Mohammadi Armandi M, Mottaqi M. Experiences of Parents of Students with Learning Disabilities in Elementary Schools in Lordegan, Iran, in 2020. Avicenna J Nurs Midwifery Care 2022; 30 (3) :221-230
URL:
http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-2408-fa.html
1- مرکز تحقیقات سلامت جامعه، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
2- مرکز تحقیقات سلامت جامعه، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران ، m.motaghi912@gmail.com
چکیده: (2855 مشاهده)
سابقه و هدف: با توجه به اهمیت یادگیری کودکان در سرنوشت تحصیلی آنان، اختلالات یادگیری موجب سردرگمی معلمان و والدین میشود. پژوهش حاضر با هدف تبیین تجارب والدین دارای دانشآموز مبتلا به اختلالات یادگیری در دبستانهای شهر لردگان در سال 1398 طراحی و انجام شد.
مواد و روشها: طرح پژوهش حاضر با رویکرد کیفی از نوع مطالعه پدیدارشناسی توصیفی بود. جامعه پژوهش را مادران دارای کودکان با اختلال یادگیری در شهرستان لردگان در سال 1398 تشکیل دادند. در این راستا، مصاحبه بدون ساختار و عمیق تا اشباع اطلاعات با 12 نفر از مادران این گروه از کودکان در شهر لردگان انجام شد که به صورت هدفمند در دسترس انتخاب شده بودند و تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت. دادهها از طریق روش کلایزی و مشخص کردن مضامین اصلی و فرعی تحلیل شد.
یافتهها: از مجموع 12 نفر از شرکتکنندگان در پژوهش، ۳ نفر آقا و 9 نفر خانم بودند. شرکتکنندگان در دامنه سنی ۲۷ تا ۸۳ سال بودند. در این میان یک نفر بیوه بود و بقیه متأهل بودند. پس از تحلیل مصاحبهها، ۱۰۲۷ کد اولیه حاصل شد که در قالب ۱۰ مفهوم اصلی احساس تنهایی والدین با 5 زیرمفهوم، بر هم خوردن تعادل روانی والدین و پرخاشگری با 6 زیرمفهوم، احساس سرشکستگی و افسردگی با 6 زیرمفهوم، مشارکت و پیگیر بودن والدین با 9 زیرمفهوم، تلاش والدین و اختلال یادگیری با 17 زیرمفهوم، مشکلات اقتصادی و همراهی نکردن نهادهای مسئول با 9 زیرمفهوم، همراهی جامعه با 7 زیرمفهوم، مشکلات جسمی و روحی کودک با 8 زیرمفهوم، نگرانی از آینده کودک با 8 زیرمفهوم و تأثیر معلم با 2 زیرمفهوم شناسایی شد.
نتیجهگیری: با توجه به نتایج، والدین دارای کودکان با اختلالات یادگیری احساس تنهایی میکنند، تعادل روانی والدین بر هم میخورد، دچار پرخاشگری میشوند و درنهایت احساس سرشکستگی و افسردگی میکنند. مشارکت و پیگیر بودن والدین و تلاش آنان، همراهی جامعه و مشکلات جسمی و روحی کودک، نگرانی از آینده کودک و تأثیر معلم از یک سو و مشکلات اقتصادی و همراهی نکردن نهادهای مسئول از سوی دیگر کاملاً مشهود است. لذا والدین به حمایتهای مختلف از طرف جامعه و سیسدرون مایه آموزشی نیاز دارند و حمایتهای لازم از این خانوادهها ضرورتی اجتنابناپذیر است.
نوع مطالعه:
پژوهشي اصیل |
موضوع مقاله:
پرستاری دریافت: 1400/10/14 | پذیرش: 1401/4/20 | انتشار: 1401/6/10