دوره 31، شماره 3 - ( تابستان 1402 )                   جلد 31 شماره 3 صفحات 184-175 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Soltaninejad A, Salari N, Dastyar N. The Effect of Role-Modeled Professional Ethics Instruction on the Nursing and Midwifery Students' Moral Performance: A Semi-Experimental Study. Avicenna J Nurs Midwifery Care 2023; 31 (3) :175-184
URL: http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-2523-fa.html
سلطانی نژاد اعظم، سالاری نسیبه، دستیار ندا. بررسی تأثیر آموزش اخلاق حرفه‌ای به شیوه الگومداری بر عملکرد اخلاقی دانشجویان پرستاری و مامایی: یک مطالعه نیمه تجربی. مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سینا. 1402; 31 (3) :175-184

URL: http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-2523-fa.html


1- دانشکده پرستاری-مامایی، دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، جیرفت، ایران
2- دانشکده پرستاری-مامایی، دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، جیرفت، ایران ، nedadastyar98@gmail.com
چکیده:   (1031 مشاهده)
سابقه و هدف: روش آموزش اخلاق حرفه ای می تواند تضمین‌کننده عملکرد اخلاقی پرستاران و ماماها باشد. هدف از انجام این مطالعه، تعیین تأثیر آموزش الگومدار اخلاق حرفه­ای بر عملکرد اخلاقی دانشجویان پرستاری- مامایی بود.
مواد و روش‌‌ها: این مطالعه نیمه تجربی تک گروهی قبل و بعد در دو گروه مجزا از دانشجویان پرستاری و مامایی، به شیوه سرشماری و از طریق آموزش الگومدار اخلاق حرفه ای، طی شش جلسه برای هر گروه پنج‌ نفره و در بخش های مختلف انجام شد. برای جمع آوری داده، پرسش‌نامه عملکرد اخلاقی پرستاران و پرسش‌نامه میزان رعایت کدهای اخلاق حرفه ای مامایی به صورت برخط، قبل و یک ماه پس از اتمام مداخله توزیع گردید. داده ها با نرم افزار SPSS نسخه 16 تحلیل شد.
یافته‌ها: در مجموع 59 دانشجو وارد مطالعه شدند. بین نمره عملکرد اخلاقی قبل و بعد از آموزش الگومدار به عنوان مداخله، همبستگی مثبت و معناداری در گروه دانشجویان پرستاری (0.554, r= 0.000p=) و همبستگی مثبت اما غیرمعنادار در گروه دانشجویان مامایی وجود داشت (0.324, r= 0.23p=). همبستگی ضعیف غیر معنادار بین نمره پایان ترم اخلاق با نمرات عملکرد اخلاقی قبل و بعد از آموزش، در هر دو گروه دانشجویان وجود داشت. دانشجویان پرستاری مذکر عملکرد اخلاقی بهتری بعد از مداخله داشتند و سن بر عملکرد اخلاقی تأثیری نداشت.
نتیجه‌گیری: میزان عملکرد اخلاقی دانشجویان پرستاری پس از آموزش الگومدار افزایش معناداری داشت. توصیه می شود اثر بخشی روش های مختلف آموزشی بر تقویت عملکرد اخلاقی دانشجویان پرستاری و مامایی بیشتر مورد مطالعه قرار گیرد.

 
متن کامل [PDF 1455 kb]   (343 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: آموزش در پرستاری و مامایی
دریافت: 1401/9/2 | پذیرش: 1402/1/19 | انتشار: 1402/5/30

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سینا است. استفاده غیرتجاری از مطالب وب سایت، با ذکر منبع بلامانع است. 

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق | 

© 2018 All Rights Reserved | Avicenna Journal of Nursing and Midwifery Care

Designed & Developed by : Yektaweb |