دوره 26، شماره 4 - ( مهر و آبان 1397 )                   جلد 26 شماره 4 صفحات 257-266 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Halakoo S, Salehmoghddam A, Mazlum S R, Heshmatinabavi F. Changes in the Clinical Competence of Beginner Nurses in Terms of Leadership Competencies of Theirs Head Nurses in Teaching Hospitals of Mashhad University of Medical Sciences. Sci J Hamadan Nurs Midwifery Fac. 2018; 26 (4) :257-266
URL: http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1750-fa.html
هلاکو سولماز، صالح مقدم امیررضا، مظلوم سیدرضا، حشمتی نبوی فاطمه. بررسی تغییرات صلاحیت‌های بالینی پرستاران تازه‌کار برحسب سطوح صلاحیت رهبری سرپرستاران آن‌ها در بیمارستان‌‌‌های ‌آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد. مجله علمی دانشکده پرستاری و مامایی همدان. 1397; 26 (4) :257-266

URL: http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1750-fa.html


1- مربی، گروه هوش‌بری، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گلستان، گرگان، ایران ، solmazhalakou@gmail.com
2- مربی، گروه بهداشت و روان، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
3- مربی، دانشجوی دکتری پرستاری، گروه داخلی جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
4- استادیار، گروه بهداشت و روان، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
چکیده:   (1764 مشاهده)

مقدمه: عملکرد پرستاری به‌شدت به اثربخشی مدیران پرستاری وابسته است. یکی از بنیادی‌ترین رسالت‌های مهم آن‌ها حفظ مستمر صلاحیت‌بالینی پرستاران در راستای نیازهای واقعی حرفه‌ای است. رشد و توسعه صلاحیت پرستار در طول دوره‌ای رخ می‌دهد که پرستاری تازه‌کار به سمت حرفه‌ای شدن می‌رود . این مطالعه با هدف تعیین تغییرات صلاحیت‌های بالینی پرستاران تازه‌کار برحسب سطوح صلاحیت رهبری سرپرستاران آن‌ها انجام شده است.
روش کار: پژوهش حاضر، مطالعه‌ای هم‌گروهی است که در سال‌های ۱۳۹۴-۱۳۹۳ در بیمارستان‌های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام شده است. در این مطالعه ۳۷ سرپرستار و ۷۲ پرستار تازه‌کار به روش سرشماری و پرستاران غیر‌تازه‌کار با حجم نمونه ۲۸۳ نفر در مطالعه شرکت کردند. برای سنجش صلاحیت ‌رهبری سرپرستار از ابزار توانمندسازی رفتار رهبری ازوکو استفاده شد.  صلاحیت‌بالینی پرستاران تازه‌کار طی سه مرحله شامل شروع مطالعه، دو و چهار ماه بعد از شروع مطالعه، به‌صورت خودارزیابی و دگرارزیابی و با استفاده از ازپرسش‌نامه صلاحیت‌بالینی مرتوجا بررسی شد. تغییرات صلاحیت‌بالینی پرستاران تازه‌کار، برحسب سطوح صلاحیت رهبری سرپرستاران آن‌ها طی سه مرحله بررسی شد. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخه ۱۶ و آزمون‌های آماری کای‌دو، دقیق‌فیشر، آنالیز ‌واریانس ‌یک‌طرفه، کراسکال‌والیس، تحلیل ‌واریانس ‌داده‌های ‌تکراری و پیرسون تجزیه‌وتحلیل و همچنین ضریب خطر محاسبه شد.
یافته‌ها: میانگین نمره صلاحیت‌بالینی پرستاران تازه‌کار بر‌حسب سطوح صلاحیت‌رهبری سرپرستاران آن‌ها در مرحله دوم و سوم تفاوت معناداری داشت (۰/۰۵>P). خطر نسبی دو ماه بعد از شروع مطالعه با P = ۰/۱۴۱ ، RR= ۱/۴۰، CI = 
۰/۹۲-۱۳/۲ معنی‌دار  نبود. خطر نسبی چهار ماه بعد از شروع مطالعه با  P < ۰/۰۰۱ ، RR= ۱/۹۲، CI = ۱/۳۸-۲/۶۶ معنی‌دار بود.
نتیجه‌گیری: ارتباط مثبت معناداری بین صلاحیت‌رهبری سرپرستاران و صلاحیت‌بالینی پرستاران ‌تازه‌کار برحسب سطوح صلاحیت ‌رهبری سرپرستاران وجود داشت.

 

     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری
دریافت: ۱۳۹۶/۳/۲۷ | پذیرش: ۱۳۹۶/۶/۲۶ | انتشار: ۱۳۹۶/۱۲/۲۵

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی دانشکده پرستاری و مامایی همدان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق | دانش گستر فرنام

© 2018 All Rights Reserved | Scientific Journal of Hamadan Nursing & Midwifery Faculty

Designed & Developed by : Yektaweb | Pubishing: Farname Inc.