Avicenna Journal of Nursing and Midwifery Care
مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابنسینا
Avicenna J Nurs Midwifery Care
Medical Sciences
http://nmj.umsha.ac.ir
1
admin
2676-5748
2676-5748
8
10.30699/ajnmc
14
۱۲۴/۲۱۰۹
fa
jalali
1388
8
1
gregorian
2009
11
1
17
12
online
1
fulltext
fa
نظریه پردازی بر فرآیند انتقال دانش نظری به حوزه عمل در پرستاری:
رویکرد گراندد تئوری
Theorize on Theoretical Knowledge Transfer into Practice in Nursing: A Grounded Theory Approach
پرستاری
Nursing
پژوهشي اصیل
Original Research
<p class="MsoNormal" dir="rtl" style="margin: 0cm 0cm 0pt text-align: justify"><strong><span lang="AR-SA" style="font-size: 9pt font-family: "B Traffic" mso-ansi-font-size: 8.0pt">مقدمه و هدف:</span></strong><span lang="AR-SA" style="font-family: "B Traffic" mso-ansi-font-size: 9.0pt"><font size="2"> انتقال دانش یکی از دغدغه های اصلی تمام نظام های آکادمیک از جمله پرستاری است. نظام هایی موفق قلمداد می شوند که بتوانند پارادایم های تئوریک خود را به نسخه های موفق و قابل تجویز عملی در آورند. هدف این پژوهش نظریه پردازی بر فرآیند انتقال دانش نظری به حوزه عمل در پرستاری بوده است.<!--stripped--><!--stripped--></font></span></p>
<p class="MsoNormal" dir="rtl" style="margin: 0cm 0cm 0pt text-align: justify"><strong><span lang="AR-SA" style="font-size: 9pt font-family: "B Traffic" mso-ansi-font-size: 8.0pt">روش کار:</span></strong><span lang="AR-SA" style="font-family: "B Traffic" mso-ansi-font-size: 9.0pt"><font size="2"> این پژوهش از نوع کیفی و به روش گراندد تئوری با استفاده از نمونه گیری مبتنی بر هدف و<span style="mso-spacerun: yes"> </span>مصاحبه عمیق و باز نیمه ساختارمند انفرادی با 29 نفر و چندین جلسه مشاهده مشارکتی انجام شد. نمونه گیری نظری، مبتنی بر روند استخراج متغیرها و شکل گیری نظریه، با استفاده از تکنیک"پارادایم کدگذاری" اشتراوس و کوربین و روش تحلیل مقایسه ای مداوم، تجزیه و تحلیل داده ها انجام گردید.<!--stripped--><!--stripped--></font></span></p>
<p class="MsoNormal" dir="rtl" style="margin: 0cm 0cm 0pt text-align: justify"><strong><span lang="AR-SA" style="font-size: 9pt font-family: "B Traffic" mso-ansi-font-size: 8.0pt">نتایج:</span></strong><font size="2"><span lang="AR-SA" style="font-family: "B Traffic" mso-ansi-font-size: 9.0pt"> از داده های این تحقیق، از مجموع 985 کد اولیه، پس از چندین بار تقلیل و ادغام جهت رسیدن به تراکم مفهومی، 500 مورد برچسب مفهومی با بار مفهومی گسترده تر استخراج گردید که نهایتاً چهارمضمون یا درونمایه اصلیِ جنبه روانشناختی انتقال دانش، ساختار رفتار بالینی، پارادوکس</span><span lang="FA" style="font-family: "B Traffic" mso-bidi-language: FA mso-ansi-font-size: 9.0pt"> پارادایمی دانش و عمل</span><span lang="AR-SA" style="font-family: "B Traffic" mso-ansi-font-size: 9.0pt">؛ و واگرایی سازمانی در پرستاری از محتوای مستتر در آنها استخراج شد. </span><span lang="FA" style="font-family: "B Traffic" mso-bidi-language: FA mso-ansi-font-size: 9.0pt">گسست متقابل تئوری </span><span lang="FA" style="mso-bidi-language: FA mso-ansi-font-size: 9.0pt mso-bidi-font-family: 'Times New Roman'">–</span><span lang="FA" style="font-family: "B Traffic" mso-bidi-language: FA mso-ansi-font-size: 9.0pt"> عمل / عمل </span><span lang="FA" style="mso-bidi-language: FA mso-ansi-font-size: 9.0pt mso-bidi-font-family: 'Times New Roman'">–</span><span lang="FA" style="font-family: "B Traffic" mso-bidi-language: FA mso-ansi-font-size: 9.0pt"> تئوری، </span><span lang="AR-SA" style="font-family: "B Traffic" mso-ansi-font-size: 9.0pt">متغیرمرکزی و دارای مرجعیت و محوریت لازم در بین داده ها بود. در واقع این گسست هم مشکل اجتماعی پایه و در عین حال فرایند اجتماعی پایه این مطالعه را نیز به صورت گسست بین اندیشه و رفتار در پرستاری تشکیل داده است.<!--stripped--><!--stripped--></span></font></p>
<p class="MsoNormal" dir="rtl" style="margin: 0cm 0cm 0pt text-align: justify"><strong><span lang="AR-SA" style="font-size: 9pt font-family: "B Traffic" mso-ansi-font-size: 8.0pt">نتیجه نهایی:</span></strong><span lang="AR-SA" style="font-family: "B Traffic" mso-ansi-font-size: 9.0pt"><font size="2"> پیوست مطلوب بین تئوری ـ عمل / عمل- تئوری در چهار ستون اصلی پرستاری یعنی آموزش، پژوهش، مدیریت و بالین راهکار اصلی موفقیت است. پی آیندِ فرآیند گسست? انتقال دانش در پرستاری، تداوم ثنویت گرایی مخرب بین آموزش و بالین پرستاری و به مخاطره افتادن جایگاه و پایگاه علمی رشته خواهد بود که در قسمت های مختلف این پژوهش نیز مورد تاکید بوده است. <!--stripped--><!--stripped--></font>
