مقدمـه و هدف : بیماریهای قلبی و عروقی یکی از عوامل از کارافتادگی و مرگ زودرس در جوامع امروزی است و فردی که دچار یکی از این بیماریها میشود اگر به مرگ فوری وی نیانجامد لااقل برای تمام عمر دچار درجاتی از ناتوانی میگرددلذا بررسی عوامل مساعدکننده و تعیین رفتارهای بهداشتی مرتبط با آن یکی از عوامل پیشگیری کننده محسوب میشود .
از طرف دیگر موقعیت حساس دانشجویان پرستاری که پرستاران آینده می باشند و هر عملکرد غیر بهداشتی آنان اثر سوء بر رفتار دیگران دارد و این که به دلیل سن کم قابلیت انعطاف داشته و قادر به ایجاد تغییر رفتار در خود می باشند، محقق را برآن داشت تا به ارزیابی رفتار بهداشتی آنان درخصوص عوامل مستعد کننده بیماریهای عروق کرونر بپردازد.
روش کار : نوع مطالعه توصیفی است، واحدهای مورد پژوهش، دانشجویان سال اول کارشناسی پیوسته پرستاری شاغل به تحصیل درسال تحصیلی 84-83 در دانشگاه علوم پزشکی تهران می باشند ، حجم نمونه برای سطح اطمینان 95% و دقت 0.1 ، 35 نفر محاسبه شد. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه ای مشتمل بر دوبخش مشخصات دموگرافیک و رفتارهای بهداشتی مرتبط به بیماریهای قلبی( رژیم غذایی ـ چاقی ـ استعمال دخانیات ، تحرک واستراحت ، مقابله با تنش زاها و انجام مــعاینــات دوره ای ) می باشد، جهت کسب اعتبارعلمی پرسشنامه ازروش روایی محتوا و برای تعیین اعتماد علمی از آزمون مجدد استفاده شد. جهت تجزیه وتحلیل داده ها از نرم افزار آماری spss ویرایش 10 استفاده شد، وباتوجه به نوع پاسخهای کسب شده ( رتبه ای ) نتایج به صورت نمودار و جداول توزیع فراوانی مطلق و نسبی تنظیم گردید .
یافته ها : میانگین سنی دانشجویان 62/19 سال ،3/14% نمونه های پژوهش پسر و7/85% دختر بوده اند. در ارتباط با رفتارهای بهداشتی نهایی براساس جمع امتیازات کسب شده 7/12% از کل دانشجویان رفتار بهداشتی خوب ، 8/22% ضعیف و 5/65% رفتار متوسط در مورد عوامل مستعدکننده بیماریهای قلبی ـ عروقی داشته اند . بیشترین رفتارهای خوب مرتبط با رژیم غذایی (1/17%) و بیشترین رفتارهای ضعیف در ارتباط با انجام معاینات دوره ای (4/51%) و مقابله با تنش زاها (1/37%) بوده است .
نتیجه گیری : بر اساس یافته های این مطالعه میتوان نتیجه گرفت که بیشتر واحدهای مورد پژوهش از نظر رفتارهای بهداشتی در وضعیت متوسط بوده اند ، لذا نیاز به آموزش و بالا بردن سطح آگاهی دانشجویان بخوبی احساس میشود زیرا اگر ارتقاء سلامت یکی از اهداف برنامه ریزان آموزشی باشد رفتار بهداشتی یک عامل مهم تاثیر گذار است .
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |