دوره 31، شماره 3 - ( تابستان 1402 )                   جلد 31 شماره 3 صفحات 235-227 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.UMSHA.REC.1401.030


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khodavisi M, Cheraghiyan S, Amini R, Tapak L. The Effect of Health Belief Model Education on COVID-19 Preventive Behaviors in Nurses Working in Corona Wards of Farshchian Sina Hospital, Hamadan, 2022. Avicenna J Nurs Midwifery Care 2023; 31 (3) :227-235
URL: http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-2496-fa.html
خداویسی مسعود، چراغیان شیما، امینی رویا، تاپاک لیلی. تأثیر آموزش مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی بر رفتارهای پیشگیری‌کننده از بیماری کووید ۱۹ در پرستاران شاغل در بخش‌های کرونای بیمارستان فرشچیان سینا. مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سینا. 1402; 31 (3) :227-235

URL: http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-2496-fa.html


1- دانشگاه علوم پزشکی همدان، پرستاری سلامت جامعه، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
2- گروه پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران ، shimacheraghiyan332@gmail.com
3- گروه پرستاری سلامت جامعه، دانشکده پرستاری و مامایی، مرکز تحقیقات مراقبت از بیماری‌های مزمن در منزل، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
4- گروه آمار زیستی، دانشکده بهداشت، مدل‌سازی مرکز تحقیقات بیماری‌های غیرواگیر، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
چکیده:   (987 مشاهده)
سابقه و هدف: این مطالعه با هدف بررسی تأثیر آموزش مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی بر رفتارهای پیشگیری‌کننده از بیماری کووید ۱۹ در پرستاران شاغل در بخش‌های کرونای بیمارستان فرشچیان سینا همدان در سال 1400 انجام شد.
مواد و روش‌‌ها: در این مطالعه نیمه تجربی دوگروهی که با شیوه پیش‌آزمون، پس‌آزمون و با استفاده از گروه کنترل طراحی گردید، در ابتدا پرستاران طبقه‌بندی و از هر گروه 70 نفر به‌طور تخصیص تصادفی در دو گروه مداخله و کنترل انتخاب شدند. در گروه مداخله از یک برنامه آموزشی مشتمل بر سازه‌های مدل اعتقاد بهداشتی استفاده شد. برای گروه آزمون سه جلسه آموزشی 45 دقیقه‌ای برگزار شد. درنهایت پس از گذشت یک ماه ارزشیابی نهایی انجام و گردآوری داده‌ها، پس‌آزمون با استفاده از پرسش‌نامه اولیه انجام شد. اطلاعات جمع‌آوری‌شده به‌وسیله آخرین نسخه نرم‌افزار spss  (نسخه 22) با استفاده آزمون‌های تی زوجی، تی مستقل و آنالیز کوواریانس و در سطح ۹۵ تجزیه‌وتحلیل شدند.
یافته‌ها: بر اساس آزمون تی زوجی میانگین نمرات سازه‌های آگاهی پرستاران (0.02=p)، شدت درک شده (0.000=p)، مزایای درک شده (0.000=P)، موانع درک شده (0.006=P)، خودکارآمدی (0.008=P)، راهنمای عمل (0.002=P) و رفتارهای پیشگیری‌کننده (0.007=P) قبل و بعد از مداخله در گروه آزمون اختلاف معنی‌دار آماری با گروه کنترل به دست آمد.
نتیجه‌گیری: مداخله آموزشی حاضر مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی، به‌طور قابل‌توجهی دانش و رفتار پیشگیرانه پرستاران را نسبت به کووید 19 بهبود بخشیده است. ازاین‌رو متخصصان مراقبت‌های بهداشتی و کارشناسان بهداشت عمومی می‌توانند از مدل اعتقاد بهداشتی برای ایجاد برنامه‌ها و مداخلات طراحی‌شده، به منظور پیشگیری از مشکلات سلامتی، تشویق رفتارهای درمانی و حمایت از تغییر رفتار استفاده کنند. توصیه می‌شود برای پرستاران شاغل در بخش‌های مرتبط با کووید 19 کلاس‌های آموزشی مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی برگزار گردد؛ زیرا در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به کووید 19 هستند.

 
متن کامل [PDF 1353 kb]   (205 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: پرستاری
دریافت: 1401/7/21 | پذیرش: 1401/11/26 | انتشار: 1402/5/30

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سینا است. استفاده غیرتجاری از مطالب وب سایت، با ذکر منبع بلامانع است. 

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق | 

© 2018 All Rights Reserved | Avicenna Journal of Nursing and Midwifery Care

Designed & Developed by : Yektaweb |