Ethics code: IR.UMSHA.REC.1400.739
Shafiei S, Khodakarami B, Soltani F, Roshanaei G. Effect of Counseling on the Knowledge and Attitude of Childbearing in Single-child Couples in Hamadan City, Iran: An Interventional Study. Avicenna J Nurs Midwifery Care 2024; 32 (4) :299-310
URL:
http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-2662-fa.html
شفیعی سرگل، خداکرمی بتول، سلطانی فرزانه، روشنایی قدرتالله. تاثیر مشاوره بر دانش و نگرش فرزندآوری در زوجهای تکفرزند شهر همدان: مطالعه مداخلهای. مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابنسینا. 1403; 32 (4) :299-310
URL: http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-2662-fa.html
1- گروه مامایی، مرکز تحقیقات مراقبت مادر و کودک، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
2- گروه مامایی، مرکز تحقیقات مراقبت مادر و کودک، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران ، zahrabatul2006@yahoo.com
3- گروه آمار زیستی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی همدان، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
چکیده: (1061 مشاهده)
سابقه و هدف: به منظور کاهش پیامدهای نامطلوب نرخ پایین باروری، لازم است مداخلاتی صورت گیرد؛ بنابراین، هدف مطالعه، تعیین تاثیر مشاوره بر دانش و نگرش فرزندآوری در زوجین تکفرزند است که به مراکز جامع سلامت شهر همدان مراجعه کردهاند.
مواد و روشها: مطالعه مداخلهای با طرح پیشآزمون و پسآزمون در دو گروه مداخله و کنترل در سال 1401 به انجام رسید. جامعه پژوهش همه زوجین تکفرزند که به مراکز جامع سلامت شهر همدان مراجعه کردهاند، است. نمونهها 92 نفر بوده که به روش بلوک جایگشتی وارد مطالعه شدهاند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه محققساخته بوده است و سوالها در سه بخش دموگرافیک، آگاهی و نگرش تدوین شدهاند. مشاوره در4 جلسه 60 تا 90 دقیقهای، یک جلسه در هفته انجام شده است. تحلیل دادهها با آمارههای توصیفی و تحلیلی (تی استیودنت، تی زوجی) در سطح معناداری 5 درصد انجام شده است.
یافتهها: میانگین نمره دانش فرزندآوری زنان بین دو گروه مداخله و کنترل بعد از مداخله و یک ماه بعد از مداخله تفاوت معنادار آماری داشته است (0.001=p)؛ اما میانگین نمره نگرش فرزندآوری زنان و مردان در دو گروه آزمون و کنترل قبل از مداخله، بعد از مداخله و یک ماه بعد از مداخله تفاوت معنادار آماری نداشته است (P>0.05).
نتیجهگیری: مشاوره ابزار موثر برای افزایش دانش و بهبود نگرش زوجین در زمینه فرزندآوری است.
نوع مطالعه:
پژوهشي اصیل |
موضوع مقاله:
آموزش در پرستاری و مامایی دریافت: 1402/1/29 | پذیرش: 1402/7/26 | انتشار: 1403/10/9