fa
jalali
1398
5
1
gregorian
2019
8
1
27
3
online
1
fulltext
fa
بررسی تأثیر آرامسازی تنفسی بر شدت درد ناشی از خروج لوله سینهای پس از عمل جراحی قلب باز: یک مطالعه کارآزمایی تصادفی شده
Evaluation of the Effect of Respiratory Relaxation on the Severity of Pain Resulting from the Removal of the Chest Tube After CABG
مقدمه: خارجکردن لوله سینهای یکی از بدترین رویدادها در بیماران بستری در بخش مراقبت ویژه است. با وجود پیشرفتهای علمی، هنگام عمل جراحی قلب باز اقدامی مؤثر برای کاهش درد ناشی از آن صورت نمیگیرد؛ بنابراین مطالعه حاضر با هدف بررسی تأثیر آرامسازی تنفسی بر شدت درد ناشی از خارجکردن لوله سینهای پس از عمل جراحی قلب باز انجام شده است.
روش کار: مطالعه حاضر از نوع کارآزمایی بالینی یک سوکور به شمار میآید که در سال ۱۳۹۵ انجام شده است. در این مطالعه ۸۰ بیمار تحت جراحی قلب باز که تنها یک لوله سینهای مدیاستینال داشتند در مرکز قلب مازندران بررسی شدند و با تخصیص تصادفی در دو گروه مداخله و کنترل قرار گرفتند. در گروه مداخله برای آرامسازی از تمرینهای تنفسی آرام و عمیق به مدت ۵ دقیقه پیش از خروج لوله استفاده شد. شدت درد با مقیاس معیاری دیداری درد، قبل، بلافاصله و ۱۵ دقیقه پس از خارجکردن لوله سینهای سنجیده شد. تجزیه و تحلیل دادهها نیز با آزمونهای رایج صورت گرفت.
یافتهها: براساس نتایج، بین شدت درد در دو گروه قبل از خارجکردن لوله سینهای اختلاف معنیداری وجود ندارد (۰/۸۴=P). همچنین میان شدت درد، بلافاصله پس از خروج لوله در گروه مداخله در مقایسه با گروه کنترل اختلاف آماری معنیداری مشاهده میشود (۰/۰۰۰۱=P)، اما بین شدت درد ۱۵ دقیقه بعد از خروج لوله گروههای مداخله و کنترل اختلاف معنیداری مشهود نیست (۰/۲۱=P).
نتیجهگیری: آرامسازی تنفسی تکنیکی مؤثر بر شدت درد ناشی از خروج لوله سینهای بیماران پس از عمل جراحی قلب باز است و استفاده از این روش پیش از خروج لوله، بهدلیل نداشتن هزینه، کاربری آسان و مؤثربودن توصیه میشود.
Introduction: Patients admitted to the intensive care unit express the chest tube removal as one of their worst experiences. In spite of scientific advances, no effective action is taken to reduce the pain due to it. Therefore, the aim of this study was to investigate the effect of respiratory relaxation on the severity of pain resulting from the removal of chest tube after coronary artery bypass graft.
Methods: This single blind randomized trial was performed in 2016 on 80 patients with open heart surgery with only one mediastinal chest tube. Patients were randomly divided into case and control groups. In the case group, relaxation and relaxation breathing exercises were used for 5 minutes before the tube was exhausted. The severity of pain was measured by visual analog scale before, immediately and 15 minutes after the removal of the chest tube. Data analysis was performed using common tests.
Results: The results showed that there was no significant difference between the severity of pain in both groups before the removal of the chest tube (P=0.84). It was also found that there was a significant difference between the severity of pain immediately after the discharge of the tube in the case group (P=0.0001), but there was no significant difference between the intensity of pain 15 minutes after the withdrawal of the tubes in the case and control groups (P=0.21).
Conclusion: Respiratory relaxation is an effective technique for the pain intensity of postoperative chest tube after open heart surgery. It is recommended to use this method before tubing, due to lack of cost, ease of use and effectiveness.
Relaxation therapy, Chest tubes, Pain, Coronary artery bypass graft
آرامسازی, لوله سینهای, درد, جراحی قلب باز
141
148
http://nmj.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-784-3&slc_lang=fa&sid=1
2018/05/8
1397/2/18
2018/06/25
1397/4/4
Mitra
Ayyasi
Critical Care Nursing, School of Nursing, Behshahr, Mazandaran University of Medical Sciences, Sari, Iran
میترا
ایاسی
mayyasi89@yahoo.com
00319475328460011687
00319475328460011687
No
کارشناس ارشد مراقبتهای ویژه، گروه پرستاری، دانشکده پرستاری بهشهر، دانشگاه علومپزشکی مازندران، ساری، ایران
Mohamad Ali
Heydari Georgia
Assistant Professor, Department of Medical Surgical Nursing, Nasibeh Nursing and Midwifery Faculty, Mazandaran University of Medical Sciences, Sari, Iran
محمد علی
حیدری گرجی
hydarigorgi@yahoo.com
00319475328460011688
00319475328460011688
No
استادیار، گروه پرستاری داخلی جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی نسیبه، دانشگاه علومپزشکی مازندران، ساری ایران
Masoumeh
Bagheri-Nesami
Associate Professor, Infectious Diseases Research Center with Focus on Nosocomial Infection, Mazandaran University of Medical Sciences, Sari, Iran
معصومه
باقری نسامی
anna4034@gmail.com
00319475328460011689
00319475328460011689
No
دانشیار، گروه پرستاری داخلی جراحی، مرکز تحقیقات بیماریهای عفونی با گرایش عفونتهای بیمارستانی، دانشگاه علومپزشکی مازندران، ساری، ایران
Somayeh
Rezaie
Critical Care Nursing, School of Nursing and Midwifery, Shahroud University of Medical Sciences, Shahroud, Iran
سمیه
رضایی
s.rezaie@shmu.ac.ir
00319475328460011690
00319475328460011690
Yes
کارشناس ارشد مراقبتهای ویژه، گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علومپزشکی شاهرود، شاهرود، ایران
fa
تأثیر آمادهسازی برای بستریشدن بر اضطراب، هنگام پذیرش کودکان سن مدرسه در مرکز آموزشی-درمانی بعثت همدان
The Effect of Preparation for Hospitalization on School-Age Children’s Anxiety During Admission at Hamadan Besat Educational Hospital
مقدمه: بستریشدن کودک در بیمارستان یکی از مهمترین علل پیدایش اضطراب در آنهاست. هدف مطالعه حاضر بررسی تأثیر آمادهسازی برای بستریشدن بر اضطراب هنگام پذیرش کودکان سن مدرسه در مرکز آموزشی-درمانی بعثت همدان در سال ۱۳۹۶ است.
