دوره 32، شماره 4 - ( پاییز 1403 )                   جلد 32 شماره 4 صفحات 298-288 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.AJUMS.REC.1398.026
Clinical trials code: IRCT20191001044945N1


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hassanpour F, Javadnoori M, Maraghi E, Zargar Shirazi F. Effect of life skills training by a midwife on pregnancy anxiety: A randomized controlled trial. Avicenna J Nurs Midwifery Care 2024; 32 (4) :288-298
URL: http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-2692-fa.html
حسن‌پور فاطمه، جوادنوری مژگان، مراغی الهام، زرگر شیرازی فریبا. تاثیر آموزش مهارت‌های زندگی توسط ماما بر اضطراب بارداری، یک کارآزمایی تصادفی‌شده کنترل‌دار. مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سینا. 1403; 32 (4) :288-298

URL: http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-2692-fa.html


1- گروه مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران
2- مرکز تحقیقات ارتقای سلامت باروری، گروه مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپوراهواز، اهواز، ایران ، mojganjavadnoori@gmail.com
3- گروه آمار و اپیدمیولوژی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپوراهواز ، اهواز، ایران
4- گروه روانشناسی، واحد آبادان، دانشگاه آزاد اسلامی، آبادان، ایران
چکیده:   (1322 مشاهده)
سابقه و هدف: اضطراب بارداری به دلیل نگرانی‌های فرد درباره بارداری، زایمان، سلامت نوزاد و فرزندپروری آینده ایجاد می‌شود و اثرات نامطلوب بر پیامدهای بارداری دارد. مطالعات در زمینه تاثیر آموزش مهارت‌های زندگی بر سلامت روان زنان باردار اندک و نتایج گاهی متناقض است. پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر آموزش مهارت‌های زندگی ازسوی مامای آموزش‌دیده بر اضطراب بارداری انجام شد.
مواد و روش‌‌ها: این مطالعه یک کارآزمایی کنترل‌دار تصادفی است که از آبان تا اسفند 1399 در آبادان انجام شد. 86 زن باردار با اضطراب بارداری بر طبق معیارهای ورود از شش درمانگاه انتخاب و به صورت تصادفی با طرح بلوک‌های جایگشتی در دو گروه مداخله و کنترل قرار گرفتند. گروه مداخله به مدت شش هفته، هر هفته یک جلسه 90 دقیقه‌ای تحت آموزش مهارت‌های زندگی (خودآگاهی، حل مسئله، مقابله با استرس، مقابله با هیجانات، ارتباط بین فردی) قرار گرفتند. از آزمون‌های مربع کای، تی مستقل، و مدل آنالیز کوواریانس برای تجزیه و تحلیل داده‌ها استفاده شد.
یافته‌ها: پیش از مداخله، دو گروه از نظر متغیرهای دموگرافیک، مامایی و اضطراب بارداری اختلاف معناداری نداشتند. پس از مداخله آموزشی، میانگین نمره کل اضطراب بارداری (p<0.001) و حیطه‌های ترس از زایمان (p<0.001)، ترس از تغییر روابط زناشویی (p<0.0001)، ترس از تولد کودک معلول (p<0.01)، ترس از تغییرات خلق‌وخو (p<0.0001) و ترس‌های خودمحورانه مادر (p<0.001) در گروه مداخله به‌طور معناداری کمتر از گروه کنترل بوده است.
نتیجه‌گیری: آموزش منتخبی از مهارت‌های زندگی با ماما و در یک دوره کوتاه‌تر از برنامه‌های مرسوم، در کاهش اضطراب بارداری موفقیت آمیز بوده است. ماماها می‌توانند این رویکرد را به عنوان یک روش موثر غیردارویی و کم‌هزینه در دوران بارداری ارائه دهند.

 
متن کامل [PDF 1509 kb]   (305 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: مامایی
دریافت: 1402/2/30 | پذیرش: 1402/8/9 | انتشار: 1403/10/9

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سینا است. استفاده غیرتجاری از مطالب وب سایت، با ذکر منبع بلامانع است. 

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق | 

© 2018 All Rights Reserved | Avicenna Journal of Nursing and Midwifery Care

Designed & Developed by : Yektaweb |