Fallahinia G, Gharabaghi A, Azizi A, Moghimbeigi A. The Effect of Standard Suction Training by Group Method Education on Nurses’ Performance in Critical Care Unit. Avicenna J Nurs Midwifery Care 2018; 26 (3) :145-154
URL:
http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1798-fa.html
فلاحی نیا غلام حسین، قره باقی علی، عزیزی عظیم، مقیم بیگی عباس. بررسی تأثیر آموزش ساکشن استاندارد بهروش بحث در گروههای کوچک بر عملکرد پرستاران در بخش مراقبتهای ویژه. مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابنسینا. 1397; 26 (3) :145-154
URL: http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1798-fa.html
1- مربی، گروه داخلی و جراحی، مرکز تحقیقات بیماریهای مزمن (مراقبت در منزل)، دانشکده پرستاری مامایی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
2- دانشجوی کارشناسیارشد پرستاری مراقبتهای ویژه، کمیته تحقیقات دانشجویی دانشکده پرستاری مامایی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
3- استادیار، گروه داخلی و جراحی، مرکز تحقیقات بیماریهای مزمن (مراقبت در منزل)، دانشکده پرستاری ملایر، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران ، azimazizi1360@gmail.com
4- استاد، گروه آمار زیستی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
چکیده: (6729 مشاهده)
مقدمه: مداخلات پرستاری در وضعیت بالینی بیماران تأثیر مستقیم دارد. ازاینرو پرستاران باید از مخاطرات ساکشن لوله درون تراشه آگاه باشند و در این زمینه آموزش مداوم ببینند. این مطالعه با هدف تعیین تأثیر آموزش ساکشن استاندارد با بحث در گروههای کوچک، بر عملکرد پرستاران شاغل در بخش مراقبتهای ویژه انجام شد.
روش کار: در مطالعهای شبهتجربی در سال 1396 (قبل و بعد از مداخله) که طی آن 40 نفر از پرستاران شاغل در بخش مراقبتهای ویژه یکی از بیمارستانهای شهر همدان بهصورت در دسترس انتخاب شدند، ابتدا عملکرد پرستاران در حیطه ساکشن با چکلیست ساکشن استاندارد بهصورت نامحسوس بررسی، و سپس آموزش ساکشن استاندارد در سه جلسه یک ساعته با استفاده از روش بحث در گروههای کوچک انجام شد. یک ماه بعد از آموزش، مجددا عملکرد پرستاران در زمینه ساکشن استاندارد ارزیابی و با نرمافزار SPSS نسخه 16 آنالیز شد.
یافتهها: میانگین نمره ساکشن استاندارد بعد از آموزش (3/73±64/6) نسبت به قبل از آموزش (3/5±58/5) تغییر داشت که استفاده از آزمون آماری تی زوجی نشان داد اختلاف میانگین بین قبل و بعد از آموزش معنیدار است (0/05< P).
نتیجهگیری: نتایج نشان داد عملکرد پرستاران در حیطه ساکشن نیاز به توجه بیشتری دارد. برای ارتقای عملکرد بالینی پرستاران، استفاده از آموزش در گروههای کوچک مفید است. ازاینرو پیشنهاد میشود دورههای آموزشی بهروش بحث در گروههای کوچک در قالب دورههای ضمن خدمت به پرستاران داده شود.
نوع مطالعه:
پژوهشي اصیل |
موضوع مقاله:
پرستاری دریافت: 1396/6/30 | پذیرش: 1396/10/26 | انتشار: 1396/12/25