مقدمه : سندرم پیش از قاعدگی می تواند بر کیفیت زندگی و تاب آوری در برابر استرس نوجوانان تأثیر گذارد . لذا مطالعه حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش گروهی آگاهی افزایی از سندرم پیش از قاعدگی بر تاب آوری در برابر استرس و کیفیت زندگی دانش آموزان دختر دبیرستانی انجام شد .
روش کار : این مطالعه نیمه تجربی با طرح پیش آزمون – پس آزمون دو گروهی بود . دانش آموزان دختر پایه دوم دبیرستانهای تهران در سال تحصیلی 1392-93 با نمونه گیری خوشه ای از مناطق 20 گانه آموزش و پرورش، دو دبیرستان و از هر دبیرستان یک کلاس انتخاب شدند . به طور تصادفی، از یک کلاس 15 نفر به گروه کنترل و از کلاس دیگر 15 نفر به گروه آزمون اختصاص یافتند . مداخله طی 10 جلسه صورت گرفت . داده ها در ابتدا و دوماه پس از پایان جلسات گردآوری شد . ابزار پژوهش، مشخصات جمعیت شناختی، پرسشنامه تشخیصی اختلال پیش از قاعدگی، مقیاس تاب آوری ( Connor-Davidson resilience scale ) ، پرسشنامه زمینه یابی سلامت فرم کوتاه ( SF-36 ) بود . تحلیل داده ها با آزمون تی، تی - زوجی و من - ویتنی با اطمینان 95% توسط نرم افزار SPSS/16 انجام شد .
یافته ها : مشخصات فردی دو گروه کنترل و آزمون تفاوت معنی داری نداشت (05/0 > P ). در بدو ورود، میانگین نمرات اختلال پیش از قاعدگی، مقیاس تاب آوری و کیفیت زندگی دو گروه مشابه بودند (05/0 > P ). اما در مرحله دوم اندازه گیری، تنها در گروه آزمون، ارتقای واضحی در میانگین نمرات اختلال پیش از قاعدگی (001/0> P ) ، تاب آوری (01/0> P ) ، و کیفیت زندگی (01/0> P ) دیده شد .
نتیجه نهایی : آموزش می تواند سبب بهبود نشانگان اختلال پیش از قاعدگی، تاب آوری در برابر استرس و کیفیت زندگی نوجوانان شود .
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |