ORIGINAL_ARTICLE بررسی تاثیر آرام سازی پیشرونده عضلانی بر کیفیت خواب و خستگی مبتلایان به مولتیپل اسکلروزیس مقدمه: خستگی و اختلالات خواب دو علامتی هستند که اکثر بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس M S) ) آن را تجربه می کنند و می‌تواند بر روی فعالیت های روزانه شخص اثر گذار باشد. هدف از این مطالعه تعیین اثر تکنیک آرام سازی پیشرونده عضلانی بر روی خستگی و اختلالات خواب ناشی از  (MS) است. روش کار: این مطالعه نیمه­تجربی به صورت تک گروهی قبل و پس از مداخله انجام شد و 67 بیمار مبتلا به (M S) طی 7 هفته تحت مداخله آرام سازی عضلانی قرار گرفتند. ابزار تحقیق در این مطالعه شامل پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک، برگه ثبت آرام سازی عضلانی و پرسشنامه سنجش شدت خستگی و پرسشنامه بررسی کیفیت خواب پترزبورگ بود. برای بررسی داده ها از آمار توصیفی، آزمون ویلکاکسون و آزمون همبستگی اسپیرمن استفاده شد. یافته­ها: میانگین و انحراف معیار امتیازات شدت خستگی قبل از مداخله 13/0±25/5 بود که پس از مداخله این میزان به 13/0± 37/4 کاهش یافت. میانگین نمرات ۷ زیرمقیاس کیفیت خواب قبل از مداخله 446/0±34/8 بود که پس از مداخله این میزان به 345/0± 18/5 کاهش یافت که این میزان کاهش از نظر آماری معنی دار بود (001/0>p). نتیجه نهایی: یافته های این پژوهش نشان داد که مداخله آرام سازی عضلانی می تواند به نحو موثری کیفیت خواب را افزایش دهد. همچنین این مطالعه نشان داد شدت خستگی در بیماران (MS)پس از مداخله آرام سازی عضلانی به صورت موثری کاهش می یابد. http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1395-fa.pdf 2015-12-22 5 14 اختلالات خواب استراحت ماهیچه خستگی مولتیپل اسکلروزیس Effectsofprogressivemusclerelaxationtechniqueonfatigueandsleepquality in patientswithmultiplesclerosis Background:Fatigue and sleep disorders are experienced by most patients with Multiple Sclerosis (MS). Since these problems can interfere with a patient's daily functioning, this research examined the effects of Progressive Muscle Relaxation Technique (PMRT) on fatigue and sleep quality in patients with MS. Methods:This quasi-experimental study adopted a pretest-posttest single group design. A total of 67 individuals with MS received a PMRT intervention for seven weeks. A demographic questionnaire, a PMRT form, the Fatigue Severity Scale (FSS), and the Pittsburgh Sleep Quality Index were used to collect data. Descriptive statistics, Wilcoxon test, and Spearman’s correlation analysis were used to analyze the data. Result:The mean FSS scores were 5.25± 0.13 before the intervention 4.37 ± 0.13 after the intervention. Moreover, the mean sleep quality scores decreased from 8.34± 0.446 in pretest to 5.18± 0.345 in posttest (P < 0.001). Conclusion:This study supported the beneficial effects of PMRT on reducing fatigue and improving sleep quality in patients with MS. http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1395-en.pdf 2015-12-22 5 14 Fatigue MultipleSclerosis Muscle Relaxation SleepDisorders Shams-ol-molok Jalal manesh sh.jalalmanesh@yahoo.com 1 Islamic Azad University, Unit of Tehran. Tehran, Iran AUTHOR fateme zargarani fatemezargarani@yahoo.com 2 Islamic Azad University, Unit of Tehran. Tehran, Iran AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE بررسی تاثیر حمایت همتا بر خودکارآمدی بیماران مبتلا به دیابت نوع دو چکیده مقدمه: دیابت یکی از شایعترین و پر هزینه ترین بیماری های مزمن است. درمان و پیشگیری از دیابت، تا حد زیادی وابسته به احساس خودکارآمدی بیمار در خودمدیریتی و پایبندی به رفتارهای خودمراقبتی است. این پژوهش با هدف بررسی تاثیر حمایت همتا بر خودکارآمدی بیماران دیابتی نوع دو انجام شده است. مواد و روش ها: در این پژوهش تجربی؛ حجم نمونه 80 بیمار مبتلا به دیابت نوع دو است، که به صورت تصادفی طبقه ای نسبی انتخاب و به دو گروه تجربی و شاهد تقسیم شدند. برای گروه تجربی 10جلسه ی حمایتی آموزشی به مدت سه ماه پی در پی توسط افراد همتا برگزار شد. در حالی که گروه کنترل فقط مراقبت های معمول را دریافت نمودند. ابزار سنجش سطح خودکارآمدی؛ پرسشنامه ی خودکار آمدی در مدیریت دیابت (DMSES) بود که روایی و پایایی آن مورد تایید قرار گرفته شده بود. قبل و 3 ماه بعد از مداخله در هر دو گروه به روش مصاحبه تکمیل شد. داده ها با آزمون های آماری کای دو، تی زوج و تی مستقل آنالیز گردیدند. یافته ها: آزمون کای دو نشان داد که دو گروه تجربی و شاهد از نظر مشخصات دموگرافیک همسان بودند(05/0 p ) . آزمون تی زوجی تفاوت معناداری در سطح خودکارآمدی گروه تجربی بعد از مداخله نشان داد (001/0 >p)، در حالی که همین آزمون تفاوت معناداری را در سطح خودکارآمدی گروه شاهد نشان نداد (001/0=p). نتیجه گیری: نتایج این پژوهش نشان داد؛ که برای تکمیل عملکرد مراقبین بهداشتی رسمی می توان از حمایت همتایان در بطن جامعه، بعنوان یک روش حمایتی – آموزشی تاثیرگذار و مقرون به صرفه، در جهت بهبود سطح خودکارآمدی و رفتارهای خود مدیریتی بیماران استفاده نمود. واژه‌های کلیدی: بیماران دیابت نوع دو، حمایت همتا، سطح خودکارآمدی http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1262-fa.pdf 2015-12-22 15 26 دیابت شیرین غیر وابسته به انسولین مراقبت از خود کارآمدی گروه همتا The effect of the peers’ support on self efficacy level type II diabetic patients Abstract Background: Diabetes is one of the most common and most costly chronic diseases Treatment and prevention of diabetes, largely dependent on the patient;#39s sense of self-efficacy for self-management and adherence to self-care behaviors.. This study was conducted to evaluate the effect of peer on knowledge level in type II diabetic patients. Materials and Methods: In this clinical trial study convenient sample of 80 patients who suffer from diabetes was divided randomly into two equal groups, experimental and control. Peers held ten training -supportive sessions for experimental group during three following months. A valid and reliable (Content validity and Retest) questionnaire DMSES was used for data collection, which interview with the researcher was completed by both of the groups before, and three months after the test. Finally, data analyzed through Chi-square, paired T, and independent T tests. Results: Chi-square test results showed no significant difference between experiment and control groups in demographic characteristics (p<0.05).The results of independent T test did not show any significant difference between self efficacy scores of experimental and control group before intervention (p=0.1). While a statistically significant difference was observed after intervention between the scores of two groups (p<0.001). Paired t test showed a statistically significant difference in self efficacy level in experimental group after intervention (p<0.001). Whereas the same test showed no statistically significant difference in control groups (p =0.001). Conclusion: The finding of this study showed that for completing the formal sanitary caregivers Performance of support peers’ support within the community, Can be used as a method of support - educational effective and affordable, in order to improve the level of self efficacy and self-management behaviors of patients. Key words: type II diabetes, peers’ support, self efficacy level http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1262-en.pdf 2015-12-22 15 26 diabetes mellitus type2 self care self efficacy peer group kobra Rashidi krashidi2010@yahoo.com 1 School of Nursing Boroujerd, Lorestan University of Medical Sciences AUTHOR Mahboobeh Safavi msafavi@iautmu.ac.ir 2 Department of Nursing and Midwifery, Islamic Azad University of Medical Sciences AUTHOR Syed Hussain Yahyavi hyahyavi@iautmu.ac.ir 3 Department of Nursing and Midwifery, Islamic Azad University of Medical Sciences AUTHOR Hojatolah Farahani hfarahani@iautmu.ac.ir 4 Department of Nursing and Midwifery, Islamic Azad University of Medical Sciences AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE ارتباط متغیرهای جمعیت شناختی با سازمان یادگیرنده در بخشهای مراقبت ویژه مراکز آموزشی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی همدان مقدمه: شناخت متغیرهای جمعیت شناختی  بستر مناسبی را جهت برنامه ریزی برای افزایش و بهبود یادگیرندگی سازمانی به منظور ارتقای کیفیت خدمات آموزشی و درمانی فراهم می آورد. این مطالعه ارتباط بین متغیرهای جمعیت شناختی با سازمان یادگیرنده در بخشهای مراقبت ویژه مراکز آموزشی و درمانی همدان را بررسی می کند. روش کار: مطالعه ای توصیفی مقطعی با استفاده از پرسشنامه بر روی 277 نفر از پرستاران بخشهای مراقبت ویژه مراکز آموزشی و درمانی همدان در سال 1393 انجام گردید. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه سازمان یادگیرنده 43 سوالی مارسیک و واتکینز بود. داده ها پس از گردآوری و ورود به رایانه با نرم افزار SPSS/18 و استفاده از آزمون پیرسون و آنالیز واریانس تجزیه و تحلیل گردید. یافته­ها: میانگین سن پرستاران 65/5 ±32 سال بود. 4/83% زن، 1/67% متاهل، 47/71% سابقه کاری 10 سال و کمتر و 8/97% کارشناس بودند. میانگین نمره سازمان یادگیرنده 18/29±30/128 بود و مولفه های یادگیری مستمر، پژوهش و گفتمان، یادگیری تیمی 97شکوفایی سیستمی، تقویت دیدگاه واحد کارکنان، ارتباط سازمان با محیط اطراف و ایجاد مدیریت استراتژیک در سطح متوسط قرار داشتند. همچنین بین همه متغیرهای جمعیت شناختی با سازمان یادگیرنده به استثنای وضعیت تاهل، سابقه کاری کلی، بخشهای محل کار و مراکز آموزشی و درمانی (05/0P<) ارتباط معنی داری وجود نداشت. نتیجه نهایی: نمره سازمان یادگیرنده در سطح متوسط برای بخش های مراقبت ویژه مناسب نمی باشد و مدیران مراکز آموزشی و درمانی باید موجبات بهبود و افزایش نمره سازمان یادگیرنده را به منظور افزایش کیفیت مراقبتهای پرستاری در بخشهای مراقبت ویژه فراهم آورند. http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1418-fa.pdf 2016-01-10 27 39 بخش مراقبت ویژه پرستاران مدیریت دانش Correlation of demographic characteristic with learning organization in intensive care units nurses of Therapeutic and Educational Centers of Hamadan University of Medical Sciences Background: Understanding the relationships between demographic variables and learning organization is crucial to promoting the quality of educational and therapeutic services. The current study assessed the correlations between nurses&#39; demographic variables and learning organization in intensive care units of teaching hospitals in Hamadan, Iran. Methods: This descriptive cross-sectional study was conducted in 2014. The 30-item Dimensions of the Learning Organization Questionnaire (DLOQ) was distributed among 277 critical care nurses in teaching hospitals of Hamadan. The collected data were analyzed using Pearson’s correlation coefficients and analysis of variance in SPSS/18. Result: The mean age of the nurses was 32.0 ± 5.56 years. Most nurses were female (83.4%) and married (67.7%). The majority of the participants had a work experience of &le;10 years (71.47%) and held a Bachelor’s degree (97.8%). The mean total score of learning organization was 128.3 ± 29.18. The subjects obtained moderate scores in continuous learning, inquiry and dialogue, team learning, embedded systems, empowerment, systems connection, and strategic leadership dimensions of the DLOQ (24.46±5.04, 18.72±4.68, 16.81±4.97, 18.9±4.59, 16.93±5.09, 16.34±5.15, and 18.1±5.2, respectively). Moreover, while learning organization had no significant correlations with age, sex, work experience in intensive care units, and employment condition, it was significantly related with marital status, overall work experience, intensive care units, and teaching hospitals. Conclusion: Moderate scores of learning organization are not appropriate for intensive care units. Therefore, managers of teaching hospitals should develop strategies to improve learning organization scores and promote nursing care quality in intensive care units. http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1418-en.pdf 2016-01-10 27 39 Knowledge Management Intensive Care Units Nurses Ali Bikmoradi bikmoradi@umsha.ac.ir 1 Hamadan University of Medical Sciences AUTHOR Javad faradmal javad.faradmal@umsha.ac.ir 2 Hamadan University of Medical Sciences AUTHOR Yousef Torabi torabi@yahoo.com 3 Hamadan University of Medical Sciences AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE بررسی دانش،نگرش و عملکرد پرستاران بخش های مراقبت ویژه در زمینه کاربرد مهار فیزیکی و عوامل مرتبط به آن مقدمه: استفاده از مهارفیزیکی بیماران یکی از چالش های بزرگ نظام های سلامت در جهان می‌باشد. هدف از این مطالعه تعیین دانش، نگرش و تبعیت پرستاران بخش های مراقبت ویژه از استانداردهای مهار فیزیکی بیماران و عوامل مرتبط با آنها بود. روش کار: در این پژوهش توصیفی-تحلیلی، 82 پرستار بخش های مراقبت ویژه در سه بیمارستان آموزشی همدان شرکت نمودند. ابزار پژوهش براساس مطالعات تدوین و دارای چهار پرسشنامه خود-اظهاری بود: اطلاعات دموگرافیک، دانش، نگرش و تبعیت در زمینه استانداردهای مهارفیزیکی. داده‌های گردآوری شده با نرم افزار SPSS/16، آمار توصیفی و آزمون های استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته­ها: 5/58 درصد پرستاران در رده سنی40-31، 7/81 درصد زن و 90% دارای مدرک کارشناسی پرستاری بودند. اکثراً (8/87 درصد) تجربه استفاده از مهار فیزیکی و عوارض آن را داشتند. درمورد استانداردهای مهارفیزیکی، میانگین نمرات دانش پرستاران (73/1±) 65/6 از 13، میانگین نمرات نگرش (94/4±) 32/26 از 52 و میانگین نمرات تبعیت (17/4 ±) 79/20 از30 بود. بین دانش، نگرش با تبعیت، دانش، نگرش با تحصیلات، تبعیت با جنسیت، تبعیت با شرکت در دوره آموزش مهار فیزیکی ارتباط مثبت و معنی داری وجود داشت (05/0 P<). نتیجه نهایی: وضعیت دانش، نگرش و تبعیت پرستاران در زمینه مهار فیزیکی مطلوب نیست. لذا باتوجه به اهمیت موضوع مهار فیزیکی در بیماران تحت مراقبت ویژه، لازم است که در برنامه آموزش پرستاران به این مقوله توجه بیشتری شود. http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1416-fa.pdf 2016-01-10 40 49 بخش مراقبت ویژه پرستاران دانش مهار فیزیکی Assessment of intensive care unit nurses’ knowledge, attitude, and practice of physical restraint use Background:The use of physical restraints is a major challenge in all healthcare systems throughout the world. The presentstudy aimed to investigate the knowledge, attitude, and performance of intensive care unit nurses toward the use of physical restraints and to determine the factors affecting the mentioned variables. Methods:In this descriptive-analytical research, the study population included nurses working in intensive care units of teaching hospitals in Hamadan, Iran. Questionnaires containing demographic characteristics and knowledge, attitude, and self-report practice of physical restraint usage were developed to collect data. Descriptive and inferential statistics were used to analyze the data in SPSS/16. Result:Most nurses were female (81.7%), aged 31-40 years (58.5%), and held a Bachelor’s degree in nursing (90.0%). Moreover, 87.8% of the participants had an experience of physical restraint use and facing its complications. The nurses’ mean scores of knowledge, attitude, and practice were 6.65 ± 1.73 (out of 13), 26.32 ± 4.94 (out of 52), and 20.79 ± 4.17 (out of 30). Knowledge and attitude were significantly related with education and practice. Furthermore, significant positive relationships were observed between of gender and practice and also practice and attending an educational course. Conclusion:Nurses did not show acceptable levels of knowledge, attitude, and practice of physical restraint use. Therefore, nurse education programs need to pay more attention to the significant issue of physical restraint usage. Background:The use of physical restraints is a major challenge in all healthcare systems throughout the world. The presentstudy aimed to investigate the knowledge, attitude, and performance of intensive care unit nurses toward the use of physical restraints and to determine the factors affecting the mentioned variables. Methods:In this descriptive-analytical research, the study population included nurses working in intensive care units of teaching hospitals in Hamadan, Iran. Questionnaires containing demographic characteristics and knowledge, attitude, and self-report practice of physical restraint usage were developed to collect data. Descriptive and inferential statistics were used to analyze the data in SPSS/16. Result:Most nurses were female (81.7%), aged 31-40 years (58.5%), and held a Bachelor’s degree in nursing (90.0%). Moreover, 87.8% of the participants had an experience of physical restraint use and facing its complications. The nurses’ mean scores of knowledge, attitude, and practice were 6.65 ± 1.73 (out of 13), 26.32 ± 4.94 (out of 52), and 20.79 ± 4.17 (out of 30). Knowledge and attitude were significantly related with education and practice. Furthermore, significant positive relationships were observed between of gender and practice and also practice and attending an educational course. Conclusion:Nurses did not show acceptable levels of knowledge, attitude, and practice of physical restraint use. Therefore, nurse education programs need to pay more attention to the significant issue of physical restraint usage. http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1416-en.pdf 2016-01-10 40 49 Intensive Care Units Knowledge Nurses Restraint Physical S. Z. Saeidi 1 AUTHOR M. Khatiban mahnaz.khatiban@gmail.com 2 AUTHOR A. Khazaei 3 AUTHOR A. R. Soltanian a sultanian@yahoo.com 4 AUTHOR F. Rahimi Bashar Fr_rahimibashar@yahoo.com 5 AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE مقایسه مراقبت خوشه‌ای چهار و پنج پروسیجره از نظر پاسخ‌های رفتاری نوزادان نارس: کارآزمایی بالینی متقاطع تصادفی مقدمه: نوزادان نارس به واسطه پروسیجرهای مختلف در معرض استرس فراوانی واقع می‌شوند که می‌تواند پیامدهای تکاملی ایشان را تحت تأثیر قرار دهد. از این رو بر مراقبت خوشه‌ای و مشاهده مستقیم رفتار نوزادان به موقع ارائه مراقبت‌ها تأکید گردیده است. هدف از این مطالعه مقایسه پاسخ‌های رفتاری نوزادان نارس در مراقبت خوشه‌ای با چهار و پنج پروسیجر غیرتهاجمی می‌باشد. روش کار: مطالعه حاضر یک کارآزمایی بالینی متقاطع تصادفی است که در سال 1392 در مرکز آموزشی درمانی الزهرای تبریز، ایران انجام گرفت. 31 نوزاد نارس بستری در سن 32 هفتگی تحت مراقبت خوشه‌ای چهار پروسیجره (اندازه‌گیری درجه ‌حرارت، تعویض محل پروب پالس‌اکسی‌متری، گاواژ و تغییر پوزیشن) و پنج پروسیجره (اندازه‌گیری درجه حرارت، تعویض محل پروب پالس‌اکسی‌متری، وزن کردن، گاواژ و تغییر پوزیشن) مورد مطالعه قرار گرفته و از نظر علایم رفتاری بررسی شدند. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم افزار STATA10 در سطح معنی داری 05/0 با بهره گیری از مدل‌های آمیخته تعمیم یافته و تابع پیوند دوجمله‌ای منفی انجام شد. یافته­ها: نتایج نشان داد میانگین مجموع علایم رفتاری بیانگر تثبیت در حین مراقبت خوشه‌ای در مراقبت خوشه‌ای چهار پروسیجره 33/2±23/4 و پنج پروسیجره 67/3±03/4 و علایم رفتاری بیانگر استرس در مراقبت خوشه‌ای چهار پروسیجره 01/3±03/4 و پنج پروسیجره 67/2±29/3 بود. تفاوت آماری معنی‌داری در قبل، حین و بعد از مراقبت خوشه‌ای بین دو مداخله یافت نشد(05/0P>). نتیجه نهایی: مراقبت خوشه‌ای با چهار و پنج پروسیجر غیرتهاجمی منجربه علایم رفتاری بیانگر تثبیت قابل قبولی در نوزادان می‌شود از این رو هر دو برای نوزادان نارس پیشنهاد می‌گردد. http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1319-fa.pdf 2016-01-10 50 61 رفتار کودکان مراقبت از نوزادان نوزاد نارس Comparison of clustered care with four and five procedures on behavioral responses of preterm infants: A randomized crossover clinical trial Background: High levels of stress caused by various medical procedures can affect developmental outcomes in preterm infants. Therefore, clustered care and direct observation of infant behaviors during care provision have been emphasized. The present study aimed to compare the behavioral responses of preterm infants to clustered care with four and five noninvasive procedures. Methods: This randomized crossover clinical trial was performed in Al-Zahra Teaching Hospital (Tabriz, Iran) during 2013. The behavioral symptoms of 31 preterm 32-week old infants were assessed following the administration of clustered care with four procedures (taking axillary temperature, changing the location of the pulse oximeter probe, gavage, and position change) and five procedures (the four mentioned procedures plus weighing). Data were analyzed with generalized linear mixed models and negative binomial link function in STATA 10. P values less than 0.05 were considered significant. Result: The mean scores of behavioral symptoms indicating stability during clustered care with four and five procedures were 4.23 ± 2.33 and 4.03 ± 3.67, respectively. The mean scores of behavioral symptoms indicating stress during clustered care with four and five procedures were 4.03 ± 3.01 and 3.29 ± 2.67, respectively. There were no significant differences between the two groups before, during, or after the two interventions (P > 0.05). Conclusion: Clustered care with four and five noninvasive procedures led to behavioral symptoms indicative of acceptable stability in infants. Therefore, both care methods could be equally recommended for preterm infants. http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1319-en.pdf 2016-01-10 50 61 InfantBehavior InfantCare Infant Premature Leila Valizadeh Valizadehl@tbzmed.ac.ir 1 AUTHOR Marziyeh Avazeh M.avazeh@yahoo.com 2 AUTHOR Nasib Babaei Nasib.babaei@yahoo.com 3 AUTHOR Mohammad Asghari Jafarabadi M.asghari862@gmail.com 4 AUTHOR Mohammad Bagher Hosseini Hosseini_mb@yahoo.com 5 AUTHOR Nikk Conneman n.conneman@erasmusmc.nl 6 AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE بررسی عوامل مرتبط با زمان اقامت بیماران در بخش اورژانس: یک مطالعه تحلیلی مقدمه: مدت اقامت بیماران در بخش اورژانس شاخص مهم اثربخشی خدمات سلامت است. عوامل چندی مانند جنس، سن، زمان مراجعه، نحوه مراجعه، علت مراجعه و سطح تریاژ می‌توانند بر آن تاثیر بگذارند. لذا مطالعه حاضر باهدف تعیین ارتباط این عوامل با اقامت بیماران در بخش اورژانس انجام شد. روش کار: در یک مطالعه توصیفی 408 بیمار مراجعه‎کننده به بخش اورژانس سرپایی بیمارستان بعثت همدان به‌صورت در دسترس به مدت سه ماه (1392) موردبررسی قرار گرفتند. ابزارهای پژوهش شامل فرم زمان‌سنجی ثبت مدت اقامت بیماران و فرم تریاژ شاخص شدت اورژانس موجود در بیمارستان بود. فرم زمان‌سنجی با مشاهده مستقیم بیماران از ابتدای فرایند ورود بیمار تا خروج از بخش اورژانس توسط کرونومتر و فرم تریاژ توسط پرستاران مسئول تریاژ تکمیل گردید. کلیه داده‌های گردآوری‌شده توسط نرم‌افزار SPSS/16 با استفاده از آزمون‌های آنالیز واریانس (ANOVA)، و تی مستقل در سطح اطمینان 95/0 تجزیه‌وتحلیل شد. یافته­ها: میانگین مدت مدت اقامت بیماران در بخش اورژانس 91/41±26/133 دقیقه بود. بین عواملی مانند جنس (52/0p=) و نحوه مراجعه به بیمارستان (14/0p=) و سابقه بستری (80/0p=) با مدت اقامت بیماران ارتباط معناداری حاصل نشد. اما بین سن (001/0>p)، زمان مراجعه (001/0>p)، علت مراجعه (001/0>p) با مدت اقامت بیماران در بخش اورژانس ارتباط معناداری به دست آمد. نتیجه نهایی: سن، زمان مراجعه، علت مراجعه، و سطح تریاژ بیماران با مدت اقامت در بخش اورژانس ارتباط دارند. بنابراین باید این عوامل هنگام استفاده از مدت اقامت بیمار به عنوان شاخص اثربخشی مراکز مراقبت سلامت مدنظر قرار گیرند. http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1387-fa.pdf 2016-01-10 62 71 مدت اقامت یبماران تریاژ فوریت های پزشکی Evaluation of factors affecting emergency department length of stay Background: The mean emergency department length of stay is an important indicator of the effectiveness of health services. It can be affected by several patient-related factors including gender, age, time of visit, main complaint, and allocated triage level. This study evaluated the relationships between these factors and emergency department length of stay. Methods: The present descriptive-analytical study applied convenience sampling to recruit 408 adult patients who presented at the emergency department of Besat Hospital (Hamadan, Iran) during a three-month period in 2013. A chronometer was used to measure the time interval between the patients’ presentation at the emergency department and their discharge (i.e. length of stay in the emergency department) through direct observation. The determined values were recorded in a relevant form. The Emergency Severity Index (ESI) form was also completed by triage nurses in charge. Analysis of variance (ANOVA), Kruskal-Wallis and independent-t tests, were performed to analyze the data. All analyses were conducted in SPSS/16 at a confidence interval of 95%. Result: The mean emergency department length of stay was 133.26±41.91 minutes. There were no significant relationships between length of stay and the patients’ gender (P=0.52), referral type (P=0.14), and history of hospitalization (P=0.80). However, length of stay was significantly related with the patients’ age, time of admission, and main complaint (P<0.001). Conclusion: Considering the role of patients’ age, time of visit, main complaint, and level of triage in determining emergency department length of stay, these factors should be incorporated as indicators of effectiveness of healthcare centers. http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1387-en.pdf 2016-01-10 62 71 Emergencies Length of Stay Patients Triage a.khazaei91@yahoo.com 1 AUTHOR mahnaz.khatiban@gmail.com 2 AUTHOR saedi@umsa.ac.ir 3 AUTHOR 4 AUTHOR kimiaeimd@yahoo.com 5 AUTHOR soltaian@umsha.ac.ir 6 AUTHOR rasoulsl@yahoo.com 7 AUTHOR
OTHERS_CITABLE بررسی تاثیر مشاوره بر تداوم تغذیه انحصاری با شیر مادر در مادران با نوزاد متولد شده در اواخر دوران نارسی بستری در بیمارستان فاطمیه شهر همدان در سال 1393 مقدمه: تغذیه انحصاری با شیر مادر در میزان وزن گیری و رشد نوزادان تاثیر دارد. هدف این مطالعه بررسی تاثیر مشاوره بر تداوم تغذیه انحصاری در مادران با نوزاد متولد شده در اواخر دوران نارسی می باشد. روش کار: این پژوهش از نوع کارآزمایی های بالینی تصادفی شده می باشد که بر روی 124 نفر از مادران با نوزاد نارس بستری در بیمارستان فاطمیه شهر همدان در سال 1393 انجام شده است. نمونه ها بطور تصادفی در دو گروه آزمون و کنترل قرار گرفتند. از چک لیست محقق ساخته برای بررسی عملکرد شیردهی استفاده شد. و برای گروه مداخله، 5 جلسه مشاوره شیردهی برگزار شد. در نهایت اطلاعات حاصل با استفاده از نرم افزار SPSS/21 در سطح معنی داری 05/0 P<مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته­ها: پس از یک ماه پی گیری، تداوم تغذیه انحصاری با شیر مادر در نوزادان گروه آزمون از لحاظ دفعات شیردهی، عدم استفاده از مایعات و تغذیه غیر از شیر مادر و استفاده از شیرخشک در شبانه روز و عملکرد شیردهی تفاوت معناداری با نوزادان گروه کنترل داشت (001/0P<). در پایان پی گیری یک ماهه، میانگین وزن نوزادان گروه آزمون 54/588±62/2818 گرم و در گروه کنترل 175/607±58/2422گرم بود که این تفاوت از نظر آماری معنادار می باشد(001/0P<). نتیجه نهایی: بنا بر یافته ها، مشاوره شیردهی مادران می تواند سبب بهبود تداوم تغذیه انحصاری با شیرمادر و وزن گیری نوزادان نارس متولد شده و بهبود عملکرد شیردهی مادران آنها شود. بنابراین پیشنهاد می شود برای تمام مادران نوزادان نارس جلسات مشاوره شیردهی برگزار شود. http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1432-fa.pdf 2016-01-11 72 81 تغذیه با شیر مادر مشاوره نوزاد نارس Effects of counseling on adherence to exclusive breastfeeding in mothers of hospitalized late preterm infants inFatemieh hospital, Hamadan, Iran, 2014 Background: The exclusive breastfeeding effects on growth and weight gain in infants. This study evaluated the effects of counseling on adherence to exclusive breastfeeding inmothers of late -preterm infants. Methods: This randomized experimental study was recruited 124 mothers of hospitalized late preterm infants in Fatemiyeh Hospital (Hamadan, Iran) during 2014. The participants were randomly allocated to the intervention and control groups. A checklist on lactation performance was completed by both groups. Five daily counseling sessions on lactation were then held for the intervention group. All analyses were performed in SPSS/21 at a significance level of P<0.05. Result: The mean age of mothers was 27.13 ± 0.527 years in the intervention group and 27.19 ± 0.596 years in the control group. While 86 infants (69.4%) were born at 33-35 weeks of gestation, and 38 infants (30.6%) were born at 35 weeks to 36 weeks and six days of gestation. In the one-month follow-up, the two groups had a significant difference in terms of adherence to exclusive breastfeeding, i.e. frequency of breastfeeding and avoiding the use of formula, liquids other than breast milk, and supplements and lactation performance (P < 0.001). Moreover, the infants’ mean weight was 2818.62 ± 588.54 and 2422.58 ± 607.175 g in the intervention and control groups, respectively (P<0.001). Conclusion: According to our findings, breastfeeding-related counseling mothers can increase mothers’ adherence to exclusive breastfeeding, improve their lactation performance, and enhance weight gain in their late preterm infants. Therefore, lactation counseling sessionsare recommended for mothers of all preterm infants. http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1432-en.pdf 2016-01-11 72 81 BreastFeeding Counseling Infant Premature Zahra Masoumi zahra.masoomi@ umsha.ac.ir 1 Hamadan University of Medical Sciences AUTHOR shiler ahmadi ahmadi.sh64@gmail.com 2 AUTHOR Parisa Parsa Pparsa2003@yahoo.com 3 Hamadan University of Medical Sciences AUTHOR Ghodrtolleh Roshanaei gh.roshanaei@umsha.ac.ir 4 Hamadan University of Medical Sciences AUTHOR Behnaz Basiri B.basiri@umsha.ac.ir 5 Hamadan University of Medical Sciences AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE بررسی تاثیر آموزش قبل از ترخیص و پیگیری تلفنی بر درک از بیماری و سبک زندگی پس از انفارکتوس میوکارد در بیمارستان امام خمینی شهرستان بروجرد مقدمه: تغییر در سبک زندگی جزء جدایی ناپذیر از پیشگیری قلبی است و سبک زندگی به میزان زیادی تحت تاثیر ادراک قرار می گیرد. هدف از مطالعه حاضر تعیین تاثیر آموزش قبل ترخیص و پیگیری تلفنی روی درک از بیماری و سبک زندگی بیماران انفارکتوس میوکارد بوده است. روش کار: مطالعه حاضر کارآزمایی بالینی کنترل شده غیر تصادفی است که در سال 1393انجام شد. 70 نمونه به روش نمونه گیری مستمراز بیماران انفارکتوس میوکارد انتخاب گردید. ابزار مطالعه سه پرسشنامه مشخصات جمعیت شناختی و بیماری، درک از بیماری و سبک زندگی بود. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آمار توصیفی، آزمون های تی  مستقل، تی زوجی، مجذور کای و فیشر در نرم افزار SPSS/16 انجام یافت. یافته­ها: در قبل از مداخله نمره میانگین درک از بیماری تفاوت معناداری را نشان نداد(528/0p=) و میانگین  سبک زندگی در گروه مداخله بیشتر از گروه کنترل بود(018/0p=). درحالیکه پس از مداخله متغیرهای درک از بیماری و سبک زندگی تفاوت معناداری داشتند( به ترتیب 04/0p= و01/0p=).مقایسه تفاضل نمرات پیش آزمون و پس آزمون درباره درک از بیماری اختلاف معناداری را نشان داد(018/0p=) در حالیکه این اختلاف برای متغیر سبک زندگی از نظر آماری معنادار نبود (826/0p=). نتیجه نهایی: بر اساس نتایج پژوهش آموزش قبل ترخیص و پیگیری تلفنی می تواند باعث اصلاح درک از بیماری در بیماران انفارکتوس میوکارد شود. به نظر می رسد تغییر سبک زندگی مستلزم مداخلات بلند مدت باشد. http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1414-fa.pdf 2016-01-19 82 91 بیماران انفارکتوس ماهیچه قلب سبک زندگی مطالعات پیگیری The effect of pre-discharge education and telephone follow-up on illness perception and lifestyle in patients with myocardial infarction Abstract Background: Lifestyle modification is an integral component of secondary prevention of cardiovascular diseases. Lifestyle is greatly influenced by the perception of disease. This study sought to evaluate the effects of pre-discharge education and telephone follow-up on illness perception and lifestyle in patients with myocardial infarction (MI). Methods: This non randomized controlled trial was performed in Imam Khomeini Hospital, Broujerd, Iran during 2014. Convenience sampling was applied to select 70 hospitalized patients with MI (35 patients in the intervention group and 35 in the control group). A demographic and disease characteristics questionnaire, the Brief Illness Perception Questionnaire (IPQ), and a lifestyle questionnaire were administered to collect data. Data analysis was conducted using descriptive and inferential statistics (independent t, paired t, chi-square, and Fisher’s exact tests) in SPSS/16. P values less than 0.05 were considered significant. Result: In pre-test, the two groups had no significant difference in the mean score of illness perception (P=0.528). However, the mean score of lifestyle was significantly higher in the intervention group than in the control group (P=0.018). In the post-test, the two groups had significant differences in both illness perception (P=0.04) and lifestyle (P=0.01). Comparison of the mean differences between pre- and post-test scores revealed statistically significant differences in illness perception (P=0.018). In contrast, no significant difference was observed in case of lifestyle (P=0.826). Conclusion: According to our findings, pre-discharge education and telephone follow-up can correct illness perception in patients with MI. However, it seems that lifestyle changes will require long-term interventions. http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1414-en.pdf 2016-01-19 82 91 Follow-up Studies Life Style Myocardial Infarction Patient Education narges faraji nargesfaraji114@yahoo.com 1 tehran univercity tehran univercity of medical science AUTHOR shahzad Pashaeypoor pashaeypoor.sh@gmail.com 2 tehran univercity tehran univercity of medical science science AUTHOR reza negarandeh negarandeh@gmail.com 3 tehran univercity of medical science ity of medical science ity of medical science AUTHOR