روش کار: در این پژوهش نیمهتجربی پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل، ۵۴ کودک سن مدرسه (۶-۱۲ سال) که به بخشهای کودکان ۱ و ۲ مرکز آموزشی-درمانی بعثت همدان مراجعه کرده بودند، بهصورت تصادفیسازی ساده انتخاب شدند. بهمنظور گردآوری دادهها از پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک و اضطراب اسپیلبرگر ویژه کودکان استفاده شد. پس از تکمیل پرسشنامهها، در گروه مداخله برنامه آمادهسازی شامل آشناکردن کودک با بخش و کارکنان، وسایل درمانی و ارائه کتابچه کارتونی به مدت ۳۰ دقیقه ارائه شد؛ درحالیکه برای کودکان گروه کنترل کارهای معمول بخش صورت گرفت. سپس هر دو گروه بار دیگر پرسشنامهها را تکمیل کردند. دادهها نیز پس از جمعآوری با استفاده از نرمافزار SPSS نسخه ۱۶ و آزمونهای دقیق فیشر و کایدو تجزیه و تحلیل شد.
یافتهها: میانگین نمرات اضطراب قبل و بعد از مداخله در گروه کنترل اختلاف معنیداری دارد (۰/۰۰۱=P). همچنین این میانگین در گروه مداخله، قبل و بعد از مداخله با اختلاف معنیداری همراه است (۰/۰۵۰=P) که این امر تأثیر مثبت مداخله را بر کاهش اضطراب کودکان سن مدرسه نشان میدهد.
نتیجهگیری: آمادهسازی برای بستریشدن روشی مؤثر بر کاهش اضطراب کودکان سن مدرسه است.
Introduction: Hospitalization is one of the main causes of anxiety in children. The purpose of this study was to determine the effect of preparation for hospitalization on anxiety during admission of school-age children in Hamadan Beast Hospital in 2017.
Methods: In this quasi-experimental pretest-posttest control group study, 54 school-age children (6 to 12 years old) referred to the children departments (1 and 2) of Besat Hospital of Hamadan were randomly assigned to two groups. A demographic questionnaire and Spielberger anxiety questionnaire were used to collect data. In the treatment group, after completing the questionnaires, the preparation program was provided: this included familiarizing the child with the department and personnel, the tools, and presentation of a cartoon booklet for 30 minutes. For the control group, the usual tasks of the department were applied, after which the questionnaires were re-filled by both groups. Data was analyzed using SPSS 16, Fisher and Chi-square tests.
Results: The mean of anxiety scores before and after intervention was significantly different in the control group (P=0.001), and there was a significant difference between the intervention group before and after the intervention (P=0/050), which indicates the positive effect of the intervention on reducing the anxiety of school-age children.
Conclusion: The program of pereparation for hospitalization is an effective method for decreasing the anxiety of school-age children.
Anxiety, Hospitalization, Preparaition, Child
اضطراب, بستریشدن, آمادهسازی, کودک
149
155
http://nmj.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-376-11&slc_lang=fa&sid=1
2018/05/82018/09/10
1397/6/19
2018/06/252019/01/27
1397/11/7
Efat
Sadeghian
Assosiated Professor, Chronic Disease (Home Care) Research Center, Hamadan University of Medical Scinces, Hamadan, Iran
عفت
صادقیان
sadeghianefat@gmail.com
00319475328460011691
00319475328460011691
Yes
استادیار، گروه روان پرستاری، مرکز تحقیقات بیماریهای مزمن (منزل)، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علومپزشکی همدان، همدان، ایران
Marziyeh
Seif
MSc Student, Department of Pediatric Nursing, Hamadan University of Medical Scinces, Hamadan, Iran
مرضیه
سیف
arash5920@yahoo.com
00319475328460011692
00319475328460011692
No
مربی، گروه پرستاری کودکان، دانشکده نهاوند، دانشگاه علومپزشکی همدان، همدان، ایران
Hassan
Aahmadi nia
PhD Student, Department of Biostatistics, Hamadan University of Medical Sciences, Hamadan, Iran
حسن
احمدی نیا
arash5920@yahoo.com
00319475328460011693
00319475328460011693
No
دانشجوی دکتری آمارزیستی، گروه اپیدمیولوژی و آمارزیستی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علومپزشکی رفسنجان، رفسنجان، ایران
Arash
Khalili
Instructor, Mother and Child Care Research Center, Hamadan University of Medical Sciences, Hamadan, Iran
آرش
خلیلی
arash5920@yahoo.com
00319475328460011694
00319475328460011694
No
مربی، گروه پرستاری کودکان، مرکز تحقیقات مادر و کودک، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علومپزشکی همدان، همدان، ایران
fa
ارتباط عدالت سازمانی با درهمبافتگی شغلی پرستاران در بیمارستانهای آموزشی
The Relationship Between Organizational jJustice and Nurses’ Job Embeddedness in Teaching Hospitals
مقدمه: کمبود شدید پرستار و ترک شغل آنها، پژوهشگران را بر شناخت عوامل مؤثر بر حفظ پرستاران و روابط میان این عوامل متمرکز کرده است؛ از اینرو هدف مطالعه حاضر تعیین ارتباط عدالت سازمانی با درهمبافتگی شغلی پرستاران در بیمارستانهای آموزشی است.
روش کار: در مطالعه توصیفی-تحلیلی حاضر، دادهها از ۲۱۵ پرستار در دو بیمارستان آموزشی شهر بیرجند جمعآوری شد که بهصورت نمونهگیری تصادفی طبقهبندیشده انتخاب شده بودند. بهمنظور سنجش متغیرهای مطالعه از مقیاس کلی درهمبافتگی شغلی Crossley و همکاران و مقیاس عدالت سازمانی Niehoff و Moorman استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها نیز به کمک نرمافزار آماری SPSS نسخه ۱۶ و آزمونهای آماری t مستقل، آنالیز واریانس یکطرفه، آزمون تعقیبی توکی، آزمون ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه در سطح معنیداری کمتر از ۰/۰۵ صورت گرفت.
یافتهها: براساس نتایج، سطح درهمبافتگی شغلی پرستاران بیشتر از متوسط بود (۱/۰۷±۳/۰۵) و مردان درهمبافتگی بیشتری از زنان داشتند (۰/۰۰۱>P). در مطالعه حاضر از ابعاد عدالت سازمانی، بعد عدالت تعاملی نشاندهنده بالاترین همبستگی با درهمبافتگی شغلی است. براساس تحلیل رگرسیون چندگانه، ابعاد عدالت تعاملی و عدالت توزیعی ۳۴/۶ درصد از تغییرات درهمبافتگی شغلی را پیشگویی میکنند (۰/۰۰۱>P و ۳۷/۲۰=F). همچنین عدالت تعاملی پیشگوکننده بهتری از عدالت توزیعی برای درهمبافتگی شغلی است.
نتیجهگیری: با توجه به نتایج، اجرای برنامههایی برای بهبود درهمبافتگی شغلی پرستاران، بهویژه پرستاران زن با افزایش عدالت سازمانی درکشده بهخصوص ابعاد عدالت تعاملی و توزیعی ضروری است.
Introduction: Severe nurse shortages and their turnover have made researchers focused on identifying the factors affecting the retention of nurses and relationships between these factors. The aim of this study was to investigate the relationship between organizational justice and Nurses’ job embeddedness in Teaching Hospitals.
Methods: In this descriptive-analytical study, data was collected from 215 nurses working in two educational hospitals in city of Birjand who were selected by stratified random sampling. Crossley et al Global Job Embeddedness Scale and Niehoff and Moorman’s Organizational Justice Scales were used to measure the studied variables. Data was analyzed by SPSS 16 using independent t-test, one way ANOVA, Tukey’s post-hoc test, Pearson’s correlation coefficient and multiple regression analysis at a significance level less than 0.05.
Results: Based on the results, the level of job embeddedness of nurses was higher than the average (3.05±1.07), and men had more embeddedness than women. In this study, from dimensions of organizational justice, the dimensions of interactional justice showed the highest correlation with job embeddedness. Multiple regression analysis showed that interactional justice and distributive justice predicted 34.6% of changes in job embeddedness (F=37.20, P<0.001), and interactional justice was a better predictor of job embeddedness compared to distributive justice.
Conclusion: The results demonstrated the necessity of implementing programs to improve the Nurses’ job embeddedness, especially female nurses, through increasing the perceived organizational justice, especially the dimensions of interactional justice and distributive justice.
Nurses, Job embeddedness, Organizational justice
پرستاران, درهمبافتگی شغلی, عدالت سازمانی
156
162
http://nmj.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-938-1&slc_lang=fa&sid=1
2018/05/82018/09/102018/05/19
1397/2/29
2018/06/252019/01/272018/10/23
1397/8/1
Fatemeh
Rakhshani Zabol
MSc in Health Education & Promotion, Social Determinant of Health Research Center, School of Health, Birjand University of Medical Sciences, Birjand, Iran
فاطمه
رخشانی زابل
F_rakhshany@yahoo.com
00319475328460011695
00319475328460011695
No
کارشناس ارشد آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علومپزشکی بیرجند، بیرجند، ایران
Omolbanin
Akbari
Instructor, Department of Nursing, Zahedan Branch, Islamic Azad University, Zahedan, Iran
ام البنین
اکبری
mahziyarakbari@yahoo.com
00319475328460011696
00319475328460011696
Yes
مربی، گروه پرستاری، واحد زاهدان، دانشگاه آزاد اسلامی، زاهدان، ایران
Seyyed Abolfazl
Vagharseyyedin
Associate Professor, Department of Nursing, Faculty of Nursing and Midwifery, Birjand University of Medical Sciences, Birjand, Iran
سید ابوالفضل
وقار سیدین
waghars@bums.ac.ir
00319475328460011697
00319475328460011697
No
دانشیار، گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علومپزشکی بیرجند، بیرجند، ایران
Zahra
Farajzadeh
Instructor, Department of Nursing Management, Faculty of Nursing and Midwifery, Birjand University of Medical Sciences, Birjand, Iran
زهرا
فرج زاده
farajzadehz@bums.ac.ir
00319475328460011698
00319475328460011698
No
مربی، گروه مدیریت پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علومپزشکی بیرجند، بیرجند، ایران
fa
تأثیر آموزش دارودهی به روش بحث در گروههای کوچک بر تبعیت پرستاران بخشهای مراقبت ویژه
از استانداردهای دارودهی
The Effect of Education of Medication by Small Groups Discussion on Nursing Adherence in Intensive Care Units of Medication Standards
مقدمه: تبعیت از استانداردها به آموزش مداوم پرستاران نیاز دارد. از روشهای مؤثر آموزشی بر افزایش دانش و تقویت مهارت، بحث گروهی است. هدف پژوهش حاضر تعیین تأثیر آموزش دارودهی به روش بحث در گروههای کوچک، بر تبعیت پرستاران بخشهای مراقبت ویژه از استانداردهای دارودهی است.
روش کار: در مطالعه نیمهتجربی حاضر، ۷۶ پرستار بهصورت سرشماری از بخشهای مراقبت ویژه دو بیمارستان بهطور تصادفی بهعنوان گروه مداخله و کنترل در نظر گرفته شدند. چکلیست استانداردهای دارودهی در ۲۵ بخش و ۵۳ پرسش طراحی شد. پژوهشگر با استفاده از چکلیست، تبعیت هر پرستار از استانداردهای دارودهی را در چهار نوبت قبل و بعد از آموزش بهطور نامحسوس و با مشاهده مستقیم کنترل کرد. در صورت تبعیت، نمره ۱ و در غیر این صورت نمره صفر به دست آمد. آموزش استانداردهای دارودهی به شیوه بحث گروهی در گروه مداخله، طی دو جلسه دوساعته انجام شد. تحلیل دادهها نیز با استفاده از SPSS نسخه ۱۶ و آزمونهای t مستقل و زوجی صورت گرفت.
یافتهها: قبل از مداخله میان دو گروه، اختلاف آماری معناداری از نظر میزان تبعیت پرستاران از استانداردهای دارودهی مشاهده نشد (۰/۰۵<P)، اما بعد از مداخله، تبعیت پرستاران در گروه مداخله (۲/۵±۸۷/۹) از گروه کنترل (۲/۷±۷۷/۷) بهطور معنیداری افزایش یافت (۰/۰۰۱>P).
نتیجهگیری: با توجه به تأثیر مثبت آموزش به روش بحث گروهی بر تبعیت پرستاران از استانداردهای دارودهی و اهمیت این مسئله در امر مراقبت از بیماران پیشنهاد میشود برای آموزش به پرستاران از این شیوه استفاده شود.
Introduction: Adherence of standards requires the continuous of education for nurses. Effective educational methods for increasing knowledge and enhancing skills is group discussion. The purpose is to determine the effect of education of medication by small groups discussion on nursing adherence in intensive care units of medication Standards.
Methods: In this semi-experimental study the intensive care units of two hospitals that were randomly assigned as intervention and control groups 76 nurses were enrolled in the census. The medication standards checklist was designed in 25 sections and 53 questions. The researcher using the checklist, controlled each nurse’s adherence of the medication standards in four steps before and after the education, subtle and direct observation. If adherence score 1 and in non adherence score zero was earned. The education of medication standards was conducted in the intervention group by group discussion method during two sessions of two-hours. Data analysis was performed using SPSS 16 and independent t-test and paired t-test.
Results: There was no statistically significant difference between the two groups in term of the rate of adherence of nurses from the medication standards before intervention (P>0.05). After intervention, nurses’ adherence significantly increased in the intervention group (87.9±2.5) compared to the control group (77.7±2.7) (P<0.001).
Conclusion: Considering the positive effects of education using group discussion method on nursing adherence of medication standards and the importance of this issue regarding the care of patients, using this method for nurses’ education is suggested.
Intensive Care Units, Medication adherence, Education
بخش مراقبت ویژه, تبعیت دارویی, آموزش
163
169
http://nmj.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-532-5&slc_lang=fa&sid=1
2018/05/82018/09/102018/05/192018/11/9
1397/8/18
2018/06/252019/01/272018/10/232019/01/13
1397/10/23
Gholam Hossein
Falahinia
Instructor, Chronic Disease (Home Care) Research Center, Department of Medical Surgical Nursing, Faculty of Nursing and Midwifery, Hamadan University of Medical Sciences, Hamadan, Iran
غلامحسین
فلاحی نیا
h.falahinia@gmail.com
00319475328460011699
00319475328460011699
No
مربی، مرکز تحقیقات بیماریهای مزمن (مراقبت در منزل)، گروه پرستاری داخلی جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علومپزشکی همدان، همدان، ایران
Arezoo
Maleki
MSc, Faculty of Nursing and Midwifery, Hamadan University of Medical Sciences, Hamadan, Iran
آرزو
ملکی
arezoomaleki05@gmail.com
00319475328460011700
00319475328460011700
No
کارشناس ارشد پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علومپزشکی همدان، همدان، ایران
Zahra
Khalili
Instructor, Mother & Child Care Research Center, Department of Medical Surgical Nursing, Faculty of Nursing and Midwifery, Hamadan University of Medical Sciences, Hamadan, Iran
زهرا
خلیلی
zkhalili90@yahoo.com
00319475328460011701
00319475328460011701
Yes
مربی، مرکز تحقیقات مراقبت های مادر و کودک، گروه پرستاری داخلی جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علومپزشکی همدان، همدان، ایران
Alireza
Soltanian
Professor, Department of Statistics, Faculty of Health, Hamadan University of Medical Sciences, Hamadan, Iran
علیرضا
سلطانیان
arsoltanian@yahoo.com
00319475328460011702
00319475328460011702
No
استاد، گروه آمار، دانشکده بهداشت، دانشگاه علومپزشکی همدان، همدان، ایران
fa
بررسی ارتباط مکانیسمهای دفاعی و خودکارآمدی بیماران ایسکمیک قلبی مراجعهکننده به بیمارستان فیض شهر اصفهان در سال 1396
The Relationship Between Defense Mechanisms and Self-Efficacy in Ischemic Heart Patients at Feiz Hospital of Esfahan in 2017
مقدمه: یکی از عوامل مهم تغییرات رفتاری در بیماران مزمن، بهویژه بیماران قلبی، افزایش خودکارآمدی آنهاست. پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه مکانیسمهای دفاعی و خودکارآمدی در بیماران ایسکمیک قلبی مراجعهکننده به بیمارستان فیض شهر اصفهان در سال ۱۳۹۶ انجام شده است.
