ORIGINAL_ARTICLE بررسی رابطه بین استرس شغلی و ابعاد سه گانه تعهد سازمانی در بین مدیران پرستاری مقدمه و هدف:همه سازمان‌ها هرروزه اذعان می‌کنند که کارکنان بزرگترین دارایی آنها هستند، ولی با وجود این، به آنچه که می‌گویند کمتر عمل می‌کنند چه رسد به آن که واقعاً معتقد به آن باشند.توجه به مفاهیمی چون تعهد سازمانی کارکنان و مدیران به‌عنوان یک نگرش و طرز تلقی کاری قادر است اطلاعات مفیدی برای برنامه‌ریزی، سازماندهی، افزایش کارآیی، عملکرد بالا، کاهش غیبت و تأخیر در اختیار سارمان ها قرار دهد. روش کار: پژوهش حاضر با بررسی میزان رابطه تعهد سازمانی و فشار روانی یا استرس در بین مدیران پرستاری بیمارستانهای آموزشی شهر اصفهان به صورت توصیفی ـ تحلیلی ومقطعی انجام شده است. جامعه مورد پژوهش کلیه مدیران پرستاری بیمارستان بوده که نمونه گیری به روش سر شماری صورت گرفته است. ابزار جمع آوری داده ها دو پرسشنامه مربوط به اندازه گیری استرس و تعهد بوده که اعتبار و روایی آن توسط محقق مورد تایید قرار گرفته است . سوالات این پرسشنامه ها به سبک لیکرت طراحی شده است و برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و تحلیلی استفاده شده است. نتایج: میانگین نمره تعهد سازمانی   (1/12+6/65)بوده که به طور کلی بین استرس شغلی مدیران و تعهد سازمانی آنها رابطه معناداری مشاهده شد. ( 003/0=p و 85./0r=) . بین میزان تعهد سازمانی با سن از لحاظ آزمون آماری(ANOVA) معنادار می باشد. بین تعهد سازمانی مدیران با سابقه کار از لحاظ آزمون آماری ANOVA. رابطه معنا داری مشاهده می شود. بیشترین میزان تعهد مربوط به کسانی بوده که سابقه کار بالاتری داشتند..بین استرس شغلی و سابقه کار ، نوع پست مدیریتی ونوع استخدام هیچ رابطه معنا داری وجود ندارد.  نتیجه نهایی: لازم است سازمان ها با بررسی دوره ای وضعیت تعهد سازمانی واسترس شغلی در بین خود و کارکنانشانو با شناخت عوامل فردی، عوامل شغلی و عوامل سازمانی موثر بر آنها درجهت بهبود تعهد سازمانی , و کاهش استرس مدیران پرستاری اقدام نمایند. http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1069-fa.pdf 2016-02-14 5 15 استرس شغلی ، تعهد سازمانی A Survey on Relationship between Job Stress and Three Dimensions of Organization Commitment among Nursing Managers Introduction & Objective: All organizations admit that staff are the greatest asset of, but despite this, What to say Less act. Alone and that they are really believed it. Attention to such concepts as organizational commitment and staff attitude and the time considered as a work is able to useful information for planning, organizing, increase efficiency, high performance, reduce absenteeism and delay. Materials & Methods: Thisresearch isa descriptive, relationship study. The research populations are nursing manager of university hospital in Isfahan. Data is gathered through two questionnaire including (stress, commitment). The questionnaire reliability were supported based on alfa coron bakh and questionnaire validity confirmed by specialist view of point. For analysis of data use spss soft ware. Results: The mean score of organizational commitment was (6.65±1.12). There was a significant relationship between organizational commitment and job experience, based on ANOVA test. There wasn’t a significant relationship between job stress and age, work experience, Kind of employe. In general there was a significant relationship between job stress and organizational commitment. (p= 0.003 and r=0.085.). Conclusion: Is necessary that organizations with the study period assessment organizational commitment and stress of themselves and staff and with recognizing individual factors, job factors and organizational factors influencing organizational commitment improving their Implications, and reduce nursing managers stress. http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1069-en.pdf 2016-02-14 5 15 Job Stress / Organizational Commitment M. Yaghoubi, M.Sc. 1 AUTHOR S. Karimi, Ph.D. 2 AUTHOR M. Javadi, M.Sc. 3 AUTHOR A. Hassanzadeh, M.Sc 4 AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE بررسی شیوع مشکلات رفتاری کودکان 3 تا 6 ساله مهدهای کودک و کلاس های آمادگی تحت نظارت سازمان بهزیستی شهر همدان چکیده: مقدمه و هدف: کودکان به عنوان یکی از گروههای سنی آسیب پذیر در معرض انواع اختلالات روانشناختی قرار دارند . عوامل آسیب پذیری در این سنین به فرآیند فعال رشد و مقتضیات خاص مراحل آن از یکطرف و کنترل شرایط محیطی و موقعیتی کودک توسط بزرگسالان از طرف دیگر نسبت داده می شود . روش کار: این پژوهش که یک مطالعه توصیفی – مقطعی می باشد با هدف بررسی شیوع مشکلات رفتاری کودکان 3 تا 6 ساله مهدهای کودک و کلاس های آمادگی تحت نظارت سازمان بهزیستی شهر همدان انجام گرفته است . حجم نمونه 400 نفر می باشد که از روش نمونـــه گیری تصادفی طبقه ای استفاده شده است . ابزارگردآوری داده ها فرم مصاحبه ای شامل دو بخش می باشد که بخش اول شامل 7 سوال در رابطه با مشخصات دموگرافیک است و بخش دوم شامل چک لیست مشکلات رفتاری کودکان پیش دبستانی ویژه والدین مورد استفاده قرار گرفته است و شامل 24 سوال که مشکلاتی چون نقص توجه ، ترس ، اشکال در رفتار اجتماعی و پرخاشگری را می سنجد . محیط پژوهش مهدهای کودک و کلاسهای آمادگی تحت نظارت سازمان بهزیستی شهر همدان میباشد و از روش آمار توصیفی و استنباطی جهت تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شده است . نتایج: نتایج پژوهش نشان داد که شیوع نقص توجه 15 درصد ، ترس 5/17 درصد ، پرخاشگری 5/15 درصد و اشکال در رفتار اجتماعی 75/6 درصد بوده است و مقایسه میانگین نمرات در سنین مختلف و در پسران و دختران تفاوت معنی داری را نشان می دهد . نتیجه نهایی: با توجه با شیوع بالای مشکلات رفتاری و تاثیرات منفی بر رفتار اجتماعی و تحصیلی کودکان و نوجوانان ، لذا مداخلات اولیه جهت پیشگیری که بر درمان آن ارجح می باشد، توصیه می شود. http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1070-fa.pdf 2016-02-14 11 21 اشکال در رفتار اجتماعی ، پرخاشگری ، ترس ، کودکان ، نقص توجه Prevalence Behavior Disorders in 3 to 6 Years\' Children in Hamadan City Introduction & Objective:Children are susceptible for mental disorders that depended on developmental process and control of environmental condition by parents. This research was a cross sectional study with aim of prevalence of behavioral problems in 3 to 6 years children. Materials & Methods:Sample size was 400, that selected by stratified method. Data collected by interview include two sections: first section 7 questions about demographic characteristic, second ward behavioral problems check list with 24 questions for assessment of defect attention, fear, social behavior problem and aggression .Data analyzed by descriptive and inferential statistics. Results:Sample size was 400, that selected by stratified method. Data collected by interview include two sections: first section 7 questions about demographic characteristic, second ward behavioral problems check list with 24 questions for assessment of defect attention, fear, social behavior problem and aggression .Data analyzed by descriptive and inferential statistics. Conclusion: Suggest primary prevention prefer to treatment, with attention to high prevalence of problem behaviors and negative effect on social and educational behaviors in children and adolescences. http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1070-en.pdf 2016-02-14 11 21 Aggression / Children / Defect Attention / Fear / Social Behavior Problems Zh. Sajedi, M.Sc. 1 AUTHOR M.K. Zarabian, M.Sc. 2 AUTHOR E. Sadeghian, M.Sc. 3 AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE بررسی تاثیر روش های انحراف فکر بر شدت درد رگ گیری در کودکان مبتلا به استرابیسم مقدمه و هدف : کودکان در پاسخ به درد تحریک پذیر ، بی قرار و هیجان زده می شوند اغلب کودکان درد ناشی از تزریق را پیش بینی می کنند  و با رفتار های غیر سازگارانه توام با اضطراب قبل از تزریق، مانع انجام آن می شوند آنها معمولا وقت زیادی را برای پذیرش تزریق صرف می کنند. بنابراین مطالعه فوق به منظور بررسی تاثیر روش های انحراف فکر بر شدت درد رگ گیری در کودکان مبتلا به استرابیسم مراجعه کننده به اتاق عمل چشم  بیمارستان آموزشی درمانی شفای کرمان انجام گردید . روش کار : این مطالعه یک مطالعه نیمه تجربی می باشد که در آن به مقایسه  تاثیر دو روش انحراف فکر(  حباب ساز و لمس درمانی) در  شدت درد در حین رگ گیری کودکان مبتلا به استرابیسم  مراجعه کننده به اتاق عمل بیمارستان شفای کرمان  پرداخته شد. تعداد  72 مراجعه کننده در گروه سنی 5 تا 12 سال و به صورت در دسترس  طی چهارده ماه  انتخاب شدند و به سه گروه به صورت تصادفی  تقسیم شدند . یک گروه ،گروه شاهد و یک گروه کودکان تحت انحراف فکر با روش استفاده از حباب ساز و گروه سوم انحراف فکر با استفاده از لمس درمانی بودند  ابزار گرداوری داده ها مقیاس اوچر بود.  دادها با استفاده از SPSS16  جمع آوری شد . نتایج : یافته ها نشان داد که اکثر شرکت کنندگان(6/66% ) در گروه سنی  5 تا 8 سال و پسر بودند (7/54%) . میانگین شدت درد در گروه شاهد یا عادی 9/18 در گروه  بازی با حباب ساز 7/10 و در گروه لمس درمانی 2/11بود بین شدت درد در دو گروه انحراف فکر بوسیله لمس و بازی درمانی تفاوت معنی داری وجود نداشت(05/0(p> اما بین شدت درد در این دو روش و گروه عادی تفاوت معنی دار بود (05/0. (p< نتیجه نهایی : استفاده از روش های انحراف فکر باعث کاهش درد در حین رگ گیری در کودکان می شود. http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1071-fa.pdf 2016-02-14 18 28 حباب سازی ، درد در کودکان ، لمس درمانی Effect of Distraction Techniques on Pain Intensity Catheter Insertion in Children with Strabismus Introduction & Objective: Children are excitable, restless and excited in response to pain. Most children predict pain by injecting and prevent it with non-adaptive behaviors combined with stress before the injection they usually spent a lot of time for accepting injection.   Materials & Methods: This study was a quasi-experimental study. 72 patients to the age group 5 to 12 years old in 14 monthswere randomly assigned to three groups. One group was control and two groups experimental. Control group received verbal routine education by nurses and experimental groups received a touch therapy and play with bubbles instrument. Tool collection was oucher scale. Data was collection with spss version 16. Results: 54.7% mails and 66.6% at age 5 -8 years old participated in the study. The mean intensity of pain was in the control group (18.9), touch therapy group (11.2) and bubbles instrument (10.7). There was a statistically significant reduction in pain of experimental groups (p<0.05). There was no statistically significant between experimental groups at reduction in pain (p>0.05 (but there was a statistically significant between experimental groups and control group at reduction of intensity of pain (p<0.05). Conclusion: The use of distraction techniques is a useful method for reduction in pain intensity catheter insertion in children. http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1071-en.pdf 2016-02-14 18 28 Bubbles Maker / Pain in Children / Touch Therapy R. Mahdipour Raberi, M.Sc. 1 AUTHOR M. Nematollahi, M.Sc. 2 AUTHOR F. Ismaielzadeh Nighabi, M.Sc. 3 AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE بررسی نگرش پرستاران به عوامل بازدارنده شرکت در آموزش مداوم پرستاری مقدمه و هدف :کسب دانش و مهارت جدید برای پرستاران ضروری است .