دوره 24، شماره 3 - ( 7-1395 )                   جلد 24 شماره 3 صفحات 193-200 | برگشت به فهرست نسخه ها



DOI: 10.21859/nmj-24037

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Cheraghi F, Sanahmadi A, Soltanian A, Sadeghi A. The Ssurvey of Nurses' Communication Skills with Mothers and Hospitalized Children During Nursing Cares in Children Wards.. Sci J Hamadan Nurs Midwifery Fac. 2016; 24 (3) :193-200
URL: http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1525-fa.html
چراغی فاطمه، سان احمدی آمنه، سلطانیان علیرضا، صادقی امیر. بررسی مهارت های ارتباطی پرستاران با مادران و کودکان بستری حین انجام مراقبت های پرستاری در بخش های کودکان. مجله علمی دانشکده پرستاری و مامایی همدان. 1395; 24 (3) :193-200

URL: http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1525-fa.html


1- دانشیار دانشکده علوم پزشکی همدان
2- دانشجوی کارشناسی ارشد دانشکده علوم پزشکی همدان ، a.sanahmadi22@gmail.com
3- استادیار دانشکده علوم پزشکی همدان
چکیده:   (2359 مشاهده)

چکیده:

مقدمه و هدف: نحوه ارتباط پرستاران با کودک و خانواده، میتواند در تنش ناشی از بستری شدن کودکان موثر باشد. هدف این مطالعه تعیین مهارتهای ارتباطی پرستاران با مادران و کودکان بستری حین انجام مراقبتهای پرستاری در بخشهای کودکان مرکز آموزشی درمانی بعثت همدان بود.

روش کار: در این مطالعه توصیفی – تحلیلی، 22 پرستار کودکان به روش سرشماری انتخاب و سپس به روش نمونه گیری تصادفی ساده 330 مهارت ارتباطی با کودکان بستری و 330 مهارت ارتباطی با مادران آنان در حین مراقبتهای پرستاری مورد مشاهده قرار گرفت. به منظور گردآوری داده ها، از چک لیست محقق ساخته مهارتهای ارتباطی پرستار با مادر و کودک استفاده شد. داده ها با نرم افزار spss نسخه 16، آمار توصیفی و مدل رگرسیون چندگانه خطی تحلیل شدند.

یافته ها: 1/76درصد مهارتهای ارتباطی پرستاران با مادران (با میانگین 5/54 و انحراف معیار 3/13) و 2/78 درصد آن با کودکان (با میانگین 4/47 و انحراف معیار 2/12) نسبتا مطلوب بود. معادله رگرسیون چندگانه خطی نشان داد که از بین متغیرهای دموگرافیک پرستاران، فقط تعداد فرزندان پرستاران متاهل بر مهارتهای ارتباطی آنان با مادران ارتباط آماری داشت (01/0p<). همچنین نوع شیفت (01/0 p<) و تعداد فرزندان پرستاران متاهل (01/0 p<) بر مهارتهای ارتباطی آنان با کودکان ارتباط آماری داشت.

نتیجه نهایی: با اینکه مهارتهای ارتباطی پرستاران با مادران و کودکان بستری نسبتاً مطلوب بود، به منظور ارتقاء کیفیت مراقبت ها، توجه به مهارتهای پرستاری امری ضروری است، پیشنهاد می شود که دوره های آموزش ضمن خدمت در این زمینه برگزار گردد.

متن کامل [PDF 224 kb]   (1537 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری
دریافت: ۱۳۹۵/۱/۲۸ | پذیرش: ۱۳۹۵/۳/۲ | انتشار: ۱۳۹۵/۷/۷

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی دانشکده پرستاری و مامایی همدان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Scientific Journal of Hamadan Nursing & Midwifery Faculty

Designed & Developed by : Yektaweb