روش کار: مطالعه حاضر توصیفی-همبستگی و از نوع مقطعی است که جامعه آماری آن را بیماران ایسکمیک قلبی مراجعهکننده به بیمارستان فیض اصفهان در نیمه دوم سال ۱۳۹۶ تشکیل دادهاند. براساس نمونهگیری در دسترس، ۱۵۰ بیمار واجد شرایط وارد مطالعه شدند. بهمنظور جمعآوری دادهها از پرسشنامههای مشخصات دموگرافیک بیماران، سبکهای دفاعی (DSQ-۴۰) و خودکارآمدی بیماران قلبی سالیوان استفاده شد. دادهها نیز به کمک نرمافزار آماری SPSS نسخه ۱۹ و آزمونهای آماری اسمیرنوف- کولموگروف، t مستقل و همبستگی پیرسون تجزیه و تحلیل شدند.
یافتهها: براساس نتایج، ۵۳/۳ درصد بیماران مرد و ۷۶ درصدشان متأهل بودند. ۳۲ درصد نیز تحصیلات زیر دیپلم داشتند. یافتهها میزان مکانیسمهای دفاعی را با میانگین ۲۸/۴۵ ± ۱۹۳/۰۷و خودکارآمدی آنها را با میانگین در سطح متوسط نشان میدهد. با توجه به ضریب همبستگی پیرسون، میان مکانیسمهای دفاعی رشدیافته بیماران با خودکارآمدی همبستگی مثبت و معنیداری وجود دارد (۲۰/۰=P= ۰/۰۱۳ ، r).
نتیجهگیری: براساس پژوهش حاضر، میان استفاده از مکانیسمهای دفاعی رشدیافته با میزان خودکارآمدی بیماران ایسکمیک قلبی رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد؛ یعنی با افزایش استفاده از مکانیسمهای دفاعی رشدیافته، میزان خودکارآمدی آنها ارتقا مییابد؛ بنابراین آموزش و تقویت مکانیسمهای رشدیافته و کاهش مکانیسمهای رشدنیافته و روانآزرده از سوی پرستاران پیشنهاد میشود.
Introduction: One of the important factors for behavioral changes in chronic patients, especially cardiac patients, is the increased self-efficacy of these patients. The aim of this study was to determine correlation between defenses mechanism and self-efficacy in Ischemic Heart patient’s referred to Feiz hospital of Isfahan in 2017.
Methods: This study was a correlational analytical study that consisted of all Ischemic Heart patient’s referred to Feiz hospital of Esfahan in second half of 2017. Based on inclusion criteria and census sampling, 150 patients were included. To collect data we used three questionnaires: demographic, Defense Styles Questionnaire-DSQ and Sullivan’s cardiac self-efficacy questionnaire. Data was analyzed using SPSS 19, Kolmogorov–Smirnov test, independent t-test, and Pearson correlation coefficients.
Results: Based on the results, 53.3% of patients were male, 76% of whom were married and 32% had undergraduate education. Findings showed the rate of defense mechanisms with a mean of 193.07±28.45 and their self-efficacy with a moderate mean. Pearson correlation coefficient showed that there is a positive and significant correlation between the developed defense mechanisms with self-efficacy of patients (r=0.20, P=0.013).
Conclusion: The results of the study indicated that there is a positive and significant relationship between using defense mechanisms and predicting the self-efficacy of patients with ischemic heart; that means by using grown defense mechanisms, the self-efficacy will upgrade. So training and enhancement of developed mechanisms and reduction of unhealthy mechanisms by nurses is suggested.