آموزش مداوم دانش ،نگرش وعملکرد پرستاران را ارتقاء داده و نقش مهمی در ارتقاء کیفیت مراقبت دارد. هدف از این مطالعه بررسی عوامل بازدارنده شرکت در آموزش مداوم پرستاری   در دو بیمارستان تامین اجتماعی البرز کرج و بیمارستان تامین اجتماعی شهریار در سال 1388 بود . روش کار: تحقیق حاضر یک مطالعه توصیفی بود که از روش نمونه گیری سرشماری استفاده گردید و 132 پرستار از دو بیمارستان تامین اجتماعی البرز کرج و شهریار در این مطالعه شرکت نمودند .ابزار های استفاده شده شامل مشخصات دموگرافیک و پرسشنامه عمومی عوامل بازدارنده شرکت در آموزش مداوم   بود . داده ها توسط نرم افزار  SPSS و با استفاده از آمار توصیفی ،آزمون تی و آنالیز واریانس یکطرفه تحلیل گردید. نتایج:یافته ها نشان دادند بیشترین میانگین مربوط به عوامل بازدارنده شرکت در آموزش مداوم مربوط به مسائل کاری (20/1±94/2)، محدودیت زمانی (10/1±48/2)،کمبود تسهیلات (99/0±30/2)،مرتبط نبودن دوره (84/0±05/2) بود . نتیجه نهایی: نتایج این مطالعه نشان داد مسائل محل کار ،محدودیت زمانی و کمبود تسهیلات و مرتبط نبودن دوره ها مهمترین موانع شرکت در آموزش مداوم هستند و کاهش فاکتورهای بازدارنده ممکن است سبب افزایش شرکت در برنامه های آموزش مداوم پرستاری شود. http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1072-fa.pdf 2016-02-14 23 33 آموزش مداوم ، بازدارنده ، پرستاران Nurse\'s Attitude to Ward Deterring Factors of Participation in Continuing Nursing Introduction & Objective:Acquiring new knowledge and skills is essential for nurses. Continuing educations improve knowledge, attitudes and performance of nurses and have important role in improving quality of care. The aim of this study was to evaluate deterring factors of participation in continuing nursing education in two hospital social security of Alborz of Karaj and social security hospital of Shahriar (2009). Materials & Methods: This is a descriptive study that utilized census sampling and  132 nurses of two hospital social security organization of Alborz of Karaj and Shahriar participated in this study. The instruments used included: demographic data form, deterrents to participation Scale. Data was analyzed by SPSS software and using descriptive statistics, t-test and ANOVA. Results:The findings indicated that greater mean of deterring factors of participation in continuing nursing education was relate to workplace issues (2.94±1.20), time constraints (2.48±1.10), lack of Convenience(2.30 ±0.99), lack of relevance(2.05± 0.84). Conclusion:The results from this study show that workplace issues and time constraints lack of convenience, lack of relevance was more important deterring factors of participation in continuing nursing education and decrease deterring factors may be increase participation in continuing nursing education program http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1072-en.pdf 2016-02-14 23 33 Continuing Education / Deterred / Nurses M. Shakoor, M.Sc. 1 AUTHOR Sh. Zeighami Mohammadi, M.Sc. 2 AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE بررسی اختلالات قاعدگی 3 سال بعد از منارک در دختران نابینای شهر رشت مقدمه و هدف:اختلالات قاعدگی در دوران بلوغ بسیار شایع است. فقدان بینایی بر ترشح هورمونهای LH  و FSHموثر است لذا نابینایی می تواند اثراتی بر روند بلوغ ، باروری و قاعدگی در دختران داشته باشد. مطالعه حاضر با هدف بررسی برخی اختلالات قاعدگی در اوایل بلوغ دردختران نابینا و ارتباط آن با برخی عوامل در سال 1388 انجام شد . روش کار : مطالعه حاضر مقطعی و توصیفی می باشد. نمونه های پژوهش ، 72 نفر از دختران نابینا بودند . نمونه گیری، بعد از توجیه واحد های مورد پژوهش به روش سرشماری انجام شد.ابزار گرد آوری اطلاعات ، پرسشنامه ای مشتمل بر مشخصات دموگرافیک و مشخصات قاعدگی و آنالوگ خطی – بصری بود که با انجام مصاحبه حضوری تکمیل گردید. اطلاعات جمع اوری شده ، از طریق نرم افزاز spss از طریق آزمونهای تحلیل واریانس و ضریب همبستگی پیرسون، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و 05/0<P معنی دار تلقی گردید. نتایج : از مجموع 72 نفر ، نهایتا 70 نفر مورد ارزیابی و تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. میانگین سنی دختران 8/01/13 و میانگین سن منارک 4/1  7/11 سال بود . شیوع اختلالات قاعدگی 5/58 % برآورد شد. بیشترین فراوانی ، الیگومنوره  9/19% و کمترین فراوانی آمنوره 4/1% بود . 1/8 % آنان جهت پیگیری به مراکز درمانی مراجعه کرده بودند. 8/82 % دختران نابینا از درد قبل و حین قاعدگی رنج می بردند. در بررسی ارتباط بین سن شروع قاعدگی و BMI ، ارتباط آماری معنی داری مشاهده شد( 02/0 >p ) . ارتباط آماری معنی داری بین بروز اختلالات قاعدگی و BMI ، ورزش ، سن شروع قاعدگی ، درد زمان قاعدگی ، دیده شد . ارتباط آماری معنی داری بین سطح تحصیلات پدر و مادر ، وضعیت اقتصادی با اختلالات قاعدگی ، وجود نداشت .   نتیجه نهایی : یافته ها نشان دادند که اختلالات قاعدگی ، شیوع زیادی در دختران نابینا دارد با این جود ،فقط درصد اندکی از آنان جهت پیگیری به مراکز درمانی مراجعه نموده بودند. علاوه براین به علت پایین بودن سن منارک ، این دختران زودتر از دختران عادی ، با انواع اختلالات قاعدگی مواجه می شوند. بنابراین ضروریست تا آگاهی وآموزشهای های لازم در این موارد به دختران ،معلمان و مادران داده شود . در این راستا انجام مطالعات بیشتر پیشنهاد می شود. http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1073-fa.pdf 2016-02-14 31 41 اختلالات قاعدگی ، دختران نابینا ، منارک An Assessment of Menstrual Disorder 3 Years after Menarche in Blindness Girls in Rasht City Introduction & Objective:Puberty is a critical stage through which the foundation of an individuals adult life is estabilished. Menstruation disorder are very common is this stage. Lake of sight affects the release of LH & FSHhormones. Therefore, blindness can have some effects on puberty, fertility and menstruation processes in girls. The present research was done with the aim of investigation some of the menstruation disorders at the onset of puberty in blind girls in 2009. Materials & Methods:This study is peripheral and descriptive. The research samples were 72 sightless girls. Sampling was done using census method after enlightening the units under study. Data collecting instrument consisted of a questionnaire including demographic and menstrual features and linear-visual analog which were undertaken by a trained interviewer. The collected information was analyzed using spss by variance analysis tests and Pearson correlation coefficient and p< 0/05 proved meaningful. Results:From a total of 72 samples,70 were analyzed and examined. The girls average age was 13.10.8 and menarche average age was 11.71.4.The prevalence of menstruation disorders was estimated as 58.55%.The highest and lowest frequencies were,respetively oligomenorrhea(19.9%) and amenorrhea(1.4%). 8.1% of them had referred to medical centers for examination.82.2% of the blind girls suffered from menstrual pain, before and during the menstrual period. In investigating the relationship between the onset of menstruation and BMI,a meaningful statistical relation was observed(p<0.02).A meaningful statistical relation was noticed among the emergence of menstrual disorder,BMI,exercise, menarche age and menstrual pain. There was no significant statistical relation between the parent's literacy level, economic status and the menstrual disorder. Conclusion:Finding showed that menstrual disorders have high prevalence among blind girls, nevertheless, few of them referred to clinical centers for an examination.Additionally, due to the low age of menarche, these girls encounter different type of menstrual disorders sooner than normal girls do.Hence, it is essential to give the relevant necessary trainings and insights concerning these issues, to the girls themselves, their mothers and teachers. http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1073-en.pdf 2016-02-14 31 41 Blind Girl / Menarche / Menstruation Disorders L. Takfallah, M.Sc. 1 AUTHOR A. Najafi, M.D. 2 AUTHOR T. Heidari, M.Sc. 3 AUTHOR A. Hamidzadeh, M.Sc. 4 AUTHOR 5 AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE ارزیابی فاکتورهای شغلی روانی- اجتماعی و عوامل ارگونومیکی در رابطه با شدت ناراحتیِ کمر در پرستاران بخش اورژانس مقدمه و هدف : هدفِ این تحقیق بررسی رابطه شدت ناراحتی در ناحیه کمر با دو فاکتور مسبب کمردرد شغلی- عوامل خطر ارگونومیکی و عوامل روانی- اجتماعی- که در پرستاران بخش اورژانس نِمود بالایی دارند، بود. روش کار :این مطالعه مقطعی بر روی 120 پرستارِ بخش اورژانس سه بیمارستان در اصفهان انجام شد. برای ارزیابی روزانه عواملِ شغلی روانی- اجتماعی، عوامل خطر ارگونومیکی و شدت ناراحتی کمربه ترتیب از پرسشنامه معتبرمحتوای شغلی(1)، چک لیست شناسایی خطرات ارگونومیکی (NIOSH, 1994) و پرسشنامه نوردیک استفاده شد. سوالات در پایان هر روز کاری و به مدت پنج هفته از افراد پرسیده شدند. تجزیه و تحلیل نهایی با آزمون آماری Spearman ،Mann-Whitneyو اسمیرنوف کولوگروف با نرم افزارSPSS18/PASW انجام شد. نتایج : نیاز کار، ماهیت شغل، تقابل اجتماعی و عوامل خطرارگونومیکی با شدت ناراحتی کمر رابطه معنی داری داشتند (P <0.05). درحالی که میان آزادی تصمیم گیری با شدت ناراحتی کمر رابطه وجود نداشت. نتیجه نهایی:با کاهش تقابل اجتماعی و افزایش نیاز کاری، ماهیت شغل، عوامل خطر ارگونومیکیشدت ناراحتی کمردر پرستاران بخش اورژانس افزایش می یابد. بنابراین به منظور کاهش شدت ناراحتی کمردر پرستاران، باید علاوه بر فاکتورهای ارگونومیکی، فاکتورهای روانی اجتماعی را نیز مدنظر قرار داد. http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1074-fa.pdf 2016-02-14 37 47 پرستاران بخش اورژانس ، عوامل ارگونومیکی ، عوامل رشغلی روانی اجتماعی ، کمردرد Evaluation of Work-Related Psychosocial and Ergonomics Factors in Relation to Low Back Discomfort in Emergency Unit Nurses Introduction & Objective: The aim of this study was to evaluate the relation of intensity of low back discomfort with two factors that contribute to low back pain-Ergonomics risk factorsand psychosocial factors- most seen in emergency unit nurses. Materials & Methods: This cross-sectional survey was conducted on 120 emergency unit nurses in Isfahan. For daily assessment of psychosocial and Ergonomics factors and intensity of Low back discomfort, questionnaires such as: Job Content, Ergonomics hazards and Nordic questionnaire were used respectively. Nurses were questioned during a 5-week period, at the end of each shift work. Using Spearman, Mann-Whitney and Kolmogorov-Smirnove test, the final results were analyzed with SPSS software18/PASW. Results:There was significant relationship between work demand, job content, social support, Ergonomics risk factors and intensity of low back discomfort (P-value<0.05). But there was not any link between intensity of Low Back discomfort and decision latitude. Conclusions:This study showed that intensity of low back discomfort will increase with decreasing social support and increasing work demand, Job Content, Ergonomics factors, manual patient handling and repetitiveness, standing continuously more than 30 minutes). So, to decrease work related low back discomfort, psychosocial factors should be attended in addition to Ergonomics factors. http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1074-en.pdf 2016-02-14 37 47 Emergency Unit Nurses / Ergonomics Factors / Low Back Pain / Work-Related Psychosocial Factors E. Habibi, Ph.D. 1 AUTHOR S. Pourabdian, Ph.D. 2 AUTHOR A. Kianpour Atabaki, M.Sc. 3 AUTHOR 4 AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE بررسی تیتر آنتی بادی هپاتیت ?Bدر دانشجویان دانشکده پرستاری مامایی دانشگاه علوم پزشکی همدان مقدمه و هدف: هپاتیت B بیماری قرن اخیر است. تخمین زده می شود در سراسر جهان 350 میلیون نفر مبتلا وجود داشته باشد. همچنین یک مشکل جدی سلامت در ایران بوده و دهمین علت مرگ و میر در ایران می باشد. ایمنی فعال موثرترین روش پیشگیری از هپاتیت Bمی باشد. این مطالعه با هدف تعیین تیتر آنتی بادی هپاتیتB دردانشجویان دانشکده پرستاری مامایی همدان در سال 1385 انجام گردید. روش کار:این پژوهش یک مطالعه توصیفی – تحلیلی است که بر روی 50 دانشجوی پرستاری و مامایی که سه نوبت واکسیناسیون هپاتیتBرا دریافت کرده و مدت 4 ماه از نوبت سوم واکسیناسیون آنها گذشته بود، انجام گردید. نمونه ها به روش نمونه گیریتصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامه و تست تعیین تیتر آنتی بادی بود. در نهایت داده ها با استفاده از نرم افزار SPSSتجزیه و تحلیل شد. نتایج: این پژوهش نشان داد در66 درصد دانشجویان واکسینه شده ایمنی مطلوب، در 28 درصد آنها ایمنی متوسط و در 6 درصد ایمنی ضعیف وجود داشت. نتایج آزمون آماری کای اسکوئیر نشان داد که میزان ایمنی واحدهای مورد پژوهش ارتباط آماری معنی داری با جنسیت، وزن و سن آنها نداشت. نتیجه نهایی: پیشگیری موضوع مهمی در سلامتی عمومی محسوب می گردد. واکسیناسیون گروههای در معرض خطر خصوصا دانشجویان از روشهای پیشگیری محسوب می گردد. با توجه به وجود 6 درصد ضعف ایمنی بدنبال واکسیناسیون هپاتیتB، تعیین تیترآنتی بادی بدنبال واکسیناسیون توصیه می گردد. http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1075-fa.pdf 2016-02-14 45 55 تیتر آنتی بادی ، دانشجویان ، واکسن هپاتیت B Antibody Titers of Hepatitis B in Hamadan\'s Nursing and Midwifery Students Introduction & Objective: Hepatitis B is a recent century disease. Estimated that exist more than 350 million persons suffering from this disease in worldwide. Also hepatitis B is a serious health problem and is among the 10 leading causes of death in Iran. This study aims is to identify the antibody titer hepatitis B in Hamedan's nursing and midwifery students as an alternative preventive measure against HBV infection in 2006. Materials & Methods: A cross-sectional study was conducted to the immunologic status against hepatitis B virus in nursing and midwifery students who received three time vaccination at least four months before this study. Fifty students were randomly enrolled in this study. The tool of data collection was questionnaire and anti-HBs titer. Data were analyzed using SPSS statistical software. Results: It was found that 66% of students achieved high level, 28% moderate level. There was no statistically significant relationship between immunity level of students and their weight, sex and age. Conclusion: The prevention is an important matter in public health. Active immunization is an effective method to prevent HBV infection in high risk groups especially in nursing and midwifery students. Identify antibody titer for hepatitis B immunity in high risk groups recommended. http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1075-en.pdf 2016-02-14 45 55 Efficacy / HBV Vaccination / Students M. Khodaveisi, M.Sc. 1 AUTHOR N. Mohammadi, M.Sc. 2 AUTHOR A. Omidi, M.Sc. 3 AUTHOR R. Amini, M.Sc. 4 AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE موانع آموزش به بیمار از دید بیماران و پرستاران مقدمه و هدف :آموزش به بیمار از حقوق اساسی بیماران می باشد. موانع زیادی مانند اضطراب ، درد ، بی اطلاعی از فواید آن،عدم همکاری بیمار ، کمبود نیروی انسانی و وقت ، کمبودآگاهی و مهارت پرستاران ،عدم علاقه پرستاران به آموزش به بیمار وعوامل مدیریتی در اجرای آن وجود دارد، با توجه به اهمیت مسئله ، مطالعه موانع آموزش به بیمار از دید بیماران بستری و پرستاران شاغل و مقایسه آنها ضروری به نظر می رسد.   روش کار : پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی – تحلیلی بوده و کلیه پرستاران شاغل به تعداد50 نفر به صورت سرشماری و به همان تعداد بیمار بستری به صورت نمونه گیری آسان انتخاب شدند ، داده ها با استفاده از پرسشنامه و به روش مصاحبه و پرسش جمع آوری گردید و برای تجزیه وتحلیل آماری از آزمون های تی و کای دو استفاده شد. نتایج : میانگین سنی بیماران 37 و پرستاران 34 سال بود . از دیدگاه بیماران بستری بیشترین موانع ، کم سوادی بیماران (42 درصد)، عدم آگاهی بیماران از حقوق خود (40درصد )، کمبود منابع آموزشی (50درصد )نامناسب بودن محیط آموزشی (54 درصد)، کمبود بودجه (68 درصد )، کمبود فضای آموزشی (64 درصد )، اهمیت ندادن مدیران به آموزش به بیمار (56 درصد ) بود. از دیدگاه پرستاران شاغل بیشترین موانع ، عدم آگاهی بیماران از حقوق خود (58 درصد )، فقدان علاقه بیمار به تغییر رفتار (50 درصد)، وظایف زیاد پرستاران (94 درصد )، کمبود نیروی انسانی (88 درصد )، کمبود بودجه( 68 درصد )، کمبود فضای آموزشی (62 درصد )، اختلاف نظر بین متخصصین (42 درصد )بود. نتیجه نهایی :یافته ها در مورد موانع مربوط به بیمار ، در خصوص ، عدم همکاری بیمار و عدم پذیرش آموزش از سوی بیمار بین پرستاران وبیماران با استفاده از آزمون تی اختلاف معنی دار آماری را نشان داد. در مورد موانع مربوط به پرستار ، وظایف زیاد پرستاران بین پرستاران و بیماران با استفاده از آزمون تی اختلاف معنی دار آماری نشان داد. http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1076-fa.pdf 2016-02-14 50 60 آموزش به بیمار ، بیماران ، پرستاران ، دیدگاه ، موانع آموزش Survey of Education Barriers from Nurses and Patients Viewpoint Introduction & Objective:Patient education is a basic rights of patients. But it has difficulties and barriers for doing, example anxiety, pain, lackof information about benefits, lack of patient coorperation, problems of human sources, deficit of nurses's knowledge and skills. deficit of nurses interests for patient education, management factors. So we decided to do "survey of patient education barriers from patients and nurses viewpoint. Materials & Methods:It is a descriptive-analytical study and selected 50 nurses and 50 patients .collection data and information was done by questionnaire with interview method .all information were tabulated in computer analyzed with spss (11edition) statistical test such as T test and chi-square. Results:The finding indicated that mean of patient's age were 37 and nurses were 34.from viewpoint of patients , major's barriers were illiteracy of patients(42%), knowledge deficit of patient about their rights(40%), inadequacy of educational source(50%), insufficient of educational environment(54%), inadequacy of budget(68%), inadequacy of educational atmosphere(64%), inattention of managers for patient education (56%). From viewpoint of nurses , major's barriers were knowledge deficit of patient about their rights(58%), lack of patient interest for behaviour change(50%), numerous of nurse duties(94%), deficit of nursing staff(88%), inadequacy of budget(68%), inadequacy of educational environment(62%), disagreement between medical and health specialists(42%). Conclusion:Findings showed that there were a statistical significance differences between nurses and patients about patient barriers like, lack of patient coorperation and non compliance education(p<0.05). Research findings showed that there were statistical significance differences between nurses and patients about numerous of nurses duties (p<0.05). Nurses and patient were agreement about others patient education barriers. http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1076-en.pdf 2016-02-14 50 60 Education Barriers / Patient Education / Nurses / Viewpoint H. Rostami, M.Sc. 1 AUTHOR S.H. Montazam, Ph.D. 2 AUTHOR A. Ghahremanian, M.Sc. 3 AUTHOR 4 AUTHOR