Rahmanian A, Makaremnia S, Abdian T. Role of Emotional Intelligence in the Quality of Nursing Care in Nurses Working in Covid-19 Care Units. Avicenna J Nurs Midwifery Care 2023; 31 (1) :46-56
URL:
http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-2476-fa.html
رحمانیان افروز، مکارم نیا سمیه، عبدیان طاهره. نقش هوش هیجانی بر کیفیت مراقبت پرستاری در پرستاران شاغل در بخشهای مراقبت از بیماران مبتلا به کووید 19. مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابنسینا. 1401; 31 (1) :46-56
URL: http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-2476-fa.html
1- گروه پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی جهرم، جهرم، ایران
2- دانشکده پرستاری و مامایی شیراز، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران
3- گروه پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی جهرم، جهرم، ایران ، tahere.abdian@gmail.com
چکیده: (2513 مشاهده)
سابقه و هدف: پاندمی کووید 19 تهدیدی جدی برای سلامت جسم و روان افراد بهویژه پرستاران است که مسئولیت مراقبت از بیماران مبتلا به کووید 19 را بر عهده دارند. هوش هیجانی مهمترین عامل برای عملکرد فرد است و اثـرات منفی استرس را در میان پرستاران کاهش میدهد. این مطالعه با هدف تعیین نقش هوش هیجانی بر کیفیت مراقبت پرستاری در پرستاران شاغل در بخشهای مراقبتی از بیماران مبتلا به کووید 19 انجام شد.
مواد و روشها: در این پژوهش تحلیلی-مقطعی، 120 نفر از کارکنان پرستاری بخشهای مراقبت از بیماران مبتلا به کووید 19 شاغل در بیمارستان جهرم در سال 1400 با استفاده از روش سرشماری بهعنوان نمونه انتخاب و با استفاده از پرسشنامههای هوش هیجانی بار-ان، کیفیت مراقبت پرستاری کوالپک و فرم اطلاعات دموگرافیک ارزیابی شدند. دادههای پژوهش با استفاده از نرمافزار SPSSنسخه 21 و آزمونهای آماری توصیفی و آمار استنباطی تجزیهوتحلیل شد.
یافتهها: کیفیت مراقبت پرستاری 50 درصد از پرستاران در سطح متوسط و تقریباً نیمی دیگر از آنها در سطح خوب (49.2 درصد) بوده است. با توجه به نمره میانگین ( 91.09±315.37) هوش هیجانی در پرستاران بالا در نظر گرفته شد. همچنین نتایج این مطالعه نشان داد بین هوش هیجانی و کیفیت مراقبت پرستاری ارتباط مستقیم و معناداری وجود دارد (0.52=r، 0.0001P<).
نتیجهگیری: ارتقا و بهبود هوش هیجانی به حفظ سـلامت روان کارکنـان در کنتــرل این بیماری و بهبود کیفیت مراقبت پرستاری کمک میکند.
نوع مطالعه:
پژوهشي اصیل |
موضوع مقاله:
پرستاری دریافت: 1401/5/8 | پذیرش: 1401/9/4 | انتشار: 1401/12/10