش منفی آنها نسبت به بیماری ایدز نمایانگر اهمیت نقش وسائل ارتباط جمعی در بالا بردن سطح آگاهی و اصلاح نگرش است .</span><span lang="AR-SA" style="font-size: 11pt font-family: Homa"><!--stripped--><!--stripped-->
<p class="MsoNormal" style="text-justify: kashida margin: 0cm 0cm 0pt line-height: 120% text-align: justify text-kashida: 0%"><strong><span style="mso-bidi-font-family: Nazanin"><span style="mso-spacerun: yes"> </span>Introduction and Objectives: </span></strong><span style="mso-bidi-font-family: Nazanin">AIDS<span style="mso-spacerun: yes"> </span>is<span style="mso-spacerun: yes"> </span>the<span style="mso-spacerun: yes"> </span>acquired<span style="mso-spacerun: yes"> </span>syndrome<span style="mso-spacerun: yes"> </span>of<span style="mso-spacerun: yes"> </span>immunity<span style="mso-spacerun: yes"> </span>damage<span style="mso-spacerun: yes"> </span>caused<span style="mso-spacerun: yes"> </span>by<span style="mso-spacerun: yes"> </span>body<span style="mso-spacerun: yes"> </span>immunity<span style="mso-spacerun: yes"> </span>damaging<span style="mso-spacerun: yes"> </span>virus .<span style="mso-spacerun: yes"> </span>By<span style="mso-spacerun: yes"> </span>one<span style="mso-spacerun: yes"> </span>time<span style="mso-spacerun: yes"> </span>infection<span style="mso-spacerun: yes"> </span>people<span style="mso-spacerun: yes"> </span>will<span style="mso-spacerun: yes"> </span>be<span style="mso-spacerun: yes"> </span>infected<span style="mso-spacerun: yes"> </span>for all<span style="mso-spacerun: yes"> </span>of<span style="mso-spacerun: yes"> </span>their<span style="mso-spacerun: yes"> </span>lives<span style="mso-spacerun: yes"> </span>and<span style="mso-spacerun: yes"> </span>probably<span style="mso-spacerun: yes"> </span>will<span style="mso-spacerun: yes"> </span>miss<span style="mso-spacerun: yes"> </span>the<span style="mso-spacerun: yes"> </span>chance<span style="mso-spacerun: yes"> </span>of<span style="mso-spacerun: yes"> </span>living<span style="mso-spacerun: yes"> </span>because<span style="mso-spacerun: yes"> </span>of<span style="mso-spacerun: yes"> </span>disease<span style="mso-spacerun: yes"> </span>seeking<span style="mso-spacerun: yes"> </span>the<span style="mso-spacerun: yes"> </span>opportunities<span style="mso-spacerun: yes"> </span>and<span style="mso-spacerun: yes"> </span>using<span style="mso-spacerun: yes"> </span>the<span style="mso-spacerun: yes"> </span>weakness<span style="mso-spacerun: yes"> </span>of<span style="mso-spacerun: yes"> </span>the<span style="mso-spacerun: yes"> </span>body<span style="mso-spacerun: yes"> </span>immunity<span style="mso-spacerun: yes"> </span>system . Since<span style="mso-spacerun: yes"> </span>there<span style="mso-spacerun: yes"> </span>is<span style="mso-spacerun: yes"> </span>no<span style="mso-spacerun: yes"> </span>vaccination , medication<span style="mso-spacerun: yes"> </span>or<span style="mso-spacerun: yes"> </span>serum<span style="mso-spacerun: yes"> </span>for<span style="mso-spacerun: yes"> </span>treating<span style="mso-spacerun: yes"> </span>AIDS<span style="mso-spacerun: yes"> </span>and<span style="mso-spacerun: yes"> </span>there<span style="mso-spacerun: yes"> </span>has<span style="mso-spacerun: yes"> </span>been<span style="mso-spacerun: yes"> </span>no<span style="mso-spacerun: yes"> </span>step<span style="mso-spacerun: yes"> </span>further<span style="mso-spacerun: yes"> </span>than<span style="mso-spacerun: yes"> </span>controlling<span style="mso-spacerun: yes"> </span>stage , acknowledgment<span style="mso-spacerun: yes"> </span>of<span style="mso-spacerun: yes"> </span>people<span style="mso-spacerun: yes"> </span>especially<span style="mso-spacerun: yes"> </span>teenagers<span style="mso-spacerun: yes"> </span>about<span style="mso-spacerun: yes"> </span>the<span style="mso-spacerun: yes"> </span>ways<span style="mso-spacerun: yes"> </span>of<span style="mso-spacerun: yes"> </span>infection<span style="mso-spacerun: yes"> </span>and<span style="mso-spacerun: yes"> </span>going<span style="mso-spacerun: yes"> </span>through<span style="mso-spacerun: yes"> </span>religious<span style="mso-spacerun: yes"> </span>beliefs<span style="mso-spacerun: yes"> </span>is<span style="mso-spacerun: yes"> </span>the<span style="mso-spacerun: yes"> </span>only<span style="mso-spacerun: yes"> </span>way<span style="mso-spacerun: yes"> </span>to<span style="mso-spacerun: yes"> </span>prevent<span style="mso-spacerun: yes"> </span>it . for this<span style="mso-spacerun: yes"> </span>target<span style="mso-spacerun: yes"> </span>there<span style="mso-spacerun: yes"> </span>has<span style="mso-spacerun: yes"> </span>been<span style="mso-spacerun: yes"> </span>a<span style="mso-spacerun: yes"> </span>study<span style="mso-spacerun: yes"> </span>about<span style="mso-spacerun: yes"> </span>the<span style="mso-spacerun: yes"> </span>effects<span style="mso-spacerun: yes"> </span>of<span style="mso-spacerun: yes"> </span>education<span style="mso-spacerun: yes"> </span>and<span style="mso-spacerun: yes"> </span>knowledge<span style="mso-spacerun: yes"> </span>and<span style="mso-spacerun: yes"> </span>view<span style="mso-spacerun: yes"> </span>of<span style="mso-spacerun: yes"> </span>senior<span style="mso-spacerun: yes"> </span>students<span style="mso-spacerun: yes"> </span>in<span style="mso-spacerun: yes"> </span>Tehran<span style="mso-spacerun: yes"> </span>high schools .<span style="mso-spacerun: yes"> </span><strong><!--stripped--><!--stripped--></strong></span></p>
<p class="MsoNormal" style="text-justify: kashida margin: 0cm 0cm 0pt line-height: 140% text-align: justify text-kashida: 0%"><strong><span style="mso-bidi-font-family: Nazanin">Materials & Methods: </span></strong><span style="mso-bidi-font-family: Nazanin">The<span style="mso-spacerun: yes"> </span>present<span style="mso-spacerun: yes"> </span>study<span style="mso-spacerun: yes"> </span>is<span style="mso-spacerun: yes"> </span>a<span style="mso-spacerun: yes"> </span>experimental<span style="mso-spacerun: yes"> </span>research<span style="mso-spacerun: yes"> </span>and<span style="mso-spacerun: yes"> </span>the<span style="mso-spacerun: yes"> </span>studied<span style="mso-spacerun: yes"> </span>community<span style="mso-spacerun: yes"> </span>were<span style="mso-spacerun: yes"> </span>all<span style="mso-spacerun: yes"> </span>high school<span style="mso-spacerun: yes"> </span>girls<span style="mso-spacerun: yes"> </span>of<span style="mso-spacerun: yes"> </span>Tehran<span style="mso-spacerun: yes"> </span>.<span style="mso-spacerun: yes"> </span>In<span style="mso-spacerun: yes"> </span>order<span style="mso-spacerun: yes"> </span>to<span style="mso-spacerun: yes"> </span>determine<span style="mso-spacerun: yes"> </span>the<span style="mso-spacerun: yes"> </span>mass<span style="mso-spacerun: yes"> </span>of<span style="mso-spacerun: yes"> </span>the<span style="mso-spacerun: yes"> </span>sample<span style="mso-spacerun: yes"> </span>there<span style="mso-spacerun: yes"> </span>was<span style="mso-spacerun: yes"> </span>a<span style="mso-spacerun: yes"> </span>primary<span style="mso-spacerun: yes"> </span>study<span style="mso-spacerun: yes"> </span>and<span style="mso-spacerun: yes"> </span>the<span style="mso-spacerun: yes"> </span>number<span style="mso-spacerun: yes"> </span>of<span style="mso-spacerun: yes"> </span>samples<span style="mso-spacerun: yes"> </span>was<span style="mso-spacerun: yes"> </span>determined<span style="mso-spacerun: yes"> </span>the<span style="mso-spacerun: yes"> </span>way<span style="mso-spacerun: yes"> </span>it<span style="mso-spacerun: yes"> </span>counted<span style="mso-spacerun: yes"> </span>present<span style="mso-spacerun: yes"> </span>the<span style="mso-spacerun: yes"> </span>studied<span style="mso-spacerun: yes"> </span>community . The samples<span style="mso-spacerun: yes"> </span>were<span style="mso-spacerun: yes"> </span>3200<span style="mso-spacerun: yes"> </span>high school<span style="mso-spacerun: yes"> </span>girls<span style="mso-spacerun: yes"> </span>chosen<span style="mso-spacerun: yes"> </span>based<span style="mso-spacerun: yes"> </span>on<span style="mso-spacerun: yes"> </span>interfering<span style="mso-spacerun: yes"> </span>random<span style="mso-spacerun: yes"> </span>system.<span style="mso-spacerun: yes"> </span>The data<span style="mso-spacerun: yes"> </span>source<span style="mso-spacerun: yes"> </span>were<span style="mso-spacerun: yes"> </span>the<span style="mso-spacerun: yes"> </span>questionnaires<span style="mso-spacerun: yes"> </span>which<span style="mso-spacerun: yes"> </span>were<span style="mso-spacerun: yes"> </span>completed<span style="mso-spacerun: yes"> </span>15<span style="mso-spacerun: yes"> </span>days<span style="mso-spacerun: yes"> </span>before<span style="mso-spacerun: yes"> </span>and<span style="mso-spacerun: yes"> </span>after<span style="mso-spacerun: yes"> </span>the<span style="mso-spacerun: yes"> </span>education .<span style="mso-spacerun: yes"> </span><!--stripped--><!--stripped--></span></p>
<p class="MsoNormal" style="text-justify: kashida margin: 0cm 0cm 0pt line-height: 140% text-align: justify text-kashida: 0%"><strong><span style="mso-bidi-font-family: Nazanin">Results: </span></strong><span style="mso-bidi-font-family: Nazanin">Achievements<span style="mso-spacerun: yes"> </span>showed<span style="mso-spacerun: yes"> </span>that<span style="mso-spacerun: yes"> </span>there<span style="mso-spacerun: yes"> </span>is<span style="mso-spacerun: yes"> </span>a<span style="mso-spacerun: yes"> </span>meaningful<span style="mso-spacerun: yes"> </span>discrepancy<span style="mso-spacerun: yes"> </span>between<span style="mso-spacerun: yes"> </span>the<span style="mso-spacerun: yes"> </span>level<span style="mso-spacerun: yes"> </span>of<span style="mso-spacerun: yes"> </span>knowledge<span style="mso-spacerun: yes"> </span>before<span style="mso-spacerun: yes"> </span>and<span style="mso-spacerun: yes"> </span>after<span style="mso-spacerun: yes"> </span>the<span style="mso-spacerun: yes"> </span>acknowledgment (z=-7/14, p<0.05). The<span style="mso-spacerun: yes"> </span>acknowledgment<span style="mso-spacerun: yes"> </span>also<span style="mso-spacerun: yes"> </span>showed<span style="mso-spacerun: yes"> </span>to<span style="mso-spacerun: yes"> </span>make<span style="mso-spacerun: yes"> </span>meaningful<span style="mso-spacerun: yes"> </span>difference<span style="mso-spacerun: yes"> </span>in<span style="mso-spacerun: yes"> </span>the<span style="mso-spacerun: yes"> </span>statistics<span style="mso-spacerun: yes"> </span>(z= -3.426 , p<0.05) . According<span style="mso-spacerun: yes"> </span>the<span style="mso-spacerun: yes"> </span>results<span style="mso-spacerun: yes"> </span>of the<span style="mso-spacerun: yes"> </span>study<span style="mso-spacerun: yes"> </span>it<span style="mso-spacerun: yes"> </span>was brought<span style="mso-spacerun: yes"> </span>up<span style="mso-spacerun: yes"> </span>that<span style="mso-spacerun: yes"> </span>the<span style="mso-spacerun: yes"> </span>majority<span style="mso-spacerun: yes"> </span>of<span style="mso-spacerun: yes"> </span>the<span style="mso-spacerun: yes"> </span>students<span style="mso-spacerun: yes"> </span>had<span style="mso-spacerun: yes"> </span>a<span style="mso-spacerun: yes"> </span>medium<span style="mso-spacerun: yes"> </span>knowledge<span style="mso-spacerun: yes"> </span>about<span style="mso-spacerun: yes"> </span>AIDS<span style="mso-spacerun: yes"> </span>and<span style="mso-spacerun: yes"> </span>the<span style="mso-spacerun: yes"> </span>source<span style="mso-spacerun: yes"> </span>of<span style="mso-spacerun: yes"> </span>this<span style="mso-spacerun: yes"> </span>knowledge<span style="mso-spacerun: yes"> </span>for<span style="mso-spacerun: yes"> </span>majority<span style="mso-spacerun: yes"> </span>of<span style="mso-spacerun: yes"> </span>the<span style="mso-spacerun: yes"> </span>samples<span style="mso-spacerun: yes"> </span>(81%)<span style="mso-spacerun: yes"> </span>were<span style="mso-spacerun: yes"> </span>the<span style="mso-spacerun: yes"> </span>public<span style="mso-spacerun: yes"> </span>medias .<span style="mso-spacerun: yes"> </span><!--stripped--><!--stripped--></span></p>
<p class="MsoNormal" style="text-justify: kashida margin: 0cm 0cm 0pt line-height: 140% text-align: justify text-kashida: 0%"><strong><span style="mso-bidi-font-family: Nazanin">Conclusion:</span></strong><span style="mso-bidi-font-family: Nazanin"> The<span style="mso-spacerun: yes"> </span>results<span style="mso-spacerun: yes"> </span>of<span style="mso-spacerun: yes"> </span>the<span style="mso-spacerun: yes"> </span>study<span style="mso-spacerun: yes"> </span>generally<span style="mso-spacerun: yes"> </span>showed<span style="mso-spacerun: yes"> </span>that<span style="mso-spacerun: yes"> </span>for<span style="mso-spacerun: yes"> </span>most<span style="mso-spacerun: yes"> </span>of<span style="mso-spacerun: yes"> </span>the<span style="mso-spacerun: yes"> </span>students<span style="mso-spacerun: yes"> </span>there<span style="mso-spacerun: yes"> </span>is<span style="mso-spacerun: yes"> </span>a<span style="mso-spacerun: yes"> </span>low<span style="mso-spacerun: yes"> </span>knowledge<span style="mso-spacerun: yes"> </span>of<span style="mso-spacerun: yes"> </span>AIDS . And<span style="mso-spacerun: yes"> </span>their<span style="mso-spacerun: yes"> </span>negative<span style="mso-spacerun: yes"> </span>attitude<span style="mso-spacerun: yes"> </span>toward<span style="mso-spacerun: yes"> </span>the<span style="mso-spacerun: yes"> </span>disease<span style="mso-spacerun: yes"> </span>implicated<span style="mso-spacerun: yes"> </span>the<span style="mso-spacerun: yes"> </span>importance<span style="mso-spacerun: yes"> </span>of<span style="mso-spacerun: yes"> </span>public<span style="mso-spacerun: yes"> </span>medias<span style="mso-spacerun: yes"> </span>and<span style="mso-spacerun: yes"> </span>modification<span style="mso-spacerun: yes"> </span>of<span style="mso-spacerun: yes"> </span>the<span style="mso-spacerun: yes"> </span>attitude<span style="mso-spacerun: yes"> </span>of<span style="mso-spacerun: yes"> </span>public<span style="mso-spacerun: yes"> </span>toward<span style="mso-spacerun: yes"> </span>the disease .<span style="mso-spacerun: yes"> </span><!--stripped--><!--stripped-->
ایدز ، آموزش ، آگاهی ، نگرش
AIDS / Education / Acknowledgement / Attitude
12
22
http://nmj.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-1010&slc_lang=fa&sid=1
B. Khodakaramy , M.Sc
بتول خداکرمی
10031947532846001024
10031947532846001024
No
R. Bakhat, M.Sc
رفعت بخت
10031947532846001025
10031947532846001025
No