دوره 27، شماره 5 - ( آذر و دی 1398 )                   جلد 27 شماره 5 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Abbasi S, Masoudi R, Rabiei L, shahbazi K. The effect of assertiveness program on clinical competence of intensive care units Nurses . Avicenna J Nurs Midwifery care. 2019; 27 (5)
URL: http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-2084-fa.html
عباسی سمیرا، مسعودی رضا، ربیعی لیلی، شهبازی کوروش. تأثیر برنامه جرأت‌ورزی بر شایستگی بالینی پرستاران بخش‌های مراقبت ویژه: یک مطالعه کارآزمایی بالینی. مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سینا. 1398; 27 (5)

URL: http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-2084-fa.html


1- دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد
2- مرکز تحقیقات پرستاری مامایی جامعه نگر، گروه پرستاری بزرگسالان و سالمندان، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد ، masoodi1383@yahoo.com
3- گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت دانشکده بهداشت، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد ، ایران
4- دکتری روانشناسی سلامت، دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد ، ایران
چکیده:   (406 مشاهده)
مقدمه: شایستگی بالینی پرستاران یک عامل مؤثر در تضمین کیفیت خدمات مراقبتی در دنیای پر رقابت امروزی محسوب می‌شود؛ با توجه به نقش ارتباطی حیاتی پرستاران و ضعف قاطعیت موجود، جرأت‌ورزی به‌عنوان یک سبک ارتباطی می‌تواند نقش مؤثری در ارتقاء عملکرد و  بهبود کیفیت مراقبت‌ها در شرایط پرتنش مراقبتی داشته باشد. این پژوهش با هدف بررسی تأثیر برنامه جرأت‌ورزی بر شایستگی بالینی پرستاران بخش‌های مراقبت ویژه انجام شد.
مواد و روش‌ها: در یک کارآزمایی بالینی70 نفر از پرستاران بخش‌های مراقبت ویژه بیمارستان‌های شهرکرد در سال 1397 در دو گروه آزمون (35 نفر) و کنترل (35 نفر) قرار گرفتند. گروه آزمون تحت آموزش مهارت جرأت‌ورزی طی6 جلسه یک و نیم ساعته قرار گرفت، در حالی که گروه کنترل آموزشی را دریافت نکرد. داده‌ها در هر دو گروه قبل، بلافاصله بعد و 3 ماه بعد از مداخله با پرسشنامه‌های اطلاعات دموگرافیک و شایستگی بالینی CIRN جمع‌آوری و با استفاده از نرم‌افزار 17SPSS و آزمون‌های آماری در سطح معناداری (05/0>P) تجزیه‌وتحلیل شدند.
یافته‌ها: تفاوت میانگین نمرات شایستگی بالینی بین دو گروه قبل از مداخله معنادار نبود اما در سنجش پس‌آزمون و سنجش پیگیری سه ماهه، معنی‌دار بوده است (05/0>P). آزمون آنالیز واریانس با تکرار مشاهدات تفاوت معنی‌داری را در روند تغییرات نمرات میانگین در سه مرحله سنجش (قبل از مداخله، بلافاصله بعد از مداخله و سه ماه بعد از مداخله) نشان داد (001/0>P).
نتیجه‌گیری: آموزش جرأت‌ورزی منجر به افزایش شایستگی بالینی پرستاران بخش‌های مراقبت ویژه می‌شود از این رو بهتر است در دورهای آموزشی پرستاران به کار گرفته ‌شود.
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری
دریافت: ۱۳۹۸/۵/۱۲ | پذیرش: ۱۳۹۸/۵/۲۹ | انتشار: ۱۳۹۸/۶/۶

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سینا است. استفاده غیرتجاری از مطالب وب سایت، با ذکر منبع بلامانع است. 

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق | دانش فرنام

© 2018 All Rights Reserved | Avicenna Journal of Nursing and Midwifery Care

Designed & Developed by : Yektaweb | Pubishing: Farname Inc.