Defenses mechanisms, Self-efficacy, Ischemic heart disease, Patients
مکانیسمهای دفاعی, خودکارآمدی, بیماری ایسکمیک قلبی, بیمار
170
177
http://nmj.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-948-1&slc_lang=fa&sid=1
2018/05/82018/09/102018/05/192018/11/92018/06/19
1397/3/29
2018/06/252019/01/272018/10/232019/01/132018/11/4
1397/8/13
Marjan
Saghirzadeh
MSc Student, Department of Psychiatric Nursing, Community Health Research Center, Isfahan (Khorasgan) Branch, Islamic Azad University, Isfahan, Iran
مرجان
صغیرزاده
saghirzadeh.marjan@yahoo.com
00319475328460011703
00319475328460011703
No
دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه روانپرستاری، مرکز تحقیقات سلامت جامعه، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
Narges
Sadeghi
Assisstant Professor, Community Health Research Center, Isfahan (Khorasgan) Branch, Islamic Azad University, Isfahan, Iran
نرگس
صادقی
n45sadeghi@yahoo.com
00319475328460011704
00319475328460011704
Yes
استادیار پرستاری، گروه کودکان، مرکز تحقیقات سلامت جامعه، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
Mehrdad
Azarbarzin
Assisstant Professor, Nursing and Midwifery Sciences Research Center, Najafabad Branch, Islamic Azad University, Najafabad, Iran
مهرداد
آذربرزین
azar_mehrdad@Yahoo.com
00319475328460011705
00319475328460011705
No
استادیار پرستاری، گروه جراحی داخلی، مرکز تحقیقات توسعه علوم پرستاری و مامایی، واحد نجفآباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجفآباد، ایران
fa
اثربخشی بازی هدایتشده بر شدت درد ناشی از تعویض پانسمان سوختگی کودکان: کارآزمایی بالینی تصادفی
The effect of Directed medical play on the severity of pain during burn dressing change: Clinical Randomized trial
مقدمه: یکی از مهمترین اقدامات مراقبتی، بهویژه در مراقبتهای پزشکی کودکان، مدیریت درد در کودکان دچار سوختگی است. استفاده از روشهای غیردارویی بهمنظور کاهش درد این بیماران اهمیت دارد؛ بنابراین مطالعه حاضر با هدف تعیین تأثیر بازی هدایتشده بر شدت درد پانسمان سوختگی کودکان انجام شده است.
روش کار: در این کارآزمایی بالینی ۷۸ کودک ۳-۶ ساله با وسعت سوختگی کمتر از ۲۵ درصد که به مرکز آموزشی درمانی شهید مطهری مراجعه کردند، انتخاب و بهصورت تصادفی به دو گروه مداخله و کنترل تقسیم شدند. برای گروه مداخله قبل از پانسمان، بازی هدایتشده و برای گروه کنترل، مراقبت روتین صورت گرفت. شدت درد پانسمان با ابزار FLACC و شاخصهای فیزیولوژیک از جمله تعداد ضربان قلب و میزان اشباع اکسیژن خون شریانی قبل و حین مداخله در دو گروه اندازهگیری و مقایسه شد. برای بررسی آماری از نرمافزار نسخۀ ۲۰ لستفاده شد.
یافتهها: دو گروه مورد بررسی حین تعویض پانسمان سوختگی از نظر شدت درد (۰/۰۴۱=P) و تعداد ضربان قلب (۰/۰۳۷=P) از نظر آماری اختلاف معنیداری داشتند و میانگین هر دو شاخص در گروه کنترل بالا بود. میانگین درصد اشباع اکسیژن خون شریانی حین تعویض پانسمان سوختگی در دو گروه اختلاف معنیدار آماری نداشت
(۱=P).
نتیجهگیری: بازی هدایتشده بهطور مؤثری درد ناشی از تعویض پانسمان سوختگی کودکان را کاهش میدهد. این تکنیک مقرونبهصرفه است؛ بنابراین میتوان آن را بهشکلی گسترده برای مدیریت درد در کودکان دچار سوختگی استفاده کرد.
Introduction: Pain management in children with burn is one of the most important issues in pediatric medicine. Non-pharmacological methods of pain control can play an important role in patients. Therefore this study was conducted to investigate the effect of medical directed play on the severity of pain during burn dressing change.
Methods: To conduct this two-group clinical trial, 78 children of 3-6 years old with burn surface area ranging less than 25% who had referred to Shahid Motahari Medical Center for their first burn dressing change, were selected. After obtaining the ethics approval for conducting the study, the patients were placed as random allocation in control and intervention groups. For the intervention group, the pre-dressed directed medical play was done and routine care was taken for the control group. The FLACC scale was used in both groups to measure the severity of pain before and during the dressing; the arterial blood oxygen level and heart rate were also measured and compared. For data analysis, SPSS 20 was used.
Results: There were significant differences between the two groups during burn dressing change of mean pain (P=0.041) and pulse (P=0.037), and the mean of both indices in the control group was high. The mean of the arterial blood oxygen level during burn dressing change did not differ significantly between the two groups (P=1).
Conclusion: Directed Medical play effectively reduces the pain of pediatric burn dressing change. This technique is cost-effective, so it can be widely used for pain management in pediatric department.
Play, Pain, Burns, Child
بازی, درد, سوختگی, کودک
178
186
http://nmj.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-968-1&slc_lang=fa&sid=1
2018/05/82018/09/102018/05/192018/11/92018/06/192018/11/25
1397/9/4
2018/06/252019/01/272018/10/232019/01/132018/11/42018/12/24
1397/10/3
Atefeh
Mosavi
MSc, Department of Pediatric Nursing, Faculty of Nursing and Midwifery, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
عاطفه
موسوی
atefeh.nurse64@gmail.com
00319475328460011706
00319475328460011706
No
کارشناس ارشد، گروه پرستاری کودکان، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علومپزشکی ایران، تهران، ایران
Shadi
Asgari
MSc, Department of Nursing, Malayer School of Nursing, Hamadan University of Medical Sciences, Hamadan, Iran
شادی
عسگری
umsha.asgari@gmail.com
00319475328460011707
00319475328460011707
Yes
کارشناس ارشد، گروه پرستاری، دانشکده پرستاری ملایر، دانشگاه علومپزشکی همدان، همدان، ایران
Yousef
Rahimi
BSc, Department of Nursing, Malayer Imam Hossein Hospital, Hamadan University of Medical Sciences, Hamadan, Iran
یوسف
رحیمی
atefeh.nurse64@gmail.com
00319475328460011708
00319475328460011708
No
کارشناس، گروه پرستاری، بیمارستان امام حسین (ع) ملایر، همدان، ایران
Naser
Mohammad gholi mezerji
PhD, Department of Biostatistics, Student Research Committee, Hamadan University of Medical Sciences, Hamadan, Iran
ناصر
محمدقلی مزرجی
mezerji@gmail.com
00319475328460011709
00319475328460011709
No
دانشجوی دکتری تخصصی، گروه آمار زیستی، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علومپزشکی همدان، همدان، ایران
fa
فاکتورهای پیشگوییکننده اضطراب مرگ در مراقبان بیماران همودیالیزی
Predictive Factors of Death Anxiety in Caregivers of Hemodialysis Patients
مقدمه: بیماران همودیالیزی بهدلیل ماهیت مزمن و پیشرونده نارسایی مزمن کلیه و مراقبت روزانه، بیشتر به وجود مراقبان نیازمند هستند. در نتیجه این امر، مراقبان نیز در معرض طیف وسیعی از مشکلات جسمی و روانشناختی از جمله اضطراب مرگ قرار میگیرند. مطالعه حاضر با هدف تعیین عوامل پیشبینیکننده اضطراب مرگ در مراقبان بیماران همودیالیزی انجام شده است.
روش کار: در مطالعه توصیفی- مقطعی حاضر (اردیبهشت تا خرداد ۱۳۹۷) ۱۷۶ مراقب بیماران همودیالیزی به روش نمونهگیری دردسترس از مراکز همودیالیز شهر قزوین انتخاب شدند. گردآوری دادههای این پژوهش به کمک پرسشنامههای مشخصات جمعیتشناختی و اضطراب مرگ تمپلر صورت گرفت. تجزیه و تحلیل دادهها نیز با استفاده از آمار توصیفی و تحلیلی شامل رگرسیون خطی چندگانه در نرمافزار SPSS نسخه ۲۳ انجام شد.
یافتهها: میانگین نمره اضطراب مرگ مراقبان، ۹/۱۸ ± ۴۸/۳۷ است. براساس نتایج مدل رگرسیون خطی چندگانه، جنسیت (۰/۰۵>b= ۴/۱۶۳ ،P)، نسبت مراقب با بیمار و داشتن مسئولیت مراقبت همزمان از سایر بیماران، متغیرهای معنیدار پیشگوییکننده اضطراب مرگ هستند. با توجه به ضریب تعیین، در متغیرهای مستقل مدل رگرسیونی درمجموع ۲۰/۷ درصد از تغییرات اضطراب مرگ بیان شده است.
نتیجهگیری: با توجه به نقش مهم مراقبان بیماران همودیالیزی، توجه به عوارض روانشناختی آنان از جمله اضطراب مرگ و عوامل مؤثر بر آن مهم است. براساس این متغیرها میتوان از برنامههای حمایتی و آموزشی برای کنترل اضطراب مرگ مراقبان استفاده کرد.
Introduction: Due to the chronic and progressive nature of chronic renal failure, the hemodialysis patients’ need for caregivers to carry out daily care increases; as a result of this care, caregivers are also exposed to a wide range of psychological and physical problems. One of the psychological symptoms experienced by caregivers is death anxiety. This study was conducted to determine the predictors of death anxiety in caregivers of hemodialysis patients.
Methods: In this cross-sectional descriptive study (May to Jun 2018), 176 caregivers of hemodialysis patients were selected using convenience sampling method from hemodialysis centers of Qazvin. A demographic characteristics questionnaire and Templer Death Anxiety Scale (TDAS) were used to collect data. Data analysis was performed using descriptive and inferential statistics including multiple linear regression in SPSS 23.
Results: The mean score of caregivers’ death anxiety was 48.37±9.18. Multiple regression results showed that gender (b=4.163, P<0/05), caregiver’s relation with patient and simultaneous responsibility for caring other patients were significant predictors of death anxiety. The coefficient of determination indicated that the independent variables of the regression model explain 20.7% of the changes in death anxiety.
Conclusion: Considering the important role of caregivers of hemodialysis patients, paying attention to psychological complications of this population such as death anxiety and its effective factors are important. Based on these variables, support and educational programs can be conducted to control the death anxiety in caregivers.
