fa
jalali
1401
6
1
gregorian
2022
9
1
30
3
online
1
fulltext
fa
تاثیر آموزش و پیگیری تلفنی بر تبعیت بیماران از رژیم درمانی بعد از انفارکتوس میوکارد
The effect of telephone training and follow-up on patients' adherence to the treatment regimen after myocardial infarction
سابقه و هدف: تبعیت نکردن از درمان باعث افزایش عوارض بعد از انفارکتوس میوکارد میشود. مطالعۀ حاضر با هدف تعیین تأثیر آموزش و پیگیری تلفنی بر تبعیت بیماران از رژیم درمانی بعد از انفارکتوس میوکارد انجام شد.
مواد و روشها: این مطالعه کارآزمایی بالینی با مشارکت 150 بیمار به صورت در دسترس و با تخصیص بلوک جایگشتی به سه گروه مداخله 1 (آموزش حضوری)، مداخله 2 (آموزش حضوری و پیگیری تلفنی) و کنترل انجام شد. ابزار جمعآوری دادهها شامل پرسشنامه تبعیت از رژیم درمانی کامرانی و فرم دموگرافیک بود. در گروه مداخله 1، آموزش فردی به مدت یک ساعت همراه با کتابچه آموزشی، در گروه مداخله 2، علاوه بر موارد فوق، به مدت 3 ماه پیگیری تلفنی و در گروه کنترل، فقط مراقبت معمول بخش انجام شد. دادهها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس یکطرفه، کای دو، فیشر و تحلیل واریانس با اندازههای تکراری و با نرمافزار SPSS نسخۀ 21 تجزیهوتحلیل شد.
یافتهها: میانگین نمره تبعیت درمانی در ابتدای مطالعه 8.13 ± 64.60 (0.001<P) بود. 1.5 ماه بعد از مداخله، میانگین نمره تبعیت درمانی گروه مداخله 1 بیش از سایر گروهها بود (5.12 ± 81.69) (0.001>p). سه ماه بعد از مداخله، میانگین نمره تبعیت درمانی در گروه مداخله 2 بیش از سایر گروهها بود (4.04 ± 87.94) (0.001>p). در سه مرحله، تفاوت آماری معناداری بین دو روش پیگیری تلفنی و آموزش بهتنهایی مشاهده نشد (0.710=p).
نتیجهگیری: دو روش آموزش با و بدون پیگیری تلفنی موجب بهبود تبعیت درمانی میشود. لذا میتوان یکی از این روشها را برای افزایش تبعیت درمانی بیماران انتخاب کرد.
Background and Objective: Non-adherence to treatment increases complications and mortality after myocardial infarction. The present study aimed to assess the effect of education and telephone follow-up on patients' adherence to the treatment regimen after myocardial infarction.
Materials and Methods: This clinical trial study was performed on of 150 patients who were selected via convenience sampling method and assigned to three groups: control, intervention 1 (face-to-face training based on the training booklet), and intervention 2 (face-to-face training and follow-up telephone care). Patients in intervention group 2 were followed up by telephone for three months. Data were collected based on a questionnaire of adherence to the treatment regimen and demographic. Data analysis was performed in SPSS software (version 21) using ANOVA, Chi-square, Fisher, and Repeated Measures ANOVA.
Results: The mean score of adherence at the beginning of the study was 64.60±8.13 (P<0.001). The mean score of adherence to treatment in all three groups was increased 1.5 months after the intervention; nonetheless, it was higher in intervention group 1 (face-to-face training) than that in other groups (81.69±5.12) (P<0.001). Three months after the intervention, the mean of adherence to treatment in intervention group 2 (face-to-face training and telephone follow-up) was higher than that in other groups (87.94±4.04) (P<0.001). During the three stages, no statistically significant difference was observed between the two methods of telephone follow-up and education alone (P=0.710).
Conclusion: Education with and without telephone follow-up leads to improved adherence to treatment; therefore, one of the two educational methods can be selected to increase patients' adherence to the treatment regimen.
Aftercare, Clinical Protocols, Myocardial Infarction, Patient Education
آموزش به بیمار, انفارکتوس میوکارد, پروتکلهای بالینی, مراقبت بعد
151
162
http://nmj.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-12-524-8&slc_lang=fa&sid=1
2021/07/14
1400/4/23
2022/05/16
1401/2/26
Erfan
Gomar
Department of Nursing and Midwifery, Hamadan University of Medical Sciences, Hamadan, Iran
عرفان
گمار
erfangomar@yahoo.com
00319475328460017651
00319475328460017651
No
مرکز تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
Arezoou
Karampourian
2 Urology and Nephrology Research Center, Chronic Diseases (Home Care) Research Center, School of Nursing and Midwifery, Hamadan University of Medical Sciences, Hamadan, Iran
آرزو
کرمپوریان
a.karampourian@umsha.ac.ir
00319475328460017652
00319475328460017652
Yes
مرکز تحقیقات اورولوژی و نفرولوژی، مرکز تحقیقات بیماریهای مزمن (مراقبت در منزل)، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
Mehdi
Molavi Vardanjani
Chronic Diseases (Home Care) Research Center, School of Nursing and Midwifery, Hamadan University of Medical Sciences, Hamadan, Iran
مهدی
مولوی وردنجانی
m.molavi@umsha.ac.ir
00319475328460017653
00319475328460017653
No
مرکز تحقیقات بیماریهای مزمن (مراقبت در منزل)، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
Babak
Manafi
Department of Surgery, School of Medicine, Farshchian Cardiovascular Subspecialty Medical Center, Hamadan University of Medical Sciences, Hamadan, Iran
بابک
منافی
manafi@umsha.ac.ir
00319475328460017654
00319475328460017654
No
گروه جراحی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
Salaman
Khazaei
Department of Epidemiology, Research Center for Health Sciences, Hamadan University of Medical Sciences, Hamadan, Iran
سلمان
خزایی
s.khazaei@umsha.ac.ir
00319475328460017655
00319475328460017655
No
گروه اپیدمیولوژی، مرکز تحقیقات علوم بهداشتی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
fa
آگاهی، نگرش و عملکرد مادران دارای کودک کمتر از 5 سال روستاهای شهرستان اردکان در زمینۀ خوددرمانی دارویی در کودکان
Knowledge, Attitude, and Practice of Mothers with Children under five in the Villages Regarding Self-Medication in Ardakan city, Iran
سابقه و هدف: امروزه مصرف بیرویه دارو و بهطورکلی خوددرمانی ازجمله بزرگترین مشکلات اجتماعی، بهداشتی و اقتصادی جوامع مختلف ازجمله ایران محسوب میشود. این مطالعه با هدف بررسی آگاهی، نگرش و عملکرد مادران دارای کودک کمتر از 5 سال در روستاهای شهرستان اردکان در زمینۀ خوددرمانی انجام شد.
