دوره 23، شماره 3 - ( 9-1394 )                   جلد 23 شماره 3 صفحات 27-39 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Bikmoradi A, faradmal J, Torabi Y. Correlation of demographic characteristic with learning organization in intensive care units nurses of Therapeutic and Educational Centers of Hamadan University of Medical Sciences. Sci J Hamadan Nurs Midwifery Fac. 2015; 23 (3) :27-39
URL: http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1418-fa.html
بیکمرادی علی، فردمال جواد، ترابی یوسف. ارتباط متغیرهای جمعیت شناختی با سازمان یادگیرنده در بخشهای مراقبت ویژه مراکز آموزشی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی همدان. مجله علمی دانشکده پرستاری و مامایی همدان. 1394; 23 (3) :27-39

URL: http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1418-fa.html


1- دانشیار دانشگاه علوم پزشکی همدان
2- کارشناس ارشد دانشگاه علوم پزشکی همدان ، torabi@yahoo.com
چکیده:   (2231 مشاهده)

مقدمه: شناخت متغیرهای جمعیت شناختی  بستر مناسبی را جهت برنامه ریزی برای افزایش و بهبود یادگیرندگی سازمانی به منظور ارتقای کیفیت خدمات آموزشی و درمانی فراهم می آورد. این مطالعه ارتباط بین متغیرهای جمعیت شناختی با سازمان یادگیرنده در بخشهای مراقبت ویژه مراکز آموزشی و درمانی همدان را بررسی می کند.

روش کار: مطالعه ای توصیفی مقطعی با استفاده از پرسشنامه بر روی 277 نفر از پرستاران بخشهای مراقبت ویژه مراکز آموزشی و درمانی همدان در سال 1393 انجام گردید. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه سازمان یادگیرنده 43 سوالی مارسیک و واتکینز بود. داده ها پس از گردآوری و ورود به رایانه با نرم افزار SPSS/18 و استفاده از آزمون پیرسون و آنالیز واریانس تجزیه و تحلیل گردید.

یافته­ها: میانگین سن پرستاران 65/5 ±32 سال بود. 4/83% زن، 1/67% متاهل، 47/71% سابقه کاری 10 سال و کمتر و 8/97% کارشناس بودند. میانگین نمره سازمان یادگیرنده 18/29±30/128 بود و مولفه های یادگیری مستمر، پژوهش و گفتمان، یادگیری تیمی 97شکوفایی سیستمی، تقویت دیدگاه واحد کارکنان، ارتباط سازمان با محیط اطراف و ایجاد مدیریت استراتژیک در سطح متوسط قرار داشتند. همچنین بین همه متغیرهای جمعیت شناختی با سازمان یادگیرنده به استثنای وضعیت تاهل، سابقه کاری کلی، بخشهای محل کار و مراکز آموزشی و درمانی (05/0P<) ارتباط معنی داری وجود نداشت.

نتیجه نهایی: نمره سازمان یادگیرنده در سطح متوسط برای بخش های مراقبت ویژه مناسب نمی باشد و مدیران مراکز آموزشی و درمانی باید موجبات بهبود و افزایش نمره سازمان یادگیرنده را به منظور افزایش کیفیت مراقبتهای پرستاری در بخشهای مراقبت ویژه فراهم آورند.

متن کامل [PDF 883 kb]   (549 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری
دریافت: ۱۳۹۴/۶/۱۴ | پذیرش: ۱۳۹۴/۸/۲۳ | انتشار: ۱۳۹۴/۱۰/۲۰

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی دانشکده پرستاری و مامایی همدان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Scientific Journal of Hamadan Nursing & Midwifery Faculty

Designed & Developed by : Yektaweb