Ethics code: IR.RUMS.REC.1399.255
Clinical trials code: IRCT20181210041911N3
Ebrahimi M, Lotfipur S M, Ghorashi Z. Effect of Targeted Educational Program Based on Thetranstheoretical Model on the Acceptance and Understanding of Mammography in Women Over 40. Avicenna J Nurs Midwifery Care 2022; 30 (3) :191-199
URL:
http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-2382-fa.html
ابراهیمی مریم، لطفی پور سیده مریم، قرشی زهره. تأثیر آموزش هدفمند بر اساس الگوی مراحل تغییر بر پذیرش و درک ماموگرافی در زنان بالای 40 سال. مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابنسینا. 1401; 30 (3) :191-199
URL: http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-2382-fa.html
1- گروه مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی، مرکز تحقیقات مراقبت سالمندی، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، رفسنجان، ایران
2- گروه مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی، مرکز تحقیقات مراقبت سالمندی، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، رفسنجان، ایران ، 6889Lotfipur@yahoo.com
چکیده: (1587 مشاهده)
سابقه و هدف: غربالگری ماموگرافی بهعنوان حساسترین آزمون تشخیصی، ضمن کاهش مرگومیر، سبب ارتقای کیفیت زندگی میشود. این آموزش در درک و پذیرش زنان تغییر ایجاد میکند و در طراحی مداخلات مؤثر برای انجام و تداوم این رفتـار استفاده میشود. این مطالعه با هدف بررسی تأثیر آموزش بر اساس الگوی مراحل تغییر بر پذیرش و درک ماموگرافی زنان بالای 40 سال انجام شد.
مواد و روشها: در این مطالعه تجربی 128 نفر از زنان بالای 40 سال واجد شرایط که به مراکز جامع سلامت شهر آمل مراجعه کرده بودند، بهطور تصادفی به دو گروه 62 نفره مداخله و کنترل تقسیم شدند. برای گروه مداخله 4 جلسه آموزشی آنلاین با استفاده از واتساپ طی چهار هفته برگزار شد. جزوات و فیلمهای آموزشی در اختیار شرکتکنندگان گذاشته و به سؤالات آنها به صورت آنلاین پاسخ داده شد. گروه کنترل نیز بعد از پایان نمونهگیری همین محتوای آموزشی را دریافت کردند. پرسشنامه مراحل تغییر راکووسکی و پرسشنامه توازن تصمیمگیری برای هر دو گروه قبل و بلافاصله یک ماه بعد از آموزش تکمیل شد. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS نسخۀ 20، آزمون تی زوجی، کای اسکوئر، اندازههای تکراری RM و تی مستقل تجزیهوتحلیل شد.
یافتهها: درصد فراوانی الگوی مراحل تغییر قبل از مداخله اختلاف معناداری بین دو گروه کنترل و مداخله نداشت. بلافاصله پس از مداخله (P=0.022) و نیز یک ماه بعد (P=0.008)؛ درصد فراوانی مراحل پیشتفکر در گروه مداخله کاهش و مراحل تفکر و عمل افزایش داشت. میانگین نمره درک منفی بر مبنای پرسشنامه توازن تصمیمگیری بین دو گروه کنترل و مداخله قبل از آموزش، بلافاصله بعد از آموزش و یک ماه بعد از آموزش بهطور معناداری اختلاف داشت (P<0.001). میانگین نمره درک مثبت بر مبنای پرسشنامه توازن تصمیمگیری بین دو گروه کنترل و مداخله بلافاصله بعد از آموزش و یک ماه بعد از آموزش بهطور معناداری اختلاف داشت (P<0.001).
نتیجهگیری: استفاده از الگوی آموزشی مراحل تغییر ضمن افزایش درک مثبت باعث بهبود عملکرد افراد میشود و از آن در ارتقای برنامههای غربالگری استفاده میشود.
نوع مطالعه:
پژوهشي اصیل |
موضوع مقاله:
آموزش در پرستاری و مامایی دریافت: 1400/7/5 | پذیرش: 1401/4/21 | انتشار: 1401/6/10