مواد و روشها: این مطالعه توصیفی ـ مقطعی روی 350 مادر دارای فرزند کمتر از 5 سال در روستاهای شهرستان اردکان در سال 1399 انجام شد. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه چهار قسمتی (اطلاعات دموگرافیک، آگاهی، نگرش و عملکرد) بود. دادهها با استفاده از آمارههای توصیفی و تحلیلی تجزیهوتحلیل شد.
یافتهها: میانگین نمره آگاهی، نگرش و عملکرد به ترتیب 4.11 ± 5.17، 8.74 ± 25.08 و 4.31 ± 3.52 بود. 58 درصد از مادران آگاهی ضعیف، 51 درصد نگرش ضعیف و 62 درصد عملکرد پایینی در زمینۀ خوددرمانی داشتند. بین متغیر میانگین نمره آگاهی و سطح تحصیلات مادران ارتباط آماری معنیداری وجود داشت. بین متغیر میانگین نمره عملکرد و کفایت درآمد خانواده ارتباط آماری معنیداری وجود داشت. مهمترین منابع کسب اطلاعات مادران دارای فرزند کمتر از 5 سال در زمینۀ خوددرمانی، اینترنت و شبکههای اجتماعی و در مرحله بعد دوستان و خانواده بوده است (0.05 P<).
نتیجهگیری: نتایج مطالعه نشان داد خوددرمانی در جامعه بررسیشده بسیار زیاد و آگاهی در زمینۀ عوارض خوددرمانی در کودکان کم است که بهعنوان یک زنگ خطر باید مورد توجه مسئولان مربوطه قرار گیرد. اجرای برنامهها و کارگاههای آموزشی و توزیع وسایل کمکآموزشی هنگام مراجعه مادران به مراکز بهداشتی ـ درمانی در ارتقای آگاهی مادران و بهبود سطح نگرش آنها و شکلگیری رفتار صحیح مؤثر خواهد بود.
Background and Objective: Nowadays, medication abuse and, in general, self-medication are among the biggest socio-economic and economic problems in different societies such as Iran. This study aimed to investigate the knowledge, attitude, and practice of mothers with children under five years old about self-treatment in Ardakan villages, Iran.
Materials and Methods: This descriptive cross-sectional study was carried out on 350 mothers with children under 5 years of age in Ardakan, 2020. The tool used to gather the required data was a four-part questionnaire (demographic, knowledge, attitude, and practice). Data were analyzed using descriptive and analytical statistics.
Results: The mean scores of knowledge, attitude, and practice were obtained at 5.17±4.11, 25.08±8.74, and 3.52±4.31, respectively. It was found that 58% of the mothers had poor knowledge, 51% had a poor attitude, and 62% had low self-medication practice, respectively. There was a statistically significant relationship between the mean knowledge score and mothers' education level. There was also a statistically significant relationship between the variables of mean practice score and family income adequacy. The most important sources of information for mothers with children under the age of five about self-medication were the Internet and social networks, followed by family and friends (P<0.05).
Conclusion: The results of the study showed that self-medication was very high in the study population and knowledge about the complications of self-medication in children was low, which should be considered an alarm by the authorities. The implementation of educational programs and workshops and distribution of education aids when mothers visit health centers can be effective in raising mothers' knowledge, improving their attitude, and forming the correct behavior.
Attitude, Children, Knowledge, Mothers, Practice, Self-treatment
آگاهی, خوددرمانی, عملکرد, کودک, مادران, نگرش
163
170
http://nmj.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1560-1&slc_lang=fa&sid=1
2021/07/142022/05/25
1401/3/4
2022/05/162022/07/9
1401/4/18
Zahra
Zarei Mahmoudabadi
Faculty of Nursing and Midwifery, Meybod Branch, Islamic Azad University, Yazd, Iran
زهرا
زارعی محمودآبادی
ZAREI2020@yahoo.com
00319475328460017656
00319475328460017656
No
دانشکده پرستاری و مامایی، واحد میبد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران
Ameneh
Marzban
Department of Health in Disasters and Emergencies, School of Health Management and Information Sciences, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
آمنه
مرزبان
amenemarzban@yahoo.com
00319475328460017657
00319475328460017657
Yes
گروه سلامت در بلایا و فوریتها، دانشکده مدیریت و اطلاعرسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
Abdolrazagh
Marzban
Razi Herbal Medicines Research Center, Lorestan University of Medical Sciences, Khorramabad, Iran
عبدالرزاق
مرزبان
MARZBAN5214@yahoo.com
00319475328460017658
00319475328460017658
No
مرکز تحقیقات داروهای گیاهی رازی، دانشگاه علوم پزشکی لرستان، خرمآباد، ایران
Farokhlegha
Servat
Student Research Committee, Shahid Sadoughi University of Medical Sciences, Yazd, Iran
فرخ لقا
ثروت
servat2020@yahoo.com
00319475328460017659
00319475328460017659
No
کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، یزد، ایران
fa
بررسی رابطۀ فرهنگ ایمنی بیمار با هوش اجتماعی و عوامل روانی ـ اجتماعی محیط کار در پرستاران شاغل در بخش کودکان بیمارستانهای غرب گیلان در سال 1399
Relationship of Patient Safety Culture with Social Intelligence and Psychosocial Factors in the Workplace among Nurses Working in the Pediatric Wards of West Guilan Hospitals, Iran, 2020
سابقه و هدف: این مطالعه با هدف تعیین ارتباط فرهنگ ایمنی بیمار با هوش اجتماعی و عوامل روانی ـ اجتماعی محیط کار در پرستاران شاغل در بخش کودکان بیمارستانهای غرب گیلان در سال 1399 انجام شد.
مواد و روشها: این مطالعه مقطعی از نوع توصیفی ـ همبستگی روی 130 نفر از پرستاران شاغل در بخش کودکان بیمارستانهای غرب گیلان در سال 1399 به روش در دسترس انجام شد. شرکتکنندگان بر اساس معیارهای ورود به مطالعه انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامههای فرهنگ ایمنی بیمار (HSOPSC)، هوش اجتماعی سیلورا و همکاران (2001) و پرسشنامه عوامل روانی ـ اجتماعی محیط کار کریستنسن و همکاران (2005) بود. درنهایت دادههای جمعآوریشده در نرمافزار آماری SPSS نسخه 23 در دو سطح توصیفی و استنباطی تجزیهوتحلیل شدند.
یافتهها: نتایج بهدستآمده نشان داد در بین پرستاران شاغل در بخش کودکان بیمارستانهای غرب گیلان در سال 1399، فرهنگ ایمنی بیمار پرستاران شاغل کمتر از سطح متوسط، هوش اجتماعی بیشتر از سطح متوسط و عوامل روانی ـ اجتماعی در سطح متوسط است. بین فرهنگ ایمنی بیمار با هوش اجتماعی پرستاران شاغل (0.756=r) رابطه معنیداری وجود دارد. همچنین بین فرهنگ ایمنی بیمار با عوامل روانی ـ اجتماعی پرستاران (0.878=r) رابطه معنیداری وجود دارد.
نتیجهگیری: بر اساس یافتهها میتوان گفت که بین فرهنگ ایمنی بیمار با هوش اجتماعی و عوامل روانی ـ اجتماعی محیط کار در پرستاران شاغل در بخش کودکان بیمارستانهای غرب گیلان در سال 1399 رابطه مثبتی وجود دارد.
Background and Objective: This study aimed to determine the relationship of patient safety culture with social intelligence and psychosocial factors in the workplace among nurses working in the pediatric wards of West Guilan hospitals, Iran, in 2020.
Materials and Methods: In this descriptive-correlational cross-sectional study, 130 nurses working in the pediatric wards of West Gilan hospitals in 2020 were selected using the availability sampling method. The required data were collected using the Hospital Survey on Patient Safety Culture, Social Intelligence Questionnaire (Silura et al., 2001), and the Psychosocial Factors Questionnaire (Christensen et al., 2005). Finally, the collected data in SPSS-23 statistical software were analyzed at both descriptive and inferential levels.
Results: The results showed that patient safety culture, social intelligence, and psychosocial factors were at lower than average, higher than average, and average levels, respectively, in nurses working in the pediatric wards of West Gilan hospitals in 2020. There were significant relationships between patient safety culture and social intelligence (r=0.756) and between patient safety culture and psychosocial factors in the workplace among the studied nurses (r=0.878).
Conclusion: Based on the findings, patient safety culture had a positive relationship with social intelligence and psychosocial factors in the workplace among nurses working in the pediatric wards of West Gilan hospitals in 2020.
Nurse, Psychosocial Factors in the Workplace, Safety Culture, Social Intelligence
پرستار, فرهنگ ایمنی, عوامل روانی-اجتماعی محیط کار, هوش اجتماعی
171
180
http://nmj.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1521-1&slc_lang=fa&sid=1
2021/07/142022/05/252022/02/3
1400/11/14
2022/05/162022/07/92022/06/29
1401/4/8
Robabeh
Ansari
Community Health Research Center, Isfahan (Khorasgan)Branch, Islamic Azad University, Isfahan, Iran
ربابه
انصاری
ansari.robabeh400@gmail.com
00319475328460017660
00319475328460017660
No
مرکز تحقیقات سلامت جامعه، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
Narges
Sadeghi
Community Health Research Center, Isfahan (Khorasgan)Branch, Islamic Azad University, Isfahan, Iran
نرگس
صادقی
n45sadeghi@yahoo.com
00319475328460017661
00319475328460017661
Yes
مرکز تحقیقات سلامت جامعه، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
Maryam
Moghimian
Department of Nursing, Nursing and Midwifery Sciences Development Research Center, Najafabad Branch, Islamic Azad University, Najafabad, Iran
مریم
مقیمیان
mmoghimian243@gmail.com
00319475328460017662
00319475328460017662
No
گروه پرستاری، مرکز تحقیقات توسعه علوم پرستاری و مامایی، واحد نجفآباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجفآباد، ایران
fa
بررسی تأثیر آموزش خودمراقبتی مبتنی بر ذهنآگاهی بر کیفیت زندگی پرستاران زن
Effect of Mindfulness-Based Self-Care Education on the Quality of Female Nurses’ Life
سابقه و هدف: استرسزا بودن ماهیت حرفۀ پرستاری بر کیفیت زندگی پرستاران تأثیر دارد. کاهش استرس مبتنی بر ذهنآگاهی در بهبود کیفیت زندگی پرستاران مؤثر است. پژوهش حاضر بهمنظور تعیین تأثیر آموزش خودمراقبتی مبتنی بر ذهنآگاهی بر کیفیت زندگی پرستاران زن شاغل در بیمارستان افشار یزد انجام شد.
مواد و روشها: این پژوهش تجربی در سال 1398 انجام شد. در این مطالعه 60 نفر از پرستاران زن شاغل در بیمارستان افشار یزد به روش تصادفی در دو گروه آزمون و کنترل قرار گرفتند. برای گروه آزمون خودمراقبتی مبتنی بر ذهنآگاهی در 8 جلسه 2 ساعته آموزش داده شد. گروه کنترل هیچ مداخلهای دریافت نکرد. ابزار گردآوری دادهها شامل پرسشنامههای مشخصات دموگرافیک و کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی بود. دادهها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی در سطح معناداری 0.05 با استفاده از نرمافزار SPSS نسخۀ 19 تجزیهوتحلیل شدند.
یافتهها: میانگین نمره کل کیفیت زندگی قبل از مداخله در گروه کنترل (13.00±69.58) و آزمون (11.41±64.58) اختلاف معناداری نداشت (0.11=P). این میانگین بعد از مداخله در گروه کنترل (14.21±68.75) و آزمون (09.09±69.58) بود که تفاوت بین دو گروه معنادار نبود (0.78=P). در زمینه ابعاد کیفیت زندگی، فقط در بعد روانی تفاوت معنادار مشاهده شد (0.001=P).
نتیجهگیری: آموزش خودمراقبتی مبتنی بر ذهنآگاهی بر بعد روانی کیفیت زندگی پرستاران تأثیر دارد. لذا پیشنهاد میشود در این زمینه برنامههایی به صورت دورهای برای پرستاران اجرا شود و بدین ترتیب موجبات ارتقای سلامت روان آنان فراهم شود.
Background and Objective: The stressful nature of nursing can affect the quality of nurses’ life. Mindfulness-based stress reduction can help improve the quality of their life. Therefore, the present study was conducted to investigate the effect of mindfulness-based self-care education on the quality of female nurses’ life working in Afshar Hospital, Yazd, Iran.
Materials and Methods: This experimental study was conducted in 2020 on 60 female nurses working in Afshar Hospital (Yazd, Iran) randomly divided into experimental and control groups. For the experimental group, mindfulness-based self-care was taught in eight two-hour sessions. On the other hand, the control group did not receive any intervention. Data collection tools included a demographic questionnaire and the World Health Organization’s Quality of Life questionnaire. Data were analyzed using descriptive and inferential statistics with a significance level of 0.05 using the SPSS software (version 19).
Results: The mean quality of life score before the intervention was not significantly different (P=0.11) between the control (69.58±13.00) and the experimental (64.58±11.41) group. After the intervention, the mean was 68.75±14.21 and
69.58±09.09 in the control and experimental group, respectively; however, the difference was not significant (P=0.78). Regarding the dimensions of the quality of life, there was a significant difference only in the psychological dimension (P=0.001).
Conclusion: Mindfulness-based self-care education affects the psychological dimension of the nurses’ quality of life; therefore, it is suggested that programs of this kind be implemented for nurses in this field periodically to improve the quality of their life.
Mindfulness, Nurses, Quality of Life, Self-care
پرستاران, خودمراقبتی, ذهنآگاهی, کیفیت زندگی
181
190
http://nmj.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1541-1&slc_lang=fa&sid=1
2021/07/142022/05/252022/02/32022/04/10
1401/1/21
2022/05/162022/07/92022/06/292022/07/12
1401/4/21
Mahdieh
Fallah
Department of Nursing, School of Medical Sciences, Yazd Branch, Islamic Azad University, Yazd, Iran
مهدیه
فلاح
mahdieh.falah65@gmail.com
00319475328460017663
00319475328460017663
No
گروه پرستاری، دانشکده علوم پزشکی، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران
Maasoumeh
Barkhordari-Sharifabad
Department of Nursing, School of Medical Sciences, Yazd Branch, Islamic Azad University, Yazd, Iran
معصومه
برخورداری شریفآباد
barkhordary.m@gmail.com
00319475328460017664
00319475328460017664
Yes
گروه پرستاری، دانشکده علوم پزشکی، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران
Khadijeh
Nasiriani
Department of Nursing, Nursing and Midwifery Research Center, Research Centre for Neonate and Mother, Shahid Sadoughi University of Medical Sciences, Yazd, Iran
خدیجه
نصیریانی
nasiriani@gmail.com
00319475328460017665
00319475328460017665
No
گروه پرستاری، مرکز تحقیقات پرستاری و مامایی، مرکز تحقیقات مادر و کودک، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، یزد، ایران
fa
تأثیر آموزش هدفمند بر اساس الگوی مراحل تغییر بر پذیرش و درک ماموگرافی در زنان بالای 40 سال
Effect of Targeted Educational Program Based on Thetranstheoretical Model on the Acceptance and Understanding of Mammography in Women Over 40
سابقه و هدف: غربالگری ماموگرافی بهعنوان حساسترین آزمون تشخیصی، ضمن کاهش مرگومیر، سبب ارتقای کیفیت زندگی میشود. این آموزش در درک و پذیرش زنان تغییر ایجاد میکند و در طراحی مداخلات مؤثر برای انجام و تداوم این رفتـار استفاده میشود. این مطالعه با هدف بررسی تأثیر آموزش بر اساس الگوی مراحل تغییر بر پذیرش و درک ماموگرافی زنان بالای 40 سال انجام شد.
