Ethics code: IR.UMSHA.REC.1399.409
Khodaveisi M, salmani ghabeshi M, Amini R, Tapak L. The Effect of Post-discharge Telephone Training and Follow-up on Self-care Behaviors of Myocardial Infarction Patients. Avicenna J Nurs Midwifery Care 2022; 30 (2) :98-106
URL:
http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-2332-fa.html
خداویسی مسعود، سلمانی غابشی مهران، امینی رویا، تاپاک لیلی. تأثیر آموزش و پیگیری تلفنی پس از ترخیص بر رفتارهای خود مراقبتی بیماران انفارکتوس میوکارد. مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابنسینا. 1401; 30 (2) :98-106
URL: http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-2332-fa.html
1- گروه پرستاری سلامت جامعه، دانشکده پرستاری و مامایی، مرکز تحقیقات مراقبت بیماریهای مزمن در منزل، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
2- دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران ، mehranghabeshi@gmail.com
3- گروه پرستاری سلامت جامعه، دانشکده پرستاری و مامایی، مرکز تحقیقات مراقبت از بیماریهای مزمن در منزل، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
4- گروه آمار زیستی، دانشکده بهداشت، مدلسازی مرکز تحقیقات بیماریهای غیرواگیر، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
چکیده: (2667 مشاهده)
سابقه و هدف: بیماران مبتلا به انفارکتوس نیاز به آموزش خودمراقبتی نیاز دارند. این مطالعه با هدف تعیین تأثیر آموزش و پیگیری تلفنی پس از ترخیص بر رفتارهای خودمراقبتی بیماران مبتلا به انفارکتوس میوکارد انجام شد.
مواد و روشها: در این مطالعه نیمهتجربی در سال 1399، 116 بیمار مبتلا به انفارکتوس میوکارد با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و با روش تخصیص تصادفی بلوکی به دو گروه کنترل و مداخله اختصاص داده شدند. ابتدا در همان ملاقات اول، بیماران مبتلا به انفارکتوس میوکارد پرسشنامه خودمراقبتی را تکمیل کردند. در گروه مداخله ابتدا جلسه آموزش حضوری برگزار شد. پیگیری تلفنی همراه با آموزش بلافاصله پس از ترخیص، در ماه اول هر هفته دو مرتبه و در ماه دوم هر هفته یک مرتبه در گروه مداخله انجام شد. سپس یک بار در پایان 4 هفته و یک بار در پایان مداخله، یعنی بعد از پایان هفته 8، هر دو گروه آزمون و کنترل پرسشنامه خودمراقبتی را تکمیل کردند. از نرمافزار SPSS نسخه 23 و آزمونهای تی مستقل، فیشر، تحلیل واریانس با اندازهگیریهای تکراری بهمنظور تحلیل دادهها استفاده شد.
یافتهها: میانگین نمره خودمراقبتی در گروه مداخله یک و دو ماه بعد از آموزش در مقایسه با زمان ترخیص به ترتیب 35.29 و 44.10 واحد بیشتر شده است. آزمونها نشان داد این تفاوت ها معنی دار است (0.001p<). همچنین در توزیع فراوانی بیماران دو گروه کنترل و مداخله یک و دو ماه بعد از مداخله از نظر خودمراقبتی تفاوت معنی دار آماری مشاهده شد (0.001< p).
نتیجهگیری: پیگیری تلفنی به علت در دسترس بودن روشی برای پیگیری آموزشهای ارائهشده به بیماران است.
نوع مطالعه:
پژوهشي اصیل |
موضوع مقاله:
پرستاری دریافت: 1400/2/22 | پذیرش: 1400/12/8 | انتشار: 1401/3/10