دوره 27، شماره 5 - ( آذر و دی 1398 )                   جلد 27 شماره 5 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Bahiraei N, Dehghani M, Khachian A. The Effect of educational program on self-management of patients with epilepsy: a Randomized Clinical Trial Study. Avicenna J Nurs Midwifery care. 2019; 27 (5)
URL: http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1974-fa.html
بحیرائی نرگس، دهقانی مریم، خاچیان آلیس. تاثیر به کارگیری برنامه‌ آموزشی بر خود مدیریتی افراد مبتلا به صرع :یک مطالعه کارآزمایی بالینی. مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سینا. 1398; 27 (5)

URL: http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1974-fa.html


1- دانشگاه علوم پزشکی همدان
2- دانشگاه علوم پزشکی ایران ، alicekhachian@hotmail.com
چکیده:   (465 مشاهده)
سابقه و اهداف: افراد مبتلا به صرع به منظور سازگاری با تشنج [a1] و مدیریت بیماری، نیاز به یادگیری شناسایی عوامل برانگیزاننده تشنج و به کار بردن اقدامات احتیاطی به منظور به حداقل رساندن آسیب تشنجی دارند. لذا مطالعه حاضر با هدف تعیین تاثیر به کار گیری برنامه­ آموزشی بر خودمدیریتی  بیماران مبتلا به صرع انجام گرفت.
مواد و روشها: این پژوهش به روش نیمه تجربی بر روی 90 بیمار مبتلا به صرع مراجعه کننده به انجمن صرع ایران انجام گرفت. نمونه­گیری به روش در دسترس بوده و نمونه­ها به روش تخصیص تصادفی در دو گروه کنترل (45 نفر) و گروه آزمون (45 نفر) قرار گرفتند. افراد گروه آزمون در سه جلسه آموزش حضوری شرکت کردند. سپس داده­ها به روش آمار توصیفی (فراوانی، میانگین، انحراف معیار)و استنباطی ( آزمون های آماری تیt مستقل و t زوجی) و آزمون کولموگروف اسمیرنوف با استفاده از نرم افزار spss22 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند[a2] .
یافته­ها: نتایج مطالعه نشان داد که قبل از اجرای برنامه آموزشی، دو گروه کنترل و آزمون در  همه ی ابعاد بعد خودمدیریتی دارویی، اطلاعات تشنج، ایمنی و کسب اطلاعات تفاوت معنی داری نداشتند (05/0 <P). اما پس از اجرای مداخله آموزشی نمرات خودمدیریتی دو گروه در ابعاد یاد شده دارای تفاوت معنی دار بود(05/0>P).
بحث و نتیجه گیری: اجرای برنامه آموزشی خودمدیریتی،تاثیر مثبتی در ارتقای رفتارهای خودمدیریتی افراد مبتلا به صرع داشت. اجرای چنین برنامه­هایی به منظور سازگاری بیشتر افراد مبتلا به صرع با بیماری خود، توصیه می­گردد.

 [a1]؟
 [a2]آزمون های اماری؟
واژه‌های کلیدی: آموزش، خود مدیریتی، صرع
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری
دریافت: ۱۳۹۷/۱۰/۴ | پذیرش: ۱۳۹۷/۱۲/۱۳ | انتشار: ۱۳۹۸/۱/۷

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سینا است. استفاده غیرتجاری از مطالب وب سایت، با ذکر منبع بلامانع است. 

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق | دانش فرنام

© 2018 All Rights Reserved | Avicenna Journal of Nursing and Midwifery Care

Designed & Developed by : Yektaweb | Pubishing: Farname Inc.