مواد و روشها: در این مطالعه تجربی 128 نفر از زنان بالای 40 سال واجد شرایط که به مراکز جامع سلامت شهر آمل مراجعه کرده بودند، بهطور تصادفی به دو گروه 62 نفره مداخله و کنترل تقسیم شدند. برای گروه مداخله 4 جلسه آموزشی آنلاین با استفاده از واتساپ طی چهار هفته برگزار شد. جزوات و فیلمهای آموزشی در اختیار شرکتکنندگان گذاشته و به سؤالات آنها به صورت آنلاین پاسخ داده شد. گروه کنترل نیز بعد از پایان نمونهگیری همین محتوای آموزشی را دریافت کردند. پرسشنامه مراحل تغییر راکووسکی و پرسشنامه توازن تصمیمگیری برای هر دو گروه قبل و بلافاصله یک ماه بعد از آموزش تکمیل شد. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS نسخۀ 20، آزمون تی زوجی، کای اسکوئر، اندازههای تکراری RM و تی مستقل تجزیهوتحلیل شد.
یافتهها: درصد فراوانی الگوی مراحل تغییر قبل از مداخله اختلاف معناداری بین دو گروه کنترل و مداخله نداشت. بلافاصله پس از مداخله (P=0.022) و نیز یک ماه بعد (P=0.008)؛ درصد فراوانی مراحل پیشتفکر در گروه مداخله کاهش و مراحل تفکر و عمل افزایش داشت. میانگین نمره درک منفی بر مبنای پرسشنامه توازن تصمیمگیری بین دو گروه کنترل و مداخله قبل از آموزش، بلافاصله بعد از آموزش و یک ماه بعد از آموزش بهطور معناداری اختلاف داشت (P<0.001). میانگین نمره درک مثبت بر مبنای پرسشنامه توازن تصمیمگیری بین دو گروه کنترل و مداخله بلافاصله بعد از آموزش و یک ماه بعد از آموزش بهطور معناداری اختلاف داشت (P<0.001).
نتیجهگیری: استفاده از الگوی آموزشی مراحل تغییر ضمن افزایش درک مثبت باعث بهبود عملکرد افراد میشود و از آن در ارتقای برنامههای غربالگری استفاده میشود.
Background and Objective: Mammography screening as the most sensitive diagnostic test, while reducing mortality, will improve the quality of life. Training that has the ability to change perceptions and acceptance can be used in designing effective interventions to perform and perpetuate this behavior. The present study aimed to investigate the effect of targeted education based on the transtheoretical Model on the acceptance and perception of mammography in women over 40.
Materials and Methods: In this experimental study, 128 eligible women over 40 years of age referring to comprehensive health centers in Amol were randomly assigned to two groups of intervention and control (n=62 in each group). For the intervention group, four online training sessions were held using WhatsApp over a period of four weeks. Leaflets and instructional videos were provided to participants, and their questions were answered online. The control group received the same educational content after sampling. The Rakowski Stages of Change Questionnaire and the Decision Balance Questionnaire for both groups were completed before, immediately, and one month after training. Data analysis was performed in SPSS software using paired t-test, chi-square, repeated measures RM, and independent t-test.
Results: The frequency percentage of the stages of change model before the intervention was not significantly different between the control and intervention groups immediately after the intervention (P=0.022) and one month later (P=0.008). In the intervention group, the frequency of pre-thinking stages decreased, while the stages of thinking and acting increased. The mean score of negative perception based on the decision balance questionnaire was significantly different between the two groups of control and intervention before training, immediately after training, and one month after training (P<0.001). The mean score of positive perception based on the decision balance questionnaire demonstrated a significant difference between the control and intervention groups immediately after training and one month after training (P<0.001).
Conclusion: Based on the results of this study, the use of the transtheoretical model, while increasing positive perception, improves people's performance and can be used to improve screening programs.
Education, Mammography, Transtheoretical Model
آموزش, الگوی مراحل تغییر, ماموگرافی
191
199
http://nmj.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1466-1&slc_lang=fa&sid=1
2021/07/142022/05/252022/02/32022/04/102021/09/27
1400/7/5
2022/05/162022/07/92022/06/292022/07/122022/07/12
1401/4/21
Maryam
Ebrahimi
Department of Midwifery, School of Nursing and Midwifery, Geriatric Care Research Center, Rafsanjan University of Medical Sciences, Rafsanjan, Iran
مریم
ابراهیمی
Maryam_ebrahimi7070@yahoo.com
00319475328460017666
00319475328460017666
No
گروه مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی، مرکز تحقیقات مراقبت سالمندی، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، رفسنجان، ایران
Seyede Maryam
Lotfipur
Department of Midwifery, School of Nursing and Midwifery, Geriatric Care Research Center, Rafsanjan University of Medical Sciences, Rafsanjan, Iran
سیده مریم
لطفی پور
6889Lotfipur@yahoo.com
00319475328460017667
00319475328460017667
Yes
گروه مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی، مرکز تحقیقات مراقبت سالمندی، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، رفسنجان، ایران
Zohreh
Ghorashi
Department of Midwifery, School of Nursing and Midwifery, Geriatric Care Research Center, Rafsanjan University of Medical Sciences, Rafsanjan, Iran
زهره
قرشی
Zghorashi@yahoo.com
00319475328460017668
00319475328460017668
No
گروه مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی، مرکز تحقیقات مراقبت سالمندی، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، رفسنجان، ایران
fa
تأثیر مشاوره بر اساس مدل مراقبت مستمر توسط ماما بر تهوع و استفراغ بارداری در مراجعهکنندگان به مراکز جامع سلامت شهر همدان، 1399
The effect of counseling based on the model of continuous care led- midwife on nausea and vomiting during pregnancy in patient referred to comprehensive health centers in Hamadan, 2020
سابقه و هدف: تهوع و استفراغ دوران باردرای یکی از شکایات شایع زنان باردار است. مطالعه حاضر تأثیر مشاوره را بر اساس مدل مراقبت مستمر توسط ماما بر تهوع، استفراغ و اغ زدن در زنان باردار بررسی کرده است.
