دوره 26، شماره 4 - ( مهر و آبان 1397 )                   جلد 26 شماره 4 صفحات 274-267 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Falahinia G, Ghanbari Azarm Z, Soltanian A R, Maghsoudi Z, Oshvandi K. Comparing the Effect of the Patient Education with or without Participation of Family on Adherence to Treatment Regimen in Patients with Chronic Heart Failure. Avicenna J Nurs Midwifery Care 2018; 26 (4) :267-274
URL: http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1610-fa.html
فلاحی نیا غلامحسین، قنبری آزرم زهرا، سلطانیان علیرضا، مقصودی زهرا، عشوندی خدایار. مقایسه تأثیر آموزش به بیمار با یا بدون مشارکت خانواده بر پیروی از رژیم درمانی در مبتلایان به نارسایی مزمن قلبی. مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سینا. 1397; 26 (4) :267-274

URL: http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1610-fa.html


1- مرکز تحقیقات مراقبت بیماری‌های مزمن در منزل، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
2- دانشجوی کارشناسی‌ارشد پرستاری مراقبت‌های ویژه، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
3- دانشیار، گروه آمار زیستی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
4- دانشجوی دکتری پرستاری، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
5- دانشیار، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران ، oshvandi@umsha.ac.ir
چکیده:   (6932 مشاهده)

مقدمه: تبعیت از رژیم درمانی، چالشی مهم برای مبتلایان به نارسایی مزمن قلبی است. این بیماران در صورت پیروی نکردن از رژیم درمانی با نتایج نامطلوب سلامتی مواجه می‌شوند. با توجه به اینکه انجام مداخلاتی همچون آموزش به منظور بهبود تبعیت از رژیم‌های درمانی جایگاه خاصی دارد، این مطالعه با هدف مقایسه تأثیر آموزش به بیمار با یا بدون مشارکت خانواده او انجام شده است تا تأثیر این آموزش را بر تبعیت از رژیم درمانی در مبتلایان به نارسایی مزمن قلبی بررسی کند.
روش کار: در این مطالعه نیمه‌تجربی، از میان افراد مراجعه‌کننده به درمانگاه قلب بیمارستان فرشچیان همدان، تعداد ۶۰ بیمار مبتلا به نارسایی مزمن قلبی به‌صورت دردسترس انتخاب شد. سپس به‌صورت تصادفی به دو گروه ۳۰ نفر بیمار و خانواده، و ۳۰ نفر بیمار به‌تنهایی تقسیم شدند. آموزش طی ۶ جلسه ۳۰ دقیقه‌ای و به‌طور یکسان در هر دو گروه اجرا شد. اطلاعات با پرسش‌نامه محقق‌ساخته، قبل و شش هفته پس از آموزش، جمع‌آوری، و با نرم‌افزارSPSS  نسخه ۱۶ تجزیه‌وتحلیل شد.
یافته‌ها: هر دو گروه پیش از آموزش، از نظر میزان پیروی از رژیم درمانی اختلاف آماری معنی‌داری با یکدیگر نداشتند (۰/۰۵P). 
نتیجه‌گیری: به نظر می‌رسد آموزش به بیمار با مشارکت خانواده در مقایسه با آموزش فردی به شخص بیمار، در بهبود روند پیروی از رژیم درمانی مؤثرتر است. ازاین‌رو توصیه می‌شود مداخلات آموزشی مربوط به برنامه درمانی در بیماران مبتلا به نارسایی مزمن قلبی، با مشارکت خانواده‌ها انجام شود.

متن کامل [PDF 308 kb]   (1306 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: پرستاری
دریافت: 1395/7/18 | پذیرش: 1396/12/25 | انتشار: 1396/12/25

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سینا است. استفاده غیرتجاری از مطالب وب سایت، با ذکر منبع بلامانع است. 

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق | 

© 2018 All Rights Reserved | Avicenna Journal of Nursing and Midwifery Care

Designed & Developed by : Yektaweb |