Avicenna Journal of Nursing and Midwifery Care
مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابنسینا
Avicenna J Nurs Midwifery Care
Medical Sciences
http://nmj.umsha.ac.ir
1
admin
2676-5748
2676-5748
8
10.30699/ajnmc
14
۱۲۴/۲۱۰۹
fa
jalali
1387
8
1
gregorian
2008
11
1
16
2
online
1
fulltext
fa
بررسی تأثیر اجرای برنامه ریزی ترخیص بر رضایت بیماران
The Assessment of Effect Discharge Planning on Patients Satisfaction
پرستاری
Nursing
پژوهشي اصیل
Original Research
<p class="MsoNormal" dir="rtl" style="text-justify: kashida margin: 0cm 0cm 0pt text-align: justify text-kashida: 0%"><strong><span lang="FA" style="font-size: 9pt font-family: "B Traffic" mso-bidi-language: FA">مقدمه و هدف:</span></strong><span lang="FA" style="font-size: 9pt font-family: "B Traffic" mso-bidi-language: FA"> </span><span lang="FA" style="font-family: "B Traffic" mso-bidi-language: FA mso-ansi-font-size: 9.0pt"><font size="2">یکی از ابتدایی ترین مسئولیتهای پرستار بعنوان فرد مراقبت کننده، تأمین امر تداوم در مراقبت است. لذا ارتقاء سطح کیفی مراقبتها و افزایش رضایت بیماران بعنوان شاخصهای اثر بخشی کار پرستاران شناخته میشود. این مطالعه با هدف بررسی تأثیر اجرای برنامه ریزی ترخیص بر رضایت بیماران طراحی شده است. <!--stripped--><!--stripped--></font></span></p>
<p class="MsoNormal" dir="rtl" style="text-justify: kashida margin: 0cm 0cm 0pt text-align: justify text-kashida: 0% tab-stops: 100.3pt"><strong><span lang="FA" style="font-size: 9pt font-family: "B Traffic" mso-bidi-language: FA">روش کار:</span></strong><span lang="FA" style="font-family: "B Traffic" mso-bidi-language: FA mso-ansi-font-size: 9.0pt"><font size="2"> این تحقیق از نوع کارآزمائی بالینی، 120 بیمار در دو گروه مورد و شاهد بصورت قبل و بعد که بر اساس متغیرهای همسان سازی: سن، جنس، طول مدت بستری و نوع بیماری بطور تصادفی انتخاب شدند، مورد بررسی قرار گرفتند. جهت جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه رضایت سنجی بیماران استفاده گردید. پرستاران گروه مورد پس از طی دوره آموزشی یک ماهه در مورد برنامه ریزی ترخیص بصورت چهره به چهره به بیماران منتخب آموزش داده و نیازهای مراقبتی آنها را برطرف می کردند. سرپرستاران نقش مشاوره و راهنمایی کردن را برعهده داشتند و فعالیتهای مراقبتی و و آموزشی پرستاران را بطور منظم در هر شیفت کاری کنترل میکردند. پس از گذشت سه ماهه از اجرای برنامه ترخیص نمونه گیری بعد از مداخله در گروه مورد انجام شد. داده های حاصل از پرسشنامه با استفاده از نرم افزار </font></span><span dir="ltr" style="font-size: 9pt mso-bidi-language: FA mso-bidi-font-family: 'B Traffic' mso-bidi-font-size: 10.0pt">spss</span><span lang="FA" style="font-family: "B Traffic" mso-bidi-language: FA mso-ansi-font-size: 9.0pt"><font size="2">، بصورت آزمونهای تی مستقل و زوجی، من ویتنی، ویل کاکسون و آزمون دقیق فیشر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.<!--stripped--><!--stripped--></font></span></p>
<p class="MsoNormal" dir="rtl" style="text-justify: kashida margin: 0cm 0cm 0pt text-align: justify text-kashida: 0%"><strong><span lang="FA" style="font-size: 9pt font-family: "B Traffic" mso-bidi-language: FA">نتایج:</span></strong><span lang="FA" style="font-family: "B Traffic" mso-bidi-language: FA mso-ansi-font-size: 9.0pt"><font size="2"> نتایج نشان داد که رضایت بیماران از نظر کیفی در هر دو گروه قبل از مداخله تفاوتی نداشته و در حد نسبتاً ناراضی میباشد (000/1=</font></span><span dir="ltr" style="font-size: 9pt mso-bidi-language: FA mso-bidi-font-family: 'B Traffic' mso-bidi-font-size: 10.0pt">P</span><span lang="FA" style="font-family: "B Traffic" mso-bidi-language: FA mso-ansi-font-size: 9.0pt"><font size="2">). در حالیکه بعد از مداخله رضایت بیماران در گروه شاهد تغییری نداشته (000/1=</font></span><span dir="ltr" style="font-size: 9pt mso-bidi-language: FA mso-bidi-font-family: 'B Traffic' mso-bidi-font-size: 10.0pt">P</span><span lang="FA" style="font-family: "B Traffic" mso-bidi-language: FA mso-ansi-font-size: 9.0pt"><font size="2">) ولی در گروه مورد رضایت بیماران در حد کاملاً راضی بود و آزمونهای آماری این تفاوت را معنی دارنشان داد(000/0=</font></span><span dir="ltr" style="font-size: 9pt mso-bidi-language: FA mso-bidi-font-family: 'B Traffic' mso-bidi-font-size: 10.0pt">P</span><span lang="FA" style="font-family: "B Traffic" mso-bidi-language: FA mso-ansi-font-size: 9.0pt"><font size="2">).<!--stripped--><!--stripped--></font></span></p>
<p class="MsoNormal" dir="rtl" style="text-justify: kashida margin: 0cm 0cm 0pt text-align: justify text-kashida: 0%"><strong><span lang="AR-SA" style="font-size: 9pt font-family: "B Traffic"">نتیجه نهایی:</span></strong><font size="2"><span lang="AR-SA" style="font-family: "B Traffic" mso-ansi-font-size: 9.0pt"> </span><span lang="FA" style="font-family: "B Traffic" mso-bidi-language: FA mso-ansi-font-size: 9.0pt">برنامه ریزی ترخیص بعنوان یک کار اجرایی هدفمند توانست گامی موثردر بهبود مشکلات بیماران و همچنین رضایت بیماران باشد و سبب تداوم در امر مراقبت شود. اجرای برنامه ریزی ترخیص بعنوان یک کار هدفمند میتواند سبب افزایش رضایت بیماران شود</span><span lang="AR-SA" style="layout-grid-mode: line font-family: "B Traffic" mso-ansi-font-size: 9.0pt">.</span></font><strong><em><u><span lang="FA" style="color: black font-family: "B Traffic" mso-bidi-language: FA mso-ansi-font-size: 9.0pt mso-ascii-font-family: Arial mso-hansi-font-family: Arial"><!--stripped--><!--stripped-->
<p class="MsoNormal" style="text-justify: kashida margin: 0cm 0cm 0pt direction: ltr unicode-bidi: embed text-align: justify text-kashida: 0%"><strong><span style="mso-bidi-language: FA mso-bidi-font-family: 'Times New Roman'"><font size="2">Introduction & Objective:</font></span></strong><strong><span style="font-size: 16pt mso-bidi-language: FA mso-bidi-font-family: 'Times New Roman'"> </span></strong><span style="font-size: 12pt mso-bidi-language: FA mso-bidi-font-family: 'B Nazanin'">One of the most primer responsibilities of a nurse as a caretaker, is providing continuous caretaking. So enhancing quality of caretaking and increasing patients satisfaction are known as indexes of producing effect in nurses work. The purpose of this study was to assess of effect discharge planning on patients satisfaction</span><span style="font-size: 12pt mso-bidi-language: FA mso-bidi-font-family: 'Times New Roman'">.<!--stripped--><!--stripped--></span></p>
<p class="MsoNormal" style="text-justify: kashida margin: 0cm 0cm 0pt direction: ltr unicode-bidi: embed text-align: justify text-kashida: 0%"><font size="2"><strong><span style="mso-bidi-language: FA mso-bidi-font-family: 'Times New Roman'">Materials & Methods:</span></strong><span style="mso-bidi-language: FA mso-bidi-font-family: 'Times New Roman'"> </span></font><span style="font-size: 12pt mso-bidi-language: FA mso-bidi-font-family: 'B Nazanin'">This research is a clinical work evaluating, which 120 patients were arranged in two groups before and after the research. One group case another group control whom were chosen random based on homogenization variables like: age, gender, the term of hospitalization and kind of their disease, and then they were studied. Satisfaction evaluating questionnaire was used. The nurses of subject group after one month training in releasing planning in the way of face to face, they teached the patients and met their caretaking needs. Head nurses had the role of consultants and advisers and they checked the caretaking activities of nurses regularly in each work shift and controlled them. After 3 month, the amount of patients satisfaction after participation in subject group gathered. The data resulted from questionnaire were analysed in form of T-independent and bigeminal tests, Manvitny and Vilcakson and exact Fisher tests and SPSS soft ware was used with the intention of analyzing the data and information</span><span style="font-size: 12pt mso-bidi-language: FA mso-bidi-font-family: 'Times New Roman'">.<strong><em><!--stripped--><!--stripped--></em></strong></span></p>
<p class="MsoNormal" style="text-justify: kashida margin: 0cm 0cm 0pt direction: ltr unicode-bidi: embed text-align: justify text-kashida: 0%"><strong><span style="mso-bidi-language: FA mso-bidi-font-family: 'Times New Roman'"><font size="2">Results:</font></span></strong><span style="font-size: 12pt mso-bidi-language: FA mso-bidi-font-family: 'Times New Roman'"> </span><span style="font-size: 12pt mso-bidi-language: FA mso-bidi-font-family: 'B Nazanin'">The results showed that the patients satisfaction based on quality in both groups before participation had no difference and had been rather in dissatisfaction level (p=1.000). Whereas after participation, satisfaction in control group showed no difference (p=1.000) but in case group, satisfaction was in proper level and statistical tests showed that the difference is meaningful (p=0.000)</span><span style="font-size: 12pt mso-bidi-language: FA mso-bidi-font-family: 'Times New Roman'">.<!--stripped--><!--stripped--></span></p>
<p class="MsoNormal" style="text-justify: kashida margin: 0cm 0cm 0pt direction: ltr unicode-bidi: embed text-align: justify text-kashida: 0%"><strong><span style="mso-bidi-language: FA mso-bidi-font-family: 'Times New Roman'"><font size="2">Conclusion:</font></span></strong><strong><span style="font-size: 12pt mso-bidi-language: FA mso-bidi-font-family: 'Times New Roman'"> </span></strong><span style="font-size: 12pt mso-bidi-language: FA mso-bidi-font-family: 'B Nazanin'">Discharge planning as a directed administrative work can be an effective step in removing patients problems and increasing their satisfaction and causes continuity of caretaking. Administering discharge planning as a directed work can increase and enhance the patients satisfaction</span><span style="font-size: 12pt mso-bidi-language: FA mso-bidi-font-family: 'Times New Roman'">.<strong><em><!--stripped--><!--stripped--></em></strong>
برنامه ریزی ترخیص ، تئوری هدفگذاری ، رضایت بیماران
Discharge Planning / Patients Satisfaction / The Theory of Goal Setting
25
35
http://nmj.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-1052&slc_lang=fa&sid=1
Z. Vanaki, Ph.D.
دکتر زهره ونکی
10031947532846001159
10031947532846001159
No
B. Habibipour, M.Sc.
بهزاد حبیبی پور
10031947532846001160
10031947532846001160
No