دوره 26، شماره 4 - ( مهر و آبان 1397 )                   جلد 26 شماره 4 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

mohammadi N, soltani N, amini R, Tapak L. The Effect of Education Based on Health Belief Model on Preventive Behaviors of Cardiovascular Disease of Female First High School Students in Hamedan. Sci J Hamadan Nurs Midwifery Fac. 2018; 26 (4)
URL: http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1824-fa.html
محمدی ناهید، سلطانی نسرین، امینی رویا، تاپاک لیلی. تأثیر آموزش بر اساس مدل اعتقاد بهداشتی بر رفتارهای پیشگیری‌کننده از بیماری‌های قلبی در دانش‌آموزاندختردوره اول متوسطه شهر همدان. مجله علمی دانشکده پرستاری و مامایی همدان. 1397; 26 (4)

URL: http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1824-fa.html


1- دانشگاه علوم پزشکی
2- دانشگاه علوم پزشکی ، royamini@umsha.ac.ir
چکیده:   (1152 مشاهده)
زمینه و هدف : بیماری­های قلبی– عروقی به نحوی با رفتار فرد در دوران کودکی، نوجوانی و جوانی مرتبط است.دراین مطالعه تأثیر آموزش بر اساس مدل اعتقاد بهداشتی بر رفتارهای پیشگیری­کننده از بیماری­های قلبی دانش‌آموزان دختر بررسی شد.
روش بررسی  : این مطالعه نیمه تجربی دو گروهی، به صورت پیش آزمون -پس آزمون بر روی126 دانش‌آموز دختر دوره‌ی اول متوسطه در همدان در سال 1396 انجام شد. روش نمونه‌گیری به‌صورت دومرحله‌ای  تصادفی خوشه­ای  بود.قبل از مداخله هر دو گروه پرسشنامه مبتنی بر سازه­های مدل اعتقاد بهداشتی را تکمیل نمودند. سپس آموزش برای گروه مداخله در 3 جلسه‌ی یک ساعته انجام شد. دو ماه بعد از مداخله مجدداً جمع‌آوری داده‌ها صورت گرفت. داده­ها به وسیله نرم­افزار 16/SPSS با کمک آزمون t مستقل و زوجی، مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت.
یافته­ها:دو گروه از نظر مشخصات دموگرافیک و آگاهی و نمرات سازه‌های مدل اعتقاد بهداشتی در بدو مطالعه همسان  بودند و تفاوت معنی­داری نداشتند(05 / 0< P).بعد از مداخله میانگین نمرات آگاهی و سازه­های حساسیت، منافع، خودکارآمدی، رفتارو عملکرد  در گروه آزمون به طور معنی­داری افزایش پیدا کرد(05/0> P). حیطه‌ی موانع درک شده در گروه آزمون به طور معنی­داری کاهش پیداکرد .(05 / 0> Pاما بر‏اساس نتایج آزمون t- مستقل درحیطه­های شدت درک شده و راهنمای عمل  در دو گروه آزمون و کنترل قبل و بعد آموزش تفاوت معنی­داری مشاهده نشد (05/0<P ).
نتیجه­گیری: با توجه به تأثیر آموزش بر اساس مدل اعتقاد بهداشتی بر آگاهی و عملکرد دانش­آموزان پیشنهاد می‌گردد در برنامه‌های آموزشی پیشگیری از بیماریها از این مدل استفاده شود.
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری
دریافت: ۱۳۹۶/۸/۲۴ | پذیرش: ۱۳۹۶/۱۰/۳ | انتشار: ۱۳۹۶/۱۲/۲۵

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی دانشکده پرستاری و مامایی همدان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق | دانش گستر فرنام

© 2018 All Rights Reserved | Scientific Journal of Hamadan Nursing & Midwifery Faculty

Designed & Developed by : Yektaweb | Pubishing: Farname Inc.