دوره 23، شماره 1 - ( 2-1394 )                   جلد 23 شماره 1 صفحات 73-63 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ashtari N, Pourebrahim T, Khodabakhshi Koolaee A, Khosh Konesh A, Khatiban M. Premenstrual syndrome can affect people’s resilience and quality of life. The aim of this study was to determine the impact of awareness group training of premenstrual syndrome on resilience and quality of life in the female high school students.. Avicenna J Nurs Midwifery Care 2015; 23 (1) :63-73
URL: http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1249-fa.html
اشتری نسیم، پورابراهیم تقی، خدابخشی کولایی آناهیتا، خوش کنش ابوالقاسم، خطیبان مهناز. اثر بخشی" آموزش گروهی آگاهی افزایی از سندرم پیش از قاعدگی" بر تاب آوری در برابر استرس و کیفیت زندگی دانش آموزان دختر دبیرستانی. مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سینا. 1394; 23 (1) :63-73

URL: http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1249-fa.html


1- دانشگاه شهید بهشتی
2- دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات اراک
3- دانشکده پرستاری و مامایی، مرکز تحقیقات مراقبت مادر و کودک ، mahnaz.khatiban@gmail.com
چکیده:   (10442 مشاهده)

  مقدمه : سندرم پیش از قاعدگی می ‌ تواند بر کیفیت زندگی و تاب ‌ آوری در برابر استرس نوجوانان تأثیر گذارد . لذا مطالعه حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش گروهی آگاهی افزایی از سندرم پیش از قاعدگی بر تاب ‌ آوری در برابر استرس و کیفیت زندگی دانش آموزان دختر دبیرستانی انجام شد .

  روش کار : این مطالعه نیمه تجربی با طرح پیش ‌ آزمون – پس ‌ آزمون دو گروهی بود . دانش آموزان دختر پایه دوم دبیرستانهای تهران در سال تحصیلی 1392-93 با نمونه ‌ گیری خوشه ‌ ای از مناطق 20 گانه آموزش و پرورش، دو دبیرستان و از هر دبیرستان یک کلاس انتخاب شدند . به ‌ طور تصادفی، از یک کلاس 15 نفر به گروه کنترل و از کلاس دیگر 15 نفر به گروه آزمون اختصاص یافتند . مداخله طی 10 جلسه صورت گرفت . داده ‌ ها در ابتدا و دوماه پس از پایان جلسات گردآوری شد . ابزار پژوهش، مشخصات جمعیت شناختی، پرسشنامه تشخیصی اختلال پیش از قاعدگی، مقیاس تاب ‌ آوری ( Connor-Davidson resilience scale ) ، پرسشنامه زمینه ‌ یابی سلامت فرم کوتاه ( SF-36 ) بود . تحلیل داده ‌ ها با آزمون تی، تی - زوجی و من - ویتنی با اطمینان 95% توسط نرم ‌ افزار SPSS/16 انجام شد .

  یافته ­ ها : مشخصات فردی دو گروه کنترل و آزمون تفاوت معنی ‌ داری نداشت (05/0 > P ). در بدو ورود، میانگین نمرات اختلال پیش از قاعدگی، مقیاس تاب ‌ آوری و کیفیت زندگی دو گروه مشابه بودند (05/0 > P ). اما در مرحله دوم اندازه ‌ گیری، تنها در گروه آزمون، ارتقای واضحی در میانگین نمرات اختلال پیش از قاعدگی (001/0> P ) ، تاب ‌ آوری (01/0> P ) ، و کیفیت زندگی (01/0> P ) دیده شد .

  نتیجه نهایی : آموزش می ‌ تواند سبب بهبود نشانگان اختلال پیش از قاعدگی، تاب ‌ آوری در برابر استرس و کیفیت زندگی نوجوانان شود .

متن کامل [PDF 1561 kb]   (3761 دریافت)    
نوع مطالعه: مرور سیستماتیک | موضوع مقاله: پرستاری
دریافت: 1393/12/20 | پذیرش: 1394/3/16 | انتشار: 1394/4/3

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سینا است. استفاده غیرتجاری از مطالب وب سایت، با ذکر منبع بلامانع است. 

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق | 

© 2018 All Rights Reserved | Avicenna Journal of Nursing and Midwifery Care

Designed & Developed by : Yektaweb |