مواد و روشها: این مطالعه یک کارآزمایی بالینی دو گروهی است که در سال 1399 روی 60 خانم باردار در هفته 8 تا 12 بارداری انجام شد. برای شرکتکنندگان در گروه مداخله، سه جلسه مشاوره بر اساس مدل مراقبت مستمر توسط ماما به صورت چهرهبهچهره انجام شد. گروه کنترل مراقبتهای روتین بارداری را دریافت کردند. شدت تهوع و استفراغ به تفکیک هریک از سؤالات پرسشنامه PUQE، سه روز قبل از شروع مطالعه و هر روز، به مدت 14روز حین مطالعه بررسی شد. دادهها با استفاده از نرمافزار آماری SPSS نسخه 22 و آزمونهای آماری کای اسکوئر و آزمون سنجش اندازهگیری مکرر تجزیهوتحلیل شد. P کمتر از 0.05 در نظر گرفته شد.
یافتهها: در گروه مداخله بعد از انجام مشاوره توسط ماما، میانگین نمرات ساعات تهوع، دفعات استفراغ و اغ زدن و شدت کلی تهوع و استفراغ در طول دو هفته نسبت به قبل کاهش یافت (0.001P<). اگرچه این کاهش نسبت به گروه کنترل در هفته اول مداخله معنیدار نبود (0.05P>)، تفاوت بین دو گروه در هفتۀ دوم مطالعه از نظر شدت کلی تهوع و استفراغ بر اساس نمره کلی پرسشنامه PUQE کاملاً معنیدار بود (0.05P<).
نتیجهگیری: استفاده از مدل مشاورهای مراقبت مستمر توسط ماما برای کاهش تهوع و استفراغ دوران بارداری توصیه میشود.
Background and Objective: Nausea and vomiting during pregnancy are one of the most common complaints of pregnant women. The present study aimed to assess the effect of counseling based on the model of continuous midwife-led care on nausea and vomiting during pregnancy.
Materials and Methods: This two-group clinical trial study was performed on 60 pregnant women aged 8-12 weeks in 2020. Participants in the intervention group received three face-to-face counseling sessions based on the continuous midwife-led care model, while the control group received routine prenatal care. The severity of nausea and vomiting was assessed using the Pregnancy-Unique Quantification of Emesis (PUQE) questionnaire three days before the commencement of the study and two weeks during the study. Data analysis was performed in SPSS software (version 22) using the Chi-square test, one-way analysis of variance, and analysis of covariance. A p-value less than 0.05 was considered statistically significant.
Results: In the intervention group, after the midwife-led consultation, compared to before, the mean scores of nausea and vomiting, as well as the overall severity of nausea and vomiting, decreased during two weeks (P<0.001). Although this decrease was not significant in the first week of the intervention compared to the control group (P>0.05), the difference between the two groups in the second week of the study was significant in terms of overall severity of nausea and vomiting based on the overall score of the PUQE questionnaire (P <0.05).
Conclusion: As evidenced by the obtained results, the use of the model of continuous midwife-led care is recommended to reduce nausea and vomiting during pregnancy.
Hyperemesis Gravidarum, Long-term Care, Midwife
تهوع و استفراغ دوران بارداری, ماما, مراقبت مداوم
200
210
http://nmj.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-12-80-9&slc_lang=fa&sid=1
2021/07/142022/05/252022/02/32022/04/102021/09/272021/09/11
1400/6/20
2022/05/162022/07/92022/06/292022/07/122022/07/122022/03/16
1400/12/25
Azadeh
Aazadi Moghtader
Department of Midwifery, School of Nursing and Midwifery, Hamadan University of Medical Sciences, Hamadan, Iran
آزاده
آزادی مقتدر
moghtader89@yahoo.com
00319475328460017669
00319475328460017669
No
گروه مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
Seyedeh Zahra
Masoumi
Mother and Child Care Research Center, Department of Midwifery, School of Nursing and Midwifery, Hamadan University of Medical Sciences, Hamadan, Iran
سیده زهرا
معصومی
zahramid2001@gmail.com
00319475328460017670
00319475328460017670
Yes
مرکز تحقیقات مراقبتهای مادر و کودک دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
Batul
Khodakarami
Mother and Child Care Research Center, Midwifery Department, School of Nursing and Midwifery, Hamadan University of Medical Sciences, Hamadan, Iran
بتول
خداکرمی
zahrabatul2006@yahoo.com
00319475328460017671
00319475328460017671
No
دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
Ghodratollah
Roshanaei
Department of Biostatistics, School pf public health, Hamadan University of Medical Sciences, Hamadan, Iran
قدرت الله
روشنایی
gh.roshanaei@umsha.ac.ir
00319475328460017672
00319475328460017672
No
گروه آمار زیستی، دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
Parisa
Parsa
School of Nursing and Midwifery, Hamadan University of Medical Sciences, Hamadan, Iran
پریسا
پارسا
ppaarisa parsa @yahoo.com
00319475328460017673
00319475328460017673
No
دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
fa
تأثیر روش تنآرامی بر نمره اضطراب، استرس و افسردگی مادران باردار پرخطر مستعد ابتلا به پرهاکلامپسی و شاخصهای فیزیولوژیک نوزاد آنها
Effect of Relaxation Technique on Anxiety, Stress, and Depression Scores of High-risk Pregnant Women Prone to Preeclampsia and the Physiological Indicators of Their Babies
سابقه و هدف: استرس، اضطراب و افسردگی دوران بارداری پیامدهای نامطلوبی بر مادر و نوزاد دارد. استرس و اضطراب خطر بزرگی برای بروز ابتلا به پرهاکلامپسی است. تمرینات تنآرامی در بارداریهای پرخطر موجب کاهش عوارض نامطلوب مادران مستعد ابتلا به پرهاکلامپسی میشود.
مواد و روشها: این مطالعه کارآزمایی بالینی روی 100 مادر باردار پرخطر مراجعهکننده به مراکز جامع سلامت شهر اصفهان انجام شد.نمونهها به صورت تصادفی در دو گروه آزمون (46 نفر) و کنترل (50 نفر) قرار گرفتند. تنآرامی در گروه آزمون طی 16 جلسه انجام شد. میانگین نمره استرس، اضطراب و افسردگی با استفاده از پرسشنامه Dass21 اندازگیری و ثبت شد. دادهها با استفاده از آزمونهای آماری با نرمافزار SPSS نسخه 16 تحلیل شد.
یافتهها: میانگین نمرات استرس، اضطراب و افسردگی در گروه آزمون به ترتیب 6.80، 4.49 و 5.98 و در گروه کنترل به ترتیب 1.20، 0.94 و 1.03 بود. نتایج نشان داد میانگین نمرات استرس و اضطراب بعد از مداخله در گروه آزمون بهطور معناداری کمتر از گروه کنترل بود (0.05P<). میانگین نمره افسردگی بین دو گروه تفاوت معناداری نداشت (P>0.05). شاخصهای فیزیولوژیک نوزاد شامل میانگین نمرات آپگار دقایق 1 و 5، وزن، قد و دور سر بین دو گروه اختلاف معناداری نداشت (P>0.05).
نتیجهگیری: در مطالعۀ حاضر، روش تنآرامی باعث کاهش میزان اضطراب و استرس در مادران باردار پرخطر شد؛ بنابراین، اجرای این روش در طول بارداری برای مادران باردار پرخطر مستعد ابتلا به پرهاکلامپسی پیشنهاد میشود.
Background and Objective: Stress, anxiety, and depression during pregnancy have adverse effects on both mother and baby. Stress and anxiety have been reported as high-risk factors for preeclampsia. Relaxation exercises can reduce the adverse effects of high-risk pregnancies in mothers prone to preeclampsia and improve pregnancy outcomes.
Materials and Methods: This clinical trial study was conducted on 100 high-risk pregnant women referring to healthcare centers in Isfahan, Iran. The samples were randomly divided into experimental (n=46) and control (n=50) groups. Relaxation in was performed the experimental group in 16 sessions. Mean scores of stress, anxiety, and depression were measured and recorded using the Depression, Anxiety, and Stress Scale-21 Items Questionnaire. The collected data were analyzed by statistical tests in SPSS 16 software.
Results: The mean scores of stress, anxiety, and depression were obtained at 6.80, 4.49, and 5.98 in the experimental group, respectively, and 1.20, 0.94, and 1.03 in the control group, respectively. The results showed that the mean scores of stress and anxiety were significantly lower after the intervention in the test group than in the control group (P<0.05). However, the mean score of depression was not significantly different between the two groups (P>0.05). No Neonatal significant difference was observed between the two groups in the physiological indices, including mean 1- and 5-minute Apgar scores, weight, height, and head circumference (P>0.05).
Conclusion: Based on the results of this study, relaxation reduced the level of anxiety and stress among high-risk pregnant mothers. Therefore, the implementation of this technique during pregnancy is recommended for high-risk pregnant women prone to preeclampsia.
Anxiety, Infancy, Pregnancy, Relaxation Technique
اضطراب, روش تنآرامی, نوزادی و بارداری
211
220
http://nmj.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1396-1&slc_lang=fa&sid=1
2021/07/142022/05/252022/02/32022/04/102021/09/272021/09/112021/04/13
1400/1/24
2022/05/162022/07/92022/06/292022/07/122022/07/122022/03/162022/05/14
1401/2/24
Zahra
Naseh
Nursing and Midwifery Care Research Center, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran
زهرا
ناصح
naseh.zahra@gmail.com
00319475328460017679
00319475328460017679
No
مرکز تحقیقات مراقبتهای پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
Parvin
Bahadoran
Department of Midwifery and Reproductive Health, Nursing and Midwifery Care Research Center, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran
پروین
بهادران
Bahadoran@nm.mui.ac.ir
00319475328460017680
00319475328460017680
No
گروه مامایی و بهداشت باروری، مرکز تحقیقات مراقبتهای پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
Mahboubeh
Valiani
Department of Midwifery and Reproductive Health, Nursing and Midwifery Care Research Center, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran
محبوبه
والیانی
Valiani@nm.mui.ac.ir
00319475328460017681
00319475328460017681
Yes
گروه مامایی و بهداشت باروری، مرکز تحقیقات مراقبتهای پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
fa
تجارب والدین دارای دانش آموز مبتلا به اختلالات یادگیری: مطالعۀ پدیدارشناسی
Experiences of Parents of Students with Learning Disabilities in Elementary Schools in Lordegan, Iran, in 2020
سابقه و هدف: با توجه به اهمیت یادگیری کودکان در سرنوشت تحصیلی آنان، اختلالات یادگیری موجب سردرگمی معلمان و والدین میشود. پژوهش حاضر با هدف تبیین تجارب والدین دارای دانشآموز مبتلا به اختلالات یادگیری در دبستانهای شهر لردگان در سال 1398 طراحی و انجام شد.
