دوره 27، شماره 2 - ( خرداد و تیر 1398 )                   جلد 27 شماره 2 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

shamsaei F, shokohi Z, farhadian M, sadeghian E. Comparison of social skills of primary school children with and without parents with mental disorders. Avicenna J Nurs Midwifery care. 2019; 27 (2)
URL: http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1891-fa.html
شمسایی فرشید، شکوهی زهرا، فرهادیان مریم، صادقیان عفت. مهارت های اجتماعی کودکان سن دبستان والدین مبتلا به اختلال روانی. مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سینا. 1398; 27 (2)

URL: http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1891-fa.html


1- دانشگاه علوم پزشکی همدان
2- دانشگاه علوم پزشکی همدان ، sadeghianefat@gmail.com
چکیده:   (665 مشاهده)
مقدمه:  مهارتهای اجتماعی یکی از عوامل مهم موفقیت یا شکست هر فرد در اجتماع است.   . پژوهش حاضر به منظور تعیین مهارت های اجتماعی کودکان سن دبستان با و بدون  والدین مبتلا به اختلال روانی صورت پذیرفت.
روش کار:  در این پژوهش مورد-شاهدی 60 کودک 12-6 سال با والد مبتلا به اختلال روانی با 60 کودک 12-6سال با والدینی بدون اختلال روانی به روش در دسترس انتخاب شدند. محیط پژوهش مرکز آموزشی و درمانی فرشچیان همدان در سال 1396 بود. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه مشخصات دموگرافیک و فرم والدی پرسشنامه استاندارد مقیاس درجه بندی مهارت های اجتماعی گرشام و الیوت بود، که توسط والدین تکمیل شدند. تحلیل داده ها  با استفاده از نرم افزار SPSS21، و آزمونهای آمار توصیفی وآمار استنباطی شامل تی تست، آنالیز کوواریانس و آزمون کای دو انجام شد.
یافته ها: نتایج نشان داد، نمره مهارت های اجتماعی کودکان در گروه مورد 43/56±8/10  و در گروه شاهد  46/58 ±7/8 بود. میانگین نمره مهارت های اجتماعی کودکان در دو گروه مورد و شاهد تفاوت معنی داری با یکدیگر نداشتند(259/0P=) .
نتیجه گیری:   مهارت اجتماعی کودکان در هر دو گروه در محدوده متوسط قرار داشت واز سطح مطلوبی برخوردار نبود. این امر لزوم بازنگری شیوه های آموزشی و تربیتی در سطح خانواده و نیز برنامه های آموزشی و پرورشی به منظور ارتقا و تکامل مهارت های اجتماعی را مطرح می سازد.
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری
دریافت: ۱۳۹۷/۳/۲۰ | پذیرش: ۱۳۹۷/۷/۱۸ | انتشار: ۱۳۹۸/۱/۷

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سینا می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق | دانش گستر فرنام

© 2018 All Rights Reserved | Avicenna Journal of Nursing and Midfery Care

Designed & Developed by : Yektaweb | Pubishing: Farname Inc.