دوره 24، شماره 2 - ( 6-1395 )                   جلد 24 شماره 2 صفحات 86-97 | برگشت به فهرست نسخه ها



DOI: 10.20286/nmj-24023

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Asadi Shavaki M, salehi L. Knowledge, belief and practice among elderly about osteoporosis based on Health Belief Model in Karaj city in 2014. Sci J Hamadan Nurs Midwifery Fac. 2016; 24 (2) :86-97
URL: http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1449-fa.html
اسدی شوکی مونس، صالحی لیلی. بررسی آگاهی، باور و عملکرد سالمندان شهر کرج درخصوص بیماری پوکی استخوان با استفاده از مدل اعتقاد بهداشتی در سال 1393. مجله علمی دانشکده پرستاری و مامایی همدان. 1395; 24 (2) :86-97

URL: http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1449-fa.html


1- کارشناسی ارشد دانشگاه علوم پزشکی البرز
2- دانشگاه علوم پزشکی البرز ، leilisalehi83@yahoo.com
چکیده:   (1905 مشاهده)

مقدمه: بیماری پوکی استخوان تا حد زیادی قابل پیشگیری است و اصل مهم در پیشگیری، شناخت طرز فکر، روش زندگی و عادات روزانه افراد می باشد. مطالعه حاضر با هدف تعیین وضعیت آگاهی، باور و عملکرد سالمندان شهر کرج در خصوص بیماری پوکی استخوان بر اساس مدل اعتقاد بهداشتی انجام شد.

روش کار: این مطالعه توصیفی تحلیلی در سال 1393 بر روی 286 نفر از سالمندان شهر کرج به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انجام شد. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه ای چند بخشی حاوی اطلاعات دموگرافیک، آگاهی، باور (بر اساس مدل اعتقاد بهداشتی) و عملکرد افراد بود. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمونهای آنالیز واریانس، مربع کای، تی تست، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون تجزیه و تحلیل شد.

یافته ها: در این مطالعه 4/65% از سالمندان درباره بیماری پوکی استخوان آگاهی نداشتند و تنها 5/22% دارای باور مثبت در مورد پیشگیری از این بیماری بودند. بیشتر افراد دارای عملکرد نامطلوب بودند. بین سطح آگاهی با میزان دریافت کلسیم و انجام فعالیت جسمانی رابطه معنی داری مشاهده شد (05/0p< ). مهم ترین پیش بینی کننده رفتار نیز منافع درک شده شناسایی گردید.

نتیجه گیری: با توجه به یافته های پژوهش، به نظر می رسد می بایست افزایش آگاهی، اصلاح باور و رفتار سالمندان در زمینه پیشگیری از بیماری پوکی استخوان بیشتر مورد توجه قرار گیرد. بنابراین پیشنهاد می شود برنامه های آموزشی مناسبی با استفاده از تئوری های علوم رفتاری، روش ها و رسانه های آموزشی در جهت بهبود وضعیت موجود طراحی گردد.

متن کامل [PDF 257 kb]   (654 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری
دریافت: ۱۳۹۴/۱۱/۲ | پذیرش: ۱۳۹۵/۳/۱ | انتشار: ۱۳۹۵/۶/۱۳

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی دانشکده پرستاری و مامایی همدان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Scientific Journal of Hamadan Nursing & Midwifery Faculty

Designed & Developed by : Yektaweb