ORIGINAL_ARTICLE
بررسی تاثیر آموزش مبتنی بر مدل بر فعالیت جسمانی زنان میانسال شهر همدان
مقدمه: فعالیت جسمی منظم و روزانه، عوارض میانسالی و یائسگی را به تاخیر میاندازد و سبب ارتقای کیفیت زندگی زنان میشود. این فعالیتها مدیریت بیماریهای دیابت و قلبی و عروقی و پوکی استخوان و فشارخون بالا را هم افزایش میدهد. هدف این مطالعه، تعیین تأثیر آموزش مبتنی بر مدل، بر فعالیت جسمانی زنان میانسال شهر همدان بود.
روش کار: در این مطالعۀ تجربی، ۱۲۲ زن میانسال ۵۰ تا ۶۴ سال، بهصورت تصادفی ساده انتخاب و شرکت داشتند. ابزار مطالعه پرسشنامۀ محقق ساختۀ پرسید، برای سنجش سازههای مدل پرسید و حمایت اجتماعی بود. از گام شمار برای سنجش پیادهروی، از شاخص BMI برای ارزشیابی پیامد رفتار فعالیت جسمانی استفاده شد.ادیتنتهتهنتدو.کقیم.بوییاائمئکموبکوکی
:یافتهها : در ارزشیابی سه ماه بعد، تغییرات معنیداری در سازههای مدل پرسید ملاحظه شد (۰/۰۰۱>P). پیادهروی زنان میانسال افزایش یافت (۰/۰۰۱>P) و شاخص تودۀ بدنی، بهصورت معنیداری کاهش نشان داده است (۰/۰۰۱>P)./
نتیجه گیری: مدل پرسید و حمایت اجتماعی، تغییرات سازهها را نشان داد و پیادهروی مناسبترین ورزش برای زنان میانسال انتخاب شد و موفقیت لازم را نشان داد و علاوه بر آن کاهش شاخص توده بدنی هم گزارش شد.
http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1668-fa.pdf
2017-07-17
154
162
10.30699/sjhnmf.26.5.1
برنامۀ آموزشی
فعالیت جسمانی
مدل پرسید
زنان میانسال
گام شمار.
The Study of the Impact of Model Based Education on Midlife Women’s Physical Activity in Hamadan
Introduction: Regular and daily physical activity delays the midlife and menopausal consequences and promotes the women’s quality of life. Physical activity increases management of diabetes, cardiovascular disease, osteoporosis and high blood pressure. Purpose of this study is to determine the impact of model based education on midlife women’s physical activity in Hamadan.
Methods: 122 midlife women 50 to 64 years old chosen by random sampling participated in this experimental study. The questionnaire was designed by researcher and measured the model structures. Pedometer was utilized to measure walking and BMI was measured as physical activity consequences.
Results: After three months, evaluation showed significant changes in PRECEDE model structures (P˂0/001). Walking increased (P˂0/001). BMI decreased significantly (P˂0/001).
Conclusion: Changes were observed in structures based on PRECEDE model. Walking showed successfulness for midlife women. Reducing BMI was observed.
http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1668-en.pdf
2017-07-17
154
162
10.30699/sjhnmf.26.5.1
Educational Program
Physical Activity
PRECEDE Model
Midlife Women
Pedometer.
Shohreh
Emdadi
sh.emdadi@umsha.ac.ir
1
PhD student of Health Education & Promotion, Student Research Committee, Hamadan university of Medical Sciences, Hamadan, Iran
AUTHOR
Seyed Mohammad Mehdi
Hazavehei
Hazavehei@yahoo.com
2
Health sciences research center & Department of Public Health, School of Public Health. Hamadan university of Medical Sciences, Hamadan, Iran
AUTHOR
Alireza
Soltanian
soltanian@umsha.ac.ir
3
Modeling of non-communicable disease research center, Hamadan university of Medical Sciences, Hamadan, Iran
AUTHOR
Saeed
Bashirian
Bashirian@umsha.ac.ir
4
Social Determinants of Health Research Center, Hamadan University of Medical Sciences, Hamadan, Iran
AUTHOR
Rashid
Heidari Moghadam
heidari moghadam@umsha.ac.ir
5
Department of Ergonomics, School of Public Health, Research Center for Health Sciences, Hamadan University of Medical Sciences, Hamadan, Iran
AUTHOR
Maryam
Farhadian
farhadian@umsha.ac.ir
6
Modeling of non-communicable disease research center, Hamadan University of medical sciences, Hamadan, Iran
AUTHOR
Majid
Barati
barati@umsha.ac.ir
7
Social Determinants of Health Research Center, Hamadan University of Medical Sciences, Hamadan, Iran
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی خودکارآمدی مدیریت علایم مرتبط با شیمی درمانی در زنان مبتلا به سرطان پستان
مقدمه: خودکار آمدی به درک فرد از مهارت ها و توانایی هایش در انجام موفقیت آمیز عملکردی شایسته تاکید دارد. این مطالعه با هدف بررسی خودکارآمدی مدیریت علایم مرتبط با شیمی درمانی و عوامل مرتبط با آن در زنان مبتلا به سرطان پستان انجام شد.