مواد و روشها: طرح پژوهش حاضر با رویکرد کیفی از نوع مطالعه پدیدارشناسی توصیفی بود. جامعه پژوهش را مادران دارای کودکان با اختلال یادگیری در شهرستان لردگان در سال 1398 تشکیل دادند. در این راستا، مصاحبه بدون ساختار و عمیق تا اشباع اطلاعات با 12 نفر از مادران این گروه از کودکان در شهر لردگان انجام شد که به صورت هدفمند در دسترس انتخاب شده بودند و تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت. دادهها از طریق روش کلایزی و مشخص کردن مضامین اصلی و فرعی تحلیل شد.
یافتهها: از مجموع 12 نفر از شرکتکنندگان در پژوهش، ۳ نفر آقا و 9 نفر خانم بودند. شرکتکنندگان در دامنه سنی ۲۷ تا ۸۳ سال بودند. در این میان یک نفر بیوه بود و بقیه متأهل بودند. پس از تحلیل مصاحبهها، ۱۰۲۷ کد اولیه حاصل شد که در قالب ۱۰ مفهوم اصلی احساس تنهایی والدین با 5 زیرمفهوم، بر هم خوردن تعادل روانی والدین و پرخاشگری با 6 زیرمفهوم، احساس سرشکستگی و افسردگی با 6 زیرمفهوم، مشارکت و پیگیر بودن والدین با 9 زیرمفهوم، تلاش والدین و اختلال یادگیری با 17 زیرمفهوم، مشکلات اقتصادی و همراهی نکردن نهادهای مسئول با 9 زیرمفهوم، همراهی جامعه با 7 زیرمفهوم، مشکلات جسمی و روحی کودک با 8 زیرمفهوم، نگرانی از آینده کودک با 8 زیرمفهوم و تأثیر معلم با 2 زیرمفهوم شناسایی شد.
نتیجهگیری: با توجه به نتایج، والدین دارای کودکان با اختلالات یادگیری احساس تنهایی میکنند، تعادل روانی والدین بر هم میخورد، دچار پرخاشگری میشوند و درنهایت احساس سرشکستگی و افسردگی میکنند. مشارکت و پیگیر بودن والدین و تلاش آنان، همراهی جامعه و مشکلات جسمی و روحی کودک، نگرانی از آینده کودک و تأثیر معلم از یک سو و مشکلات اقتصادی و همراهی نکردن نهادهای مسئول از سوی دیگر کاملاً مشهود است. لذا والدین به حمایتهای مختلف از طرف جامعه و سیسدرون مایه آموزشی نیاز دارند و حمایتهای لازم از این خانوادهها ضرورتی اجتنابناپذیر است.
Background and Objective: Children's learning has always been regarded as an important issue that determines the educational destiny of children in the future and can confuse teachers and parents. Therefore, this study aimed to explain the experiences of parents of students with learning disabilities in elementary schools in Lordegan, Iran, in 2020.
Materials and Methods: This qualitative study was conducted using a phenomenological approach. The study sample included mothers of children with learning disabilities in Lordegan who were selected using the convenience sampling method. The unstructured and in-depth interviews were conducted on 12 mothers until the information saturation stage was reached. The data were analyzed using Colaizzi's method and identification of the main and sub-concepts.
Results: The number of participants in the study was 12 (three men and nine females) and they were in the age range of 27-83 years. One of the participants was a widow and the rest were married. The initial code 1027 was obtained after Interviews in the form of 10 main concepts of parental loneliness with five sub-concepts, parental mental imbalance and aggression with six sub-concepts, feelings of failure and depression with six sub-concepts, parental involvement and follow-up with nine sub-concepts, parental effort and learning disability with 17 sub-concepts, financial problems and lack of cooperation of respective institutions with nine sub-concepts, community support with seven sub-concepts, physical and mental problems of the child with eight sub-concepts, concern for the future of the child with eight sub-concepts, and teacher influence with two sub-concepts.
Conclusion: Based on the obtained results, parents of children with learning disabilities feel lonely, their mental balance is disturbed, and they become aggressive and feel broken and depressed. In this regard, parents' participation and persistence, parents' efforts, the economic problems, and the lack of cooperation of the responsible institutions are quite obvious. Therefore, the parents of children with disabilities need various supports from the society and the educational system, and the necessity of all around support for these families is an inevitable reality that should not be ignored.
Learning Disabilities, Parents’ Experiences, Phenomenology, Primary Schools
اختلال یادگیری, پدیدار شناسی, تجارب والدین, مدارس ابتدایی
221
230
http://nmj.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1504-1&slc_lang=fa&sid=1
2021/07/142022/05/252022/02/32022/04/102021/09/272021/09/112021/04/132022/01/4
1400/10/14
2022/05/162022/07/92022/06/292022/07/122022/07/122022/03/162022/05/142022/07/11
1401/4/20
Mehrdad
Mohammadi Armandi
Community Health Research Center, Isfahan Branch (Khorasgan), Islamic Azad University, Isfahan, Iran
مهرداد
محمدی ارمندی
s.mohamadi171717@Gmail.com
00319475328460017938
00319475328460017938
No
مرکز تحقیقات سلامت جامعه، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
Minoo
Mottaqi
Community Health Research Center, Isfahan Branch (Khorasgan), Islamic Azad University, Isfahan, Iran
مینو
متقی
m.motaghi912@gmail.com
00319475328460017939
00319475328460017939
Yes
مرکز تحقیقات سلامت جامعه، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران