دوره 28، شماره 3 - ( مرداد و شهریور 1399 )                   جلد 28 شماره 3 صفحات 205-215 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shabani-Asrami F, Hamzehgardeshi Z, Danesh M, Moosazadeh M. Design and Psychometric Properties of the Persian Version of Hysterectomy Women's Educational Needs Questionnaire (HWENQ). Avicenna J Nurs Midwifery Care. 2020; 28 (3) :205-215
URL: http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-2134-fa.html
شعبانی اسرمی فرشته، حمزه گردشی زینب، دانش ماه منیر، موسی زاده محمود. طراحی و روان‌سنجی نسخۀ فارسی پرسش‌نامۀ نیازهای آموزشی زنان بعد از هیسترکتومی. مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سینا. 1399; 28 (3) :205-215

URL: http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-2134-fa.html


1- کارشناسی‌ارشد مشاوره در مامایی، مرکزتحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم‌پزشکی مازندران، ساری، ایران
2- دانشیار، مرکزتحقیقات سلامت جنسی و باروری، دانشگاه علوم‌پزشکی مازندران، ساری، ایران ، hamzehgardeshi@yahoo.com
3- کارشناسی‌ارشد مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم‌پزشکی مازندران، ساری، ایرا
4- استادیار، مرکزتحقیقات علوم بهداشتی، پژوهشکده اعتیاد، دانشگاه علوم‌پزشکی مازندران، ساری، ایران
چکیده:   (701 مشاهده)
مقدمه: باوجود اینکه هیسترکتومی دومین عمل جراحی زنان است و ارائۀ اطلاعات درمورد این جراحی به درک مثبت زنان از تجارب مراقبت‌های بهداشتی کمک می‌کند، ابزار جامعی برای بررسی نیازهای آموزشی زنان هیسترکتومی‌شده وجود ندارد. بنابراین مطالعۀ حاضر با هدف طراحی و روان‌سنجی پرسش‌نامۀ نیازهای آموزشی زنان بعد از هیسترکتومی انجام شد.
روش کار: نسخۀ اولیه پرسش‌نامه این پژوهش روش‌شناختی به صورت قیاسی و با مروری جامع بر منابع مرتبط با موضوع و با نظرخواهی گروهی از متخصصین و زنان هیسترکتومی‌شده تدوین شد. در ادامه، روایی صوری و محتوایی به صورت کیفی و کمی و پایایی پرسش‌نامه در بعد انسجام درونی و بعد تکرارپذیری بررسی شد.
یافته‌ها: تدوین پرسش‌نامۀ نیازهای آموزشی زنان بعد از هیسترکتومی و روان‌سنجی آن باعث شکل‌گیری پرسش‌نامۀ نیازهای آموزشی زنان بعد از هیسترکتومی با ۴۴ سؤال و در ۵ بعد فیزیکی، روحی- روانی، جنسی، مراقبتی و سایر نیازها شد. شاخص CVR برای همۀ آیتم‌های پرسش‌نامه به‌جز یک آیتم بالاتر از معیار جدول لاوشه بود که اهمیت و ضرورت هر آیتم را ازنظر متخصصین نشان می‌داد. CVI برای هر آیتم، بالاتر از ۰/۷۹ بود و بنابراین مناسب در نظر گرفته شد. همچنین پایایی ابزار در بُعد انسجام درونی با بررسی ضریب آلفای کرونباخ برای کل ابزار ۰/۹۰ بود. اندازه‌گیری شاخص تکرارپذیریی در فاصلۀ دو هفته نشان داد که ابزار فوق از ثبات برخوردار است (۰/۰۰۱< P؛ ۰/۹۷ICC=).
نتیجه‌گیری: پرسش‌نامۀ نیازهای آموزشی زنان هیسترکتومی‌شدۀ تدوین‌شده، روا و پایا است. از این‌رو محققانِ حوزۀ سلامت باروری زنان و مامایی و سیاست‌گذاران نظام سلامت می‌توانند از آن برای برنامه‌ریزی و ارائۀ خدمات سلامت براساس نیازها و اولویت‌های بیماران استفاده کنند.
متن کامل [PDF 431 kb]   (96 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مامایی
دریافت: 1398/11/3 | پذیرش: 1399/2/10 | انتشار: 1399/3/10

فهرست منابع
1. Alipour Pour A. Effect of cognitive behavioral therapy in hastening recovery of women after hysterectomy surgery. J Behav Sci. 2010; 4(2):91- 5.
2. Stang A, Kluttig A, Moebus S, Völzke H, Berger K, Greiser KH, et al. Educational level, prevalence of hysterectomy, and age at amenorrhoea: a cross-sectional analysis of 9536 women from six population-based cohort studies in Germany. BMC Women's Health. 2014; 14(1):1 -9. [DOI:10.1186/1472-6874-14-10] [PMID] [PMCID]
3. Wade J, Pletsch PK, Morgan SW, Menting SA. Hysterectomy: what do women need and want to know? J Obst, Gynecol, Neonat Nurs. 2000; 29(1):33-42. [DOI:10.1111/j.1552-6909.2000.tb02754.x] [PMID]
4. Stewart EA, Shuster LT, Rocca WA. Reassessing hysterectomy. Minnesota Med. 2012; 95(3):36-9.
5. Gibson CJ, Thurston RC, El Khoudary SR, Sutton-Tyrrell K, Matthews KA. Body mass index following natural menopause and hysterectomy with and without bilateral oophorectomy. Int J Obes. 2012; 37(6):809-13. [DOI:10.1038/ijo.2012.164] [PMID] [PMCID]
6. Cohen S, Hollingsworth A, Rubin M, Graff B, Thomas J, Wehry L. Psychosocial adaptation during recovery from hysterectomy. Webmed Cent Obst Gynaecol. 2011; 2(3):1-8.
7. 7 .Maryami Z, Modarres M, Taavoni S, Foroushani AR. Effect of Foot Massage on Pre- and Post Hysterectomy Anxiety. Hayat: J School Nurs Midwifery. 2013; 19(1):65-75.
8. Badakhsh MH, Taftachi F, Mehrabi F, Derakhshan A. The Effect of Hysterectomy in Securing Sexual Desire and Satisfaction. Iran J Surg. 2009; 17(1):75-80.
9. Wang F, Li CB, Li S, Li Q. Integrated interventions for improving negative emotions and stress reactions of young women receiving total hysterectomy. Int J Clin Exp Med. 2014; 7(1):331-6.
10. Tutuncu B, Yildiz H. The Influence on Women's Sexual Functions of Education Given According to the PLISSIT Model after Hysterectomy. Procedia-Soc Behav Sci. 2012; 47(2012):2000-4. [DOI:10.1016/j.sbspro.2012.06.939]
11. Akani NA, Akani CI, Pepple DK. Hysterectomy in Adolescents, in Port Harcourt, Nigeria. Nigeria Health J. 2013; 8(1-2):20-3.
12. Nosrait M, Rahmani AR, Naghibi FS, Razavi A. A Study on The Effects of Education on Marital Life Satisfaction of Women Undergone Hysterectomy in Urmia Chosen Hospitals,1386. J Nurs Midwifery Urmia Uni Med Sci. 2007; 5(3):128-33.
13. Nilchian F, Skini M, Jabbarifar SE. Identification of educational needs to promote oral health from the standpoint of patients referring to Shariati dental clinic in Isfahan: a qualitative research. J Isfahan Dent School. 2012; 7(5):790-7.
14. Neefus MS, Taylor ME. Educational needs of hysterectomy patients. Patient Couns Health Edu. 1982; 3(4):150-5. [DOI:10.1016/S0738-3991(82)80006-2]
15. Dehghani A, Mohammadkhan-Kermanshahi S, Memarian R. Evaluation of the Needs of Patients with Multiple Sclerosis. Zahedan J Res Med Sci. 2012; 14(9):104 -6.
16. Graff BM. Expression of learning needs and teaching provided during post-abdominal hysterectomy convalescence (PhD Dissertation). Pennsylvania: University of Pennsylvania. 1995?.
17. Sahebozzamani M, Rashvand F. The study of training demands of MS patients, members of Iran's MS Society in 2007. Med Sci J. 2008; 18(3):195-9.
18. Azam Salehi, Marjan Ahmad Shirvani, Noraddin Mousavi Nasab, Shahhosseini Z. Development and Psychometry of An Instrument to Measure the Educational Needs of Health Care Providers in Prenatal Screening. J Mazandaran Univ Med Sci. 2018; 27(156):117-28.
19. Wukasch RN. The post-hysterectomy experience of women: a cross-sectional study. Indiana Uni; 1993?.
20. Musil CM. Self-coherence, coping, and mood in women following hysterectomy. Case West Reserve Uni; 1991.
21. Oetker-Black SL, Jones S, Estok P, Ryan M, Gale N, Parker C. Preoperative teaching and hysterectomy outcomes. AORN J. 2003; 77(6):1215-31. [DOI:10.1016/S0001-2092(06)60983-6]
22. Shirazi M, Manoochehri H, Zagheri Tafreshi M, Zayeri F. Development and psychometric evaluation of chronic pain acceptance instrument in the elderly. Anesth Pain. 2015; 5(2):33-47.
23. Lasch KE, Marquis P, Vigneux M, Abetz L, Arnould B, M B. PRO development: rigorous qualitative research as the crucial foundation. Qual Life Res. 2010; 19(8):1087-96. [DOI:10.1007/s11136-010-9677-6] [PMID] [PMCID]
24. Shahhosseini Z, Simbar M, Ramezankhani A, Alavi Majd H. Designing and psychometric properties of a questionnaire for assessing female adolescents' health needs. J School Pub Health Inst Publ Health Res. 2011; 9(1):11-22.
25. Ghasemi E, Janani L, Dehghan Nayeri N, Negarandeh R. Psychometric Properties of Persian Version of the Competency Inventory for Registered Nurse (CIRN). Iran J Nurs. 2014; 27(87):1-13. [DOI:10.29252/ijn.27.87.1]
26. Corson M A, Boyd T, Kind P, Allen P. Measuring oral health: does your treatment really make a difference. Br Dent J. 1999; 187:481-4. [DOI:10.1038/sj.bdj.4800310] [PMID]
27. Hosseinkhani Z, Nedjat S, Majdzadeh R, Mahram M, Aflatooni A. Design of the child abuse Questionnaire in Iran. J School Pub Health Inst Public Health Res. 2014; 11(3):29-38.
28. Mohseni M, Loripoor M, Nekui N. Educational needs of postpartum period in women referring to health care centers of Rafsanjan In 2008. Commun Health. 2013; 7(21):18-27.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سینا است. استفاده غیرتجاری از مطالب وب سایت، با ذکر منبع بلامانع است. 

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق | کمک ناشر: موسسۀ فرنام

© 2018 All Rights Reserved | Avicenna Journal of Nursing and Midwifery Care

Designed & Developed by : Yektaweb | Pubishing: Farname Inc.