روش کار: مطالعه حاضر به شیوه توصیفی-تحلیلی از نوع مقطعی و با حجم نمونه ۱۵۰ نفر به روش نمونه گیری آسان، در زنان مبتلا به سرطان پستان مراجعه کننده به مراکز آموزشی درمانی و پژوهشی ارومیه در سال ۱۳۹۵ انجام شد. ابزار گردآوری داده ها شامل پرسش نامه خصوصیات دموگرافیک و خودکار آمدی مدیریت علایم سرطان پستان مرتبط با شیمی درمانی (SMSES-BC) که حاوی خرده مقیاس های دستیابی به حل مسئله، مدیریت علایم مربوط به شیمی درمانی و مدیریت اختلالات عاطفی و بین فردی بود . تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه ۲۰ انجام شد.
یافته ها: بیشترین تعداد بیماران در محدوده سنی ۴۹-۴۱ سال بودند. کمترین نمرات در حیطه اختلالات عاطفی و بین فردی و بیشترین نمرات در حیطه مدیریت علایم مرتبط با شیمی درمانی به دست آمد. میانگین کل نمره خودکارآمدی مرتبط با شیمی درمانی ۲۵/۴۰±۱۶۷/۹۶ به دست آمد. رابطه معنی داری بین سن (۰/۲۴P=)، وضعیت اقتصادی (۰/۰۰۶P=)، میزان تحصیلات، وضعیت تاهل و وضعیت زندگی (۰/۰۰۱P=) با خودکارآمدی مدیریت علایم مشاهده شد.
بحث و نتیجه گیری: تلاش های مداخله ای برای ارتقا میزان خود کارآمدی مدیریت علایم و به ویژه مدیریت اختلالات عاطفی و بین فردی در این بیماران مهم و ضروری می باشد.
http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1680-fa.pdf
2017-07-17
163
171
10.30699/sjhnmf.26.5.2
سرطان پستان
خودکارآمدی
مدیریت علائم
The Study of Symptom-Management’s Self-Efficacy in Breast Cancer Survivors Undergoing Chemotherapy
Introduction: Self-efficacy emphasizes on skills and abilities to carry out successful worthy performance. The aim of this study was to evaluate the symptom-management’s self-efficacy associated with chemotherapy and its related factors in women referred to academic centers of Urmia in 2016.
Methods: This study was a descriptive-analytical cross-sectional study conducted on 150 patients with breast cancer referred to academic centers of Urmia in 2016 and sampling method was convenience. The collecting data instrument was the symptom-management’s self-efficacy scale-breast cancer (SMSES-BC) questionnaire with three subscales including acquiring problem-solving, managing chemotherapy-related symptoms and managing emotional and interpersonal disorders. The data was analyzed using SPSS20.
Results: Most of the patients were in the age range of 41-49. The Lowest scores were in the area of emotional and interpersonal disorders and the highest scores were in the area of managing chemotherapy-related symptoms. The mean score of self-efficacy chemotherapy-related symptoms was 167.96±25.40. There was a significant relationship between age
(P=0.024), economic status (P=0.006), education, marital status, and life status (P=0.001) and self-efficacy chemotherapy-related symptoms.
Conclusion: Interventional efforts to promote the function of symptom management self-efficacy, especially managing emotional and interpersonal disturbance in these patients are important and necessary.
http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1680-en.pdf
2017-07-17
163
171
10.30699/sjhnmf.26.5.2
Breast Cancer
Self-Efficacy
Symptoms Management
Fatemeh
Moghaddam Tabrizi
fmtabrizi@gmail.com
1
Department of Nursing and Midwifery, Reproductive Health Research Center, Urmia University of Medical Sciences, Urmia, Iran
AUTHOR
Saeedeh
Alizadeh
saeeideh.alizadeh@gmail.com
2
Midwifery Consultation Masters’ Degree Student, Student Research Center, Urmia University of Medical Sciences, Urmia, Iran
AUTHOR
Samira
Barjasteh
samira_barjaste_70@yahoo.com
3
PhD Students in Reproductive Health, Nursing and Midwifery School, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
اثربخشی گروه درمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد بر سازگاری اجتماعی و بهداشتی دانشجویان پرستاری
مقدمه: دانشجویان مشکلات زیادی در زمینۀ سازگاری بهویژه سازگاری اجتماعی و بهداشتی دارند. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی گروه درمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد بر سازگاری اجتماعی و بهداشتی دانشجویان پرستاری انجام شد.
روش کار: این پژوهش بهصورت نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون انجام شد. جامعۀ آماری شامل همۀ دانشجویان رشتۀ پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد پیشوا در سال تحصیلی ۹۵-۱۳۹۴ بود. در مجموع ۴۰ پرستار با روش نمونهگیری داوطلبانه انتخاب و بهروش تصادفی در دو گروه مساوی جایگزین شدند. گروه آزمایش، هشت جلسۀ ۹۰ دقیقهای با روش گروهدرمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد آموزش دید. گروهها ابعاد سازگاری اجتماعی و بهداشتی پرسشنامۀ سازگاری بِل را تکمیل کردند. دادهها به کمک نرمافزار SPSS-۱۹ و با روش تحلیل کوواریانس چندمتغیری تحلیل شدند.
