دوره 23، شماره 2 - ( 4-1394 )                   جلد 23 شماره 2 صفحات 5-14 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

dadghar H, gholamalinejad F, ashoori J, arabsalari Z. The relationship leadership styles, organizational commitment and happiness with job satisfaction of nursing. Sci J Hamadan Nurs Midwifery Fac. 2015; 23 (2) :5-14
URL: http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1284-fa.html
دادگر هادی، غلامعلی نژاد فاطمه، عاشوری جمال، عرب سالاری زهرا. ارتباط سبک های رهبری، تعهد سازمانی و شادکامی با رضایت شغلی پرستاران. مجله علمی دانشکده پرستاری و مامایی همدان. 1394; 23 (2) :5-14

URL: http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1284-fa.html


1- ، jamal_ashoori@yahoo.com
چکیده:   (4556 مشاهده)

  مقدمه: رضایت شغلی متاثر از متغیرهای زیادی است. از مهمترین آنها می توان به سبک های رهبری، تعهد سازمانی و شادکامی اشاره کرد. این مطالعه با هدف بررسی ارتباط سبک های رهبری، تعهد سازمانی و شادکامی با رضایت شغلی پرستاران انجام شد.

  روش کار: این مطالعه توصیفی – تحلیلی از نوع مقطعی می باشد. جامعه آماری این پژوهش همه پرستاران بیمارستان‌های 15 خرداد و شهید مفتح شهرستان ورامین بود. در کل 110 پرستار به روش تصادفی ساده انتخاب شدند. همه آنها پرسشنامه های رهبری چند عاملی، تعهد سازمانی، شادکامی آکسفورد و رضایت شغلی را تکمیل کردند. داده ها با روش همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام و با استفاده از نرم‌افزار SPSS/19 تحلیل شدند.

  یافته­ها: سبک رهبری تحول آفرین (001/0> p و 44/0 r= )، سبک رهبری تبادلی (001/0> p و 36/0 r= )، تعهد عاطفی (001/0> p و 39/0 r= )، تعهد مستمر (001/0> p و 27/0 r= )، تعهد هنجاری (005/0> p و 21/0 r= ) و شادکامی (001/0> p و 53/0 r= ) با رضایت شغلی رابطه مثبت و معنادار داشتند. در یک مدل پیش ‌ بین شادکامی، سبک رهبری تبادلی، تعهد عاطفی و سبک رهبری تحول آفرین توانستند 44 درصد از واریانس رضایت شغلی را پیش ‌ بینی کنند. سهم شادکامی در پیش بینی رضایت شغلی بیش از سایر متغیرها بود (48/0= Standrdised Beta ).

  نتیجه نهایی: یافته ها نشان داد شادکامی، سبک رهبری تبادلی، تعهد عاطفی و سبک رهبری تحول آفرین مهمترین پیش ‌ بینی کننده های رضایت شغلی بودند. بنابراین به مدیران، ب رنامه ‌ ریزان و مشاوران پیشنهاد می شود تا به نشانه‌های متغیرهای مذکور توجه کرده و بر اساس آنها برنامه هایی برای بهبود رضایت شغلی پرستاران طراحی کنند.

متن کامل [PDF 554 kb]   (1480 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری
دریافت: ۱۳۹۳/۱۰/۷ | پذیرش: ۱۳۹۴/۱/۳۱ | انتشار: ۱۳۹۴/۴/۲۰

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی دانشکده پرستاری و مامایی همدان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Scientific Journal of Hamadan Nursing & Midwifery Faculty

Designed & Developed by : Yektaweb