دوره 24، شماره 1 - ( 3-1395 )                   جلد 24 شماره 1 صفحات 9-15 | برگشت به فهرست نسخه ها



DOI: 10.20286/nmj-24012

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Falahinia G, Daneshgari M, Borzou S R, Moghimbeigi A, Sokoti T. Comparing the effects of CPR Teaching Using Two Methods, Practical with Model and film, on the Knowledge and Performance of Aid Groups in Hamadan, Iran. Sci J Hamadan Nurs Midwifery Fac. 2016; 24 (1) :9-15
URL: http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1486-fa.html
فلاحی نیا غلامحسین، دانشگری مجتبی، برزو سید رضا، مقیم بیگی عباس، سکوتی طاهره. مقایسه آموزش احیای قلبی و ریوی به روش عملی و نمایش فیلم بر میزان آگاهی و عملکرد گروه های امداد رسان در حوادث شهر همدان در سال 1394. مجله علمی دانشکده پرستاری و مامایی همدان. 1395; 24 (1) :9-15

URL: http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1486-fa.html


1- مربی دانشگاه علوم پزشکی
2- دانشجو دانشگاه علوم پزشکی
3- استادیار دانشگاه علوم پزشکی ، borzou@umsha.ac.ir
4- دانشیار دانشگاه علوم پزشکی
5- پرستار دانشگاه علوم پزشکی
چکیده:   (1894 مشاهده)

مقدمه: شروع سریع عملیات احیای قلبی-ریوی پایه توسط گروه های امدادرسان درحوادث به عنوان یک عامل تعیین کننده در افزایش میزان بقا مصدومین شناخته شده است. مطالعه حاضر با هدف مقایسه آموزش احیای قلبی ریوی پایه به دو روش عملی با مولاژ و نمایش فیلم برآگاهی و عملکرد گروه های امدادرسان انجام شد.

روش کار: این مطالعه تجربی دو گروهی با طرح قبل و بعد، بر روی 72 نفر گروه های امدادرسان (امداد گران هلال احمر وآتش نشانان) شهر همدان صورت گرفت. نمونه ها بصورت تصادفی ساده در دو سازمان انتخاب و به دو گروه 36 نفری (A و B) تقسیم شدند. قبل از مداخله، آگاهی وعملکرد واحدهای مورد پژوهش به وسیله پرسشنامه آگاهی و چک لیست عملکرد سنجیده شد. مداخله بصورت برگزاری دوره آموزش نظری و عملی برای گروه A (مولاژ) در گروه های 6 نفری و درگروه B (فیلم) آموزش بصورت یک فیلم در قالب لوح فشرده با همان محتوا، انجام گرفت. بعد از 7 روز آگاهی و عملکرد مورد سنجش قرار گرفت. داده ها به وسیله نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل شد.

یافته ها: اختلاف آماری معناداری در آگاهی و عملکرد، بین قبل و بعد از آموزش در هر دو گروه وجود داشت (05/0 P <)، اما در مقایسه، دو گروه ( Aو B) از نظر میزان آگاهی و عملکرد با یکدیگر اختلاف معنا داری مشاهده نشد (05/0 P >).

نتیجه گیری: براساس یافته های این مطالعه گرچه هر دو روش به یک میزان موثر بود ولیکن آموزش به روش فیلم به واسطه داشتن مزایایی چون استفاده از وقت آزاد، عدم نیاز به کلاس،کاربرد آسان و مقرون به صرفه بودن توصیه می گردد.

متن کامل [PDF 168 kb]   (930 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: پرستاری
دریافت: ۱۳۹۴/۱۱/۷ | پذیرش: ۱۳۹۴/۱۲/۵ | انتشار: ۱۳۹۵/۳/۲۰

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی دانشکده پرستاری و مامایی همدان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Scientific Journal of Hamadan Nursing & Midwifery Faculty

Designed & Developed by : Yektaweb