یافتهها: یافتهها نشان داد بین گروههای آزمایش و کنترل در سازگاری اجتماعی و بهداشتی تفاوت معناداری وجود داشت. به عبارت دیگر گروهدرمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد بهصورت معناداری، باعث بهبود سازگاری اجتماعی و بهداشتی دانشجویان پرستاری شد (۰/۰۵≥P).
نتیجهگیری: نتایج حاکی از اهمیت گروهدرمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد بر افزایش سازگاری اجتماعی و بهداشتی دانشجویان پرستاری بود. بنابراین پیشنهاد میشود مشاوران و درمانگران برای بهبود ابعاد سازگاری بهویژه سازگاری اجتماعی و بهداشتی از گروه درمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد استفاده کنند.
http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1689-fa.pdf
2017-07-17
172
179
10.30699/sjhnmf.26.5.3
گروه درمانی
پذیرش و تعهد
سازگاری اجتماعی
سازگاری بهداشتی
دانشجویان پرستاری
Effectiveness of Group Therapy Based on Acceptance and Commitment on Social and Health Adjustment of Nursing Students
Introduction: University students have a lot of problems in the field of adjustment especially social and health adjustment. Therefore, present research aimed to investigate the effectiveness of group therapy based on acceptance and commitment on social and emotional adjustment of nursing students.
Methods: This research was carried out as a semi-experimental, with a pre-test and post-test design. The statistical population included all nursing students of Islamic Azad University of Pishva branch in 2015-16 academic year. 40 nurses were selected by voluntary sampling method and randomly assigned to two equal groups. The experimental group experienced 8 sessions of 90 minutes of education by group therapy based on acceptance and commitment. Groups completed the dimensions of social and health adjustment of Bell’s adjustment questionnaire. Data were analyzed using SPSS19 and by multivariate analysis of covariance method.
Results: The findings showed there was a significant difference between experimental and control groups in the social and health adjustment. In the other words, group therapy based on acceptance and commitment significantly led to improve the social and health adjustment of nursing students (P≤0/05).
Conclusion: The results are due to the importance of group therapy based on acceptance and commitment on increasing social and health adjustment of nursing students. Therefore, it is suggested that counselors and therapists improve the dimension of adjustment especially social and health adjustment using group therapies based on acceptance and commitment.
http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1689-en.pdf
2017-07-17
172
179
10.30699/sjhnmf.26.5.3
Group Therapy
Acceptance and Commitment
Social Adjustment
Health Adjustment
Nursing Students
Layla
Noori
lalehnoori11@gmail.com
1
MA of General Psychology, Department of Psychology, Garmsar Branch, Islamic Azad University, Garmsar, Iran
AUTHOR
Amene
Moradi Shakib
2
MA of Clinical Psychology, Department of Psychology, University of Kharazmi, Tehran, Iran
AUTHOR
Elmira
Ezazi Bojnourdi
3
MA of Family Counseling, Department of Counseling, University of Kharazmi, Tehran, Iran
AUTHOR
Fakhteh
Adib
fa_adib8917@yahoo.com
4
Department of Nursing, College of Nursing and Midwifery, Islamic Azad University, Kazeroun Branch, Kazeroun, Iran
AUTHOR
Jamal
Ashoori
jamal_ashoori@yahoo.com
5
PhD Student of Psychology, Department of Psychology, Isfahan (Khorasgan) Branch, Islamic Azad University, Isfahan, Iran
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تأثیر آموزش مبتنی بر مدل بزنف بر نحوۀ شروع تغذیۀ تکمیلی کودکان
مقدمه: مادران نقش مهمی در شروع تغذیه تکمیلی دارند. در مطالعه حاضر تاثیر آموزش شروع تغذیه تکمیلی کودکان مبتنی بر مدل بزنف بر عملکرد مادران نخست زا بررسی شد.
روش کار: این مطالعه از نوع نیمهتجربی دو گروهی، به صورت پیشآزمون پسآزمون بود که روی ۱۶۰ مادر نخست زای دارای کودک ۵ ماهۀ مراجعه کننده به مراکز سلامت جامعه همدان در سال ۱۳۹۵ انجام شد. ابتدا هر دو گروه پرسشنامۀ مبتنی بر سازههای مدل بزنف را تکمیل کردند. سپس برای گروه مداخله، آموزش مبتنی بر مدل بزنف در ۴جلسۀ یک ساعته اجرا شد. دو ماه بعد دوباره جمعآوری دادهها در دو گروه، با پرسشنامه و چک لیست عملکرد انجام شد. برای تحلیل دادهها از نرم افزارSPSS نسخۀ ۱۶و آزمونهای آماری کای اسکوئیر، من ویتنی و ویلکاکسون استفاده شد.
یافته ها: نمره ساختارهای مدل بزنف در دو گروه قبل از آموزش تفاوت معنی داری نداشته است ( ۰/۰۵ P>) لیکن پس از آموزش بین میانگین نمره ها در دو گروه تفاوت تفاوت معنی داری مشاهده شد ( ۰۰۱ / ۰> P ). آزمونهای آماری تفاوت معنی داری را در میانگین نمره سازه ها در گروه مداخله قبل و بعد از آموزش نشان داد ( ۰/۰۵ >P ) در حالیکه در گروه کنترل تفاوت معنی داری موجود نبوده است ( ۰۵ /۰P> ). زمان شروع تغذیه تکمیلی گروه مداخله در ۰/۸۴ ± ۵/۸۸ ماهگی و در گروه کنترل ۰/۸۶ ± ۶/۱۴ ماهگی بود ( ۰/۰۵ P>). مقایسه میانگین نمره عملکرد دو گروه، تفاوت آماری معنی داری را نشان داد ( ۰۰۱ / ۰> P ).
نتیجهگیری: آموزش میتواند ابزاری اثربخش برای ارتقای آگاهی، نگرش، هنجارهای انتزاعی، عوامل قادر کننده، قصد رفتاری و عملکرد مادران نسبت به تغذیه کودکان باشد. بنابراین پیشنهاد میشود در برنامههای بهداشتی به جای استفاده از آموزشهای سنتی از مدلهای آموزشی نظیر بزنف استفاده شود.
http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1722-fa.pdf
2017-07-17
180
188
10.30699/sjhnmf.26.5.4
تغذیۀ تکمیلی
مدل بزنف
کودکان
The Effect of Education Based on BASNEF Model on Introduction of Complementary Feeding
Introduction: The mother has a significant role in introducing food to her child. In present study, the effect of complementary feeding introduction based on BASNEF model on the practice of primiparous mothers was investigated.
Methods: This was a two groups pre&post test and quasi experimental study carried out on 160 primiparous mothers with 5 months children referred to healthcare centers in Hamadan. Mothers were put into two groups. At first both groups completed a questionnaire which was based on BASNEF model. Then the intervention group was instructed during four sessions (60 min) based on BASNEF model. Two months later, data was collected via questionnaires and a mother performance checklist in two groups again. Data were analyzed by SPSS18 software through Chi-square and Mann-Whitney.
Results: Before the intervention, there was no significant difference in the mean scores of BASNEF structures in the two groups (P>0.05), but after the intervention a significant difference was observed in the mean scores (P<0.001). Statistical tests showed significant differences in the mean scores of BASNEF structures in case group before and after intervention (P<0.001), meanwhile the differences of mean scores of control group was not significant (P>.0.05). Supplementary feeding time of the intervention and the control groups was 5.88±0.49 and 6.14± 0.35 months respectively. The mean scores of supplementary feeding performance of two groups of mothers, had significant differences (P <0.001).
Conclusion: BASNEF MODEL can be an efficient tool for increasing knowledge, attitude, enabling factors, subjective norms, intention and performance of introduction of complementary feeding of mothers; so we suggest health education programs instead of applying traditional instructions.
http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1722-en.pdf
2017-07-17
180
188
10.30699/sjhnmf.26.5.4
Complementary Feeding
BASNEF Model
Children.
roya
Amini
aminiroy@gmail.com
1
Chronic Diseases (Home Care) Research Center ,School of Nursing and Midwifery, Hamadan University of Medical Sciences, Hamadan, Iran
AUTHOR
Maryam
Madadkon
madad.m.07@gmail.com
2
MSc Student of Community Health Nursing, Student Research Committee, School of Nursing and Midwifery, Hamadan University of Medical Sciences, Hamadan, Iran
AUTHOR
Masoud
Khodaveisi
khodaveisi@umsha.ac.ir
3
Chronic Diseases (Home Care) Research Center, Hamadan University of Medical Sciences, Hamadan, Iran
AUTHOR
Maryam
Farhadian
Maryam_farhadian80@yahoo.com
4
Department of Biostatistics, School of Public Health, Hamadan University of Medical Sciences, Hamadan, Iran
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
ارتباط بین صلاحیت حرفه ای دانشجویان رشته پرستاری در حیطه مراقبت معنوی و هوش معنوی
مقدمه: مراقبت معنوی میتواند اثرات مثبتی بر سلامت جسمی و روانی بیماران گذاشته، روند بهبودی را تسهیل و رضایتمندی بیماران را افزایش دهد. هوش معنوی نیز میتواند از عوامل تأثیرگذار بر رفتارهای مراقبتی پرستاران باشد. لذا این مطالعه با هدف تعیین ارتباط بین صلاحیت حرفهای دانشجویان رشته پرستاری در حیطه مراقبت معنوی و هوش معنوی انجام شد.
روش کار: این پژوهش توصیفی – همبستگی بر روی ۱۴۰ دانشجوی پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه جندی شاپور اهواز که به روش سرشماری وارد مطالعه شدند در سال ۱۳۹۵ انجام شد. ابزار گردآوری دادهها شامل پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک، پرسشنامه هوش معنوی و پرسشنامه صلاحیت بالینی در حیطه مراقبت معنوی بود. دادهها با استفاده از آمار توصیفی و آمار استنباطی شامل آزمون t مستقل، کراسکال والیس، آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی ساده در نرم افزار آماری SPSS ۱۹ تجزیه و تحلیل شد.
یافته ها: بین هوش معنوی با صلاحیت حرفهای دانشجویان پرستاری در حیطه مراقبت معنوی ارتباط مثبت و معناداری وجود داشت (۰.۰۰۱>p، ۰.۳۳=r). از بین متغیرهای دموگرافیک فقط بین افرادی که دورههای آموزشی را گذرانده بودند و کسانی که این دورهها را سپری نکرده بودند در هوش معنوی اختلاف معنادار وجود داشت. همچنین مدل رگرسیون خطی ساده نشان داد که به ازای هر بار افزایش در هوش معنوی دانشجویان صلاحیت حرفهای آنها در حیطه مراقبت معنوی ۰/۵۴ بار افزایش می یابد.
نتیجه گیری: هوش معنوی میتواند بر صلاحیت دانشجویان پرستاری در حیطه مراقبت معنوی تأثیرگذار باشد لذا شایسته است در جهت ارتقاء هوش معنوی دانشجویان و در نتیجه صلاحیت بالینی در حیطه مراقبت معنوی برنامه ریزی های مناسبی صورت گیرد.
http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1763-fa.pdf
2017-12-02
189
199
10.30699/sjhnmf.26.5.5
دانشجویان پرستاری
صلاحیت حرفه ای
مراقبت معنوی
هوش معنوی
Relationship Between Nursing Students’ Professional Competence in Spiritual Care and Spiritual Intelligence
Introduction: Spiritual care can have positive effects on physical and mental health of patients; facilitates healing process and increases patients' satisfaction. Spiritual intelligence can also be a contributing factor to nurse caring behaviors. This study aims to determine relationship between nursing students’ professional competence in spiritual care and Spiritual Intelligence.
Methods: A descriptive correlation study was conducted on 140 nursing students of Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences in 2016. Subjects were selected using a census method. Data collection instrument consisted of demographic questions, Spiritual Intelligence and professional competence in spiritual care questionnaires. Data was analyzed using descriptive Statistics and inferential statistics including independent t-test, Kruskal-Wallis, correlation coefficient, and linear regression in SPSS19.
Results: Significant and positive correlation was found between nursing students’ competence in spiritual care and Spiritual Intelligence (P<0.001, r = -0.33). There was only a significant difference in Spiritual Intelligence between those who had attended training courses and who didn’t have these courses. Regression model indicated that for increased rates of Spiritual Intelligence, professional competence in spiritual care will rise as much as 0.54.
Conclusion: Spiritual Intelligence can have an impact on nursing students' competencies in spiritual care. Accordingly, planning to improve the Spiritual Intelligence and nursing students’ competence in spiritual care is recommended.
http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1763-en.pdf
2017-12-02
189
199
10.30699/sjhnmf.26.5.5
Nursing Students
Professional Competence
Spiritual Care
Spiritual Intelligence
Mehrnaz
Ahmadi
mer.ahmadi@gmail.com
1
PhD student, Student Research Committee, School of Nursing and Midwifery, Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, Iran
AUTHOR
Ahmad
Izadi
A.izadi88@gmail.com
2
Departmen of Education and Psychology, Imam Hossein University, Tehran, Iran
AUTHOR
Saeed
Poormansouri
saeed.poormansouri@gmail.com
3
Treatment Deputy, Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences, Ahvaz, Iran
AUTHOR
Ladan
Sedighie
Sedighi@sbmu.ac.ir
4
PhD student, Student Research Committee, School of Nursing and Midwifery, Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, Iran
AUTHOR
Fatemeh
Estebsari
fa_estebsari@yahoo.com
5
PhD in Health Education & Promotion, Department of Community Health Nursing, School of Nursing and Midwifery, Shahid Beheshti University of Medical Sciences (SBUMS), Tehran, Iran
AUTHOR
Kourosh
Zarea
Zarea_k@ajums.ac.ir
6
Nursing Care Research Center in Chronic Disease, Department of Nursing, School of Nursing and Midwifery, Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences, Ahvaz, Iran
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
ارتباط بین سلامت عمومی و کیفیت زندگی والدین با کیفیت زندگی کودکان مبتلا به سرطان
مقدمه: ابتلای کودک به سرطان، خانواده را باچالش روبرو میکند و سبب میشود که والدین، انرژی زیادی صرف مراقبت از کودک کنند. در بسیاری موارد بهنظر میرسد فشارهای ناشی از مراقبت کودک بیمار به حدی افزایش مییابد که سلامت عمومی و کیفیت زندگی والدین را دستخوش تغییرات مخربی میکند که در انتها برکیفیت زندگی کودکان تاثیر میگذارد. هدف این مطالعه تعیین ارتباط بین سلامت عمومی و کیفیت زندگی والدین با کیفیت زندگی کودکان مبتلا به سرطان در مرکز آموزشی ـ درمانی بعثت همدان، ۱۳۹۵ بود.
روش بررسی: در مطالعۀ همبستگی حاضر، ۱۰۸ پدر و مادرکودکان ۱۸ـ۸ سالۀ مبتلا به سرطان مراجعه کننده به درمانگاه و بخش هماتولوژی بیمارستان بعثت همدان با روش نمونهگیری دردسترس انتخاب شدند. ابزارگردآوری دادهها پرسشنامۀهای سلامت عمومی، کیفیت زندگی والدین و کیفیت زندگی کودکان مبتلا به سرطان بود. دادهها با نرم افزار SPSS نسخۀ ۲۰ و آزمونهای t مستقل و رگرسیون لوجستیک آنالیز شد.
یافته ها: بالاترین میانگین نمرات کیفیت زندگی پدران در ابعاد کارکرد جسمی ( ۲۰/۷۷± ۷۴/۶۷)، اختلال نقش بخاطر سلامت جسمی (۲۸/۲۵±۶۱/۲۰) و خستگی (۱۶/۳۰±۴۸/۵۰) و مادران در ابعاد درد (۲۳±۵۰/۹۷) و اختلال نقش بخاطر سلامت هیجانی (۳۱/۹۴±۶۱/۴۲) بود. فقط بین بعد علائم اضطرابی و اختلال خواب ازسلامت عمومی مادران وکیفیت زندگی کودکان ارتباط معنادار وجود داشت (P=۰/۰۴۵) بین کیفیت زندگی مادران در ابعاد خستگی (P=۰/۰۱۱) و بهزیستی هیجانی (P=۰/۰۳۸) و پدران در بعد درد با کیفیت زندگی کودکان ارتباط معنادار آماری وجود داشت (P=۰/۰۱۵).
نتیجهگیری: والدین کودکان مبتلا به سرطان در برخی ابعاد کیفیت زندگی و سلامت عمومی مثل خستگی، درد و علائم اضطرابی دچار مشکل هستند که این مشکلات باعث کاهش کیفیت زندگی کودک شد. بنابراین مداخلهها و مشاورههای برنامهریزی شده برای بهبود کیفیت زندگی این کودکان و والدین آنها ضروری است.
http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1731-fa.pdf
2017-07-17
200
207
10.30699/sjhnmf.26.5.6
سرطان
کودکان
کیفیت زندگی
والدین
The Relationship Between General Health Status and Quality of Life of Parents and Quality of Life of Children with Cancer
Introduction: When the child has cancer, the family is faced with the challenge and this makes the parents spend a lot of energy caring for their children. In many cases it seems that the pressures of caring for sick children increases so much that affects the general health and quality of life of parents and causes malicious changes that affect children's quality of life in the end. This study aimed to determine the relationship between public health and quality of life of parents and quality of life of children with cancer at Besat Hospital, in 2016, respectively.
Methods: This was a correlation study, in which 108 mothers and fathers of children diagnosed with cancer with ages between 8-18 years old, referring to hematology department of Besat Clinic and hospital were selected by convenience sampling method. Data was gathered using general health questionnaires. The data was analyzed using SPSS20 and independent t-test and logistic regression analysis.
Results: The highest average scores in the aspects of quality of life for fathers were, physical functioning (74/67± 20/77), role impairment due to physical health (61/20 ± 28/25) and fatigue (48/50 ±16 /30) and for mothers were the pain scale (50/97± 23) and impairment role for emotional health (61/42±31/94).There was just a significant relationship (P=0/045) between anxiety symptoms and sleep disturbances, safety and quality of life of mothers of children. There was a significant relationship between the quality of life of mothers in terms of fatigue (P=0/011) and emotional well-being (P =0/038) and fathers in children's pain and quality of life (P =0/015).
Conclusion: Parents of children with cancer have problems in general health and quality of life. Health and social policies are required in order to plan properly to solve problems and improve the quality of life of parents and children.
http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1731-en.pdf
2017-07-17
200
207
10.30699/sjhnmf.26.5.6
cancer
children
quality of life
parents
Fatemeh
Cheraghi
f_cheraghi@umsh.ac.ir
1
Research Center for Chronic Disease (Home Care), Hamadan University of Medial Sciences, Hamadan, Iran
AUTHOR
Akram
Feizy Barnaji
a.feizy2010mordad@ yahoo.com
2
MSc Student of Pediatric Nursing, Student Research Committee, School of Nursing and Midwifery, Hamadan University of Medical Sciences, Hamadan, Iran
AUTHOR
Leili
Tapak
l.tapak06@gmail.com
3
Department of Biostatistics and Epidemiology, School of Public Health, Hamadan University of Medical Sciences, Hamadan, Iran
AUTHOR
Amir
Sadeghi
Ambehrad@yahoo.com
4
Nursing Department, Hamadan University of Medical Sciences, Hamadan, Iran
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تاثیر آموزش خودمراقبتی بر عملکرد بیماران MS یک مطالعه کارآزمایی بالینی
مقدمه: ام اس یک بیماری مزمن خودایمیون است که سیستم ایمنی به میلین اعصاب مرکزی آسیب رساند. قطعات متعددی از سیستم اعصاب بدون میلین شده و عملکرد حسی و حرکتی را تحت تاثیر قرار می دهد بین سنین ۴۰-۲۰ سالگی، در زنان دو برابر مردان رخ می دهد. درمان قطعی ندارد و باعث مشکلات فراوان در تمام جنبه های زندگی بیماران می شود لذا انجام مداخله ای بدون عارضه و کارآمد به صورت آموزش خودمراقبتی برای بهبود عملکرد بیماران اهمیت ویژه ای دارد. هدف از مطالعه حاضر تعیین تأثیر آموزش خودمراقبتی بر عملکرد بیماران ام اس بود.
روش کار: مطالعۀ حاضر کارآزمایی بالینی تصادفی شده بود که روی۹۰ بیمار ام اس شهر اردبیل در سال ۱۳۹۴ انجام شد بیماران با استفاده از روش تصادفی به دو گروه کنترل و مداخله تقسیمبندی شدند. قبل از مداخله، عملکرد بیماران با پرسشنامۀ خود ساختۀ پژوهشگر با ضریب آلفای کرونباخ ۰/۹۸ به صورت چک لیستهای مشاهدهای و مصاحبهای نحوۀ عملکرد بیماران ام اس، برای بیماران هر دو گروه کنترل و مداخله تکمیل شد. در گروه مداخله، آموزش خودمراقبتی به مدت ۶ جلسه هر جلسه ۶۰ دقیقه انجام شد. پس از انجام مداخله دوباره پرسشنامۀ فوق برای بیماران هر دو گروه تکمیل شد. دادهها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS نسخۀ ۲۴ و آزمون توصیفی و تحلیلی تجزیه و تحلیل شد.
یافتهها: تفاوت معنی داری بین دو گروه در شروع مطالعه وجود ندارد. بعد از مداخلۀ گروه مداخله نسبت به گروه کنترل تفاوت معناداری وجود داشت (۰/۰۰۰۱ = P). این در حالی است که در گروه کنترل تفاوت معنیداری از نظر نحوۀ عملکرد در طول زمان مشاهده نشد. (۰/۰۷ = P).
نتیجهگیری: نتایج مطالعۀ حاضر نشان داد که آموزش خودمراقبتی موجب بهبود عملکرد بیماران ام اس میشود. بنابراین آموزش خودمراقبتی را میتوان به عنوان مداخلهای مفید و مؤثر در بهبود عملکرد بیماران ام اس استفاده کرد.
http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1700-fa.pdf
2017-07-17
208
216
10.30699/sjhnmf.26.5.7
آموزش
خودمراقبتی
عملکرد
بیماری ام اس
The Effect of Self-Care Education on the Performance of Multiple Sclerosis Patients: a Randomised Control Trial
Introduction: MS is a chronic autoimmune disease in which the immune system affects central myelin nerves and affects sensory and motor function.There is no certain cure for it and it affects all of the aspects of the patients’ life. The purpose of this study was to determine the effect of self-care education on the performance of MS patients.
Methods: This study was a randomized clinical trial on 90 patients with MS, in the city of Ardabil in 2015 and was carried out dividing them randomly into control and intervention groups. Before the intervention, the researcher made questionnaires with Cronbach's alpha coefficient 98/0 and observation and interview checklists were filled, for patients in both the intervention and control groups. The intervention group experienced self-care education for 6 sessions; each session was 60 minutes. After the intervention, the questionnaires were completed for patients in both groups again. Data was analyzed using statistical software SPSS24 and descriptive and analytical tests.
Results: There is no significant difference between the two groups at the start of the study. There was a significant difference between the intervention group and the control group (P=0.0001). However, there was no significant difference in terms of performance over time in the control group (P = 0/07).
Conclusion: Results of this study showed that self-care education will lead to improve the performance of MS patients. So self-care education can be an effective intervention for improving the performance of MS patients.
http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1700-en.pdf
2017-07-17
208
216
10.30699/sjhnmf.26.5.7
Education
Self-Care
Performance
Multiple Sclerosis.
Mina
Habib nia
mina.habibnia2014@gmail.com
1
Senior nursing education, Faculty member, Islamic Azad University Branch Khalkhal, Ardabil, Iran
AUTHOR
Mahboobeh
Safavi
mina.habibnia2014@gmail.com
2
School of Nursing and Midwifery and Health, Islamic Azad University Tehran Medical Branch, Tehran, Iran
AUTHOR
Hojatoalah
Farahani
mina.habibnia2014@gmail.com
3
School of Nursing and Midwifery and Health, Islamic Azad University Tehran Medical Branch, Tehran, Iran
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی تاثیر مشاوره گروهی بر آگاهی و نگرش بیماری ایدز در دختران نوجوان ساکن در مراکز شبانه روزی بهزیستی
مقدمه : بیماری ایدز از جدی ترین مشکلات بهداشتی و مهلکترین بیماری عفونی واگیردار قرن حاضر میباشد. عدم آگاهی کافی از بیماری، نوجوانان را به راحتی در معرض خطر ابتلا به بیماری قرار می دهد. افزایش دانش و نگرش بیماری ایدز بهترین راه پیشگیری از بیماری محسوب می شود. هدف از این مطالعه بررسی تاثیر مشاوره گروهی بر اگاهی و نگرش بیماری ایدز در دختران نوجوان می باشد.
روش کار: این پژوهش یک مطالعه مداخله ای نیمه تجربی (تک گروهی) است که در سال ۱۳۹۵ بر روی دختران نوجوان ساکن مراکز شبانه روزی بهزیستی شهر همدان انجام شد و کلیه ی افراد واجد شرایط (۳۰ نفر) وارد مطالعه شدند. ابزار گرد آوری اطلاعات پرسشنامه سه قسمتی شامل مشخصات دموگرافیک، سنجش آگاهی و نگرش بود که سه بار (قبل ، بلافاصله و یک ماه بعد از مداخله) مورد استفاده قرار گرفتند. روایی پرسشنامه ها از طریق اعتبار محتوایی و صوری و پایایی آنها با ضریب آلفای کرونباخ تایید شد. داده ها با استفاده از روش های آماری توصیفی و استنباطی با استفاده از نرم افزار SPSS-۲۰ تجزیه و تحلیل گردید. میزان p کمتر از ۰/۰۵ معنی دار در نظر گرفته شد.
یافتهها: یافتهها نشان دادند که در حیطۀ آگاهی قبل از مداخله ۴۰% آگاهی ضعیف داشتند و در حیطۀ نگرش ۳۶/۶% افراد نگرش ضعیف داشتند و همچنین آگاهی و نگرش بلافاصله و یک ماه بعد از مداخله در طول زمان نسبت به قبل مداخله بهشکل معنیداری افزایش یافته است ( ۰/۰۰۱>P).
نتیجه گیری: نتایج مطالعه نشان داد که مداخله اموزشی به روش مشاوره گروهی بر آگاهی و نگرش بیماری ایدز دختران نوجوان مراکز شبانه روزی موثر است.
http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1744-fa.pdf
2017-07-17
217
225
10.30699/sjhnmf.26.5.8
مشاوره
دانش
نگرش
سندرم نقص ایمنی اکتسابی
نوجوان
مراکز شبانه روزی بهزیستی
The Effect of Group Counseling on Knowledge and Attitudes About AIDS Among Adolescent Girls Living in Welfare Boarding Centers
Introduction: AIDS is one of the most serious health problems and one of the deadliest contagious and infectious diseases of this century. With lack of sufficient awareness of this disease, adolescents easily put themselves at risk of it. Increased knowledge about AIDS and attitude is the best way to prevent the disease. The goal of this research was to study the effect of group counseling on AIDS knowledge and attitude of adolescent girls.
Methods: This is a Semi-experimental and interventional study (single band) conducted in 2016 on adolescent girls living in welfare boarding centers in Hamadan. All eligible persons (n =30) entered the study. The data collection tool was questionnaires with three parts including demographic information and evaluation of knowledge and attitude that were used three times (before, immediately after and one month after treatment). Validity of questionnaires was confirmed through the content and ostensible credit, and their reliability was evaluated by Chronbach’s alpha. Data was analyzed using descriptive and inferential statistical methods using SPSS20.
Results: The results showed that before the intervention, 40% of People had poor knowledge and 36.6% of people had poor attitude. The knowledge and attitude increased significantly (P<0/001) immediately in a month after the intervention, compared to the time before the intervention.
Conclusion: The results showed that educational intervention through group counseling on AIDS can affect the adolescent girls’ knowledge and attitude in welfare boarding centers.
http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1744-en.pdf
2017-07-17
217
225
10.30699/sjhnmf.26.5.8
Counseling
Knowledge
Attitude
AIDS
Adolescent
Welfare Boarding Centers
Fatemeh
Shobeiri
fshobeiri@yahoo.com
1
Professor of Midwifery, Maternal and Child Care Center, Faculty of Nursing and Midwifery,Hamadan University of Medical Sciences, Hamadan, Iran
AUTHOR
Fahimeh
Ezzati Arasteh
fezzati1992@gmail.com
2
Graduate Student in midwifery counseling, Students Research Center, Faculty of Nursing and Midwifery, Hamadan University of Medical Sciences, Hamadan, Iran
AUTHOR
Parisa
Parsa
pparsa2003@yahoo.com
3
Chronic Diseases (Home Care) Research Center, Hamadan University of Medical Sciences, Hamadan, Iran
AUTHOR
Younes
Mohammadii
younesmohamadi@gmail.com
4
Assistant Professor of Epidemiology, Modeling of Noncommunicable Diseases Research Center, School of Public Health, Hamadan University of Medical Sciences, Hamadan, Iran
AUTHOR