Avicenna Journal of Nursing and Midwifery Care
مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابنسینا
Avicenna J Nurs Midwifery Care
Medical Sciences
http://nmj.umsha.ac.ir
1
admin
2676-5748
2676-5748
8
10.30699/ajnmc
14
۱۲۴/۲۱۰۹
fa
jalali
1399
12
1
gregorian
2021
3
1
29
2
online
1
fulltext
fa
بررسی تأثیر آموزش و پیگیری تلفنی پرستار (تلهنرسینگ) بر خودکارآمدی در مدیریت بیماران دیابتی نوع دوم: یک مطالعه کارآزمایی بالینی
The Effects of Education and Telephone Nurse Follow-Up (Tele-Nursing) on Diabestes Management Self –Efficacy in Patients with Type 2 Diabetic Referred to Hamadans Diabetes Center in 2018
پرستاری
Nursing
پژوهشي اصیل
Original Research
<p style="font-style: normal; text-align: justify;"><span style="font-size:14px;"><span style="font-family:IRANsans;"><span style="color:#ffffff;"><strong><span style="background-color:#4e5f70;">مقدمه:</span></strong></span><span style="color:black;"> دیابت یکی از بیماریهای شایع و پرهزینه است. </span><span style="color:black;">پرستاری تلفنی نه تنها در کاهش هزینهها، بلکه در ارائه مراقبت پرستاری و خودکارآمدی بیماران نقش مؤثر و انکارناپذیری ایفا میکند. این مطالعه با هدف بررسی تأثیر آموزش و پیگیری تلفنی پرستار (تلهنرسینگ) بر خودکارآمدی در مدیریت بیماران دیابتی نوع ۲ مراجعهکنندۀ به مرکز دیابت همدان در سال ۱۳۹۷ انجام شد.</span><br>
<span style="color:#ffffff;"><strong><span style="background-color:#4e5f70;">روش کار:</span></strong></span> <span style="color:black;">در این مطالعۀ کارآزمایی بالینی، ۱۱۶ بیمار به دو گروه مداخله و کنترل تقسیم شدند و ۵۸ بیمار دیابتی نوع ۲ که </span><span style="color:black;">ویژگی</span><span dir="LTR"><span style="color:black;"></span></span><span style="color:black;">های</span><span style="color:black;"> شرکت در پژوهش را داشتند، در مرکز دیابت همدان با نمونهگیری آسان وارد مطالعه شدند. بیماران به روش تخصیص تصادفی بلوکی به دو گروه تخصیص یافتند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامۀ اطلاعات جمعیتشناختی و بیماری و پرسشنامۀ خودکارآمدی در مدیریت بیماران دیابتی نوع ۲ (</span><span dir="LTR"><span style="color:black;">DMSES</span></span><span style="color:black;">) بود. مداخله در گروه آزمون بهصورت پرستاری تلفنی بهمدت هشت هفته انجام شد؛ بدینصورت که در ماه اول، هر هفته دو مرتبه و در ماه دوم، هر هفته یک مرتبه با افراد گروه آزمون تماس تلفنی برقرار شد. شایان ذکر است بیماران در گروه کنترل، تنها پیگیری و مراقبتهای روزمرۀ مرکز دیابت همدان را دریافت کردند. در نهایت، اطلاعات جمعآوریشده با کمک نرمافزار </span><span dir="LTR"><span style="color:black;">IBM</span></span> <span dir="LTR"><span style="color:black;">SPSS</span></span> <span dir="LTR"><span style="color:black;">Statistics</span></span><span style="color:black;"> نسخه ۱۹</span> <span style="color:black;">تجزیه و تحلیل شد.</span><br>
<span style="color:#ffffff;"><strong><span style="background-color:#4e5f70;">یافتهها:</span></strong></span><span style="color:black;"> یافتههای پژوهش بیانگر آن بود که میانگین خودکارآمدی در مدیریت در هر دو گروه قبل از مداخله، اختلاف آماری معنیداری را نشان نمیدهد (۰/۱۵</span>=<em><span dir="LTR"><span style="color:black;">P</span></span></em><span style="color:black;">). پس از دادن آموزش به گروه مداخله، میانگین خودکار آمدی در مدیریت در یک و دو ماه بعد بهطور معنیداری درمقایسه با گروه کنترل بهبود یافت (۰/۰۰۱</span><span dir="LTR"><</span><em><span dir="LTR"><span style="color:black;">P</span></span></em><span style="color:black;">).</span><br>
<span style="color:#ffffff;"><strong><span style="background-color:#4e5f70;">نتیجه</span></strong><span style="background-color:#4e5f70;"> </span><strong><span style="background-color:#4e5f70;">نهایی:</span></strong></span><span style="color:black;"> با توجه به یافتههای مطالعه، میتوان نتیجهگیری کرد پیگیری تلفنی پرستار در ارتقای خودکارآمدی زنان مبتلا به دیابت مؤثر بود. </span></span></span></p>
<p style="text-align: justify;"><span style="font-size:14px;"><span style="font-family:Times New Roman;"><strong><span style="color:#ffffff;"><span style="background-color:#4e5f70;">Objective:</span></span> </strong>Diabetes is a common and costly disease. Nursing care services, not only are effective in reducing costs but also improve the quality of life and the relationship between the patient and the nurse. The aim of this research was evalution of telephone nursing Follow-up effects on self-efficacy in women with type 2 diabetes mellitus in Hamadan.<span dir="RTL"></span><br>
<span style="color:#ffffff;"><strong><span style="background-color:#4e5f70;">Method</span><span dir="RTL"><span style="background-color:#4e5f70;">:</span></span></strong></span> In this Clinical Trial study, 58 type 2 diabetic patients who met the inclusion criteria were recruited in Hamadan diabetes center by simple sampling. Patients were divided into two groups using block randomization. Data were collected using demographic and disease information questionnaire and Diabetes Management Self-Efficacy Scale (DMSES). Intervention in the experimental group was done by telephone nursing for 12 weeks in which phone calls were made during the first month (twice a week) and the second month (once a week). Phone nursing content included emphasis on diabetic diet, timely medication use, insulin injection, recreation and exercise, self care, stress management techniques, communication skills training, and more. The average duration of the call was 10-15 minutes on each call, and the time of phone call was agreed between 8 a.m. and 6 p.m. Patients were told that telephone nursing is free so patients could contact the researcher by phone or text if they had any questions. It should be noted that the patients in the control group received only the follow-up and routine care of the Hamadan diabetes center. Finally, the data were analyzed using IBM SPSS Statistics version 19 software<span dir="RTL">.</span><br>
<span style="color:#ffffff;"><strong><span style="background-color:#4e5f70;">Results:</span></strong></span> Findings of the study showed that the mean of self-efficacy in both groups before intervention was not statistically significant (<em>P</em>=0.15). After training the intervention group, the mean self-efficacy at one and two months after treatment was significantly improved compared to the control group (<em>P</em><0.001)<br>
<span style="color:#ffffff;"><strong><span style="background-color:#4e5f70;">Conclusion:</span></strong></span> According to the findings of this study, it can be concluded that nurse telephone follow-up was effective in promoting self-efficacy in patients with diabetes<span dir="RTL">.</span></span></span></p>
پیگیری تلفنی پرستار, خودکارآمدی, دیابت نوع دوم
Telephone nurse follow-up, Self-efficacy, Type 2 diabetes mellitus
81
90
http://nmj.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-195-8&slc_lang=fa&sid=1
Morteza
Shamsizadeh
مرتضی
شمسی زاده
mo
100319475328460015048
100319475328460015048
No
Instructor, Department of Internal Surgery Nursing, School of Nursing, Hamadan University of Medical Sciences, Hamadan, Iran
مربی، گروه پرستاری داخلی جراحی، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
Soheila
Shaadi
سهیلا
شادی
shadisoheila567@rochetmail.com
100319475328460015049
100319475328460015049
No
Student Research Committee, Hamadan University of Medical Sciences, Hamadan, Iran
کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
Younes
Mohammadi
یونس
محمدی
younesmohammmmadi@ymail.com
100319475328460015050
100319475328460015050
No
Associate Professor, Non-Communicable Disease Modeling Research Center, Department of Biostatistics, School of Health, Hamadan University of Medical Sciences, Hamadan, Iran
دانشیار، مرکز تحقیقات مدلسازی بیماریهای غیرواگیر، گروه آمار زیستی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
Seyed Reza
Borzou
سید رضا
برزو
borzou@umsha.ac.ir
100319475328460015051
100319475328460015051
Yes
Associate Professor, Department of Internal Surgery Nursing, School of Nursing, Hamadan University of Medical Sciences, Hamadan, Iran
دانشیار، گروه پرستاری داخلی جراحی، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران