Ethics code: IR.UMSHA.REC.1398.51
Bakhtiari Z, Sadeghi A, Maleki Jamasbi M, Tapak L. The Relationship between Head Nurses’ Authentic Leadership Style and Nurses' Job Satisfaction and the Quality of Nursing Services at the Educational – therapeutic Centers of Hamadan University of Medical Sciences. Avicenna J Nurs Midwifery Care 2024; 32 (2) :130-139
URL:
http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-2646-fa.html
بختیاری زهرا، صادقی امیر، ملکی جاماسبی مهرداد، تاپاک لیلی. رابطهی سبک رهبری اصیل سرپرستاران با رضایت شغلی پرستاران و کیفیت خدمات پرستاری مراکز آموزشیدرمانی دانشگاه علوم پزشکی همدان. مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابنسینا. 1403; 32 (2) :130-139
URL: http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-2646-fa.html
1- گروه مدیریت پرستاری، دانشکدهی پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
2- گروه مدیریت پرستاری، دانشکدهی پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران ، ambehrad@yahoo.com
3- گروه آمار زیستی، دانشکدهی بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
چکیده: (2201 مشاهده)
سابقه و هدف: یکی از وجوه زندگی کاری پرستاران که تحت تأثیر سبکهای مدیریت سرپرستاران قرار میگیرد، رضایت شغلی است که میتواند کیفیت خدمات پرستاری را تغییر دهد. این مطالعه با هدف بررسی رابطهی سبک رهبری اصیل سرپرستاران با رضایت شغلی پرستاران و کیفیت خدمات پرستاری مراکز آموزشیدرمانی دانشگاه علوم پزشکی همدان انجام شد.
مواد و روشها: پژوهش حاضر مطالعهای توصیفیمقطعی از نوع همبستگی است. با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای از نوع نسبتی، تعداد 295 نفر از پرستاران و 885 بیمار بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها شامل پرسشنامههای اطلاعات دموگرافیک، سبک رهبری اصیل والومبا، رضایت شغلی مینهسوتا و کیفیت خدمات سروکوال بود. دادهها با استفاده از نرمافزارSPSS نسخهی 24 تجزیهوتحلیل شدند.
یافتهها: سطح بهکارگیری سبک رهبری اصیل توسط سرپرستاران، میزان رضایت شغلی پرستاران و همچنین، کیفیت خدمات پرستاری بهترتیب، با میانگینهای 3.75، 3.45 و 3.83 در حد متوسط هستند. رابطهی بین سبک رهبری اصیل سرپرستاران و رضایت شغلی پرستاران، سبک رهبری اصیل سرپرستاران و کیفت خدمات درکشدهی ارائهشده بهوسیلهی پرستاران و رابطهی رضایت شغلی پرستاران و کیفیت خدمات ارائهشده (درکشده) بهوسیلهی آنها بهترتیب با مقادیر 0.002 = P و 0.104 =r، 0.001 = P و 0.115 = r، 0.001 > P و 0.167 = r معنادار و ضعیف است.
نتیجهگیری: با توجه به نتایج ضعیف، اما معنادار بین متغیرها، مسئولان میتوانند در جهت ارتقای رضایت شغلی و در پی آن، کیفیت خدمات پرستاری گام بردارند.
نوع مطالعه:
پژوهشي اصیل |
موضوع مقاله:
پرستاری دریافت: 1402/1/14 | پذیرش: 1402/4/26 | انتشار: 1403/3/26