دوره 24، شماره 1 - ( 3-1395 )                   جلد 24 شماره 1 صفحات 50-57 | برگشت به فهرست نسخه ها



DOI: 10.20286/nmj-24017

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Safavi M, ghasemipenchah S, Fesharaki M, Esmaeilpour Bandboni M. Communication Skills and Its Related Factors in Guilans Teaching Hospitals' Nurses 94. Sci J Hamadan Nurs Midwifery Fac. 2016; 24 (1) :50-57
URL: http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1504-fa.html
صفوی محبوبه، قاسمی پنچاه سمیه، فشارکی محمد، اسماعیل پور بندبنی محمد. مهارت های ارتباطی پرستاران بیمارستان های آموزشی گیلان: کلامی، شنود، بازخورد . مجله علمی دانشکده پرستاری و مامایی همدان. 1395; 24 (1) :50-57

URL: http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1504-fa.html


1- استادیار دانشـگاه آزاد اسـامی واحـد علـوم پزشـکی تهـران
2- دانشجوی کارشناسی ارشد پرستاری ، دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه آزاد علوم پزشکی تهران، تهران، ایران ، ( نویسنده مسئول) ، somayeh.ghasemi@fmdesign.ir
3- دانشـگاه آزاد اسـامی واحـد علـوم پزشـکی تهـران
4- استادیار دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران
چکیده:   (2392 مشاهده)

مقدمه: ارتباط موثر، عنصر حیاتی از مراقبت پرستاری کارآمد بحساب می آید. این مطالعه به منظور بررسی مهارت های ارتباطی و برخی متغیرهای دموگرافیک مرتبط با آن در پرستاران انجام شده است.

روش کار: مطالعه حاضر از نوع تحلیلی مقطعی است که در آن 210 نفر از پرستاران شاغل در بیمارستان های آموزشی گیلان در سال 1394، که به روش تصادفی نسبتی انتخاب شدند، مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه استاندارد مهارت های ارتباطی بارتون جی بود. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS نسخه 21، و آمار توصیفی و تحلیلی (اسپیرمن، من ویتنی- یو ،کروس کالوالیس) در سطح معنی داری (05/0 >P ) استفاده شده است.

یافته ها: میانگین کلی و انحراف معیار مهارت های ارتباطی پرستاران (45/6 ± 66/60) و به تفکیک حیطه ها، مهارت کلامی (18/3 ± 58/21)، مهارت شنود (91/2 ± 71/18)، و مهارت بازخورد (57/2 ± 36/20) بود. بین مهارت ارتباطی کلی با مشخصات دموگرافیک سن، وضعیت تاهل، سابقه کار، بخش محل خدمت و نوع استخدام رابطه مثبت و معنی داری وجود داشت (05/0 > P).

نتیجه گیری: با توجه به نتایج این مطالعه، پرستاران از سطح مهارت های ارتباطی متوسطی برخوردار بودند. بنابراین توجه مدیران پرستاری به برگزاری برنامه های آموزشی جهت ارتقای این مهارت ها ضروری به نظر می رسد.

متن کامل [PDF 215 kb]   (1885 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری
دریافت: ۱۳۹۴/۱۲/۱۳ | پذیرش: ۱۳۹۵/۲/۱۶ | انتشار: ۱۳۹۵/۳/۲۰

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی دانشکده پرستاری و مامایی همدان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Scientific Journal of Hamadan Nursing & Midwifery Faculty

Designed & Developed by : Yektaweb