دوره 27، شماره 1 - ( فروردین و اردیبهشت 1398 )                   جلد 27 شماره 1 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mohammadi M M, Poursaberi R. Effectiveness of Life Skills Training on Mental Health and Academic Achievement of Adolescents under Hemodialysis. Avicenna J Nurs Midwifery care. 2019; 27 (1)
URL: http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1789-fa.html
محمدی محمد مهدی، پورصابری رقیه. اثربخشی آموزش مهارت های زندگی بر سلامت روان و پیشرفت تحصیلی نوجوانان تحت همودیالیز . مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سینا. 1398; 27 (1)

URL: http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1789-fa.html


1- کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران.
2- مربی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، ایران. ، roghayeh.poursaberi@gmail.com
چکیده:   (468 مشاهده)
مقدمه: نوجوانان تحت همودیالیز با مشکلات مربوط به سلامت روان و افت تحصیلی مواجه هستند. بنابراین مطالعه حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش مهارت­های زندگی بر سلامت روان و پیشرفت تحصیلی نوجوانان تحت همودیالیز انجام شد.
روش کار: مطالعه نیمه تجربی حاضر بر روی 80 نوجوان تحت همودیالیز در مراکز دیالیز بیمارستان­های امام خمینی (ره) و امام رضا (ع) کرمانشاه به روش نمونه گیری در دسترس انجام شد؛ سپس نمونه ها به گروه ­های مداخله (40 نفر) و کنترل (40 نفر) تخصیص تصادفی یافتند. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه استاندارد سلامت روان بود و در ارتباط با پیشرفت تحصیلی، از معدل تحصیلی افراد مورد مطالعه استفاده شد. داده­ها با نرم افزار 16 SPSS و آزمون­های کای­دو ، تی مستقل و تی زوج مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها: در گروه مداخله، میانگین نمرات اضطراب (44/5±37/10)، افسردگی (34/7±43/15)، شکایات جسمی (18/6± 99/8) بطور معنی داری به ترتیب به نمرات (82/2±71/6)، (87/2± 23/11) و (24/2± 82/4) کاهش یافت ( 05/0P<)، و نمره فعالیت­های اجتماعی از نمره (41/5±29/12)  به نمره (67/6± 27/16) افزایش پیدا نمود (05/0P>). میانگین معدل تحصیلی قبل از مداخله  (09/2± 02/15) در مقایسه با  پس از مداخله  (13/1± 72/16) بطور معنی­داری افزایش یافت (05/0P<).
نتیجه گیری: مطالعه ی حاضر نشان داد آموزش مهارت­های زندگی می­تواند سبب ارتقای ابعاد مختلف سلامت روان و پیشرفت تحصیلی نوجوانان تحت همودیالیز شود. در این راستا پیشنهاد می­گردد که برنامه آموزش مهارت های زندگی در سیر درمان نوجونان تحت همودیالیز در نظر گرفته شود.
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری
دریافت: ۱۳۹۶/۶/۱۱ | پذیرش: ۱۳۹۷/۶/۹ | انتشار: ۱۳۹۸/۱/۷

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سینا می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق | دانش گستر فرنام

© 2018 All Rights Reserved | Avicenna Journal of Nursing and Midfery Care

Designed & Developed by : Yektaweb | Pubishing: Farname Inc.