Death anxiety, Caregivers, Hemodialysis
اضطراب مرگ, مراقبان, همودیالیز
187
197
http://nmj.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-528-4&slc_lang=fa&sid=1
2018/05/82018/09/102018/05/192018/11/92018/06/192018/11/252018/09/24
1397/7/2
2018/06/252019/01/272018/10/232019/01/132018/11/42018/12/242018/11/1
1397/8/10
Fatemeh
Lashgari
Student Research Committee, Qazvin University of Medical Sciences, Qazvin, Iran
فاطمه
لشگری
f.lashgari2014@gmail.com
00319475328460011710
00319475328460011710
Yes
کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علومپزشکی قزوین، قزوین، ایران
Jalil
Azimian
Asssociate Professor, Faculty of Nursing and Midwifery, Qazvin University of Medical Sciences, Qazvin, Iran
جلیل
عظیمیان
azzimianj@yahoo.com
00319475328460011711
00319475328460011711
No
دانشیار ، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علومپزشکی قزوین، قزوین، ایران
Mehdi
Ranjbaran
Department of Epidemiology and Reproductive Health, Reproductive Epidemiology Research Center, Institute of Biology and Medical Sciences, Royan Institute, Tehran, Iran
مهدی
رنجبران
soleimany.msn@gmail.com
00319475328460011712
00319475328460011712
No
گروه اپیدمیولوژی و سلامت باروری، مرکز تحقیقات اپیدمیولوژی باروری، پژوهشکده زیستشناسی و علومپزشکی تولیدمثل جهاد دانشگاهی، پژوهشگاه رویان، تهران، ایران
Mohammad Ali
Soleimani
Social Determinants of Health Research Center, Qazvin University of Medical Sciences, Qazvin, Iran
محمدعلی
سلیمانی
soleimany.msn@gmail.com
00319475328460011713
00319475328460011713
No
دانشیار، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، دانشگاه علومپزشکی قزوین، قزوین، ایران
fa
اثربخشی آموزش فنون آرامسازی بر شاخصهای سلامت روان و تابآوری مادران کودکان مبتلا به سرطان خون
The Effectiveness of Relaxation Techniques Training on Mental Health Indicators and and Resilience of Mothers of Children with Leukemia
مقدمه: سرطان رویداد تغییردهنده زندگی در کودکان و خانواده آنها محسوب میشود؛ از اینرو هدف از مطالعه حاضر، اثربخشی آموزش فنون آرامسازی بر شاخصهای سلامت روان و تابآوری مادران کودکان مبتلا به سرطان خون است.
روش کار: پژوهش حاضر نیمهتجربی است که در آن 30 نفر از مادران کودکان مبتلا به سرطان خون که در سال 1396 به بخش انکولوژی بیمارستان 17 شهریور کودکان شهرستان رشت مراجعه کرده بودند، بهصورت تصادفی در 2 گروه آزمون فنون آرامسازی (15 نفر) و کنترل (15 نفر) گنجانده شدند. سپس در 3 مرحله پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری مجدد، پرسشنامه سلامت عمومی (GHQ) و مقیاس تابآوری را تکمیل کردند. گروه آزمون فنون آرامسازی درمجموع به مدت 2 ماه (8 جلسه 2 ساعته) آموزش دریافت کرد. پس از 2 ماه پیگیری مجدد انجام شد. دادهها نیز از طریق کواریانس و تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر و با نرمافزار SPSS نسخه 19 تجزیه و تحلیل شد.
یافتهها: براساس نتایج تحلیل مانکوا، آموزش فنون آرامسازی در مرحله پسآزمون در کاهش شکایتهای جسمانی، اضطراب، نبود کارکرد اجتماعی و افسردگی و افزایش تابآوری تأثیر دارد (0/01>P). همچنین نتایج تحلیل واریانس با اندازههای مکرر نشان داد که تأثیر آموزش فنون آرامسازی بر اضطراب (0/01>P)، نبود کارکرد اجتماعی و افسردگی (0/05>P)، همچنین تابآوری (0/01>P) تا مرحله پیگیری حفظ شده است.
نتیجهگیری: با توجه به نتایج میتوان گفت آموزش فنون آرامسازی باید جزء برنامههای درمانی برای مادران کودکان سرطانی در بیمارستانها و مراکز مشاوره قرار بگیرد.
Introduction: The diagnosis of cancer among children is a life-changing event for themselves and their family.
Methods: The present study is a semi-experimental pretest-posttest with control group. The statistical population of the study included all mothers with a child with leukemia who referred to the oncology department of 17 Shahrivar Hospital in Rasht city. Thirty mothers who had a child with leukemia were randomly divided into two groups: relaxation training (15) and control group (15). Then, they completed questionnaires of general health questionnaire (GHQ) and Scale of Resilience in three stages of pre-test, post-test and follow-up. The training group received relaxation techniques for 2 months (8 sessions of 2 hours). After 2 months, the follow up was performed. Data was analyzed using SPSS 19 and by Covariance and repeated measure ANOVA.
Results: Mancova showed that the training of relaxation techniques in post-test stage has a significant effect on physical complaints, social anxiety and depression and increases resiliency (P<0.01). The results of repeated measures analysis of variance showed that the effect of relaxation techniques on mental health indicators, anxiety (P<0.01) social withdrawal and depression (P<0.05) and resiliency (P<0.01) remained up to follow up stage.
Conclusion: According to the results, it can be said that the training of relaxation techniques should be part of the treatment plans for mothers with cancer in hospitals and counseling centers.
Relaxation techniques, Mental health indicators, Resilience, Leukemia
فنون آرامسازی, شاخصهای سلامت روان, تابآوری, سرطان خون
198
207
http://nmj.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-940-1&slc_lang=fa&sid=1
2018/05/82018/09/102018/05/192018/11/92018/06/192018/11/252018/09/242018/05/28
1397/3/7
2018/06/252019/01/272018/10/232019/01/132018/11/42018/12/242018/11/12018/06/25
1397/4/4
Shiva
Manzoomeh
PhD Student, Department of Psychology, Rasht Branch, Islamic Azad University, Rasht, Iran
شیوا
منظومه
manzomehshiva2018@gmail.com
00319475328460011776
00319475328460011776
No
دانشجوی دکتری روانشناسی عمومی، گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت، رشت، ایران
Bahman
Akbari
Associate Professor of Department of Psychology, Rasht Branch, Islamic Azad University, Rasht, Iran
بهمن
اکبری
bakbari44@yahoo.com
00319475328460011777
00319475328460011777
Yes
دانشیار، گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت، رشت، ایران