<p class="MsoNormal" style="text-justify: kashida margin: 0cm 0cm 0pt direction: ltr unicode-bidi: embed text-align: justify text-kashida: 0%"><font size="2"><span><strong>Introduction & Objective:</strong></span></font><span style="font-size: 12pt mso-bidi-language: FA mso-bidi-font-family: 'Times New Roman' mso-bidi-font-size: 14.0pt"> </span><span style="font-size: 12pt">Knowledge transfer and in fact, the bridging of theory and practice is one of the main concerns of all academic disciplines. Getting prominent professional status is the thing that can be achieved by knowledge-based function, and of which would be called as successful discipline that it be able to transfer its theoretical paradigmatic claims into practice. </span><span style="font-size: 12pt mso-bidi-font-family: 'B Mitra'">Accordingly, the nursing educational discipline policy-makers would be designed an effective context-based educational planning by adopting viewpoints of the discipline’s agents.</span><span style="font-size: 14pt mso-bidi-language: FA mso-bidi-font-family: 'Times New Roman' mso-bidi-font-size: 16.0pt"><!--stripped--><!--stripped--></span></p>
<p class="MsoNormal" style="text-justify: kashida margin: 0cm 0cm 0pt direction: ltr unicode-bidi: embed text-align: justify text-kashida: 0%"><span><font size="2"><strong>Materials & Methods:</strong></font> </span><span style="font-size: 12pt">Using grounded theory approach, in-depth individual interviews, and participant observation were undertaken with a purposive and theoretical sample of 29 participants to explore their perceptions regarding the theoretical knowledge transfer into practice. Data were analyzed using the Strauss and Corbin coding paradigm and constant comparative method</span><span style="font-size: 12pt mso-bidi-language: FA mso-bidi-font-family: 'Times New Roman' mso-bidi-font-size: 14.0pt">.<!--stripped--><!--stripped--></span></p>
<p class="MsoNormal" style="text-justify: kashida margin: 0cm 0cm 0pt direction: ltr unicode-bidi: embed text-align: justify text-kashida: 0%"><span><font size="2"><strong>Results:</strong></font> </span><span style="font-size: 12pt">Four main themes emerging from this study included psycho-cognitive aspect of knowledge transfer, clinical behavior structure, paradigmatic paradoxical knowledge and practice, divergence in nursing organization. The reciprocal theory-practice/ practice-theory gap was determined as core variable based on frequency of occurrence and being reference to interconnect of all the themes in the data. Simultaneously, this core variable was assumed as basic social problem resulted from contemplation and behavior gap as basic psychological social process which in turn, inhibited the process of knowledge transfer into practice</span><span style="font-size: 12pt mso-bidi-language: FA mso-bidi-font-family: 'Times New Roman'">.</span><span style="font-size: 12pt mso-bidi-language: FA mso-bidi-font-family: 'Times New Roman' mso-bidi-font-size: 14.0pt"><!--stripped--><!--stripped--></span></p>
<p class="MsoNormal" style="margin: 0cm 0cm 0pt direction: ltr unicode-bidi: embed text-align: justify"><span><font size="2"><strong>Conclusion:</strong></font> </span><span style="font-size: 12pt">The knowledge transfer into practice could be achieved if the discipline considers the knowledge-based function related to all of these inferred themes. In other words, bridging the gap between theory and practice at all four pillar of nursing, that is, education, research, administration, and service is intellectual way of knowledge transfer into practice.<span style="mso-spacerun: yes"> </span>Furthermore, this information indicates that nursing discipline in <st1:place w:st="on"><st1:country-region w:st="on">Iran</st1:country-region></st1:place> is experiencing a theory-practice gap that would put the discipline at risk, and in order to response to the governmental critique, there is serious call for bridging the gap</span><span style="font-size: 12pt color: black mso-bidi-language: FA mso-bidi-font-family: 'Times New Roman'">.</span><span style="font-size: 12pt mso-bidi-language: FA mso-bidi-font-family: 'Times New Roman' mso-bidi-font-size: 14.0pt"><!--stripped--><!--stripped-->
انتقال دانش پرستاری ، پژوهش کیفی ، گسست تئوری و عمل ، گراندد تئوری
Grounded Theory / Nursing Knowledge Transfer / Qualitative research
Theory-Practice Gap
24
34
http://nmj.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-1061&slc_lang=fa&sid=1
M.A. Gheraghi, Ph.D
دکتر محمدعلی چراغی
10031947532846001188
10031947532846001188
No