دوره 27، شماره 2 - ( خرداد و تیر 1398 )                   جلد 27 شماره 2 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

ahmadi Z, shamsi M, roozbahani N, moradzadeh R. Investigating predictive power of the theory planned behavior (TPB) on the prevention of urinary tract infection in mothers under 2 years of age in Arak city in 2018. Avicenna J Nurs Midwifery care. 2019; 27 (2)
URL: http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1917-fa.html
احمدی زهرا، شمسی محسن، روزبهانی نسرین، مرادزاده رحمت اله. سنجش سازه های تئوری رفتار برنامه ریزی شده (TPB) در خصوص رفتارهای پیشگیری کننده از عفونت ادراری در مادران دارای دختر زیر 2 سال. مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سینا. 1398; 27 (2)

URL: http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1917-fa.html


1- دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش بهداشت، گروه آموزش بهداشت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اراک، اراک، ایران
2- 2- گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشگاه علوم پزشکی اراک، اراک، ایران ( نویسنده مسئول- تلفن تماس : 08633686443 آدرس پست الکترونیک: dr.shamsi@arakmu.ac.ir) ، mohsen_shamsi1360@yahoo.com
3- 4- گروه اپیدمیولوژی، دانشگاه علوم پزشکی اراک، اراک، ایران( تلفن تماس : 08633686443 آدرس پست الکترونیک: moradzadehr@yahoo.com)
چکیده:   (525 مشاهده)
مقدمه: عفونت ادراری یکی از مشکلات مهم در دوران کودکی می باشد که می تواند آسیب های جبران ناپذیری بر سلامت کلیه های آنان داشنه باشد. هدف از مطالعه حاضر، سنجش سازه های تئوری رفتار برنامه ریزی شده در خصوص رفتارهای پیشگیری کننده از عفونت ادراری در مادران دارای دختر زیر دو سال می باشد.
روش کار: پژوهش حاضر یک مطالعه مقطعی-تحلیلی می باشد که در آن 280 نفر از مادران دارای دختر زیر دو سال مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی به صورت تصادفی انتخاب شدند. اطلاعات به وسیله پرسشنامه محقق ساخته که روایی و پایایی آن تایید گردید، جمع آوری شد. این پرسشنامه شامل مشخصات دموگرافیک مادر، ابعاد مدل رفتار برنامه ریزی شده و چک لیست عملکرد مادران بود. در نهایت داده‏ ها با استفاده از نرم افزار SPSS20 و از طریق آزمون‏های همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی مورد تجزیه تحلیل قرار گرفت.
یافته‌ها: میانگین و انحراف معیار نمره نگرش (37/0±87/3)، هنجار ذهنی (49/0±09/4)، کنترل رفتار درک شده (47/0±32/4)، قصد رفتاری (47/0±59/4)، عملکرد (58/0±78/2) و آگاهی (1/0±62/0) مشاهده شد. در تحلیل رگرسیونی متغیرهای آگاهی و قصد رفتار در مجموع 15 درصد (001/0 P=، 342/ 1 B=، 16/0  R2=) از تغییرات رفتار را پیشگویی نمودند.
نتیجه گیری: بر اساس نتایج مطالعه، پیشنهاد می گردد در طراحی مداخلات آموزشی باید بر میزان آگاهی و سازه قصد رفتار به عنوان مهمترین عوامل پیش بینی کننده رفتار مادران تاکید شود.
 
     
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: پرستاری
دریافت: ۱۳۹۷/۶/۴ | پذیرش: ۱۳۹۷/۹/۱۷ | انتشار: ۱۳۹۸/۱/۷

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سینا می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق | دانش گستر فرنام

© 2018 All Rights Reserved | Avicenna Journal of Nursing and Midfery Care

Designed & Developed by : Yektaweb | Pubishing: Farname Inc.