دوره 21، شماره 2 - ( 4-1392 )                   جلد 21 شماره 2 صفحات 67-77 | برگشت به فهرست نسخه ها



PMID: 27118289
PMCID: PMC4853974

Cited 0 times in PubMed Central

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

H. Habib zadeh, Ph.D, N. Khajeali, HR. Khalkhali, Ph.D, Y. Mohammadpour. Analysis of evidence-based nursing education on the five stages of the nursing process.. Sci J Hamadan Nurs Midwifery Fac. 2013; 21 (2) :67-77
URL: http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1140-fa.html
دکتر حسین حبیب زاده ، نسرین خواجه علی ، دکتر حمیدرضا خلخالی ، یوسف محمدپور . تحلیل تأثیر آموزش پرستاری مبتنی بر شواهد بر مراحل پنجگانه فرآیند پرستاری. مجله علمی دانشکده پرستاری و مامایی همدان. 1392; 21 (2) :67-77

URL: http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1140-fa.html


چکیده:   (6743 مشاهده)

مقدمه: فرآیند پرستاری یک روش اندیشمندانه برای تعیین و حل مشکلات سلامتی به منظور برآوردن نیازهای مراقبت بهداشتی است که به نظر اکثر صاحب نظران مفهوم پرستاری مبتنی بر شواهد را تداعی می کند. این مطالعه با هدف آنالیز تاثیر آموزش پرستاری مبتنی بر شواهد بر مراحل پنجگانه فرآیند پرستاری در دانشجویان پرستاری انجام شد.

روش کار: این پژوهش نیمه تجربی بر روی 48 دانشجوی ترم 3 پرستاری دانشکده پرستاری ارومیه در سال تحصیلی 1392-1391 انجام گردید. نمونه گیری به صورت در دسترس انجام گرفت و به طور تصادفی به دو گروه کنترل (24) و مداخله (24) تقسیم شدند. دانشجویان گروه مداخله تحت آموزش پرستاری مبتنی بر شواهد قرار گرفتند. نحوه نگارش فرآیند پرستاری توسط دانشجویان گروه کنترل و مداخله با چک لیست مورد ارزیابی قرار گرفت. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS 16 و آزمون آماری کای دو مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

یافته ها: نتایج این مطالعه نشان داد در ارزیابی کلی فرآیند پرستاری بر اساس آموزش پرستاری مبتنی بر شواهد در پنج حیطه، در بررسی و شناخت 9/61 درصد، در اولویت بندی اهداف 9/66 درصد، در برنامه ریزی 2/72 درصد، در اجرا 3/77 درصد  و در ارزشیابی 4/68 درصد عملکرد مثبت نسبت به گروه کنترل داشته است، که از لحاظ آماری معنی دار بوده است (05/0>P).

نتیجه نهایی: آموزش پرستاری مبتنی بر شواهد بیش از روش مرسوم منجر به ارتقای مهارت اجرای فرآیند پرستاری در دانشجویان پرستاری می شود. بنابراین پیشنهاد می شود از این روش در آموزش بالینی استفاده شود.

متن کامل [PDF 1363 kb]   (998 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری
پذیرش: ۱۳۹۴/۱۱/۲۵ | انتشار: ۱۳۹۴/۱۱/۲۵

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی دانشکده پرستاری و مامایی همدان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Scientific Journal of Hamadan Nursing & Midwifery Faculty

Designed & Developed by : Yektaweb