دوره 32، شماره 3 - ( تابستان 1403 )                   جلد 32 شماره 3 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.UMSHA.REC.1401.935

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Amiri Bonyad S, Karampourian A, Mohammadi Y, Khazaei M. Investigating the influence of training based on virtual social networks and telephone follow-up on resilience and caregiver burden of family caregivers of stroke survivors: a randomized clinical trial. Avicenna J Nurs Midwifery Care 2024; 32 (3)
URL: http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-2769-fa.html
امیری بنیاد سجاد، کرمپوریان آرزو، محمدی یونس، خزایی مجتبی. بررسی اثربخشی آموزش مبتنی بر شبکه های اجتماعی مجازی و پیگیری تلفنی بر تاب آوری و بار مراقبتی مراقبین خانوادگی بازماندگان سکته مغزی: کارآزمایی بالینی تصادفی شده. مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سینا. 1403; 32 (3)

URL: http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-2769-fa.html


1- دانشگاه علوم پزشکی همدان
2- دانشگاه علوم پزشکی همدان ، Karampor1@yahoo.com
چکیده:   (939 مشاهده)
مقدمه و هدف: بار مراقبتی، پایداری مراقبین خانوادگی بازماندگان سکته مغزی را در زندگی کاهش می­دهد. تاب­آوری به آنها در تقویت پایداری و سازگاری با ناملایمات زندگی کمک می­کند. با توجه به فراگیر شدن اینترنت؛ بنظر می‌رسد که مداخلات آموزشی با رویکرد مجازی و با هدف اثربخشی بر تاب­آوری مراقبین و بار مراقبتی آنها مفید باشند.  
مواد و روش‌ها: در این کارآزمایی بالینی، 86 نفر از مراقبین خانوادگی بازماندگان سکته مغزی در بیمارستان بعثت همدان به­‌ صورت در­ دسترس انتخاب و تصادفاً به دو گروه آزمون و کنترل تخصیص یافتند. قبل از مداخله، داده­ها با مقیاس ناتوانی Modified Rankin، فرم مشخصات دموگرافیک، پرسشنامه‌های تاب­آوری Connor-Davidson و بار مراقبتیNovak & Guest جمع­آوری شدند. سپس گروه آزمون، یک ماه تحت آموزش مجازی و پیگیری تلفنی قرار گرفت. در پایان مداخله، دو هفته و یک ماه پس از آن، تاب­آوری و بار مراقبتی آنها مجدداً بررسی شد. آنالیز داده‌ها با آمار توصیفی، t-test مستقل، کای دو، آزمون دقیق فیشر و Repeated Measure ANOVA در SPSS 25 انجام شد.  
یافته‌ها: قبل از مداخله، بین تاب­آوری و بار مراقبتی دو گروه تفاوت معنی­داری وجود نداشت. بعد از مداخله تفاوت معنی­داری در جهت افزایش تاب­آوری گروه آزمون و کاهش آن در گروه کنترل و همچنین کاهش بار مراقبتی در گروه آزمون و افزایش آن در گروه کنترل مشاهده شد (001/0 > P).  
نتیجه‌گیری: با توجه به تأثیر مثبت آموزش مجازی و پیگیری تلفنی بر تاب­آوری و بار مراقبتی مراقبین، پیشنهاد می‌شود که ارائه­دهندگان مراقبت‌های بهداشتی به ویژه پرستاران، در آموزش‌های خود از این روش بهره جویند.
 
متن کامل [PDF 1155 kb]   (140 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: آموزش در پرستاری و مامایی
دریافت: 1402/5/14 | پذیرش: 1402/7/14 | انتشار: 1403/6/29

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سینا است. استفاده غیرتجاری از مطالب وب سایت، با ذکر منبع بلامانع است. 

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق | 

© 2018 All Rights Reserved | Avicenna Journal of Nursing and Midwifery Care

Designed & Developed by : Yektaweb |